Bukefalos 28 år!

Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Niljan skrev:
Förlåt, ska försöka skriva tydligare i framtiden ;)
Och den där hästen längst ner på sidan, ser väldigt fin ut på bilden. Synd att du inte visst någon om den.:(
Han Harekur värkar intressant han ger fina färger på sina avkommur, i alla fall den längst ner, den har teckning som en buckskäck:love: men den är nog inte det. Synd att man inte kan förstora bilden och titta närmare på den:( men han är fin på bilderna och har helt okej bedöming. Kanske åker och tittar på han någon gång:smirk:

Jag spanar lite efter hingstar nu, eftersom jag vill ha ett föl efter mitt "lilla" sto nångång. Det andra stot ska betäckas med Kofri frá ... i år. Fast det är inte säkert hon kan bli dräktig, men hon ska få gå med han i 2 månader så det kanske blir nåt skuttande föl året därpå.

Men jag undrar om ni har några favorit hingstar som hälst är 4 gångare? Jag gillar Hrafn frá Vestra-Gerdingaholti, men han är såld till Norge nu :( han har en bror, men han ser inte lika fin ut (enligt mej) och han är 5 gångare. Men det vore snällt om ni kunde skicka länkar till hingstarna ni gillar hemsidor i sånt fall:crazy: så kan man ju få reda på vilka som är dom mest populära här bland Buke medlemmar.:rofl:

Lagom tydligt? ;)


Har sett många av hans föl, Harekur har gett stor färgvariation dock har han ej lämnat några fuxar!

Angående Yggur från Gäverstad har ni nog förväxlat Madde med Anna Andersson som förövrigt äger Yggur (hon äger även Fjalar..)
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Om Hárekur är svart kan han inte ge några andra färger än svart och kanske fux (men det lutar ju åt andra hållet ifall han aldrig fått röda avkommor).

Alla andra "varierande" färger kommer från stona ;)
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Mrs Robinson skrev:
Angående Yggur från Gäverstad har ni nog förväxlat Madde med Anna Andersson som förövrigt äger Yggur (hon äger även Fjalar..)

Precis, nu stämmer det! Det förklarar varför hon inte nämnt honom sedan C-tränarprovet! Hade fått det om foten, hon hade ju sålt en hingst inte köpt nån! Madde brukar ju hålla sig till "Lönneberga" hingstar;)
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Mrs Robinson skrev:
Hästen längt ner är Fjalar från Lönneberga, han är skimmel och hingst!!

Han är jätte fin! är han bedömd/ ska han bedömas?
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Mrs Robinson skrev:
Har sett många av hans föl, Harekur har gett stor färgvariation dock har han ej lämnat några fuxar!

Angående Yggur från Gäverstad har ni nog förväxlat Madde med Anna Andersson som förövrigt äger Yggur (hon äger även Fjalar..)

Jo det är så många hästar att hålla reda på ..jo det är Anna A som red in honom och nu äger honom. förlåt, men dte är så mycket att hålla reda på för mej just nu!
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Alla andra "varierande" färger kommer från stona ;)[/QUOTE]


Formulera mig väldigt fel :o ...Givetvis är det stona som ger andra färger... Vad jag ville få fram att det varit stor färgvariation på fölen.. men vi har inte sett till nå´n fux ..än..;)
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Niljan skrev:
Han är jätte fin! är han bedömd/ ska han bedömas?


Är inte bedömd än.. tror att han ska visas, men jag är inte säker!
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Är du Madde eller känner du Madde? Har nämligen hört så mycket gott om Madde, funderar på att lämna bort vår 4 åring på inridning i höst. Men det vill man ju helst göra till någon som är pålitlig och har goda meriter. Men det finns ju ändå en hel del tränare att välja mellan!
Oj, vad den här tråden har kommit på glid:angel:
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Niljan skrev:
Men jag undrar om ni har några favorit hingstar som hälst är 4 gångare?
Favorit och favorit, men det finns ju några fina:

Garri, tycker jag ser läcker ut, ska väl till Sverige i år t ex: www.garri.dk
Hvinur frá Holtsmula: www.hvinur.com
Steini, så klart:
http://www.islandshingstar.se/hingstar/steini_se1993107022/stamtavla.htm
Orri-sonnen Godi frá Audsholtshjáleigu: www.frotunagard.se
Berserkur, som jag dock bara sett en gång:
http://www.islandshingstar.se/hingstar/bersekur_is2000137278/stamtavla.htm

Och kanske Toppur?! Själv visserligen femgångare men far till Silfurtoppur som vann fyrgången på vm:
http://www.islandshingstar.se/hingstar/toppur_is1985176001/avkommor.htm
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Die_Frau skrev:
Är du Madde eller känner du Madde? Har nämligen hört så mycket gott om Madde, funderar på att lämna bort vår 4 åring på inridning i höst. Men det vill man ju helst göra till någon som är pålitlig och har goda meriter. Men det finns ju ändå en hel del tränare att välja mellan!
Oj, vad den här tråden har kommit på glid:angel:


Madde är min kompis..
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

ang skrev:
Favorit och favorit, men det finns ju några fina:

Garri, tycker jag ser läcker ut, ska väl till Sverige i år t ex: www.garri.dk

Och kanske Toppur?!
http://www.islandshingstar.se/hingstar/toppur_is1985176001/avkommor.htm

Där jag såg bilden på Garri som kommer upp när man klickar på länken åkte min haka ner i marken och jag vart helt kär. Enligt mej själv så är han otroligt fin! Vilken utstrålning! Men det är det att jag ska inte betäcka mitt sto förens kanske nästa år. Det blir i alla fall inte i år.
Men det tråkiga är att jag får samma färg på fölet som Min häst har, och det vill jag inte, den är jag själv är inte så förtjust i! Men Garri har fin färg, fast med mitt stos gulgen + blackgen kommer det bli samma som hon:(

Men det är bra att titta efter hingstar efter nu, så man kankse vet vart man ska och titta på tävlingsbanorna eller vilka avkommur man ska titta på.
Men Toppur har ju en super bedömning och super avkommur, så han är ju väldigt intressant med, fast han är 5 gångare.:rofl: Det är det som är fördelen med gamla hingstar, dom har en "gammal" bedömning på lynnet och så, altså har domarna själv suttig på hingsten, inte som nu. Och så är hinsgtarna äldre så finns det säkert avkommur man kan provrida och kanske hitta nåt sammanhang mellan dom!
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Niljan skrev:
Men det tråkiga är att jag får samma färg på fölet som Min häst har, och det vill jag inte, den är jag själv är inte så förtjust i! Men Garri har fin färg, fast med mitt stos gulgen + blackgen kommer det bli samma som hon:(
Är ditt sto vitblack? (brun + gulgen + blackgen) Isåfall kan hon med Garri ge bruna, brunblackar, gulbruna, vitblackar, ev svarta, musblackar, gulsvarta, ev fux osv... Varför skulle hon bara ge föl med samma färg som henne själv? :confused:

/Erica
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Cheeserica skrev:
Är ditt sto vitblack? (brun + gulgen + blackgen) Isåfall kan hon med Garri ge bruna, brunblackar, gulbruna, vitblackar, ev svarta, musblackar, gulsvarta, ev fux osv... Varför skulle hon bara ge föl med samma färg som henne själv? :confused:

/Erica

Nej inte precis vitblack, hon är som hingsten Faldur fast med synliga black anlag, som ränder på bena osv.

Nej, det är inte säkert att hon kommer få det, men troligen, eftersom hennes mamma har fått det.
Och sen så läste jag på Silverkejdans hemsida om färger, och där stog det, om jag kommer ihåg rätt. Att brun + gulgen blir gulbrun (Faldur färg) och sen så har ju hon en black gen, från långt bort i ledet. Och den är synlig som sagt:crazy: .
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Niljan skrev:
Nej inte precis vitblack, hon är som hingsten Faldur fast med synliga black anlag, som ränder på bena osv.

Nej, det är inte säkert att hon kommer få det, men troligen, eftersom hennes mamma har fått det.
Och sen så läste jag på Silverkejdans hemsida om färger, och där stog det, om jag kommer ihåg rätt. Att brun + gulgen blir gulbrun (Faldur färg) och sen så har ju hon en black gen, från långt bort i ledet. Och den är synlig som sagt:crazy: .
fast om du inte tänker behålla fölet själv är det ju attraktivt med en lite annorlunda färg :angel: :angel:
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

marijaa skrev:
fast om du inte tänker behålla fölet själv är det ju attraktivt med en lite annorlunda färg :angel: :angel:

Men jag vill behålla fölet:love: men om jag nu betäcker med nån hingst och det är blir samma färg som hon kommer jag inte sälja fölet ändå, blir det en hingst och har fina rörelser så kommer den nog inte kastreras heller. För mitt sto har gett väldigt lugna och stora avkommur annars. Så det borde inte bli något undantag. Och då om den blir godkänd så småning om så blir det ju en liten varjation med färg i aveln.

1. hur ska man sälja en liten bebis som man höllt på med mer eller mindre i 6 månader?:love: Det är väll överhuvud taget svårt för en själv att sälja en häst. Allt man gått igenom med den och så vidare.

2. Många har sagt att det är väldigt svårt att sälja små föl, för dom flesta vill ha ialla fall inridna eller i alla fall 3-4 år, och vissa vill ha äldre. För det är inte många som vill vänta 3 el. 4 år tills man får rida in sin häst.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Niljan skrev:
Nej inte precis vitblack, hon är som hingsten Faldur fast med synliga black anlag, som ränder på bena osv.

Nej, det är inte säkert att hon kommer få det, men troligen, eftersom hennes mamma har fått det.
Och sen så läste jag på Silverkejdans hemsida om färger, och där stog det, om jag kommer ihåg rätt. Att brun + gulgen blir gulbrun (Faldur färg) och sen så har ju hon en black gen, från långt bort i ledet. Och den är synlig som sagt:crazy: .
Antingen är hon vitblack eller så är hon det inte, hon kan inte vara "inte precis vitblack". ;) För att vara black måste en häst ha en förälder som är black, genen kan inte hoppa över generationer. Även gulbruna hästar kan ha vissa spökmarkeringar. Har du ingen bra bild på henne där man ser hennes färg tydligt? (inklusive en bild exempelvis bakifrån där man ser hennes rygg/rumpa)

Angående det du läst på Silverkedjans hemsida så minns du rätt men tolkar fel, brun + gulgen blir gulbrun, alltså blir en häst som i grunden är brun men har en gulgen gulbrun. Sedan ger den ju olika anlag vidare till sina avkommor, gulgenen ger den vidare i 50% av fallen, samma sak gäller för blackanlaget. Så har man ett sto som är vitblack så får statistiskt sett 50% av hennes avkommor gulgenen och 50% får blackgenen. Dessa nedärvs inte ihop.

/Erica
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Sammets_rosa skrev:
Det är Rafn som är såld utomlands.

Ok, tack för svaret, jag blev lite förvirrad en stund där för jag har inte hört att dom har sålt Hrafn nämligen.
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 289
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 787
Senast: pastejja
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 621
Senast: tina_sj
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 296
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp