Bukefalos 28 år!

Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Cheeserica skrev:
Antingen är hon vitblack eller så är hon det inte, hon kan inte vara "inte precis vitblack". ;) För att vara black måste en häst ha en förälder som är black, genen kan inte hoppa över generationer. Även gulbruna hästar kan ha vissa spökmarkeringar. Har du ingen bra bild på henne där man ser hennes färg tydligt? (inklusive en bild exempelvis bakifrån där man ser hennes rygg/rumpa)

Angående det du läst på Silverkedjans hemsida så minns du rätt men tolkar fel, brun + gulgen blir gulbrun, alltså blir en häst som i grunden är brun men har en gulgen gulbrun. Sedan ger den ju olika anlag vidare till sina avkommor, gulgenen ger den vidare i 50% av fallen, samma sak gäller för blackanlaget. Så har man ett sto som är vitblack så får statistiskt sett 50% av hennes avkommor gulgenen och 50% får blackgenen. Dessa nedärvs inte ihop.

/Erica

Nej har inga bilder, men ska ta kort imorn (söndag).
Jo hennes mamma ser i princip lika dan ut fast mindre, fetare och ljusare. Annars likadan, men stammen bakom Sóley (hennes mamma) så vet jag inte mycket om, förtom att mamman var brun och pappan var isabell el. issabellblack, har hört olika.

Men hur har hon kunnat få en isabellblack avkomma efter en silversvart hingst? :crazy: :confused:
Man blir aldrig klock på färger.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Die_Frau skrev:
Ok, då har du väl sett hur hon jobbar med hästarna antar jag?

Har sett henne jobba med hästarna en heldel.. det är även hon som ridit in min häst och jag är nöjd med resultatet :)
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Cheeserica skrev:
Antingen är hon vitblack eller så är hon det inte, hon kan inte vara "inte precis vitblack". ;) För att vara black måste en häst ha en förälder som är black, genen kan inte hoppa över generationer. Även gulbruna hästar kan ha vissa spökmarkeringar. Har du ingen bra bild på henne där man ser hennes färg tydligt? (inklusive en bild exempelvis bakifrån där man ser hennes rygg/rumpa)

Angående det du läst på Silverkedjans hemsida så minns du rätt men tolkar fel, brun + gulgen blir gulbrun, alltså blir en häst som i grunden är brun men har en gulgen gulbrun. Sedan ger den ju olika anlag vidare till sina avkommor, gulgenen ger den vidare i 50% av fallen, samma sak gäller för blackanlaget. Så har man ett sto som är vitblack så får statistiskt sett 50% av hennes avkommor gulgenen och 50% får blackgenen. Dessa nedärvs inte ihop.

/Erica

Ålens början till slut
http://s83.photobucket.com/albums/j320/Glaeda/?action=view&current=DSC09576.jpg

http://s83.photobucket.com/albums/j320/Glaeda/?action=view&current=DSC09558.jpg

http://s83.photobucket.com/albums/j320/Glaeda/?action=view&current=DSC09560.jpg

http://s83.photobucket.com/albums/j320/Glaeda/?action=view&current=DSC09587.jpg

räker det?
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Visst är hon en klockren vitblack! :idea: Superskarp ål ju, en sådan har aldrig en gulbrun häst.

/Erica
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Cheeserica skrev:
Visst är hon en klockren vitblack! :idea: Superskarp ål ju, en sådan har aldrig en gulbrun häst.

/Erica

men dom borde hitta ett bättre namn på gula "vit"blackar. För på henne passar det inte att säga att hon är vitblack. För mitt på sommaren så lyser hon som en sol.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

"dom" har hittat på en massa korkade namn.

Eg skulle det heta gulbrunblack, men av någon anledning kunde man inte vara konsekvent.

Annat dumt är att kalla konstantskimmel för något med SKIMMEL som det absolut inte är :mad:

Och ha kvar svartbrun som grundfärg fast man vet att den inte finns.


Jag skulle kunna fortsätta ett tag till men bryter här...
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Som sagt håller jag med om att det är ett dumt uttryck men det är ju bara ett namn, en silversvart häst är ju t.ex. mer brunaktig än silver/grå som vi relaterar färgen till i andra sammanhang. ;)

/Erica
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Silverkedjan skrev:
"dom" har hittat på en massa korkade namn.

Eg skulle det heta gulbrunblack, men av någon anledning kunde man inte vara konsekvent.

Annat dumt är att kalla konstantskimmel för något med SKIMMEL som det absolut inte är :mad:

Och ha kvar svartbrun som grundfärg fast man vet att den inte finns.


Jag skulle kunna fortsätta ett tag till men bryter här...


Jo det där konstant skimmel låter helt knäppt. För konstant betyder ju helatiden typ. Och skimmel a det vet vi ju vad det är. Och lägger man ihop det blir det, alltid skimmel. Det är ju just dte dom inte är!

"dom" borde börja om med alltining från början. Och ändra namn eller "komma på" fler namn.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Hehe... Ja, tänk vad mycket kraft man kunde sparat om man sluppit förklara varför det heter vitblack. Ett tag stod det två vitblackar i boxarna bredvid varandra på ridskolan. Alla hästarnas färger står på namnskylten och på den ena stod det "vitblack" och den andra "gulbrunblack". :D

/Erica
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Cheeserica skrev:
Hehe... Ja, tänk vad mycket kraft man kunde sparat om man sluppit förklara varför det heter vitblack. Ett tag stod det två vitblackar i boxarna bredvid varandra på ridskolan. Alla hästarnas färger står på namnskylten och på den ena stod det "vitblack" och den andra "gulbrunblack". :D

/Erica

Jo, det finns ju inte, men man kan ju börja kalla det det, så kanske det blir en stor vana för alla. Och så plötligt finns benemningen;)
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Cheeserica skrev:
Hehe... Ja, tänk vad mycket kraft man kunde sparat om man sluppit förklara varför det heter vitblack. Ett tag stod det två vitblackar i boxarna bredvid varandra på ridskolan. Alla hästarnas färger står på namnskylten och på den ena stod det "vitblack" och den andra "gulbrunblack". :D

/Erica


Men nu har jag en fråga.
Jag ksa tävla nångång framöver, och vad ska jag skriva på "hästens färg"? :confused: för i passet står det att hon är gulbrun, men tydligen är hon klockren "vit"black.:eek:

förlåt om jag har hoppat från ämnet lite ;)
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Cheeserica skrev:
Som sagt håller jag med om att det är ett dumt uttryck men det är ju bara ett namn, en silversvart häst är ju t.ex. mer brunaktig än silver/grå som vi relaterar färgen till i andra sammanhang. ;)

/Erica

Fast där är det logik! Det Tim menar att man skulle benämna efter färgANLAGEN. En silversvart är en svart häst med ett silveranlag som bleker kroppen mer eller mindre. Men det finns flera som är nästan kolsvarta på kroppen med väldigt ljus man. Jag har en sådan och Gaukur är sådan, tex.

En viblack har dock inget vitANLAG utan ett gult anlag, ett brunt och ett blackt och borde logiskt heta gulbrunblack! Och det håller jag med Tim om. Även att färgbytaranlaget inte både heta konstantskimmel. För det första har et inget med skimmel att göra och inte tusan är det konstant heller. Hästen kan vara enfärgat svart på vintern och sedan skiftar den färg på våren. Jon som äger Hamur frá Blesastödum köpte en svart häst men fick en färgbytare! Tydligen visste han inte vid köpet att hästen hade detta anlag utan blev lite snopen enligt vad jag hört.

Det är likadant med isabell som borde heta gulfux osv. Om man nu skall göra färgbenämningen korrekt efter anlagen, vilket jag tycker är helt riktigt, så bör man också vara konsekvent men här har bla icke arvbarhets- och genkunnigt folk lagt sig i och tyvärr fått sin vilja igenom mot bättre vetande...
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Visst håller jag med både dig och Tim som jag skrev här ovan, jag gav nog bara ett dåligt exempel.

sambaengi skrev:
Jon som äger Hamur frá Blesastödum köpte en svart häst men fick en färgbytare! Tydligen visste han inte vid köpet att hästen hade detta anlag utan blev lite snopen enligt vad jag hört.
Konstig människa att bli snopen över något sånt. :D

/Erica
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Att Hamur sen dessutom visade sig vara gulsvart konstantskimmel gjorde kanske honom ännu mer snopen!
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Cheeserica skrev:
Vad säger du! :eek: :rofl:

/Erica

Jo det stämmer! Han har lämnat gulanlaget till mer än en och uppenbart sitter hans konstantskimmelgen på det röda anlaget för det har blivit isabell konstantskimmel och fux konstantskimmel. Skall det bli en svart konstantskimmel så måste det svarta anlaget komma från mamma eftersom Hamur endast kan lämna konstantskimmelgenen tillsammans med sitt röda anlag...

Jon blev positivt snopen och tyckte det var lite komiskt att hästen var konstantskimmel och ännu mer naturligtvis att han bar gulanlaget också! Jag hoppas mitt föl blir svart eller svart konstantskimmel (mamman är svart men har ett rött anlag också). Är inte så förtjust i isabell och isabell konstantskimmel låter inte så snyggt... Kan stå ut med fux konstanskimmel. Jag är inte alls ute efter färgen i detta hingstval utan Hamurs förmåga till samling och starka bakdel samt lätta, snygga exteriör och mycket superba lynne. Stoet jag betäckt är liten och kompakt och till hälften Kólkuos med massor av vilja. Jag hoppas som alla avlare på att få en bra kombination utav dessa två individer. För anlagets bevarandes skull så hade det varit roligt med en konstantskimmelavkomma.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Hej alla!
Jag har en fråga som jag idag ramla över ang genanlag.
Vad betyder splachgenbärare?
Fick ett svar från en tjej som ska sälja två islänningar och där 2åringen då ska vara fux med bläs och en vit kota och detta skulle då betyda att stoet är splachgenbärare. Vad menas med det?
Mvh/
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Nu när godkändgränsen på 7,75 är borttagen tycker jag det finns ännu mindre anledning att använda hingstar som inte uppfyller kraven för betäckningslicens, totalbedömning, veterinärbesiktning, spattröntgen från 5 år.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 276
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 786
Senast: pastejja
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 620
Senast: tina_sj
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 296
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp