Bukefalos 28 år!

Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Djurjouren skrev:
Skriver seriöst nu.Jag tycker personligen att det är fel att avla på icke godkända hingstar. Jag tycker at det är fel att tillverka korsningar oxå. Och att avla på exemhästar, och på hästar med dåligt psyke, och på hästar med.......
Det är omöjligt att kontrollera vilka ston som används i aveln så låt oss då istället åtminstone behålla kontrollen över hingstarna.

Jag vet ju syftet varför du avlade på den hingsten och förstår varför men tänk om kreti och pleti gjorde så....

Det är alltid ok om en och annan "bryter mot lagar" men det brukar ju aldrig sluta där. Människan är ett mkt korkat djur som behöver kontrolleras av lagar och regler annars gör den en massa dumt (tyvärr). Börjar en bryta lagen så följer en hel massa med.

Vilka är nu kreti och pleti? Och vilka har skapat vår härliga ras med alla dess egenskaper? Är det inte just kreti och pleti? Och är det inte just de kreti och pletiavlade hästarna som var de första att bli kända som underbara familjehästar? Jag är lite trött på fördömandet av den vanliga svenskens intelligens. Det stora flertalet är inte så dumma och de som känner sig osäkra brukar söka rådgivning! Dessutom upplever jag det som att det är just de som kan en del om avel och som ser att de har en bra hingst, som är de som verkligen vågar ta avgörandet i egna händer!

Jag kan ta mig själv som exempel varför jag har en b-reggad hingst som jag avlar på. Pappan var allvarligt skadad som 5-åring och kunde inte ridas på 8 månader (och blev därför inte bedömd som 5-åring) och 3 månader innan han visades som 6-åring så var han mycket nära döden i en ekollonförgiftning. Det säger sig själv att han inte kunde visa sig från sin bästa sida, men trots detta fick han 8 på tölt och trav och 7,5 på resten av ridbedömningen, utom pass som blev 5,5. Exteriört hamnade han på totalt 7,5 men inga väsentligheter var dåliga. Han var bara liten (132) och kompakt, högrest men med kort och ganska grov hals, vilket jag gillar! Dessutom kan jag ifrågasätta flera siffror men shit the same.

Jag visste att de hästar som varit ekollonförgiftade kan leva ett tag men att njurarna förtvinar och till sist dör de, så jag betäckte med honom för han var precis en sådan ridhäst som är mitt ideal och jag ville definitivt ha kvar blodet! Jag hoppades dock kunna visa om honom men 7 månader efter visningen och 10 månader efter förgiftningen, dog han i akut blodförgiftning pga av njurkollaps. Det enda jag har kvar av denna min idealhäst är hans son och han är b-reggad (det andra stoet fick tvillingföl, som vi hittade döda i hagen 6 veckor före beräknad fölning) och har inte kunnat visas därför, mao har SIF låst in mig i ett hörn med min avel. Men nu accepterar jag inte att bli inlåst i ett hörn helt enkelt så jag har avlat på honom ändå!

Hade allt detta hänt på Island hade ingen lyft på ögonbrynen och jag hade haft hingsten vanligt reggad liksom hans avkommor och kunnat visa dem. Samma sak i Danmark och andra FEIF-länder, fast jag hade fått betala en högre registreringsavgift samt DNA-testa far, mor och son, precis som i Sverige, med den skillnaden att jag hade haft min häst reggad i vanliga registret och kunnat avelsvärdera honom! Och det kan jag göra i Danmark, men han är bara 4 år och inte inriden och jag vet att han är grövre byggd än vad man önskar så jag har mina tvivel på att jag lyckas få honom godkänd. Jag använde honom redan som 2-åring i aveln, därför att jag är så rädd att det skall hända honom något och jag vill se till att behålla blodet. Dessutom vill jag ha avkommor efter honom för egen del!

Det finns flera exempel på bra hingstar som skadats innan de hunnit bedömas och där folk tagit avkommor just för att bevara blodet. Jag tror detta är en av de vanligaste orsakerna till att använda en obedömd hingst i Sverige faktiskt. I andra fall är det frågan om tjuvbetäckningar av unghingstar. Här finns fall där de senare blivit godkända och då måste det vara högst orättvis att inte den/de avkommor som kom till pga tjuvbetäckning före bedömning, inte får samma status som övriga avkommor. Olyckor händer lätt, hur noga man än är med stängsel osv.

Och jag tror inte att det blir en allmän avel heller. Jag avlar ju inte bara på min hingst utan jag använder även godkända hingstar. Och trots att andra nu från 1 december får använda min hingst, så är jag inte så intresserad av det. En så snäll och trevlig ridhäst vill jag inte riskera att blir skadad av andras ston helt enkelt! Om jag kommer att ta emot något sto utifrån så blir det enstaka från mina kompisar och det skall vara snälla och garanterat friska ston så jag slipper få min häst skadad eller smittad av något! Han är i första hand tänkt som ridhäst till min son som älskar honom nämligen!

Mitt mål är att få fram en mycket snäll, lättränad och lättriden hingst med mycket lätt för grundgångarterna och tölt och med riktigt bra gångarter, som jag kan få godkänd och som skall vara min tävlingshäst. Jag vill ha en lätthanterad, pålitlig hingst med lika lätt för gångarterna som hingsten hade som dog för mig (du kan läsa historien på min hemsida). Jag vill ha samma totala kontakt och tillit som jag hade till den hingsten som är den enda häst av de 100-tals jag ridit, som givit mig en riktig kentaurkänsla. Det fanns inget läge som jag inte kunde lita 100% på honom. Jag kunde nästan rida honom med enbart tanken! Det är dessutom mitt ideal att grundgångarterna och tölt finns rent från början vid inridningen, precis som det var med honom. Mamman till hästen som dog var på sin tid en av Danmarks snabbaste passhästar. Jag har ridit henne och hon var oerhört mjuk, ren och lättriden i alla gångarter, snäll, följsam och samarbetsvillig, precis som sin son.

Var och en måste ju få avgöra hur ens idealhäst skall vara. Det är inte upp tilll myndigheter och SIF:s styrelse att avgöra! Den häst man fungerar med och trivs med i alla lägen är givetvis idealet för alla! Och jag är övertygad om att det är just i detta syfte man väljer att avla på en obedömd hingst istället för en godkänd. Man väljer en hingst man har stort förtroende för, älskar och som är ens ideal som ridhäst. Det kan knappast vara ett dåligt och felaktigt val att välja att avla på den häst som fungerar bäst med en själv, så må det vara sto eller hingst. Det blir bara fel om andra skall välja partner till en! Jag avlar med hjärta och öppna ögon för exteriör och gångarter. Det är så vår ras har blivit vad den är. Om inte hjärtat varit med i aveln så hade inte islandshästen haft så stort och varmt hjärta! Varje häst har rätt till att vara avlad inte bara efter utseende och enorma gångarter, utan hjärtat skall vara med i aveln. För i första hand är väl hästarna tänkt att bli en älskad kamrat? De avlas väl inte bara som ett tävlings- och utställningsobjekt?
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Sagafrahaeli skrev:
En person sa en gång till mig: "Man ska avla för att få fram tävlinghästar. Det där skogsmullehästarna kommer i alla fall!!"
Där håller jag med honom ;)
:D

/Jenny, Skogsdala Islandshästar

Och jag säger att inget kan vara mer fel! Om det vore som du sade så skulle vi haft massor av familjehästar av andra raser som tex fullblod osv, men det har vi inte! Att det kommer en och amnnan, några få % det håller jag med om. Likadant som det kommer några få % topphästar ur familjehästaveln. Men vill man vara så säker som möjligt, dvs ha så stora chanser som möjligt och lyckas med 80-90% av avkommorna att få de egenskaper man vill ha så väljer man att avla på två individer som har de egenskaperna, dvs både sto och hingst, inget annat. Det är det som är planerad avel! Man kan ju inte förlita familjehästaveln till slumpen!

Sedan beror ju allt på hur man definierar skogsmullen. Det finns ju pigga sådana också som inte är nybörjarhästar precis!
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Sagafrahaeli skrev:
På sätt och vis håller jag med dig men samtidigt så får man ju tänka på vilket användningsområde islänningarna anväds till nu!! Visst, man tävlade med sina hästar innan också men nu vill avelsdomarna ha lite smäckrare, mer sportiga hingstar!! För det är så de ser ut nu.
Men sen tycker jag inte att en islänning ska vara för smäcker heller. Fast sen får man ju tänka på hur den lever nu om man jämför med hur den levde på Island för X antal år sedan!! På Island är det kanske inte alltid så gått om mat, vintrarana är hårdare och kräver mer av hästen än vad Sveriges klimat gör. Här i Sverige behöver de inte vara grövre och de kan utan problem bli större också. De får ju faktiskt bättre mat här än vad de fick på Island.
Många andra raser blir ju större så varför skulle inte islänningen påverkas??

/Jenny, Skogsdala Islandshästar

De flesta tävlar inte så varför skall vi utgå från tävlingshästen??? De flesta söker en pålitlig och viktbärande familjehäst! Sedan är Islands klimat mildare än man tror. De ligger närmre Golfströmmen än vi själva så sydlandet kan många ggr ha mildare väder än vad vi har! Nordlandet och västlandet är däremot kallare liksom inlandet. Men, det värsta för en häst är inte kyla. Det värsta är 1-2 plusgrader och regn! Och det har vi ofta vintertid i södra Sverige! Svenska klimat och Isländskt klimat är inte så olika och det varierar från ena landsändan till den andra i båda länder. Sedan har du fel med maten också. Det isländska gräset är mer näringsrikt och håller 2-3 ggr högre proteinhalt än det svenska! Dessutom har det alltid funnits både stora och små islandhästar och mitt största sto är lite drygt 140 och islandsfödd! Begriper inte vad mankhöjden har med detta att göra heller? Alla mina vuxna islandshästar är 140 eller mer, utom en! Jag avlar inga små hästar!
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

He he he, ibland förvånar du mig och detta tillfälle är väl ett sådant.;)
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Ja, det skall inte vara ett "budgetalternativ", det skall vara en nödlösning.
Reglerna med en högre avgift är helt enligt ett förslag som jag gav till nuvarande Avelsutskottsordförande redan för 15 år sedan.
Jag tyckte då att det skulle vara möjligt, gentypat och dyrt att registrera en tjuvbetäckning.
Samt att papprena på dessa skulle bli mindre värda, på samma sätt som på halvbloden.

Så jag är helt tillfreds med dagens regler.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Djurjouren skrev:
Jag vet ju syftet varför du avlade på den hingsten och förstår varför men tänk om kreti och pleti gjorde så....
:eek: Så det är skillnad på vem som agerar? :confused:
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Ja rubriken är ju faktiskt en fråga för dem som avlar på/med icke godkänd hingst, det blir ju lite svårare för oss utan hingstar att svara på. Jag är själv väldigt nyfiken på varför, Anette antydde ju i ett tidigare inlägg fast i en annan tråd att det även kunde vara aktuellt att låta hingsten betäcka mot betalning. Något som jag helt och hållet anser är totalt felaktigt när hingsten inte är avelsgodkänd, dessutom börjar ju den egentliga anledningen komma fram i dessa frågor när det gäller icke bedömda hingstar.

Man vill helt enkelt vara med och delta på samma premisser, som den avelsgodkända hingsten har.:angel:
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Boj skrev:
... dessutom börjar ju den egentliga anledningen komma fram i dessa frågor när det gäller icke bedömda hingstar.

Man vill helt enkelt vara med och delta på samma premisser, som den avelsgodkända hingsten har.:angel:
Ja, riktigt så är det ju inte för mig då.
Utan för mig är det en fråga om var jag skall göra av dessa 4 avkommor.
De måste ju enligt lagen ha pass.
Så jag måste ju registrera dem i rätt register.

För att få ett tillräckligt statistiskt samband hade det behövts 5 silverfärgade avkomor.
Men ett sto blev inte dräkigt, så det blev bara 4.
Och nu så ser det ut som om allt var i onödan.
För tjejjerna på SLU har nog snart hittat silvergenen och då så kan man ju testa med en tageltuss i ställlet.
Mycket enklare.

Nu så ingår dessa 4 avkommor och deras pappa i.o.f.s. i silverprojektet som kontrollgrupp, och tjänar därför ett syfte till att verkligen hitta genen.
Och detta är inget som jag kommer att göra igen.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Djurjouren skrev:
Ah, 6500 kr är bra för att hindra STRÖMMEN av "lagbrytare" !!!!

Nu kan jag inget om detta, men en sak undrar jag.

Hindrar man verkligen "lagbrytare" med att ha så hög avgift? Vad kostar det att använda en B-reggad hingst?
För kostar det inte lika som att använda en godkänd hingst, då kanske man tjänar på att ta en B-reggad eller?
Eller så blir det samma summa i slutändan kanske...
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Kan ju ta ett exempel på hur man kan "göra" med sin "oäktingar".
Vi hade en större uppfödare i mina hemtrakter som nog kan räknas som relativt seriös. Men de hade en unghingst som de verkligen trodde skulle gå igenom rent extriört. Nu blev det inte så. Så de betäckte ett gäng ston med hingsten på eget bevåg. Så året efter annoserad de helt enkelt ut fölen som "icke registerbara" islandshästar för 7000kr. Alltså, de slapp betala straffagiften och att registera hästarna.... oseriöst kanske och frågan är väl vilken köpare dessa hästarna attraherade?! Men antar att Inte_Ung vill göra det "rätta", blir ju lite roligare för köparen också och så kan man väl få ut en eller annan krona för hästarna.

Har bara en fråga lite offtopic, undrar bara är det så att ex. ett sto som är b-reg, blir detta stoets avkommor reg i vanliga registret om de är efter godkända fäder? Eller har jag fattat det hela fel?
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Boj skrev:
Ja rubriken är ju faktiskt en fråga för dem som avlar på/med icke godkänd hingst, det blir ju lite svårare för oss utan hingstar att svara på. Jag är själv väldigt nyfiken på varför, Anette antydde ju i ett tidigare inlägg fast i en annan tråd att det även kunde vara aktuellt att låta hingsten betäcka mot betalning. Något som jag helt och hållet anser är totalt felaktigt när hingsten inte är avelsgodkänd, dessutom börjar ju den egentliga anledningen komma fram i dessa frågor när det gäller icke bedömda hingstar.

Man vill helt enkelt vara med och delta på samma premisser, som den avelsgodkända hingsten har.:angel:

Visst vill man det, för egna ston. Men jag är inte så intresserad av att ta emot andras ston, men det är ett antal som tigger om att få betäcka med honom. Dock, jag är rädd om honom. Jag vill inte han skall bli skadad eller smittad med någon sjukdom. Om jag tar emot någon så blir det mycket nära kompisars ston och det blir bara någon enstaka. Dessutom kommer jag inte att ta alls samma språngavgift som på godkända hingstar. Så det blir ingen fet inkomstkälla, knappt ens lönsam. Dessutom tycker jag att ingen hingst, varken godkänd eller icke godkänd, skulle få betäcka mer än 50 ston under en livstid. Och så många avkommor har inte jag tänkt mi´g efter min hingst.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Sammets_rosa skrev:
Kan ju ta ett exempel på hur man kan "göra" med sin "oäktingar".
Vi hade en större uppfödare i mina hemtrakter som nog kan räknas som relativt seriös. Men de hade en unghingst som de verkligen trodde skulle gå igenom rent extriört. Nu blev det inte så. Så de betäckte ett gäng ston med hingsten på eget bevåg. Så året efter annoserad de helt enkelt ut fölen som "icke registerbara" islandshästar för 7000kr. Alltså, de slapp betala straffagiften och att registera hästarna.... oseriöst kanske och frågan är väl vilken köpare dessa hästarna attraherade?! Men antar att Inte_Ung vill göra det "rätta", blir ju lite roligare för köparen också och så kan man väl få ut en eller annan krona för hästarna.

Har bara en fråga lite offtopic, undrar bara är det så att ex. ett sto som är b-reg, blir detta stoets avkommor reg i vanliga registret om de är efter godkända fäder? Eller har jag fattat det hela fel?

Du har fattat rätt, förutsatt att pappan till hennes avkomma är en godkänd hingst. Men nu kommer alla att bli reggade i vanliga registret.

Vad gäller övrigt så har det förekommit förr att man betäckt med hingst man trodde skulle bli godkänd och sålt avkoman som icke reg-bar. Det är de höga reg kostnaderna som gör att man väljer detta sätt samt okunskap om att b-registret förkekommer!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Sammets_rosa skrev:
Men antar att Inte_Ung vill göra det "rätta", blir ju lite roligare för köparen också och så kan man väl få ut en eller annan krona för hästarna.
Om man nu vill göra en statistisk provserie med avseénde på färg.
Så kändes detta minst dåligt.
Andra alternativ hade varit några bruna russ-ston - billigt och bra.
Avkommorna hade fått säljas som korsningsponnyer.
Eller några bruna töltande travston - dyrare i maten.
Avkommorna hade fått säljas som korsningstölthästar.

Men nu så hade jag några Islandsston som kunde användas för ändamålet.
De är inte så bra att det är synd på det, eller så dåliga att det blir problem med avkommorna.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Uppriktigt sagt så måste jag hålla med dig om att det här låter inte så jätteseriöst och det är inte så jag tänkt använda min hingst i alla fall. 2 av de 3 avkommorna efter min hingst ser riktigt lovande ut och en hingstägare med 1:a klasshingst har försökt få mig att sälja den ena till honom då han tyckte den var oerhört vacker och ville spara honom som hingst, men han är min ögonsten och inte till salu! Skall bli min ridhäst framöver och påminner mycket om sin farfar som jag var så förtjust i, men ärligt talat har den här killen bättre exteriör, hur mycket jag än älskade hans farfar. Men så har jag också använt tre bra ston. Den tredje är grov som sin far och inte lika högrest men har jättebra gångarter, 5-gångare och naturtöltare med stark trav samt är en cool typ. Det är honom jag sålt som blivande familjehäst och han kommer att kastreras till våren. Sedan kan mycket hända på vägen. Trots allt är de 3 avkommorna endast 1½ år nu. Vi får se hur de ser ut som 3-åringar men redan nu ser de två vi har kvar mycket lovande ut och då har jag bra egna avkommor att jämföra med som lovordats av några elitryttare.

Fast att du avlat fram några lugna och robusta hästar, skadar ju knappast aveln. De har tydligen bra lynne och lätt för tölten och det är sådana som folk vill ha, särskilt om de är silverfärgade, så du lär knappast ha några problem med att sälja dem... Så jag ser inget större fel i det du gjort, även om det låter oseriöst såsom du själv beskriver det! Är dina ston så dåliga så du inte tycker de platsar i aveln själv, ja då undrar man ju varför du använder dem?! Det hade inte jag gjort om jag skall vara ärlig. Jag skall tycka om båda föräldradjuren och se att de har en korrekt exteriör för att använda dem i min avel. Liksom de skall ha ett korrekt lynne och lätt för rena gångarter. Skulle jag göra ett färgexperiment så hade jag ändå använt avelsdjur jag själv tror på.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

sambaengi skrev:
Uppriktigt sagt så måste jag hålla med dig om att det här låter inte så jätteseriöst
Det beror ju på vad man anser som seriöst.
Seriös färgforskning är det i alla fall.
Med SLU inblandat.

Fast att du avlat fram några lugna och robusta hästar, skadar ju knappast aveln. De har tydligen bra lynne och lätt för tölten och det är sådana som folk vill ha, särskilt om de är silverfärgade, så du lär knappast ha några problem med att sälja dem...
Nej, jag tror inte att de gör någon större skada.

Är dina ston så dåliga så du inte tycker de platsar i aveln själv, ja då undrar man ju varför du använder dem?! Det hade inte jag gjort om jag skall vara ärlig. Jag skall tycka om båda föräldradjuren och se att de har en korrekt exteriör för att använda dem i min avel. Liksom de skall ha ett korrekt lynne och lätt för rena gångarter. Skulle jag göra ett färgexperiment så hade jag ändå använt avelsdjur jag själv tror på.
Stona är inte bra nog till mig för att avla på.
För andra så är de nog det.
Den ena är bedömd med en extriör på 7.51 och den andra är vackrare och mera korrekt.
Båda har bra stam, den mindre vackra har elithingstar både som pappa (Fakur) och morfar (Sörli 653) och den vackrare har elithingst som morfar (Atli) och en VM vinnare i pass som farfar (Hraffe).

Men för min smak så duger numera bara ston av typen Svala från Rudet.
Men ett sådant sto är det helgerån att använda till en sådan här sak.
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Inte_Ung skrev:
Stona är inte bra nog till mig för att avla på.
För andra så är de nog det.
Den ena är bedömd med en extriör på 7.51 och den andra är vackrare och mera korrekt.
Båda har bra stam, den mindre vackra har elithingstar både som pappa (Fakur) och morfar (Sörli 653) och den vackrare har elithingst som morfar (Atli) och en VM vinnare i pass som farfar (Hraffe).

Men för min smak så duger numera bara ston av typen Svala från Rudet.
Men ett sådant sto är det helgerån att använda till en sådan här sak.

Du har aldrig funderat på att sälja dem och köpa Svala istället?
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Sammets_rosa skrev:
Du har aldrig funderat på att sälja dem och köpa Svala istället?
Jo, jag jobbar på det.
Fákustoet skall bara sättas i skick efter sista fölet, sedan så skall hon säljas.
Det andra stoet har dottern som ridponny, så det blir kvar.
Däremot så skall en ridvalack säljas.

Sedan så får vi se om jag har råd eller behöver sälja några till hästar.
Jag håller liksom på och sparar till det.
Men jag har ju hennes vackra dotter!
 
Sv: Varför avla på icke godkänd Islandshingst?

Exclusiv, allt av det bästa en Islandshäst kan ha.
Och med ett enormt avelsvärde.
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 298
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 796
Senast: pastejja
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 671
Senast: tina_sj
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 374
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp