Vårföräldrar 2013 #4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Jag vet inte ens vad jag ska äta ikväll men jag vet att det blir något som går in under "mindre onyttigt" iom att jag har ätit tidernas mest onyttiga flingor och mjölk både till frukost och lunch idag :eek: och med tanke på hur trött jag uppenbarligen ska vara nu för tiden vore det ju smidigt att koka ihop en soppa för flera dagar ikväll så jag slipper laga lunch i morgon... Kycklingsoppa kanske?
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Och jag hade med hoppats på bebis-besked i tråden när jag kom hem men inte det nej... :)

Jag har varit hos samtalsterapeuten och sen hos BM.
Hjärtljuden lite högre än de tidigare gångerna, 150 slag i minuten, sf-måttet på 31,5 nu så det blev en dipp på kurvan vilket fick sin förklaring i att kotten sjunkit ner en bra bit i bäckenet. Bäckenbotten är påverkad och tappen minskad till 2 cm och mjuk. Kotte är fortfarande ruckbar i alla fall, men jag fick order om att ligga ner så mycket som möjligt de närmsta två veckorna för att gå in i vecka 36 innan det drar igång i alla fall. Inget mer fuskande med att anstränga mig lite för mycket med andra ord, och sex-förbud i minst två veckor.

Hon var lite bekymrad över att det har hänt så mycket på så kort tid, och att jag känner av sammandragningarna så pass mycket men än så länge trodde hon inte det skulle vara nån fara om jag bara "lyder order".

Nytt recept på citdon + att jag ska få en TENS-apparat också för att härda ut de sista veckorna. Hon trodde dock inte vi kommer hinna med någon igångsättning, men har samtidigt inte nästa besök förrän om två veckor.

Resten av dagen kommer nog att spenderas på soffan enligt order och kanske vid symaskinen framåt kvällen. Plötsligt känns det som att jag faktiskt vill göra allt klart nu så att det finns redo när det är dags.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Vi har ingen veckoplanering av mat, det blir lite vad vi känner för... har dock köttfärs i kylen som det nog blir järpar eller nåt av i dag (sambon kom hem i går kväll, åkte precis till jobbet och är hemma i morrn igen) och sen finns det lite kyckling, fläskfilé, älgkött, fisk, blodpudding och annat smått och gott... :)
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Oj vad drygt med sådana order. Känns det stressande? Får hoppas att det inte är någon fara på taket än på ett par veckor i alla fall! :)
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Lite stressande känns det att få alla saker i ordning, vaggan målad, kläder klara osv men egentligen är det ju sånt som inte är hela världen om det inte är klart. Värre då med att behöva vara ännu mera låst och faktiskt bli tillsagd att ligga ner och ta det lugnt. Vist kan jag gå ut och klappa på hästarna lite men inte mer än så. Det är nog det som känns värst...

Så länge inte sammandragningarna blir tätare (nu är det kanske 1-2 timmar mellan) eller längre (ca 30 sek) så är jag inte så orolig över att kotte ska vara på väg ut.. att det kunde bli tidigt visste jag ju från början och har hela tiden varit inställd på att inte gå tiden ut. Samtidigt hade jag ju börjat slappna av lite och tänkt att vi nog utan problem klarar till vecka 38 i alla fall... men men - nu siktar vi på att nå 36 veckor. Jag är i början av vecka 34 nu så det känns överkomligt ändå, även om jag har förbannat ont i ryggen nu också.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Så gjorde vi tidigare, men det blev sjukt stressigt när gullungen började äta med oss tyckte jag. Speciellt som vi bara hade en bil väldigt länge och jag inte direkt kunde spontanhandla.

Klar redan! Valde dock sånt som är lite flexibelt och går att skjuta på då jag har rätt fullt i kalendern den här veckan.

Måndag:
L: åt hos svärmor som var barnvakt!
M: Gratinerad fisk med kokt potatis, grönsaker och sås

Tisdag:
L: Pannkaka
M: Gyros med ris och sallad

Onsdag:
L: Fiskpinnar och kroketter, ärtor
M: Sallad

Torsdag:
L: Ostomelett, tomater
M: Pizza

Fredag:
L: Maultaschen
M: Joker (min man vill säkert också ha Maultaschen när han kommer ;-))

Lördag:
L: Varma mackor
M: Grilla

Söndag:
L: Rester
M: Tortellini
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Har du någon som hjälper dig med hästarna när sambon är borta? Eller står de på lösdrift med minimalt arbete?
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

ja det blir säkert annat när kotte också ska äta :)

Jag har dem på lösdrift med flera vattenkar och massvis av hönät så de klarar sig med både foder och vatten under de dagar sambon jobbar 24-timmarspass. Jag hade ju gärna fortsatt mocka två gånger om dagen men som hagarna börjar se ut nu när snön smälter undan så spelar det ju egentligen inte så stor roll. Det är mest dåligt samvete för att det blir lite pyssel med dem, speciellt med fölet, och så att jag behöver dem för att må riktigt bra... men det är ju som sagt under begränsad tid och för en viktig sak så det ska nog gå bra ändå. Jag får bita ihop helt enkelt och inse att det verkligen inte går någon nöd på dem... eller på sambon heller som så klart blir trött av att jobba heltid + ta hand om precis allt här hemma men även där är det mest jag som bekymrar mig.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Bra att din bm tar det hela på allvar i alla fall tycker jag. Du har ju inte haft jättetur med personalen direkt.

Försök hålla ut och verkligen vila! Om du klarar det till v. 36 är barnet ju nästan fullgånget och det vore väl otroligt skönt.

Håller tummarna!
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Ja det känns bra att hon ändå tar det på allvar som du säger. Bara jag vänjer mig vid tanken så ska det nog gå bra att vara stilla!
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Vad skönt att du har bra förutsättningar för att ta det lugnt ändå. Kan tänka mig att det blivit krångel annars. Det är bara att hoppas att tiden går fort fram till förlossning och återhämtning är klart :)
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Ja att ha dem på stall hade varit betydligt värre så det är skönt! :)

Jag har bunkrat upp med böcker från bibblan och ett par korsordstidningar till att börja med så det är bara bita ihop och vila :)
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

*knapp*

Har en del sammandragningar trots vila och de kommer av minsta lilla ansträngning. De gör inte ont dock men jag har en konstant molande "mensvärk" i hela magen + utmed låren. Mest koncentrerat i nedre delen av magen.
Bak i ryggen gör det också ont, men där är det svårt att veta om det är den vanliga ryggvärken eller annat, så det låter jag vara osagt.

:crazy: :confused:

Är det vanligt att det blir så? Bör jag ringa BM imorgon om det inte blir bättre?
Känns ju inte akut nog att ringa förlossningen för men samtidigt finns vetskapen om att mamma fick åka in och stoppa alla sina 5 graviditeter pga tidiga värkar...

Ska lägga mig och sova nu tills sambo kommer hem iaf. Har legat på soffan i princip hela dagen så jag har verkligen inte överansträngt mig.

33+5 idag.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Det låter precis som det jag har, men efter vad BM sa till mig i dag så hade jag ringt och hört med dem i alla fall... Här ska man ringa förlossningen och fråga om sånt har min BM sagt så jag hade nog ringt FL även om det känns "överilat". Bättre ringa en gång för mycket säger de ju.

För min del så har det ju påverkat livmodertappen på så sätt att den har kortats även om den fortfarande är stängd plus att kotten har sjunkit ner ganska mycket så jag har ingen aning om det är helt normalt eller inte. De här i tråden som har flera barn och/eller har haft mer normala graviditeter vet säkert bättre.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Jag hade nog sparkat honom ur sängen omgående om han låg i samma säng. Nu låg han i gästrummet, och det händer att jag går upp och slår igen dörren (ganska hårt... ;) )när han inte vaknar.
Nu är det iofs skönt att hästarna får mat i hyfsad tid så någon katastrof är det inte. Jag och hunden tar alltid en förmiddagslur sen i alla fall :D
Det känns dock att den inte blev av idag, när jag var och handlade istället = helt slutkörd.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Kan inte du och lew skicka över sammandragningar till mig? Här har ALLT stannat av och lämnat en bitter trötthet efter sig. Några "mensvärk"-känningar ibland men inte nog för att nämna :p

Jag funderar på det här med hinnsvepning, är det något värt att fundera över eller är det bara väntan som gäller? Jag börjar på att tappa lite tålamod här när allt stannar av.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

hinnsvepning funkar visst och gör ingen skada om du inte är mogen.

hejar lite på din bebis! heja heja!
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Haha, men om alla vi som går hemma på dagarna och väntar börjar fundera ut en bra lösning på kalle anka-varianten av väckarklocka kanske du kan bygga en sådan om ett par dagar? :) du vet den där man ser på julafton?
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Jag ska nog fråga om BM kan tänka sig att ordna till en sådan till nu på onsdag eller senast nästa vecka. Väntan är inget rolig när man inte känner av några sammandragningar längre. Så länge sammandragningarna kommer hyfsat tätt är det lugna puckar men nu när det känns som om man ska gå länge till är det drygt.
 
Sv: Vårföräldrar 2013 #4

Jo, jag har faktiskt funderat över det där, om man kan koppla något tidstyrt ur till något riktigt helvetiskt :devil: Han är alltså EXTREMT sjukt trött på mornarna, förstår faktiskt inte hur han lyckas. Har han något riktigt viktigt på jobbet på morgonen så ber han alltid mig se till att han kommer upp... Får se hur det går om han ska ansvara för dagislämning och sånt i framtiden... :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
113 570
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 902
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
84 663
Senast: Heulwen
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
94 513
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp