Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag är det BF och jag vaknade klockan 3 av att månen lyste i helt otroligt starkt rakt i ögonen. Sedan dess har jag legat vaken med sammandragningar (förvärkar?) runt var tredje minut tills det ÄNTLIGEN var dags att gå upp och ge hundarna mat vid halv sex. Jag vet ju att man ska försöka sova men det var lättare sagt än gjort. Jag ska försöka sova en stund nu när maken åkt till jobbet enligt min vanliga gravidledighetsrutin. :p

Nu har det klingat av lite så det blir nog ingen bebis idag men spännande ändå. :)Jag blev genast mindre stressad över pratet om igångsättning nu när jag känt att det kanske är på gång snart. Jag kände mig väldigt pepp när jag låg där imorse och magen drog ihop sig, och drog ihop sig, och drog ihop sig. Kände mig faktiskt redo.
Hoppas att det sätter fart snart :bump:
 
Vc50MGmKOs5JQ2whGirg21255fVFVWC5c8guQ-1wfajC-gzTa6YlXfy8MwNxDjK211Ao8OJjuKRkp7I7cG6jG8zadS1Ik2mnddY96hB9xtAvIJCC36NFkPTCexfQWN9yE4l1GLZyqfZ0qgM35qRkMfz5OnEbkhVbxu9AMU7zj1EH2yyifDs7E1Lx9MtiRR4w90u8syDOMu6fRI4L2tAPr8IfhFMoz-OxH75jciRcrFsO5xoHteU7W0YYPKDsod0n6YITcdkupUKZ3pA3lAIrj4LRk5R1efQM_UvwO8n7w7LpzSp3pYFxi3CJWIJ7Q5WcvLEQsKrX2PsDYLBwBAqLX2k_esHfKHOPVzv6Zzot2Osy6fxiMcB-iWg1hqmnGeSd5YU9ETQf7wGoOEcMdbI13UeAYQ2JCrFDcHZ_gSRD4eaNZ1VGm2248uCVTrt-6xasL7ECGGy91WL4qY3jlqGmp3lDq4ddTvO6na-DlxDP7s8Zqmk3VCZw0zTiLdr79ClHVisT6XNZ3Jjt1fbbkABsAtsJRDz9mS99ZQ84Q8l-iHft_VYimcnUwrDxBWbXjuaDBOhyMzbIH7HSMxl8-CRvByeYFoKq27mryXQiVaQqNYF8QbJ9nqEl07-HFj9N1a_jIIzr5pwKBPFFiAa2kC5az_J00LD6mMBH=w1202-h1602-no

Glad påsk önskar jag och magen! (i v35+3) 🐣
Fick snabbt inse att min enda gula tröja (som nästan uteslutande använts på påsk och någon gång på nationaldagen :p) inte riktigt passade längre :laugh:
Gav upp försöket att göra mig lite påskfin till jobbet och sitter nu här i lite tråkigt marinblått istället :cautious:
 
Alltså, jag har glömt hur fort de växer. Storlek 50 är ett minne blott, och vi har till och med några kläder i 62 som passar! Idag är hon dessutom en månad gammal.

Frank är 7 veckor på lördag och har fortfarande 50, och vissa plagg i 56. Så olika det kan vara! Alla sa till mig att inte köpa för mkt i 50, men vi har istället fått köpa på oss mer på tradera eftersom allt vi haft varit för stort. Lilla plutten.
 
Så skönt med lite sömn! Hoppas det håller i sig. :) Frank är ett JÄTTEFINT namn! :love:

Alltså vi har fått så mycket begagnade kläder i storlek 56 och 62 så jag tror inte ens vi kommer hinna använda allt. Folk kastar på oss kläder, filtar och lakan. Vi har till och med fått en studsmatta och det ligger ju liksom ÅR fram i tiden. :D Det har helt klart blivit här man dumpar bebis- och barnsaker man inte längre behöver.

Känner igen det där med dumpning, vi har också massor med ärvda kläder och andra grejor, men gillar som sagt tanken på att återanvända och även att det inte är hela världen om bebis inte gillar typ babysitter och babygym. Fördelen när alla ens vänner är klara med småbarn
 
Känner igen det där med dumpning, vi har också massor med ärvda kläder och andra grejor, men gillar som sagt tanken på att återanvända och även att det inte är hela världen om bebis inte gillar typ babysitter och babygym. Fördelen när alla ens vänner är klara med småbarn

Ja absolut, det känns onödigt både miljömässigt och med tanke på ekonomin att köpa en massa nytt som bara kan användas ett litet tag, så jag är väldigt tacksam. Vill inte ens tänka på vad alla dessa kläder tillsammans kostat som nya :crazy: Vi har ingen babysitter eller babygym, är det saker man borde införskaffa? :idea:
 
Frank är 7 veckor på lördag och har fortfarande 50, och vissa plagg i 56. Så olika det kan vara! Alla sa till mig att inte köpa för mkt i 50, men vi har istället fått köpa på oss mer på tradera eftersom allt vi haft varit för stort. Lilla plutten.
Ja verkligen olika! Dagens BVC-besök avslöjade att vi nu är uppe på 4650 gram och 57 cm lång, så inte konstigt att vi fått lägga undan 50 :D
 
August, som lillebror får heta, har varit på gränsen mellan 50 och 56 sen han föddes. På Frank var 50 gigantiskt i början...

@Luktpion - om de gillar babysitter är det väldigt bekvämt. De ska inte sitta där för mycket/långa stunder (tror att det inte är helt bra för deras rygg) men det är guld om man vill typ kunna duscha, plocka disk, laga mat etc. De kan ofta sitta och titta på en och vara rätt nöjda där :) Vi ärvde en riktigt gammal en (tror t o m det kan vara min sambos gamla - dvs 30 år på nacken) som har riktigt bra gung och den har funkat kanon.

Babygym kan säkert också vara kanon - för vissa, som med allt annat. Till storebror köpte vi ett nytt, fint och dyrt och jag kan ärligt säga att han inte var mer imponerad av det än av att ligga och stirra upp i taket. Han sträckte sig aldrig efter leksakerna eller tyckte de var särskilt spännande. Men en del bebisar älskar det. Han var mer fascinerad av mobilen vi hade hängande över skötbordet då.

De brukar finnas billigt på blocket/facebook market och är rätt lätta att tvätta :)
 
Ja absolut, det känns onödigt både miljömässigt och med tanke på ekonomin att köpa en massa nytt som bara kan användas ett litet tag, så jag är väldigt tacksam. Vill inte ens tänka på vad alla dessa kläder tillsammans kostat som nya :crazy: Vi har ingen babysitter eller babygym, är det saker man borde införskaffa? :idea:

Babysitter har vi börjat använda korta stunder några gånger om dagen. Frank gillar att titta på vad vi gör och tror han gillar att komma upp lite 👍🏻 Babygymmet har vi fått köpa för 100:- av en kompis men är fint begagnat. Han gillar de starka färgerna och kan ligga där och titta korta stunder. Skulle dock inte tycka det vore värt att köpa ett nytt för 1000:- även om det finns många fina. Kan du prova hemma hos nån och se hur bebis verkar gilla det?
 
Grattis ni som fått bebisar senaste dagarna och heja bebisarna som är på gång.

Jag mår ofärskämt bra, största besväret är att jag blir kissnödig så fort att går mer än 10 m. Bebis är väldigt lugn vilket oroar mig ibland men allt ser bra ut, hoppas den fortsätter att vara lugn och sova mkt sen också.

Kommer den som trean är det 1,5 v kvar, men stannar den som fyran är det nästan 4 v. Blir spännande att se. Till nästa vecka måste den vänta iaf, svärmor är på semester.
 
Alltså, jag har glömt hur fort de växer. Storlek 50 är ett minne blott, och vi har till och med några kläder i 62 som passar! Idag är hon dessutom en månad gammal.
Verkligen, 50 fick vi plocka bort direkt här, det har aldrig passat. Nu är hon 4 veckor och vissa 56 är också för trånga :D
 
9 dagar kvar till BF. Hade massa värkar inatt och i morse och har haft 15-20 stycken nu under dagen. Ett par ganska kraftiga. Tror att slemproppen gick inatt! (f ö världens äckligaste ord). Hoppas att bebis vill komma snart!!!!

Åh va spännande!! Håller tummarna att det kommer igång 😁
 
Vår lille var 49 cm när han kom och en riktig tunnis på 2800 gram, men var i måndags, tolv dagar gammal, uppe i 3350 gram. Misstänker att han vuxit på längden också, eftersom han faktiskt vuxit ur två av sina första bodys (i storlek 50), men jag misstänker att det är för att de är köpta begagnade och redan var lite krympta. På bredden är de fortfarande enorma, men de stramar på längden.

Babysitter har jag funderat lite på, kanske är det värt att skaffa en begagnad ändå? Ett fint, färgglatt babygym i trä hittade jag för en femtiolapp på Facebook, så det högg jag.


Förresten, vi måste prata om baby blues, hur har ni det med det? Jag är extremt svängig i humöret och gråter floder till och från. Emellanåt är jag jättearg och visst bidrar tröttheten förstås ordentligt (fortfarande extremt lite sömn här, så lite att det känns farligt), men det är utan tvekan även hormonell inverkan som gör mig så instabil. Stundtals känner jag mig som världens sämsta mamma.:cry:
 
Förresten, vi måste prata om baby blues, hur har ni det med det? Jag är extremt svängig i humöret och gråter floder till och från. Emellanåt är jag jättearg och visst bidrar tröttheten förstås ordentligt (fortfarande extremt lite sömn här, så lite att det känns farligt), men det är utan tvekan även hormonell inverkan som gör mig så instabil. Stundtals känner jag mig som världens sämsta mamma.:cry:
Jag är faktiskt ganska opåverkad hormonellt den här gången, men det har också varit så himla mycket annat med livmodern och storasyster och så. Förra gången var jag betydligt mer påverkad, jag satt bland annat och grät som ett barn för att dottern grät. Jag ville ju inte att hon skulle vara ledsen... Nu har jag bara haft någon mindre dipp, knappt märkbart.
Jag tror säkert att sömnbristen gör sitt till för din del, allt blir ju svårare att hantera när sömnen inte funkar. Se till att vara ärlig när de frågar hos barnmorskan om hur du mår ❤️
 
Vår lille var 49 cm när han kom och en riktig tunnis på 2800 gram, men var i måndags, tolv dagar gammal, uppe i 3350 gram. Misstänker att han vuxit på längden också, eftersom han faktiskt vuxit ur två av sina första bodys (i storlek 50), men jag misstänker att det är för att de är köpta begagnade och redan var lite krympta. På bredden är de fortfarande enorma, men de stramar på längden.

Babysitter har jag funderat lite på, kanske är det värt att skaffa en begagnad ändå? Ett fint, färgglatt babygym i trä hittade jag för en femtiolapp på Facebook, så det högg jag.


Förresten, vi måste prata om baby blues, hur har ni det med det? Jag är extremt svängig i humöret och gråter floder till och från. Emellanåt är jag jättearg och visst bidrar tröttheten förstås ordentligt (fortfarande extremt lite sömn här, så lite att det känns farligt), men det är utan tvekan även hormonell inverkan som gör mig så instabil. Stundtals känner jag mig som världens sämsta mamma.:cry:
Jag är mindre påverkad nu än förra gången. Med det mesta. Inte lika svajig, inte lika mycket härdsmälta när bebis gråter, inte lika sömnig vid amning.

Hade en riktig gråtar-dag tredje dygnet när mjölken rann till men det sammanföll också med peaken av min sömnbrist.

Jag upplever att sömnbrist påverkar en enormt mycket så jag tror säkert att det skulle kännas lättare om du fick sova några timmar :heart

Både förra och denna gång har jag ju haft problem att kissa. Det gör ju att man blir rätt deppig... Är beroende av medicinska hjälpmedel för att tömma blåsan. Det är dock också lite lättare denna gång eftersom jag har vanan inne och eftersom det löste sig förra gången, så jag räknar kallt med att det gör det nu med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 713
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 826
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 974
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 744
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp