Bukefalos 28 år!

Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Inte_Ung

Trådstartare
Jag har gjort det!
Jag erkänner!
Mitt motiv var att göra en testavel för att se om en hingst hade sin färg i dubbel uppsättning.
Och att få ha aveln hemma.
Jag ville inte fara land och rike runt med mina ston till mer eller mindre pålitliga hingsthållare.

Det finns hingsthållare som jag litar på och ibland så har de hingstar som jag vill använda.
Är det då inte allt för långt att åka, så visst gör jag det.

Men jag ville uppleva hela förloppet med en liten flock som fick leva naturligt tillsammans under hela tiden.
Att få se hingsten ta vård om sin avkomma var oerhört intressant.
Och jag tror inte att jag har gjort någon större skada i aveln av det.
Avkommorna är garanterat trevliga, eksemfria, friska, töltande och silverfärgade.

Nästa hingst som jag skall ha, skall däremot vara en gul, godkänd "bluphingst" företrädelsevis efter Askur från Håkansgårdsen.

Är jag en dålig människa nu?
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Jag tycker det låter som om du beter dig som vilken som helst hästbonde på island gjort de senaste tusen åren.... Men de kanske oxå är dåliga människor?!?
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Har du en häst som passar mig, så bryr jag mig inte om vad den har för stam.

Ibland tycker jag att just islandshästfolk har så mycket koll på alla hingstar (och även ston) att de glömmer bort att se till individen. Första frågan när man har ny häst är vilken stam den har. Varför frågar man inte hur hästen är? Om den är trevlig, kul att rida, passar mig osv. Då jag har namnminne som en fiskmås så får jag se till att ha en kopia på stamtavlan i fickan den första tiden. Det tråkiga är att många förutsätter att hästen skall vara si eller så för att den är efter den eller den hingsten. Det visar sig inte minst eftersom man ofta kan läsa i annonser att en vallack har bra stam, vad spelar det för roll? Jag tänker ju inte avla på den;)

Visst kan man föredra en viss typ av häst och då titta extra på hästar som har en viss stam i botten, men det säger ju inte så mycket om individen.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Ja jag håller med!

Hade ingen koll alls på vem min häst var efter när jag köpte honom, har börjat lära mig det nu:p Lite pinsamt när man var på kurser och folk frågade vem han var efter.. Hm.. Jadu.. Gustur någonting TROR jag han hette:o
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

_moa_ skrev:
Hade ingen koll alls på vem min häst var efter när jag köpte honom, har börjat lära mig det nu:p Lite pinsamt när man var på kurser och folk frågade vem han var efter.. Hm.. Jadu.. Gustur någonting TROR jag han hette:o
:rofl:

Var på tävling med min och folk tittade på mig som om jag inte brydde mig om hästen, när jag tog fram kopian och läste innantill. Jag gillar ju inte min häst mindre för att jag inte kan stamtavlan:D

Kan inte min yngsta sons personnummer heller... älskar honom ändå:love: Men det är klart, pappans namn kommer jag ihåg så det är väl inte samma sak :angel: ;)
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Lambi skrev:
:rofl:

Var på tävling med min och folk tittade på mig som om jag inte brydde mig om hästen, när jag tog fram kopian och läste innantill. Jag gillar ju inte min häst mindre för att jag inte kan stamtavlan:D

Kan inte min yngsta sons personnummer heller... älskar honom ändå:love: Men det är klart, pappans namn kommer jag ihåg så det är väl inte samma sak :angel: ;)

Haha:rofl: Men det är inte lätt att komma ihåg namn:p

Jag kan knappt mitt egna personnumer:o
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Lambi skrev:
Har du en häst som passar mig, så bryr jag mig inte om vad den har för stam.

Ibland tycker jag att just islandshästfolk har så mycket koll på alla hingstar (och även ston) att de glömmer bort att se till individen. Första frågan när man har ny häst är vilken stam den har. Varför frågar man inte hur hästen är? Om den är trevlig, kul att rida, passar mig osv. Då jag har namnminne som en fiskmås så får jag se till att ha en kopia på stamtavlan i fickan den första tiden. Det tråkiga är att många förutsätter att hästen skall vara si eller så för att den är efter den eller den hingsten. Det visar sig inte minst eftersom man ofta kan läsa i annonser att en vallack har bra stam, vad spelar det för roll? Jag tänker ju inte avla på den;)

Visst kan man föredra en viss typ av häst och då titta extra på hästar som har en viss stam i botten, men det säger ju inte så mycket om individen.

:bow: Ett förbannat bra svar! Jag håller helt med dig! Jag ser till individen och sedan kikar jag på stammen så den inte innehåller inavel och kända lynnesproblemlinjer, men det är individens egenskaper jag köper häst efter, inte stammen! :bow:
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

För att den har egenskaper som inte finns hos de godkända hingstarna. Du hittar ingen godkänd hingst som har alla de egenskaper min b-reggade hingst har och som jag uppskattar och vill ha! Finns ingen så kraftigt byggd godkänd hingst och särskilt inte i kombination med att vara naturtöltare, lätt för alla 4 gångarter som är över medel men inte super, enormt lugnt, coolt och lätthanterligt lynne, mycket mogen för sin ålder, drygt 140, riktigt mörkt silversvart med genomgående bläs och en udda stam på både mödernet (ett andraklassto för övrigt) och fädernet som saknas bland de godkända hingstarna i Sverige. Dessutom ger han ypperliga avkommor tillsammans med mina ston. De har superbt lynne, bra gångarter och bra exteriör, faktiskt bättre än pappa. Klart jag vill fortsätta avla på en honom när han ger så bra resultat! Däremot har han inte dubbla silveranlag men med stor sannolikhet dubbla svarta anlag.

Och därför att det är inte sant att det finns alla typer av godkända hingstar. Man hittar tex inte en riktigt rejält och grovt byggnad islandshäst, jo möjligen bland de äldre hingstarna, men inga nygodkända de senaste 5 åren. Mentor är väl ett undantag men så fick han anmärkning för sin grovlek också, vilket visar varåt trenden pekar! Så de håller på att försvinna då inga nya grova hingstar kommer in. Man kan inte bara titta på dagsläget. Man måste också titta på trenden så det rätta vore att titta på vilka typer av hingstar är representerade bland de sista 5 årens bedömda hingstar! Órri, den levande legenden, har ju ingen önskvärd exteriör utan man anmärker på hans grovlek och korta, tjocka hals. Jag tycker hästen är ypperlig! En kompakt och starkt byggd häst som ser rejäl och robust ut och som den skulle kunna tuffa fram som ett tåg i evigheter!
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Roheryn skrev:
Jag tycker det låter som om du beter dig som vilken som helst hästbonde på island gjort de senaste tusen åren.... Men de kanske oxå är dåliga människor?!?

Precis... Inte Ung och jag har väl samma upproriska vikingablod i hos och vill fortsätta avla riktiga, rejäla supermjuktöltande vikingahästar som i de gamla sagorna och visorna! :D
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

När jag är ute och letar häst ser jag mer värde på att hästen passar mig den faller mig i smak både utseendemässigt och insidan.Den är lugn och en bra läromästare helt enkelt sedan om Pappan eller modern inte var godkända har knappast någe betydelse...

Kolla på Milton.. mer gatukorsning kan du inte få inte mkt som är godkänt i hans stamtalva men endå var han rätt bra på att hoppa har jag hört:angel: :D


Även domare kan fela.. kolla bara på Cortez de skrattade ut han när han visades som 3 år men de hade fel och inte så lite heller, han var en av sveriges bästa hingstar genom tiderna!

Han vart godkänd efter nått år igen och alla de ston han betäckte under den tid då han faktiskt ej var godkända fick VÄLDIGT fina föl:angel: :D

Bara för att hingsten i pappret är godkänd lämnar han ju inte sämre innan han fick detta papper...

Det finns bra hingstar och ston fast de inte är godkända för avel, de kan vara av många skäl, hingstägaren vill inte ställa ut, har inte råd, inge intresse osv osv...
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Skriver seriöst nu.Jag tycker personligen att det är fel att avla på icke godkända hingstar. Jag tycker at det är fel att tillverka korsningar oxå. Och att avla på exemhästar, och på hästar med dåligt psyke, och på hästar med.......
Det är omöjligt att kontrollera vilka ston som används i aveln så låt oss då istället åtminstone behålla kontrollen över hingstarna.

Jag vet ju syftet varför du avlade på den hingsten och förstår varför men tänk om kreti och pleti gjorde så....

Det är alltid ok om en och annan "bryter mot lagar" men det brukar ju aldrig sluta där. Människan är ett mkt korkat djur som behöver kontrolleras av lagar och regler annars gör den en massa dumt (tyvärr). Börjar en bryta lagen så följer en hel massa med.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Jag ska inte säga att du är en dålig människa men jag tycker det är viktigt att betäcka med bedömda hingstar eftersom vi håller på mycket med avel. En person sa en gång till mig: "Man ska avla för att få fram tävlinghästar. Det där skogsmullehästarna kommer i alla fall!!"
Där håller jag med honom ;)
Just nu håller vi faktiskt på att leta hingst från island!! Vi har hittat en som verkar väldigt intressant. En vindottskäck!! :love:
Vi kom fram till att om man ska kunna slå sig fram blad alla sveriges 250 godkända hingstar får man komma med något färgstarkt. Vad är då bättre än en Silverskäck?! :D

/Jenny, Skogsdala Islandshästar
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

På sätt och vis håller jag med dig men samtidigt så får man ju tänka på vilket användningsområde islänningarna anväds till nu!! Visst, man tävlade med sina hästar innan också men nu vill avelsdomarna ha lite smäckrare, mer sportiga hingstar!! För det är så de ser ut nu.
Men sen tycker jag inte att en islänning ska vara för smäcker heller. Fast sen får man ju tänka på hur den lever nu om man jämför med hur den levde på Island för X antal år sedan!! På Island är det kanske inte alltid så gått om mat, vintrarana är hårdare och kräver mer av hästen än vad Sveriges klimat gör. Här i Sverige behöver de inte vara grövre och de kan utan problem bli större också. De får ju faktiskt bättre mat här än vad de fick på Island.
Många andra raser blir ju större så varför skulle inte islänningen påverkas??

/Jenny, Skogsdala Islandshästar
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Det skall hållas i schack av de höga avgifterna.
Vem som helst betalar inte 6500:- för en registrering.
Det gör man bara om man har ett klart syfte med det hela eller har råkat ut för en "olycka".
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Sagafrahaeli skrev:
En person sa en gång till mig: "Man ska avla för att få fram tävlinghästar. Det där skogsmullehästarna kommer i alla fall!!"
Men jag avlade inte för att avla.
Jag tog bara några föl för att roa mig själv.
Totalt oseriöst, jag vet.
Jag borde ha syslat med marsvin i stället.

Men nu så blev det hästar.
Aja, så mycket skada gör det nog inte.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Ska det vara en unghingst med hög BLUP eller en med godkänd totalbedömning?

Du är ingen dålig människa, men du skulle inte få låna eller köpa Svala till sådan "avel". :)
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

em76 skrev:
Ska det vara en unghingst med hög BLUP eller en med godkänd totalbedömning?

Du är ingen dålig människa, men du skulle inte få låna eller köpa Svala till sådan "avel". :)
Det skall vara en unghingst med hög blup som fått ett tillfälligt betäckningstillstånd på runt 8 ston.

Jag skulle aldrig drömma om att använda Svala till något sådant.
Hon är alldeles för värdefull i avelssammanhang för att ingå i dylika experiment.
Snekkja är inte heller påtänkt för sådana övningar.
Hon skall matchas noga med en bra hingst som passar henne.

Stona som jag använde hade nog inte alls gått i avel om jag inte hade gjort detta.
Tja, att kalla det för avel är väl att överdriva.
Men jag ville gärna ha en eller flera kompisar till Snekkja.

De är rätt söta, men det syns ju en tydlig klass-skillnad på dem och Snekkja.
Snekkja står där och ser "dyr" ut.
Så man kan titta på dessa hästar och se varför man INTE skall göra som jag har gjort.
Men jag hade roligt, och man lever ju bara engång.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Sagafrahaeli skrev:
Vi kom fram till att om man ska kunna slå sig fram blad alla sveriges 250 godkända hingstar får man komma med något färgstarkt. Vad är då bättre än en Silverskäck?! :D

/Jenny, Skogsdala Islandshästar

Det finns ju redan massor av silver- och skäckanlag representerade i rasen, även på hingstsidan. Det finns ingen större poäng med att blanda dem, en silverhäst är vackrast utan vita fält. (Säger jag som älskar skäckar :p )

Ska ni satsa på något UNIKT så snälla, ta hit en BRA konstantskimmel eller bukskäck :idea:
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 276
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 786
Senast: pastejja
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 620
Senast: tina_sj
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 296
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp