Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså vad gör man när ena bröstvårtan inte är toppig utan rund så att bebisen inte får något tag? 🙈 Det hjälper inte att försöka toppa till den genom att trycka/rulla.

Jag kan enbart amma med amningsnapp. Hur jag än gör får hon inte tag. Fick assistans på BB, men efter ett tag rekommenderade de också amningsnappen - hon får dåligt grepp, gör lätt blåsor på vårtorna när hon försöker suga tag och både hon och jag blir frustrerade. Med nappen får hon grepp direkt! Däremot är det lite större risk för mjölkstockning, så var lite extra uppmärksam på det. Men vi kommer köra vidare på nappen iaf :)
 
Igår vände vår bebis äntligen i vikt, förresten! Så himla gött :) Så nu ska vi inte tillbaka mer till BB. Jag har också insett att jag måste komplettera med ersättning. Jag producerar inte nog med mjölk än och jag vågar inte "amma på och hoppas att det löser sig" när hon har haft svårt att gå upp i vikt. Som vi gör nu så får hon ersättning efter att hon har ammat på natten. Ibland dricker hon 10 ml, ibland 60. Då slocknar hon direkt och jag får sova 3 timmar mellan amningarna, istället för att amma var 30:e minut. Jag försöker pumpa ut på dagen om hon har en längre sovperiod så att det ska finnas bröstmjölk att ge istället för ersättning, men samtidigt kan inte hela livet kretsa kring amning.

Min man ifrågasatte lite den "machokultur" som finns kring barnafödande, graviditet och amning. Först blev jag lite stött, men jag inser att han har en poäng. Det finns en idé om den perfekta mamman, och i det ingår att man liiiiider för sitt barn, till varje pris. Får man gott om sömn och barnet är nöjt är det nästan som om man fuskar.
 
Igår vände vår bebis äntligen i vikt, förresten! Så himla gött :) Så nu ska vi inte tillbaka mer till BB. Jag har också insett att jag måste komplettera med ersättning. Jag producerar inte nog med mjölk än och jag vågar inte "amma på och hoppas att det löser sig" när hon har haft svårt att gå upp i vikt. Som vi gör nu så får hon ersättning efter att hon har ammat på natten. Ibland dricker hon 10 ml, ibland 60. Då slocknar hon direkt och jag får sova 3 timmar mellan amningarna, istället för att amma var 30:e minut. Jag försöker pumpa ut på dagen om hon har en längre sovperiod så att det ska finnas bröstmjölk att ge istället för ersättning, men samtidigt kan inte hela livet kretsa kring amning.

Min man ifrågasatte lite den "machokultur" som finns kring barnafödande, graviditet och amning. Först blev jag lite stött, men jag inser att han har en poäng. Det finns en idé om den perfekta mamman, och i det ingår att man liiiiider för sitt barn, till varje pris. Får man gott om sömn och barnet är nöjt är det nästan som om man fuskar.
Jag håller helt med. Jag som långammat ett barn är helt tokig på den snäva amningsnormen. Man "ska" helamma annars är man en dålig mamma. I minst 6 månader. Men för guds skull inte längre - då är man lite udda och "gör man det verkligen för barnet eller för sin egen skull" :confused: och samtidigt som man "ska" amma så ska man helst inte göra det synligt utan gömd i hemmet eller under diverse skynken.

Nä gör precis som det passar er. Helamma, delamma, mysamma, helflaska... Men hur man än vill göra tycker jag att man förtjänar allt stöd i sitt val.
 
Grattis till bebisarna @BusBarro och @Safir . Har alla aprilbebisar tittat ut nu?

Ihelgen har blodtrycket hållt sig precis undet gränsen vad som bara är högt men inte "för högt". Men nu på morgonen har det stigit ordentligt igen och jag har ont i huvudet och lite yr. Avvaktar och ser vad som händer under förmiddagen annars får vi åka in.

Hoppas att bebis väljer att titta ut snart, jag orkar inte med den här oron. 8 dagar kvar till bf
 
Så skönt att det fungerar med napp @_Zvea_ ! Jag köpte nog fel storlek för jag fick inte alls till det när jag provade sätta på den... Tack för alla tips, ni är fantastiska! Nu fungerar amningen på krångelbröstet mycket bättre sedan han får ta det från andra hållet. Vi testade också liggamning igen och det fungerade hyffsat! Jag fick inte till någon jättebra ställning för egen del men han var nöjd. :)

Inatt fick han sova i vår säng och då fick vi sova i princip utan gnäll en stor del av natten. Eller ja, jag sov väl inte jättemånga timmar direkt och vaknade hundra gånger för att se att han andades. Han sträckte ut handen och klappade på mig med jämna mellanrum och sen var han nöjd mellan amningarna. Men jag kände mig som en bov som lät honom sova med oss i sängen utan nest eller något. Igår natt var det mest skrik och gnäll bara så det var skönt att vila öronen lite. Nu ska vi strax ta PKU-prov och sedan åker vi hem! :) Undrar hur hundarnas reaktion kommer vara.
 
Grattis till bebisarna @BusBarro och @Safir . Har alla aprilbebisar tittat ut nu?

Ihelgen har blodtrycket hållt sig precis undet gränsen vad som bara är högt men inte "för högt". Men nu på morgonen har det stigit ordentligt igen och jag har ont i huvudet och lite yr. Avvaktar och ser vad som händer under förmiddagen annars får vi åka in.

Hoppas att bebis väljer att titta ut snart, jag orkar inte med den här oron. 8 dagar kvar till bf
Håller tummarna för att bebis väljer att titta it snart. Var rädd om dej!
 
Så skönt att det fungerar med napp @_Zvea_ ! Jag köpte nog fel storlek för jag fick inte alls till det när jag provade sätta på den... Tack för alla tips, ni är fantastiska! Nu fungerar amningen på krångelbröstet mycket bättre sedan han får ta det från andra hållet. Vi testade också liggamning igen och det fungerade hyffsat! Jag fick inte till någon jättebra ställning för egen del men han var nöjd. :)

Inatt fick han sova i vår säng och då fick vi sova i princip utan gnäll en stor del av natten. Eller ja, jag sov väl inte jättemånga timmar direkt och vaknade hundra gånger för att se att han andades. Han sträckte ut handen och klappade på mig med jämna mellanrum och sen var han nöjd mellan amningarna. Men jag kände mig som en bov som lät honom sova med oss i sängen utan nest eller något. Igår natt var det mest skrik och gnäll bara så det var skönt att vila öronen lite. Nu ska vi strax ta PKU-prov och sedan åker vi hem! :) Undrar hur hundarnas reaktion kommer vara.

Vår pojke är inte så förtjust i nestet utan vill sova med oss så det får han göra även om det är mot rekommendationerna. Men, vad ska vi göra? Vi måste ju också få sova.
 
August sover också med mig. Han har mycket magknip och gnäller/gråter i stort sett all vaken tid och kommer inte till ro när han ligger själv. Sover han intill mig får jag sova hela nätterna 22-06 med kanske 2-3 kortare uppvak för amning. Tror inte jag skulle orka annars. Dock sover vi själva eftersom storebror nog skulle bli störd när han vaknar så sambo och jag sover med varsitt barn.

Inte så romantiskt men just nu är det mest prio att alla ska få äta, sova och klara av vardagen. När rutinerna börjar infinna sig får vi njuta igen.
 
Vår pojke är inte så förtjust i nestet utan vill sova med oss så det får han göra även om det är mot rekommendationerna. Men, vad ska vi göra? Vi måste ju också få sova.
Jag hade bebis uppepå mitt täcke med en egen tunn filt över sig. På så vis kunde jag inte råka lägga mitt täcke över huvudet på honom.
Prioriterade också att få sömn, även om det är emot rekommendationerna.
 
Grattis till bebisarna @BusBarro och @Safir . Har alla aprilbebisar tittat ut nu?

Ihelgen har blodtrycket hållt sig precis undet gränsen vad som bara är högt men inte "för högt". Men nu på morgonen har det stigit ordentligt igen och jag har ont i huvudet och lite yr. Avvaktar och ser vad som händer under förmiddagen annars får vi åka in.

Hoppas att bebis väljer att titta ut snart, jag orkar inte med den här oron. 8 dagar kvar till bf

Åh, lider med dig och vet precis hur det är att gå runt med tärande oro, håller tummar och tår att allt går bra och att knodden vill ut snart!
 
Hur länge ska man vara orolig för RS-virus? Dels ålder på barn men även tid på året?

Anledningen till att jag frågar är att jag gick med en kompis och hennes fyramånaders på stan igår, kompisen skulle in på en butik och byta nån tröja och eftersom det var trångt stannade jag utanför med bebis i vagnen. Mycket folk ute pga löning och fint väder men vi stod lite för oss själva. En tant gick förbi, blängde surt på mig och sa högt till sin gubbe att hon inte kunde FÖRSTÅ hur småbarnsföräldrar kunde vara så dumma och släpa ut sina små barn och utsätta dom för RS och andra risker. Jag såg väl ut såhär :confused:

Kände mig så påhoppad men också lite road av att hon kanske trodde att det var min bebis när jag mycket uppenbarligen är väldigt väldigt gravid? Men hur länge är det tänkt att man ska hålla sig undan från folk egentligen?
 
Hur länge ska man vara orolig för RS-virus? Dels ålder på barn men även tid på året?

Anledningen till att jag frågar är att jag gick med en kompis och hennes fyramånaders på stan igår, kompisen skulle in på en butik och byta nån tröja och eftersom det var trångt stannade jag utanför med bebis i vagnen. Mycket folk ute pga löning och fint väder men vi stod lite för oss själva. En tant gick förbi, blängde surt på mig och sa högt till sin gubbe att hon inte kunde FÖRSTÅ hur småbarnsföräldrar kunde vara så dumma och släpa ut sina små barn och utsätta dom för RS och andra risker. Jag såg väl ut såhär :confused:

Kände mig så påhoppad men också lite road av att hon kanske trodde att det var min bebis när jag mycket uppenbarligen är väldigt väldigt gravid? Men hur länge är det tänkt att man ska hålla sig undan från folk egentligen?

Min sambo är barnläkare och de har fortfarande fall av RS på avdelningen även om toppen såklart är nådd. Frank är snart 2 mån och vi håller oss faktiskt mest hemma, ute eller hos folk vi vet inte är sjuka. Undviker faktiskt butiker och caféer än så länge, men det var väl jättebra att du väntade ute med vagnen?
 
Hur länge ska man vara orolig för RS-virus? Dels ålder på barn men även tid på året?

Anledningen till att jag frågar är att jag gick med en kompis och hennes fyramånaders på stan igår, kompisen skulle in på en butik och byta nån tröja och eftersom det var trångt stannade jag utanför med bebis i vagnen. Mycket folk ute pga löning och fint väder men vi stod lite för oss själva. En tant gick förbi, blängde surt på mig och sa högt till sin gubbe att hon inte kunde FÖRSTÅ hur småbarnsföräldrar kunde vara så dumma och släpa ut sina små barn och utsätta dom för RS och andra risker. Jag såg väl ut såhär :confused:

Kände mig så påhoppad men också lite road av att hon kanske trodde att det var min bebis när jag mycket uppenbarligen är väldigt väldigt gravid? Men hur länge är det tänkt att man ska hålla sig undan från folk egentligen?

Jag är ganska lättad att bebis är beräknad i maj när det känns som att säsongen till stor del är över. Jag tänker att de första månaderna lär vi inte dra med bebisen till stora shoppingcentret ändå, men på sommaren är man ju så mycket utomhus också. Att, som du skriver, vänta utanför med vagnen hade jag nog aldrig ens reflekterat över att det skulle vara någon fara. Sen lär vi nog vara försiktiga även till nästa säsong och försöka tänka lite på det, men man får väl försöka efter bästa förmåga att känna av vad som är lämpligt och inte. Är ju jättesvårt.
 
Alltså, det här med utvecklingssprång, märker ni av det hos era små? Frank är sedan några dagar tillbaka mer ledsen på dagarna ffa på eftermiddagen, sover oroligt och är överlag ner missnöjd. Vill minnas att han hade en period när det var såhär för ett par veckor sedan, skulle kunna stämma överens med första resp andra utvecklingssprånget..,

Sen det här med kläder. Upplever att Frank ffa när vi är inne och på natten blir varm och funderar på om jag skulle införskaffa kortärmade bodys/ pyjamas? När han är ute får han alltid ha långärmat och solhatt pga solen (vi är ju alltid i skuggan när det går). Hur tänker ni andra kring sommarkläder?
 
Alltså, det här med utvecklingssprång, märker ni av det hos era små? Frank är sedan några dagar tillbaka mer ledsen på dagarna ffa på eftermiddagen, sover oroligt och är överlag ner missnöjd. Vill minnas att han hade en period när det var såhär för ett par veckor sedan, skulle kunna stämma överens med första resp andra utvecklingssprånget..,

Sen det här med kläder. Upplever att Frank ffa när vi är inne och på natten blir varm och funderar på om jag skulle införskaffa kortärmade bodys/ pyjamas? När han är ute får han alltid ha långärmat och solhatt pga solen (vi är ju alltid i skuggan när det går). Hur tänker ni andra kring sommarkläder?

Tycker att det är skitsvårt med kläder, men försöker ta fasta på att man ofta klär på sina bebisar för mycket än för lite. Idun sover i nest brevid oss i sängen, och vi brukar köra på body och blöja + filt. Vi har också ganska kallt i sovrummet, ligger säkert i nedre delen av rekommendationen 17-20 grader. På morgonen när solen ligger på kan hon få ligga i bara blöja och filt efter blöjbyte. Självklart kollar jag av om hon blir kall, ligger ofta med en hand i hennes nest ändå.
 
Jag är ganska lättad att bebis är beräknad i maj när det känns som att säsongen till stor del är över. Jag tänker att de första månaderna lär vi inte dra med bebisen till stora shoppingcentret ändå, men på sommaren är man ju så mycket utomhus också. Att, som du skriver, vänta utanför med vagnen hade jag nog aldrig ens reflekterat över att det skulle vara någon fara. Sen lär vi nog vara försiktiga även till nästa säsong och försöka tänka lite på det, men man får väl försöka efter bästa förmåga att känna av vad som är lämpligt och inte. Är ju jättesvårt.

Min sambo är barnläkare och de har fortfarande fall av RS på avdelningen även om toppen såklart är nådd. Frank är snart 2 mån och vi håller oss faktiskt mest hemma, ute eller hos folk vi vet inte är sjuka. Undviker faktiskt butiker och caféer än så länge, men det var väl jättebra att du väntade ute med vagnen?

Ja, jag hade helt ärligt inte ägnat en tanke åt RS nu när det blir sköna maj men klart att folk är sjuka året runt :o

Får hoppas sunda förnuftet stannar kvar och räcker till efter förlossningen
 
Alltså, det här med utvecklingssprång, märker ni av det hos era små? Frank är sedan några dagar tillbaka mer ledsen på dagarna ffa på eftermiddagen, sover oroligt och är överlag ner missnöjd. Vill minnas att han hade en period när det var såhär för ett par veckor sedan, skulle kunna stämma överens med första resp andra utvecklingssprånget..,

Sen det här med kläder. Upplever att Frank ffa när vi är inne och på natten blir varm och funderar på om jag skulle införskaffa kortärmade bodys/ pyjamas? När han är ute får han alltid ha långärmat och solhatt pga solen (vi är ju alltid i skuggan när det går). Hur tänker ni andra kring sommarkläder?
Jag har helt klart märkt av utvecklingssprång. Lillebror har ju inte kommit dit än men storebror har helt klart väldigt jobbiga, gnälliga, trotsiga perioder ibland med dålig sömn (olika vid olika tillfällen och åldrar). Sen när det vänder och han blir gladare är det ofta något som lossnar med tal, motorik eller annat.

Vi hade inte så mkt kläder alls första sommaren (min Frank är född i juni) utan bara blöja och höll oss i skuggan eller under tak.
 
Mars
28/2, KarinStarfighter, 33 år, 1a barnet
3 - Anemone, 33 år, 2a barnet
11 - Ynnej, 28 år 1a barnet
13 - Flixon, 31 år, 2a barnet
22 - Panamera, 25 år, 1a barnet
24 - Lady_D, 35 år, 1a barnet
26 - Schleten, drygt 30 år, första barnet
31 - Ja88, 30 år, 4e barnet.

April
5 - megin, 31 år, 2a barnet
9 - unicornia, 32 år, 1a barnet
11 - Elin_b, 29 år, 2a barnet
14 - Aprilbarn, 30 år, 1a barnet
15 - Safir, 31 år, 2a barnet
18 - Luktpion, 26 år, 1a barnet
18 - Undeniable, 29år, 1a barnet
23 - BusBarro, 31 år, 1a barnet
27 - _zvea_, 33 år, 1a barnet

Maj
3 - Tussilagos, 32 år, andra barnet
6 - Lönn, 30 år, 1:a barnet
7 - Winifred, 30 år, 1a barnet
7 - Turbofling, 34 år, 5te barnet
19 - Nejlica 27år, 1a barnet
26 - naemi, 1a barnet
27 - Skrottiskrott, 30 år, 1a barnet

Födda;

Mars
2 KarinStarfighter, pojke, 3115 gram, 51 cm
14 Panamera, pojke, 2996 gram, 48 cm
16 Anemone, flicka, 4425 gram, 52 cm
17 Ynnej, flicka, 3008 gram, 48 cm
18 Flixon, flicka, 3796 gram, 52 cm
21 Ja88, flicka, 4325 gram, 52 cm
23 megin, flicka, 2880 gram, 51 cm

April
7 unicornia, pojke, 2580g, 48 cm
9 Elin_b, pojke, 3680 gram, 51 cm
11 Lady_D, pojke, 4256 g, 52 cm
20 _zvea_, flicka 3542 g, 49 cm
21 Safir, flicka, 3270 gram, 49 cm
21 Tussilagos, pojke, 2468 g, 47 cm
27 Luktpion, pojke, 3890 g, 53 cm
27 BusBarro, pojke, 3280 g, 49 cm
 
Jag har ett litet problem på nätterna med Nora. När hon ammar på natten så somnar hon innan hon riktigt ätit färdigt. Det innebär att hon vaknar igen efter typ två timmar för att äta igen, i typ 2-3 minuter, och så börjar vi om. Det är ju skönt att hon somnar lätt och fort men de gånger hon äter från båda brösten så sover hon ju i ca 4h, vilket är betydligt skönare för den här mamman :p men hur tusan ska jag lyckas hålla henne vaken?!

Killa under foten :)
 
Hur länge ska man vara orolig för RS-virus? Dels ålder på barn men även tid på året?

Anledningen till att jag frågar är att jag gick med en kompis och hennes fyramånaders på stan igår, kompisen skulle in på en butik och byta nån tröja och eftersom det var trångt stannade jag utanför med bebis i vagnen. Mycket folk ute pga löning och fint väder men vi stod lite för oss själva. En tant gick förbi, blängde surt på mig och sa högt till sin gubbe att hon inte kunde FÖRSTÅ hur småbarnsföräldrar kunde vara så dumma och släpa ut sina små barn och utsätta dom för RS och andra risker. Jag såg väl ut såhär :confused:

Kände mig så påhoppad men också lite road av att hon kanske trodde att det var min bebis när jag mycket uppenbarligen är väldigt väldigt gravid? Men hur länge är det tänkt att man ska hålla sig undan från folk egentligen?

Först, så märkligt beteende av den människan. :confused:

Toppen är ju förbi men visst är det fall fortfarande. Förkylningssäsongen är inte riktigt över. På vårt sjukhus brukar BB, eftervårdsmottagning mm vara låst för besökande syskon mellan november och maj-juni typ, pga RS. Det är väl en riktlinje för när vården tycker det är högre risk.

Jag har med Ellen och handlar men försöker väl undvika värsta folkmassorna, men vi isolerar oss ju inte. Skolbarnen får tvätta händerna och byta till rena kläder när de kommer hem och 4 åringen är fortfarande hemma från förskolan. Jag kanske överdriver, jag vet inte. Bvc-sköterskan tyckte dock att det var vettigt och tryckte verkligen på att det varit en tuff RS säsong med många bebisar, och inte heller bara de minsta, som fått vårdas inneliggande. Jag känner väl att jag vill göra så mycket jag kan för att skydda henne inom de gränser för vad som känns hanterbart.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 050
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 227
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 213
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 000
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp