Bukefalos 28 år!

Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Inte_Ung skrev:
Exclusiv, allt av det bästa en Islandshäst kan ha.
Och med ett enormt avelsvärde.

Men det är enligt din smak. Jag tycker mina ston och min hingst är bättre, men det är min smak. Smaken är ju som baken delad, vilket är anledningen till att jag inte gillar cenraltstyrd avel! Fast mina är ju inte bedömda iofs och det kan ju hända att de fallit även domarna på läppen, men 2 av stona liksom hingst hade säkert fått anmärkning för en grov byggnad... Den tredje är lättare och mycket vacker, precis som namnet antyder, Saga. Sedan gäller det att jag får tid att rida in och visa henne för någon annan kommer jag inte låta göra det. Jag vill forma henne själv och för den delen kostar det för mycket att lämna i träning. Dessutom har jag inget 5-gångssto utan de är alla 4-gångare eller 4½. Hade förut även 5-gångare men jag tycker bättre om 4-gångarnas exteriör och rörelser. 5-gångare blir inte sällan markbundna om de inte hålls i kondition och tränas regelbundet, vilket jag tycker ser trist ut i hagen...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

sambaengi skrev:
Men det är enligt din smak. Jag tycker mina ston och min hingst är bättre, men det är min smak.
Enligt min och avelsdomarnas smak då.
Men att mina ston inte riktigt är min smak, det betyder ju inte att de är dåliga.

Smaken är ju som baken delad, vilket är anledningen till att jag inte gillar cenraltstyrd avel!
Det måste ju finnas plats med olika smaker inom aveln.
Olika smak betyder inte bättre eller sämre.
Däremot så är frisk och veterinärmedicinskt extriört korrekt hela tiden något att eftersträva.
Mina ston är extriört korrekta, men inte riktigt min smak.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Jag har full förståelse för att ni avlar på era ej godkända hingstar, men att hävda att man har "rätten" att göra det därför att alla har olika smak och att "alla vill inte ha tävlingshästar" låter lite väl märkligt. Det låter mer som en ursäkt att avla på sin egen häst, oavsett hur bra/dålig den är?

Likaså att antyda att alla andra hästar som är godkända inte besitter de kvalitéer som ens icke godkända häst har, är helt bakvänt! Man kan omöjligen uttala sig om alla godkända/icke godkända isisar!

Någonstans har man ju ändå satt sig ner och dragit upp riktlinjer över hur en bra islandshäst ska se ut och röra sig. Det är ju knappast en person som har bestämt dessa riktlinjer utan de bör väl rimligtvis ha ritats upp efter ett allmänt tycke? De som inte uppfyller de kraven, godkänns heller inte. Hårt men sant.

Personligen tycker jag inte att de hästar som nu premieras med priser inom avel är typiska islandshästar - de påminner mer om halvblod och är något för "nätta" för min smak. Men det innebär inte att jag tycker att man ska dra igång sitt eget lilla experiment därför att olika människor har olika smak? Ska vi sitta med två typer av islänningar (grovt genereliserande från mig)? Är det "renrasigt" (för att se det rent krasst)?

Vad är det som säger att en godkänd islandshäst inte kan vara familjehäst? Att en utställningshäst inte kan vara en älskad kamrat? Jag rider ett 1:a klass sto som uteslutande har elitpremierade hästar i stamtavlan, hon är den bästa familjehästen jag någonsin stött på. Behandlar ryttare med största respekt, är extra snäll/försiktig med okunniga ryttare etc. Stabil och med perfekt lynne och en underbar läromästarinna! Och jag har inga som helst ambitioner att tävla.

Vill dock fortfarande ha en godkänd häst (med de för- och nackdelar det innebär) framför en icke godkänd häst som är del i ngt slags privat "experiment".

Det var min åsikt det, nu blir jag väl halshuggen eller nåt... :smirk:
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

annax skrev:
Det var min åsikt det, nu blir jag väl halshuggen eller nåt... :smirk:

Det tror jag inte, de flesta här har nog liknande åsikter. Men det är inte många som är bortskämda med att få rida en sån bra häst som du gör. Många har heller inte ekonomi att köpa en sådan häst.
Det är nämligen lätt att se sambandet mellan en riktigt bra häst med god ridbarhet och avel, när man upplevt det! Men som sagt alla har olika smak, en del gör bara sin åsikt lite mer hörd än andra:angel:
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Så glad jag blev av att se ditt inlägg. Precis så tycker jag också! För övrigt sitter jag också på ett mycket trevligt 1:a-klassbedömt fyrgångssto med kvalitéer liknande de som du beskriver. Så bra hästar kan också vara trevliga, härligt eller hur? ;)

Det som gjort mig beklämd under den tid jag följt debatterna på detta forum är att jag allteftersom insett att många av de åsikter som florerar gör det p g a att någon/några (?) vill försvara sina egna små projekt. Inte_Ung benämner det just som ett projekt och det känns för mig mer seriöst än att klanka ner på den avel som bedrivs enligt vedertagna riktlinjer. Skulle samma åsikter gälla om det på aktuell gård bedrevs avel med en högt bedömd, tävlingsmeriterad s k blup-hingst med välkänd och populär stam bakom sig? Handen på hjärtat!

Fantastiska hästar i all ära men det räcker inte att deras ägare BERÄTTAR hur fantastiska de är... Man vill gärna se det någon gång också! men eftersom man inte tycker lika som avelsdomarna så kan de ju inte visas, och eftersom man inte är en tävlingsmänniska så kan de inte tävlas och eftersom de alltid drabbas av sjukdomar vid fel tillfällen så är det bara ägaren själv och de närmast sörjande som VET. Det räcker inte - tycker jag!

Så... JAG är tacksam för det svenska avelsarbetet. Tacksam över att någon gör "grovgallringen" bland alla de hingstar som finns. Tacksam för att det finns riktlinjer och tillfällen att själv se hingstarna i form av avelsbedömningar och tävlingar. Det ska gudarna veta att det är nog svårt att välja rätt i alla fall.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Isold skrev:
För övrigt sitter jag också på ett mycket trevligt 1:a-klassbedömt fyrgångssto med kvalitéer liknande de som du beskriver. Så bra hästar kan också vara trevliga, härligt eller hur? ;) .

Javisst! :) Det är sannerligen ett nöje och en stor ära att få lära sig så mycket som jag har lärt mig från min häst. Det beror ju inte enbart på att hon är 1-klass sto, men känns onekligen tryggt att veta att hon har ordentlig stam. Dessutom KAN jag tävla och avla om jag vill, och med största säkerhet få 1:a klass avkommor.

Jag tycker att det är skrämmande hur vissa verkar urskulda sin avel med att "smaken är som baken" och "alla vill inte ha tävlingshästar" samt "folk står i kö och tjatar efter min hingst". Båda påståendena må vara sanna, men klassificeringen för en "perfekt" islandshäst sattes av en anledning. Hade hästen varit så bra så behövs väl ingen större övertygning/rättfärdigande?

Var drar man då gränsen för vad som är ok? Om jag tycker att islandshästen är för liten, ska jag börja blanda in extremt stora hästraser? Vad ger mig rätten att skapa min egen version av islandshästen och sen klanka ner på att andra inte tycker att den versionen är ok? (Annat än rätten att bestämma mor/far och därigenom möjlighet att påverka utseende och lynne i iaf viss mån.)

I århundranden på Island var det alltid den finaste hästen som var markägarens häst, finaste i avseendet exteriör, lynne och gångarter.

Vi har en godkänd ram inom vilken det trotsallt finns hyfsat stor bredd för olika typer av islandshästar. Varför är denna bredd inte stor nog? Varför ser sig vissa nödgade att experimentera? (Inte_Ung's skäl vet jag)

För mig blir det tyvärr bara ursäkter att avla på sin egen icke godkända häst. Att någon annan avlar för sin egen del må vara en sak, men att tycka att det är ok att sprida den avkomman genom försäljning och vidare avel på denna...jag förstår det bara inte.

En icke godkänd hingst skulle inte få komma i närheten av mitt 1:a klass sto...
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Jag tycker att det är skrämmande hur vissa verkar urskulda sin avel med att "smaken är som baken" och "alla vill inte ha tävlingshästar" samt "folk står i kö och tjatar efter min hingst".

Visst, och det jag funderar över är vad de människorna som vill betäcka med denna hingst grundar denna önskan på. Är det ägarens "vetskap" om hur bra den kommer att bli och/eller dennes förmåga att kunna tala för sin vara? Är det tron om att denna häst kommer att lämna fantastiska familjehästar? Vad jag har förstått så talar vi fortfarande om ett tämligen oskrivet kort här...

För mig blir det tyvärr bara ursäkter att avla på sin egen icke godkända häst. Att någon annan avlar för sin egen del må vara en sak, men att tycka att det är ok att sprida den avkomman genom försäljning och vidare avel på denna...jag förstår det bara inte.

Nej, och även om betäckningsavgiften skulle vara lägre så är det inte acceptebelt. Men vem vet... Lagförändringar på gång sägs det ju. Jag hoppas dock att man behåller någon form av kvalitéetssäkring för Islandshästrasen om så skulle ske.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

sambaengi skrev:
5-gångare blir inte sällan markbundna om de inte hålls i kondition och tränas regelbundet
Det där håller jag inte alls med om. En femgångare enligt min definition av femgångare blir inte markbunden...

För övrigt när det gäller den här tråden:
Vi har hållit på med uppfödning under många år och alltid valt att använda godkända hingstar.

Men jag kan inte förneka att jag ibland hade tyckt att det hade varit en fördel om man som erfaren uppfödare kunnat få dispens att använda en unghingst man tror på till ett par av sina egna ston. Utan att blanda in BLUP-tal.
Avel går ju också ut på fingertoppskänsla om vad som passar ett sto som man känner väl. Har man flera "stostammar" i sin uppfödning som man känner flera generationer tillbaka, kan det uppkomma individer i dessa som skulle vara mycket intressanta att kombinera.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Med risk för att vara tjatig; det ena utesluter inte det andra.
Avelsvärderade/godkända hingstar/ston kommer fortfarande att ha sitt värde och efterfrågan.
Gårdsaveln kommer att rensa ut sig själv, dåligt resultat = svårsålt och svårarbetat.
En bedömd hingst eller sto må ha hur höga siffror som helst men det som betyder något i slutänden är hur avkommorna blir.

Det viktigaste är ju att hålla rasen REN och hjälpmedlet är DNA-testning.:bow:
Om man gör det ok att avla på gårdshingst med registrering av avkomman som en erkänd islandshäst så är det ju inte lika troligt att det skulle vara intressant att korsa islandshästen med annan ras (den är ju perfekt som den är eller hur).

Nekar man (SIF) att följa EU reglerna så innebär det att registrering som ridponny är enda möjligheten/mest ekonomiskt lockande och helt plötsligt så spelar det kanske mindre roll om hästen är renrasig eller ej för den typen av avel.

Var rädd om era bedömda hingstar och ston, välj rätt fader och moder till er blivande avkomma.
MEN, vad ni än sedan väljer, bedömd eller obedömd, det viktigaste är ju vad resultatet blir.
Avkomman visar vad föräldrarna ger, sedan spelar det mindre roll om det finns några siffror i kanten eller ej….

Elisabeth
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

:bow: Precis:bow:
Ännu ett bra inlägg! Vart har du hållit hus tidigare?! Behövs fler som dig på sidan!
(Menade inte att kalla dig bortskämd, men alla som ridit på en riktigt bra häst vet ju vilken lycka det är. Tyvärr finns det många som kämpar på med svårridna, svår töltade och extriört avvikande hästar. Möter dessa ekipage på kurser ibland och de har ingen aning om vad som finns där ute! De älskar sina hästar trotts alla brister. Men ibland känns det trist att alla inte får uppleva en sån häftig känsla!)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Håller fullständigt med dig. Tror att det är många som delar din uppfattnining om detta. :) vera
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Inte_Ung skrev:
Enligt min och avelsdomarnas smak då.
Men att mina ston inte riktigt är min smak, det betyder ju inte att de är dåliga.


Det måste ju finnas plats med olika smaker inom aveln.
Olika smak betyder inte bättre eller sämre.
Däremot så är frisk och veterinärmedicinskt extriört korrekt hela tiden något att eftersträva.
Mina ston är extriört korrekta, men inte riktigt min smak.

:bow: Precis det jag menar. Det måste finnas plats för olika smaker inom aveln.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

annax skrev:
Jag har full förståelse för att ni avlar på era ej godkända hingstar, men att hävda att man har "rätten" att göra det därför att alla har olika smak och att "alla vill inte ha tävlingshästar" låter lite väl märkligt. Det låter mer som en ursäkt att avla på sin egen häst, oavsett hur bra/dålig den är?

Likaså att antyda att alla andra hästar som är godkända inte besitter de kvalitéer som ens icke godkända häst har, är helt bakvänt! Man kan omöjligen uttala sig om alla godkända/icke godkända isisar!

Någonstans har man ju ändå satt sig ner och dragit upp riktlinjer över hur en bra islandshäst ska se ut och röra sig. Det är ju knappast en person som har bestämt dessa riktlinjer utan de bör väl rimligtvis ha ritats upp efter ett allmänt tycke? De som inte uppfyller de kraven, godkänns heller inte. Hårt men sant.

Personligen tycker jag inte att de hästar som nu premieras med priser inom avel är typiska islandshästar - de påminner mer om halvblod och är något för "nätta" för min smak. Men det innebär inte att jag tycker att man ska dra igång sitt eget lilla experiment därför att olika människor har olika smak? Ska vi sitta med två typer av islänningar (grovt genereliserande från mig)? Är det "renrasigt" (för att se det rent krasst)?

Vad är det som säger att en godkänd islandshäst inte kan vara familjehäst? Att en utställningshäst inte kan vara en älskad kamrat? Jag rider ett 1:a klass sto som uteslutande har elitpremierade hästar i stamtavlan, hon är den bästa familjehästen jag någonsin stött på. Behandlar ryttare med största respekt, är extra snäll/försiktig med okunniga ryttare etc. Stabil och med perfekt lynne och en underbar läromästarinna! Och jag har inga som helst ambitioner att tävla.

Vill dock fortfarande ha en godkänd häst (med de för- och nackdelar det innebär) framför en icke godkänd häst som är del i ngt slags privat "experiment".

Det var min åsikt det, nu blir jag väl halshuggen eller nåt... :smirk:

Nej du blir inte halshuggen! Har du ett sådant sto så är hon ju en pärla och skall absolut avlas på! Hade det varit mitt sto hade jag sett till att betäcka med en hingst med lika underbart lynne. Visst finns det några % som är som ditt sto men de är sällsynta pärlor, dvs det är bara några få %.

När jag säger att det inte finns någon godkänd hingst med kvalitérna jag vill ha så menar jag med alla de egenskaper jag värdesätter för familjehästaveln i samma häst, inkl grovt byggd och lynne. Sedan glömmer du en sak: islandshästen har i alla tider avlats på obedömda hingstar och deta har varit de särdeles största aveln på Island! Det är först de sista åren som aveln på bedömda hästar ökat! Så jag gör det man gjort på Island mestadels i 1000 år; avlar på mina egna hästar som jag tycker är bra. Det finns ju en anledning till varför jag köpt in samt varför jag sparat vissa av mina avkommor och har i avel och det är givetvis för att jag anser dem vara mycket bra hästar!

Jag avlar alltså inte på mina egna oavsett hur bra eller dåliga de är, utan enbart på de som har bra lynne, är friska samt jag ser har bra gångarter och exteriör. Jag skulle nog inte komma på tanken att köpa en häst med dåliga gångarter eller exteriör och absolut inte med dåligt lynne och jag skulle aldrig använda en avkomma jag fått i avel om något av detta var dåligt. Nu har jag bara bedömt en av mina hästar och det var hingsten som både varit skadad och sjuk innan bedömning och som sedan dog. Jag känner mig så säker på vad jag vill avla på och har så många år med häst i bagaget (närmre 35 nu) så jag anser inte ens det vara nödvändigt, särskilt inte som jag också tycker precis som du att jag vill att mina islandshästar skall se ut som just islandshästar. Men jag avlar både lättbyggda och grövre byggda islänningar och båda typerna har alltid funnits och båda bör för alltid bevaras!

I övrigt experimenterar inte jag. Jag följer min övertygelse precis som avlare på Island gjort i 1000 år, därav det breda "sortimentet" av olika sorters islänningar som passar olika människor. Det var Inte_Ung som experimenterade med färgnedärvning. De riktlinjer som nu dragits upp är gjorda av tävlings- och utställningsintressrade människor, vilket faktiskt är en minoritet jämfört med icke-tävlande fritidsryttare, turridningsfirmors hästbehov, familje-hästen och handikapphästen. Jag anser inte att en minoritet skal bestämma över majoriteten utan att det här är ett gemensamt beslut för alla där alla skall få säga sitt. Undra vad som skulle hända om man försökte centralstyra aveln på Island och bara avla på högt bedömda tävlingshingstar?! Här står gårdshingstarna tätt kan jag säga och många av våra isländska importer har en gårdshingst som far.

Det som gäller nu för islandshästen är dagens mode. Jag vill inte avla efter mode. Jag vill avla mer långsiktigt och tänker man långsiktigt så tänker man på att bevara bredden i rasen. Man bevarar ingen bredd om man enbart avlar på tävlingshingstar som alla är mer eller mindre släkt med varandra med några få undantag! Bredd får man om man avlar bara hela spektret av egenskaper och på alla sorters blodslinjer, inte bara de mest kända. Allt annat leder till ett avsmalnandet såväl på egenskaper som genetiskt och då tappar man stora delar av det arv som islandshästen är. Jag vill bevara bredden även för framtiden.

Fortfarande hittar du ingen så grovt byggd 4½-gångs naturtöltare med lätt för grundgångarter och tölt med enormt lugnt och vänligt temperament samt mörkaste silversvart med bläs. Nu är det just de kvalitéerna jag vill ha och har jag då en själv så varför gå över ån efter vatten? Särskilt inte som det uppenbart inte finns någon sådan annan källa att ösa ur i Sverige bland de godkända hingstarna! Det finns bara en handfull godkända silversvarta hingstar och även om det är bra hingstar så är de inte så grovt byggda. Men jag kommer som sgt inte endast at använda min hingst utan jag kommer använda godkända hingstar också.

Det finns ingen anledning att avla på dåliga hästar och jag tycker du tänker fel. Jag har valt mitt avelsmaterial med omsorg och köpt hästarna utifrån mina ideal samt sparat på avkommor efter dem utifrån det idealet. Kan lova att de ha både exteriör och gång! Alla har inte stora resurser och kan bedöma var och varannan här.

Sedan måste det vara betydligt ofarligare med små experiment än det jätteexperiment som den centralstyrda inriktningen på aveln håller på med! Den kan skada hela rasen men ur min avel kommer bara några få hästar!
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Hrrm snälla sälj inte Fakur-stoet utan att prata med mig först! Funderar nämligen allvarligt på att komplettera hästfamiljen med en lättöltande 5-gångare, gärna ett sto som man kan avla på utan att skämmas...
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Det skall jag komma ihåg.
Hon är verkligen lättriden i sina gångarter.
Men så har vi det där med fegheten.
Jag hoppas att den har gått över efter fölen.
Har den det, så är hon perfekt för dig.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

annax skrev:
Ska vi sitta med två typer av islänningar (grovt genereliserande från mig)? Är det "renrasigt" (för att se det rent krasst)?
På Island så finns det ju minst 2 typer av hästar.
De flotta tävlingshästarna och så kötthästarna.
Sedan så finns det en typ av lättridna barn- och "Farmor"-hästar.
Så det är absolut både rasrent kulturellt riktigt.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Isold skrev:
Fantastiska hästar i all ära men det räcker inte att deras ägare BERÄTTAR hur fantastiska de är... Man vill gärna se det någon gång också! men eftersom man inte tycker lika som avelsdomarna så kan de ju inte visas, och eftersom man inte är en tävlingsmänniska så kan de inte tävlas och eftersom de alltid drabbas av sjukdomar vid fel tillfällen så är det bara ägaren själv och de närmast sörjande som VET. Det räcker inte - tycker jag!

Och jag tycker du gör ett mycket fult påhopp när du pikar mig för min döda favorithäst! Det finns dessutom vittnen till vad han gick för, tre elitryttare bla som ridit honom och berömt honom! Då var han frisk! Alla tre sade att han blev orättvist bedömd och att man helt enkelt inte vill ha in honom i aveln, troligen pga sin silvesvarta färg för det var i den vevan när den "seriösa" kretsen tyckte färgavel var något fult och silverfärgade hästar i synnerhet. Det fanns bara fel på dem! För den delen tränade och visade jag honom själv, inte någon elitryttare, och trots skador och ekollonförgiftning fick han 8 på både trav, tölt, vilja och lynne och resten 7,5 på gångarterna. Det tycker jag räcker för att avla på faktiskt och hade han varit visad ett år innan så hade han gått in på den bedömning han fick men man höjde gränsen och bedömde hårdare from det året, tyvärr. Och som sagt året innan gick han konvalescent i 8 månader. Altt fins det veterinärintyg på för övrigt! Pga av hans sjukdom och död kunde jag inte visa om honom och hans enda avkomma är en son och min enda chans att behålla blodet i min avel. Och eftersom han verkligen var en idealhäst så vill jag givetvis ha det kvar i min avel! Det har ingen annan med att göra eftersom jag i första hand avlar för at få fram en sådan häst igen till mig själv! Och det är fullt tillåtet och har alltid varit det är endast här i Sverige man har reggat dem i ett b-register som gudskelov nu försvinner och sedan kan jag visa hingstavkommorna i vilket andra FEIF-land som helst och blir de godkända så är de godkända även här.

För den delen, om du nu resonerar som du gör, så borde ni ju driva den linjen att alla avkommor även efter icke-godkänd hingst kan bedömas, för det är ju då som man ser hela facit utav även denna avel och lockar till att styra upp den! :devil:
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

annax skrev:
Var drar man då gränsen för vad som är ok? Om jag tycker att islandshästen är för liten, ska jag börja blanda in extremt stora hästraser? Vad ger mig rätten att skapa min egen version av islandshästen och sen klanka ner på att andra inte tycker att den versionen är ok?
Walter Feldtmann har redan gjort det.
Den kallas Agidienberger och är en korsning Islandshäst - Paso Fino.

En icke godkänd hingst skulle inte få komma i närheten av mitt 1:a klass sto...
Det kan jag gott förstå.
Det är ju inte en kombination som man bör göra.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

annax skrev:
Javisst! :) Det är sannerligen ett nöje och en stor ära att få lära sig så mycket som jag har lärt mig från min häst. Det beror ju inte enbart på att hon är 1-klass sto, men känns onekligen tryggt att veta att hon har ordentlig stam. Dessutom KAN jag tävla och avla om jag vill, och med största säkerhet få 1:a klass avkommor.

Jag tycker att det är skrämmande hur vissa verkar urskulda sin avel med att "smaken är som baken" och "alla vill inte ha tävlingshästar" samt "folk står i kö och tjatar efter min hingst". Båda påståendena må vara sanna, men klassificeringen för en "perfekt" islandshäst sattes av en anledning. Hade hästen varit så bra så behövs väl ingen större övertygning/rättfärdigande?

Var drar man då gränsen för vad som är ok? Om jag tycker att islandshästen är för liten, ska jag börja blanda in extremt stora hästraser? Vad ger mig rätten att skapa min egen version av islandshästen och sen klanka ner på att andra inte tycker att den versionen är ok? (Annat än rätten att bestämma mor/far och därigenom möjlighet att påverka utseende och lynne i iaf viss mån.)

I århundranden på Island var det alltid den finaste hästen som var markägarens häst, finaste i avseendet exteriör, lynne och gångarter.

Vi har en godkänd ram inom vilken det trotsallt finns hyfsat stor bredd för olika typer av islandshästar. Varför är denna bredd inte stor nog? Varför ser sig vissa nödgade att experimentera? (Inte_Ung's skäl vet jag)

För mig blir det tyvärr bara ursäkter att avla på sin egen icke godkända häst. Att någon annan avlar för sin egen del må vara en sak, men att tycka att det är ok att sprida den avkomman genom försäljning och vidare avel på denna...jag förstår det bara inte.

En icke godkänd hingst skulle inte få komma i närheten av mitt 1:a klass sto...

Vad ger tävlingsfolket=minoriteten rätten att bestämma vad som är en bra avel och en perfekt islandshäst? Det finns topphingstar som jag inte skulle använda om jag så fick betalt för att använda dem! Jag tycker helt enkelt inte om deras lynne bla.

Sedan kan jag inte bedöma en b-reggad hingst i Sverige. Men det går i Danmark. Där får man dock inte bedöma hingstar före 5 år och han är bara 4. Sedan vägrar jag lämna iväg häst till träning och det är för dyrt så jag måste ha tid at göra det själv mao. Och vad jafg använder till mina fåtal ston anser jag är min privatsak helt enkelt. Det skall inte storebror bestämma över! För den delen resonerar man i ledande kretsar på Island också i de banorna att man måste ändra på kriterierna så vi inte tappar den grövre typen av häst utan behåller båe egenskapsbredd och genetisk variation. Och där håller man inte käft om tex en sådan sak som att av de 4 elithingstar som premierades 2005, tror jag så det nu inte var 2004, så hade 3 inte gettt så bra resultat i aveln utan förutom de avkommor som bedömts så fanns ett antal mindre lyckade avkommor med gångarts- och lynnesproblem. Men sådant diskuteras tyvärr inte öppet i Sverige, fast jag vet att vi har liknande problem här också... Det är ett större hot mot rasen eftersom en godkänd och meriterad hingst används så mycket mer i aveln än en gårdshingst som betäcker ett fåtal ston!
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 296
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 794
Senast: pastejja
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 656
Senast: tina_sj
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 336
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Presentation och frågor 💖🦄
  • Föl 2020
  • Insektsspray

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp