Bukefalos 28 år!

Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

tror att dessa människor aldrig kommer visa sina hästar trots att gränsen är borta och man inte behöver regga i b register längre :p

de bara gnäller och gnäller och när de får som de vill så är dom plötsligt borta och inga hästar visas eller löses licens till ändå :angel:
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Sambangi -om du är orolig för att hingsten ska bli sparkad så kan jag ge dig ett tips, fast du kanske redan vet... Jag kan ju inte veta vad du vet och inte för vi känner inte varandra. Stoet står bäst då hon är i högbrunst, det är ju inte så konstigt! Om stoet får gå i en rymningssäker hage och du leder hingsten till staketet en gång om dagen så visar hon när brunst är på gång. Sedan är det inte så svårt att avgöra när hon är i högbrunst och då är dagen inne! Äldre hingstar brukar av erfarenhet ha lärt sig att akta sig för att sätta på ston som inte är så brunstiga att dom bara står och tigger om att bli tagna! Men som du säger så kan den erfarenheten stå dom dyrt...

Jag uppskattar att du använder din robusta, pålitliga hingst. Jag har inget sto så jag kommer nog inte att bli en av dom som tigger om att få betäcka... Men jag önskar du skulle våga ta emot lite fler ston, särskilt ston som också är robust byggda. Om stoet är smäckert kan hon ju råka få ett föl som är kraftigt bak och lätt fram eller omvänt och därför kan vara ganska svårt att rida. För tjugo år sedan hade jag mitt första föl på uppfödning hos en gubbe utanför Lindesberg. Jag åkte så långt med honom bara för att han hade kommit på att han kunde rymma ur elbandshagar! Hårt spänd, slät eltråd stoppade honom och det fanns det där. På den gården fanns också en robust,
äldre svart 2-a klass hingst -en underbar häst. Sådana som honom döms ned nu! Han hade även, bl a ett danskt sto som var av toppklass och han betäckte dom. Om jag har rätt får man inte lämna ut namn i det här forumet, annars hade jag gjort det! (Gubben ifråga skulle inte ta illa upp, om han nu lever!).
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Jag kan svara för mig.
Marknaden för hästar är i princip död så just nu ligger alla min avel nere.
Och så är det nog för många.
Annars så hade jag tagit min hingst genom hela apparaten med visning och allt samt löst licens.
Jag tycker att reglerna nu är jättebra med den hästamnings och hälsokontroll som det blir på hingstarna.
En häst i avel skall ju vara frisk.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Nu när godkändgränsen på 7,75 är borttagen tycker jag det finns ännu mindre anledning att använda hingstar som inte uppfyller kraven för betäckningslicens, totalbedömning, veterinärbesiktning, spattröntgen från 5 år.

Vad menar du med uppfyller kraven på betäckningslicens ?

Alla hingstar har ju numera rätt , alltså uppfyller de kraven, på att lösa betäckningslicens....det är väl DNA som ska till.
Utöver det behövs väl inget annat för att få licens ?

Eller menar du att hingsten ska vara totalbedömd med spattröntgen för att alls komma ifråga ?
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Eller menar du att hingsten ska vara totalbedömd med spattröntgen för att alls komma ifråga ?

Den skall tydligen genomgå totalbedömning, spattröntgen och veterinärbesiktning utan anmärkning för att bli "godkänd" för licens.
Det är bara kravet på poängprestationen som är borttaget.

Det är som med en gymnasiekompetens.
Även IG är ett betyg, men man måste ha deltagit.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Är hingsten inte totalbedömd eller unghingst med hög BLUP så kan man lösa betäckningsbevis.
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 289
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 786
Senast: pastejja
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 620
Senast: tina_sj
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 296
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp