Vårens bokbingo 2023

Fortsätter med samma serie...
Maria Adolfsson, Fallvind, trädgård förekommer
Maria Adolfsson, Nödvändigt ont, blivit rekommenderad

Del 5 utspelar sig i coronatider då personer vid flera tillfällen träffas ute i trädgården. Rekommendation av del 6 kommer från tråden "Vad läser du?" och är anledningen att jag började på serien.
 
Jag körde på serie så jag hoppas det är ok😅

Åh, just det, det läste jag ju! :)

Helt ok med en tv-serie också tycker jag.
Toppen!

------------

Jag kryssar där en syskonrelation är viktig med Vinterbröllop av Sarah Morgan.

Jag tyckte om den, tyckte det fanns tänkvärda frågor i den faktiskt. Jag har läst en bok av författaren förut tror jag, ska nog gå tillbaka och se vilken det var och låna någon mer av henne också :).
 

Bifogade filer

  • bok.png
    bok.png
    448,6 KB · Visningar: 6
Nästa kryss för trädgård: Something to Hide. Senaste boken i serien om Lynley och Havers av Elizabeth George.
Lite svår att komma igång med. Den börjar med flera till synes orelaterade trådar och det var svårt att hålla reda på vem hörde hemma i vilken tråd. Men hon väver skickligt ihop dom allteftersom handlingen utvecklar sig.
Jag gillar EG och har plöjt alla Lynley-böckerna (och kollat på serien förstås). Tycker dock de första var bäst. Ju fler böcker hon skriver desto längre och mer komplicerade blir de och ibland flyter hon iväg i långa utläggningar om tex Barbara Havers ”culinary preferences”. Böckerna skulle må bra av lite brutalare redigering och ett mer sparsmakat språk😬

5D49CA98-AAAE-4AD8-93C6-CB6BFF6B2AE4.jpeg
 
Nytt kryss: The Whole Truth av Cara Hunter. Får bli max tre ord i titel-rutan. Ytterligare en i den långa raden av brittiska polis-deckare i min bokhylla 🙄
Har gillat de tidigare delarna i serien om Adam Fawley, men i den här tycker jag hon tagit tvistandet av intrigen ett par steg för långt.
18CB0D4C-A993-4DE7-83F3-521CF06A4C55.jpeg
 
Har läst en ny bok och konstaterat att tre av de böckerna jag har läst i bokbingot så har människor cyklat inte bara vid enstaka tillfällen utan rätt frekvent. Trodde oddsen för att ens hitta en bok där nån cyklar skulle vara rätt låga men uppenbarligen inte :D. Men eftersom jag redan kryssat cykelrutan så får det bli rutan en bok du fått rekommenderad.

Jag har läst "Vingården för vilda drömmar" av Caroline Säfstrand. En feelgoodbok som handlar om Erika som kommer från Stockholm för att hyra den lilla gäststugan på vingården i Arild som drivs av Marcus och hans farfar Johannes. Boken har ett allvarligt tema men är ändå bra balanserad med feelgoodkänsla också. Vingården går ganska knackigt ekonomiskt och Marcus jobbar även som mäklare i vid sidan av vingården. Erika ger sig av från Stockholm för att komma över en stor sorg och hamnar av en slump på vingården. Här får vi följa deras sommar och vad som händer och följa med hur livshistorier nystas upp och nya band knyts. En bra bok som är mysigt tidsfördriv i sommar till exempel.
 
Jag har läst Städerskan av Nita Prose och kryssar den som En bok med grönt på omslaget. Boken handlar om Molly som jobbar som städerska på ett fint hotell. Hon är ung och ganska ensam efter att hennes mormor dött. Som läsare förstår man ganska snabbt att Molly har svårt för vissa saker, bland annat det sociala samspelet, och att det ibland gör henne naiv i relation till sin omgivning. En dag när hon städar en av hotellets sviter hittar hon en av de mer inflytelserika gästerna död i sängen.

Boken vann i spänningsklassen i Goodreads Choice Awards 2022 och jag kan på sätt och vis förstå att många tilltalas av den. Lättläst och hyfsat driven, med en huvudperson som man kan sympatisera mycket med. Men jag tycker det är en svår balansgång att skriva så att läsaren ska vara mycket mer förutseende än huvudkaraktären, särskilt när det antagligen rör sig om någon slags NPF-problematik. För mig blir det helt enkelt inte riktigt bra.

55023474-0564-47AC-AF51-2E1C71FD336A.jpeg
 
Jag kryssar bok utgiven 2022. Jag har läst första delen av Ewa Klingbergs nya serie Evigheten AB. Den kan man säga är en fortsättning på hennes serie om begravningsbyrån Tranan. Första delen heter Änglarummet denna serien skiftar fokus till Angelika tidigare anställd på begravningsbyrån och nu utbildad dödsdoula. Frågan är väl bara om Tranås som hon bor och har sitt företag är helt moget för detta med stöd i livets slutskede. Affärerna går knackigt och så många uppdrag har hon inte.

Jag gillade boken och man behöver inte ha läst serien om Tranan för att hänga med utan går bra att läsa denna serien fristående. Som vanligt blandar författaren både humor och allvar på ett skickligt sätt jag gillar hennes böcker skarpt! Kommer definitivt att läsa del 2 också.
 
Har nu lånat en biografi från biblioteket med en person som gått ur tiden så den väntar på min läsplatta nu! :) Återkommer när det är dags att kryssa rutan!
 
Jag kryssar där fåglar förekommer med Allt jag vet om kärlek av Katja Timgren.

Det är en ungdomsbok, men jag hade absolut behållning av den! En fint skriven bok som tar upp känsliga ämnen.
 

Bifogade filer

  • 20230503_145306.jpg
    20230503_145306.jpg
    147,7 KB · Visningar: 1
Några till kryss! Har varit dålig på att uppdatera, men tror detta ska stämma.

Tusenskönor av Kristina Ohlsson kryssar "där en syskonrelation är viktig"
Andra delen i kriminalserien om Fredrika Bergman. Börjar med ett mord på ett par, vilket tros ha kopplingar till flyktingsmuggling. Mycket bra!

Fädernas missgärning av Åsa Larsson "Utspelar sig under våren"
Avslutande delen i kriminalserien om Rebecca Martinsson, där man får lite mer bakgrund om Rebeccas och hennes släktningars liv i samband med några mord. Väldigt bra, synd att det är sista boken, har gillat serien.

Den krossade tanghästen av Helene Tursten. "Bok av författare du inte läst innan"
Första boken om Irene Huss, som är polis i Göteborg, Inte jätte impad av boken, långa kapitel och lite seg, men blev bättre och bättre ska ge serien någon mer chans. Handlar om ett mord och familjetragedier.

Kallbrand av Cilla och Rolf Björling "Valfri bok"
Femte boken om Olivia Rönning och Tom Stilton, som även denna handlar om mord, Väldigt bra!
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
446
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
504
· Visningar
13 079
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 789
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Senast tagna bilden XV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hage
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp