Vårens bokbingo 2023

Härligt att höra att det inte bara känns negativt med de lite svårare rutorna! Tycker folk brukar uppskatta att det finns en blandning av både enklare mer allmänna och lite mer specifika rutor som kanske inte är helt enkla att pricka in! :) Själv misstänker jag att jag får svårt med hare, tupp och höna-rutan. Trädgården avklarade jag däremot redan med bok nummer ett tror jag det var. :) I värsta fall får man väl läsa något som någon redan kryssat på nån av de rutorna.
Nej verkligen inte! Jag tycker bara att det är kul med lite omväxling :)
 
Jag gillar också att det inte på förhand går att välja böcker som passar alla rutorna, utan att man behöver fundera på det under läsningen! Och fundera om det är mest troligt att hitta en till bok med en tupp i eller där det förekommer en trädgård 😅
 
Härligt att höra att det inte bara känns negativt med de lite svårare rutorna! Tycker folk brukar uppskatta att det finns en blandning av både enklare mer allmänna och lite mer specifika rutor som kanske inte är helt enkla att pricka in! :) Själv misstänker jag att jag får svårt med hare, tupp och höna-rutan. Trädgården avklarade jag däremot redan med bok nummer ett tror jag det var. :) I värsta fall får man väl läsa något som någon redan kryssat på nån av de rutorna.
Jag tycker om att det är en blandning - vissa böcker jag kan planera att läsa för ett kryss, och andra kryss där det bara gäller att läsa och sedan hoppas på att det kommer något. I mitt fall känns uteserveringen som att den kommer ta ett tag att hitta :D

I något tidigare kryss har jag dock "fuskat" och gjort en sökning på ordet i några av böckerna jag hade som olästa i läsplattan, för att se om det fanns :angel:
 
Mitt nästa kryss blir en bok som utspelar sig på 1800-talet. Guvernanten på Mellyn av Victoria Holt. Unga kvinnan Marta Leigh tar en tjänst som guvernant på Conan Tremellyns herrgård. Där får hon ta hand om och undervisa Alvean. Marta misstänker att allt inte står rätt till på herrgården och börjar undersöka Conans före detta frus dödsfall.

Jag tycker inte boken var jättebra och skulle nog inte rekommendera den till någon annan. Bitvis lite seg och tråkig dessutom kändes den rätt förutsägbar. Hade det inte varit för bokbingot hade jag inte läst ut den.
 
Nästa kryss för bok där syskonrelation är viktig: Susie Steiner, Missing Presumed. Brittisk polisdeckare med lite annorlunda upplägg. Huvudintrigen handlar om en ung kvinna som försvinner spårlöst. Men en viktig sidointrig handlar om en ung kille som blir mördad, och hans lillebror. Därav krysset. Riktigt bra!
65AD6BF7-5D19-42B8-92EB-B69437DC1167.jpeg
 
IMG_20230305_165359838.jpg


Jag har varit lite dålig på att uppdatera, så här kommer tre böcker på raken:

Mörkrets hjärta, Joseph Conrad(utspelar sig på1800-talet)
Tar mestadels plats i Kongo, som blir allt mer kolonialiserat och exploaterat. Jag rekommenderar den absolut om man orkar med allt vidrigt som det ofrånkomligen innebär. Jag hade nog gärna diskuterat den i en bokcirkel eller liknande.

The Green Mile, Stephen King(har blivit film)
Handlar om en fängelsevakt som under 30-talet arbetar på den avdelning där dödsdömda förvaras. Dit kommer en man som dömts för ett brutalt mord på två flickor, men väldigt snabbt är det uppenbart att mannen är mycket speciell.
Inte i klass med mina King-favoriter, men absolut läsvärd.

Är detta en människa?, Primo Levi(biografi med människa som gått ur tiden)
Primo Levis memoar om sin tid i Monowitz, Auschwitz arbetsläger. Förutom den fruktansvärda behandlingen av fångarna så beskriver han också ganska osentimentalt hur det enda sättet att överleva var att bli egoistisk, känslokall och fjäska för nazister som inte tyckte att man var värd mer än ett djur.
Rekommenderar starkt.
 
Jag kryssar en bok där en cykel förekommer. Syndaren ska vakna av Linda Stål. En väldigt bra och spännande deckare. Första delen i en deckarserie om den normbrytande kriminalchefen Reub Thelander och hans kollegor vid Vellingepolisen.. Fallet handlar om Yvonne som polisen misstänker blivit kidnappad och man får följa utredningen. Men allt kanske inte är som det ser ut att vara och det stillsamma familjeliv som de tror Yvonne har levt med hennes man den framgångsrika mäklaren Harald Tengbom visar sig ta en helt annan vändning. Polischefen cyklar vid flera tillfällen i boken så därav krysset.

Bra bok som jag hade svårt att lägga ifrån mig. Kommer läsa mer av författaren och serien. Fick den av min påskhare i Secret easterbunny och tog två dagar att läsa ut. Rekommenderar boken! Tack @Takire för en väldigt bra bok ser fram emot att läsa den andra som jag fick av dig också.
 
Jag kryssar en bok där en cykel förekommer. Syndaren ska vakna av Linda Stål. En väldigt bra och spännande deckare. Första delen i en deckarserie om den normbrytande kriminalchefen Reub Thelander och hans kollegor vid Vellingepolisen.. Fallet handlar om Yvonne som polisen misstänker blivit kidnappad och man får följa utredningen. Men allt kanske inte är som det ser ut att vara och det stillsamma familjeliv som de tror Yvonne har levt med hennes man den framgångsrika mäklaren Harald Tengbom visar sig ta en helt annan vändning. Polischefen cyklar vid flera tillfällen i boken så därav krysset.

Bra bok som jag hade svårt att lägga ifrån mig. Kommer läsa mer av författaren och serien. Fick den av min påskhare i Secret easterbunny och tog två dagar att läsa ut. Rekommenderar boken! Tack @Takire för en väldigt bra bok ser fram emot att läsa den andra som jag fick av dig också.
Kul att du gillade den! 😄 har inte läst den själv men den rekommenderades och hade en liten recension av butikspersonalen. N
Så blev rätt sugen på den själv 😁.
 
En bok med en/flera blommor nämns - Fårboken av Anders Jansson och Nina Östman. En introducerande bok för någon som är intresserad av att ha får, med allt möjligt från historia, raser, skötsel, lamning, tillagning etc. I kapitlet om landskapsvård och biologisk mångfald nämndes en del olika växter, däribland några blommor - slåtterblomma, flockfibbla etc.

En bok där en trädgård förekommer - Den som flyr vargen av Sara Dalengren. Fjärde delen i serien om Flocken, som jag nämnt tidigare i den här tråden (alla tre tidigare böckerna är använda i det här krysset ;) ). Den här handlar om björnskiftaren Igor och en kvinna som flyr sin abusive man och då råkar stöta på flocken. En femte del kommer ut i höst, vilken är inlagd i min kalender :)

IMG_20230412_144538_634.jpg
 
En där en syskonrelation är viktig: Malibu Rising av Taylor Jenkins Reid. Hela boken kretsar kring syskonen Riva, deras trassliga uppväxt i Malibu och deras årliga sommarfest som är Festen med stort F dit alla kändisar kommer, men som detta året inte alls går enligt plan. En lite annorlunda spänningsroman som var både välskriven, lättläst och svår att lägga ifrån sig. Intressant story och jag märkte att jag kände ganska starkt för flera av karaktärerna, vilket brukar vara ett bra tecken :)

En biografi med en person som gått ur tiden: En bra dag att dö: vad 276 avrättningar lärt en fängelsepastor om livet av Carina Bergfeldt. Boken är baserad på en två veckor lång intervju med Jim Brazzil, en pastor från Texas som ägnade en stor del av sitt liv åt att ge stöd åt dödsdömda fångar under tiden som ledde upp till deras avrättning. Mycket fokus ligger naturligtvis på hur han bemötte fångarna, vad han lärde sig samt hur hans syn på liv och död förändrades, men man får även läsa om Jims liv och uppväxt samt hur hans val påverkat honom. Väldigt gripande och tänkvärd!

En bok eller författare som tilldelats ett pris: Sly av Sara Strömberg. Den vann Svenska Deckarakademins pris för Bästa debut 2021 och det var den väl värd tycker jag! Uppfriskande med en deckare som inte riktigt är som alla andra, med en charmig och okonstlad huvudperson, och den norrländska miljön som beskrivs är underbar!

Nu ska jag bara hitta en bok med en uteservering också, så kan jag snart ropa bingo :D
 

Bifogade filer

  • Vårbokbingo 180423.jpeg
    Vårbokbingo 180423.jpeg
    303 KB · Visningar: 1
Jag kryssar "en biografi" med Florence Stephens förlorade värld av Lena Ebervall och Per E Samuelson.
En bra bok, men tappade lite fart på slutet. Dock mycket läsvärd om ett av Sveriges största bedrägerifall.
Jag kryssar "en biografi" med Florence Stephens förlorade värld av Lena Ebervall och Per E Samuelson.
En bra bok, men tappade lite fart på slutet. Dock mycket läsvärd om ett av Sveriges största bedrägerifall.
Visa bifogad fil 116884

Åh den boken är bra håller med om att den tappar lite fart på slutet men ändå väldigt läsvärd för fallet är intressant.
 
Kryssar "en bok där en uteservering" förekommer med del 1 i morden på Österlen serien: Döden går på visning skrivenav Anders de la Motte och Måns Nilsson.

En kvinnlig mäklare hittas död i ortens nya skrytbygge. Olycka eller mord?
Den semestrande kommissarien Vinston är först på plats och den lokala polisen ber om hans hjälp. Det visar sig att det finns flera misstänkta med motiv - men vem är egentligen beredd att döda för att få sin vilja igenom och varför?

Bra polisdeckare som överraskar och inte är förutsägbar. Del 2 kommer definitivt läsas.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
437
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
12 861
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 710
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp