Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har vi börjat ta oss ut lite mer. Jag börjar väl få lite spunk på att bara skrota runt hemma även om det är skönt. :p Igår var vi till ett bondgårdscafe. Jättemysigt! Han var nöjd och glad i nära 1,5 timme och satt i knät och spanade och åt på sina händer. Någon dag tidigare var vi till mitt gamla jobb och storhandlade. Så sjukt att senaste gången jag var där så låg han i magen.

Jag köpte ett par shorts på Tradera i storlek 80. Tänkte att nu ska jag köpa en stor storlek så att de inte sitter tight runt magen. Satt de tight kring magen? Svar ja. Storlek 80! Han har 68 annars! Shortsen var som byxor i övrigt. Alltså SÅ stor är han inte över magen. Blir så trött på bebisstorlekar.
 
Vi var hos BVC och gav Idun vaccin och mätte och vägde i förrgår. 3 månader och väger 4.8... Alltså bara upp 1.3 sen hon kom ut. Hennes kurva har planat ut och hon är nere på -2 :( På längden växer hon fint och är 60 cm. Tycker inte att jag gör annat än matar, och mjölk finns ju. Ny vägning om 3 veckor. Annars är hon pigg och glad. Lite febrig av vaccinet, men snackig och skrattig ändå. Mitt lilla hjärta... Dags för en ny dos med amningsångest tydligen.

Imorgon kommer vårt attefallshus som vi ska bygga själva. Förstår inte hur jag tänkte när jag tyckte att det var en bra idé i vintras. :o
 
Jag är tydligen mottaglig för reklam nu när jag sitter massor med bebis och slösurfar i soffan. Beställde just tallrikar och tallriksunderlägg som inte ska gå att kasta i golvet tills när bebis, 10v idag, ska börja äta riktig mat :angel: Nu sitter jag och kollar på namnlappar att märka kläder med som lär behövas först till förskolan typ och tycker att det finns jättemycket gulligt :cautious:

Allt för att jag fått upp det som riktad reklam :o
 
Lilleman utvecklas fort som tusan nu. Kommer på nya läten varje dag i princip och man kan ha långa diskussioner med honom 😍 Ska prata massor ffa på morgonen, sådär kul kl. 6 på morgonen men han är snabbt förlåten, han är ju så go!
Vill bita och stoppa allt i munnen, har börjat dregla en hel del, tror att vi snart får börja med små dregelhaklappar 😁

Och jag har börjat träna denna veckan, sååå skönt! Lade av med träningen förra sommaren typ, blev bara lite halvhjärtat under hösten för att sluta helt i november typ.. Så nu jäklar ska jag bygga upp kroppen igen 😍 hoppas på att komma igång med löpningen med, fick sluta tvärt pga en skada för två år sedan, kom aldrig riktigt igång innan graviditeten.. Sprang en liten bit (typ 2 km) för ngr dagar sen, kändes förvånansvärt bra! Trodde jag skulle behöva vänta längre men verkar funka iaf.. För visst borde man märka om det inte funkar, dvs om bäckenbotten skulle ta skada? 🤔

Ngt som inte funkar bra är sömnen, har gått från att sova själv i spjälsängen 4-5 timmar på natten till typ 1-2 timmar i bästa fall 🙈 har varit såhär i snart två veckor nu.. Trodde det kunde vara ngt utvecklingssprång med känns som det varat lite väl länge nu? Är/har varit i det tredje nu, det ska väl inte vara så länge va? Det fjärde är väl det som är lite jobbigare? 🤔
 
Vi var hos BVC och gav Idun vaccin och mätte och vägde i förrgår. 3 månader och väger 4.8... Alltså bara upp 1.3 sen hon kom ut. Hennes kurva har planat ut och hon är nere på -2 :( På längden växer hon fint och är 60 cm. Tycker inte att jag gör annat än matar, och mjölk finns ju. Ny vägning om 3 veckor. Annars är hon pigg och glad. Lite febrig av vaccinet, men snackig och skrattig ändå. Mitt lilla hjärta... Dags för en ny dos med amningsångest tydligen.

Imorgon kommer vårt attefallshus som vi ska bygga själva. Förstår inte hur jag tänkte när jag tyckte att det var en bra idé i vintras. :o

Angående huset - ni måste vara galna. :D

Huvudsaken är väl att Idun är pigg och glad. Jag menar, då kan det ju inte vara så stora fel? Äter hon och är pigg och glad och mjölk finns så borde det ju lösa sig fint. :) Men jag förstår att man blir stressad.
 
Härligt livet var igår klockan 23 när det var 25,5 grader varmt i sovrummet och bebis jättetrött och varm och arg och luften stod HELT stilla trots fönster öppna. Fläkten hjälpte inte mycket men jag lyckades tillslut vända den på något sätt så att luften drogs in utifrån. (Gick inte att bara ställa den framför fönstret tydligen...)

Och idag ska det bli ännu varmare. :( Jag har försökt stänga in nattluften men det ser ut som jag får spendera dagen med att stampa framför fläkten med honom i selen.

Innan bebis gjorde sådant här väder mig ingenting, jag har alltid varit frusen av mig och tyckt om värme. Men alltså nu, med en stekhet bebis och efter en graviditet som tydligen drog upp termostaten rejält så är det inte lika härligt... Blä.
 
Jag är tydligen mottaglig för reklam nu när jag sitter massor med bebis och slösurfar i soffan. Beställde just tallrikar och tallriksunderlägg som inte ska gå att kasta i golvet tills när bebis, 10v idag, ska börja äta riktig mat :angel: Nu sitter jag och kollar på namnlappar att märka kläder med som lär behövas först till förskolan typ och tycker att det finns jättemycket gulligt :cautious:

Allt för att jag fått upp det som riktad reklam :o
Känner igen det där med amningsshopping. Speciellt nu när det är rea 😫😂
 
Vi var hos BVC och gav Idun vaccin och mätte och vägde i förrgår. 3 månader och väger 4.8... Alltså bara upp 1.3 sen hon kom ut. Hennes kurva har planat ut och hon är nere på -2 :( På längden växer hon fint och är 60 cm. Tycker inte att jag gör annat än matar, och mjölk finns ju. Ny vägning om 3 veckor. Annars är hon pigg och glad. Lite febrig av vaccinet, men snackig och skrattig ändå. Mitt lilla hjärta... Dags för en ny dos med amningsångest tydligen.

Imorgon kommer vårt attefallshus som vi ska bygga själva. Förstår inte hur jag tänkte när jag tyckte att det var en bra idé i vintras. :o
Jag tror Frank bara vägde 4875 som tre månader. 3115 vid start så bara 1600 upp, men det var okej enligt bvc. Följde sin kurva -2 SD. Vid 4 mån hade han bara gått upp till 5080 vilket var vad min lillebror vägde när han föddes, så en rejäl dipp på kurvan. Vi fick börja ge lite ersättning (150 ml per dag) och det i kombination med att jag slutade med amningsnapp gjorde att det vände. Vi fick väga vid 4,5 mån och då hade han gått upp 600 gram. Jag tyckte såklart att det var jobbigt men det blev jättebra till slut. Bebis mätt och belåten på kvällen och jag blir inte lika bunden till att max lämna huset typ 1,5 h...
 
Lilleman utvecklas fort som tusan nu. Kommer på nya läten varje dag i princip och man kan ha långa diskussioner med honom 😍 Ska prata massor ffa på morgonen, sådär kul kl. 6 på morgonen men han är snabbt förlåten, han är ju så go!
Vill bita och stoppa allt i munnen, har börjat dregla en hel del, tror att vi snart får börja med små dregelhaklappar 😁

Och jag har börjat träna denna veckan, sååå skönt! Lade av med träningen förra sommaren typ, blev bara lite halvhjärtat under hösten för att sluta helt i november typ.. Så nu jäklar ska jag bygga upp kroppen igen 😍 hoppas på att komma igång med löpningen med, fick sluta tvärt pga en skada för två år sedan, kom aldrig riktigt igång innan graviditeten.. Sprang en liten bit (typ 2 km) för ngr dagar sen, kändes förvånansvärt bra! Trodde jag skulle behöva vänta längre men verkar funka iaf.. För visst borde man märka om det inte funkar, dvs om bäckenbotten skulle ta skada? 🤔

Ngt som inte funkar bra är sömnen, har gått från att sova själv i spjälsängen 4-5 timmar på natten till typ 1-2 timmar i bästa fall 🙈 har varit såhär i snart två veckor nu.. Trodde det kunde vara ngt utvecklingssprång med känns som det varat lite väl länge nu? Är/har varit i det tredje nu, det ska väl inte vara så länge va? Det fjärde är väl det som är lite jobbigare? 🤔

Känner igen det där med att bästa humöret är runt 06. Varje morgon hälsar vi med ”God morgon Frank” och möts av lys i ögonen ❤️ Sen kan en ju önska att klockan var 7.30 istället men en kan ju inte få allt 🙈

Jag har inte varit på gymmet sen februari men cyklar med racern regelbundet + gör MammaMage sen början av maj. Har förvånansvärt bra kondis. Mitt gymkort är fryst fram till 1/8 men sen är tanken att jag ska börja styrketräna lite smått. Har gått ner allt i kilon men känner mig rätt mjuk i kroppen så skulle nog må bra av lite träning. Saknar träningen som bara den... Tänker att det är viktigt att skynda långsamt med träning men också att det går snabbare att komma tillbaka om man är van vid träning sen innan.

Jobbigt med sömnen! Tänker att det går i vågor och att det ibland kan förklaras av språng och ibland av andra behov, värme, intryck på dagen mm. Ibland hittar man ju ingen förklaring...
 
Jag tror Frank bara vägde 4875 som tre månader. 3115 vid start så bara 1600 upp, men det var okej enligt bvc. Följde sin kurva -2 SD. Vid 4 mån hade han bara gått upp till 5080 vilket var vad min lillebror vägde när han föddes, så en rejäl dipp på kurvan. Vi fick börja ge lite ersättning (150 ml per dag) och det i kombination med att jag slutade med amningsnapp gjorde att det vände. Vi fick väga vid 4,5 mån och då hade han gått upp 600 gram. Jag tyckte såklart att det var jobbigt men det blev jättebra till slut. Bebis mätt och belåten på kvällen och jag blir inte lika bunden till att max lämna huset typ 1,5 h...

Skönt att det gått bra för er. Vet att du var lite orolig när han inte gått upp mycket alls.

Här är det lite tvärtom. Loke vägde 6.5 kg vid koll förra veckan, han blir tre månader på lördag.
Han har gått upp mycket vid varje vägning och jag har lite panik nu för han är inte super intresserad av mat längre, ammar mer sällan nu. Men vet ju egentligen att det gör ingenting om han planar ut nu, skulle nog egentligen vara bra.

Nästa vecka ska vi resa till min mamma, det är 50 mil i bil. Planerar att stanna 3-4 ggr. Är faktiskt nervös och hoppas det kommer gå bra. Känns kanske inte superschyst mot Loke men känner att jag behöver hälsa på. Min pappa gick ju bort hastigt i mars och mamma känner sig väldigt ensam, även fast hon inte vill erkänna det så märks det tydligt..

Någon som rest många mil i bil med bebis?
 
Igår stannade bebis hemma med pappa i en timma medan jag åkte till stallet själv! Första gången vi gjorde så och även om jag älskar precis varje sekund med min son så var det en sån härlig frihetskänsla. Jag har bara två km till stallet, promenerar i vanliga fall men tar jag bilen så kan jag vara hemma i ett nafs ifall det skulle bli panik trots rejäl matning innan jag åker. Nästa gång vågar vi nog prova två timmar, är han nymatad och somnar i selen så är drygt två timmar ganska standard. Vi har även en flaska bröstmjölk i frysen ifall det skulle krisa.

Tidigare har sambo och bebis varit med i stallet men jag blir så stressad när jag vet att sambon inte har stallet som absolut favoritplats direkt... Han har absolut inte klagat men ändå. Har han lillen sovandes i selen så kan han ju faktiskt lika gärna vara hemma och pyssla i trädgården som är hans intresse!

Jag har börjat rida lite. Sex veckor efter förlossningen nu, men jag hoppade upp första gången för två veckor sedan. Bara skritt, vill ta det försiktigt även om det känns helt ok. Det finns väl en anledning till att de rekommenderar tre månader innan man rider, men jag tänker att det är skillnad på att rida ett dressyrpass och på att skritta i tjugo minuter. Det känns som räddningen för min rygg i alla fall, som blivit otroligt svag efter graviditeten och förlossningen.

Hur går det för er andra som har häst? Hur gör ni?
 
Skönt att det gått bra för er. Vet att du var lite orolig när han inte gått upp mycket alls.

Här är det lite tvärtom. Loke vägde 6.5 kg vid koll förra veckan, han blir tre månader på lördag.
Han har gått upp mycket vid varje vägning och jag har lite panik nu för han är inte super intresserad av mat längre, ammar mer sällan nu. Men vet ju egentligen att det gör ingenting om han planar ut nu, skulle nog egentligen vara bra.

Nästa vecka ska vi resa till min mamma, det är 50 mil i bil. Planerar att stanna 3-4 ggr. Är faktiskt nervös och hoppas det kommer gå bra. Känns kanske inte superschyst mot Loke men känner att jag behöver hälsa på. Min pappa gick ju bort hastigt i mars och mamma känner sig väldigt ensam, även fast hon inte vill erkänna det så märks det tydligt..

Någon som rest många mil i bil med bebis?
Vi åkte 30 mil när Frank var 10 veckor då vi skulle på kusinens dop. Det var jättejobbigt. Somnade efter att han skrikit i 30 min (vi skulle precis stanna) men sov sen i nästan 2h så vi var nästan framme. På hemvägen fick vi stanna typ var 30 min pga missnöjd. När han var 3 mån åkte vi 20 mil tor på samma dag eftersom jag skulle till doktorn. Samma visa då, somnade inte i bilen och vi fick stanna många gånger. Har man bebis som sover i bilen så åk då. Nu har vi släkten på nära håll så ”måste” inte köra mer än 30 minuter så har bestämt oss för att stanna hemma och i stugan i sommar. Tråkigt men sånt är livet...
 
Igår stannade bebis hemma med pappa i en timma medan jag åkte till stallet själv! Första gången vi gjorde så och även om jag älskar precis varje sekund med min son så var det en sån härlig frihetskänsla. Jag har bara två km till stallet, promenerar i vanliga fall men tar jag bilen så kan jag vara hemma i ett nafs ifall det skulle bli panik trots rejäl matning innan jag åker. Nästa gång vågar vi nog prova två timmar, är han nymatad och somnar i selen så är drygt två timmar ganska standard. Vi har även en flaska bröstmjölk i frysen ifall det skulle krisa.

Tidigare har sambo och bebis varit med i stallet men jag blir så stressad när jag vet att sambon inte har stallet som absolut favoritplats direkt... Han har absolut inte klagat men ändå. Har han lillen sovandes i selen så kan han ju faktiskt lika gärna vara hemma och pyssla i trädgården som är hans intresse!

Jag har börjat rida lite. Sex veckor efter förlossningen nu, men jag hoppade upp första gången för två veckor sedan. Bara skritt, vill ta det försiktigt även om det känns helt ok. Det finns väl en anledning till att de rekommenderar tre månader innan man rider, men jag tänker att det är skillnad på att rida ett dressyrpass och på att skritta i tjugo minuter. Det känns som räddningen för min rygg i alla fall, som blivit otroligt svag efter graviditeten och förlossningen.

Hur går det för er andra som har häst? Hur gör ni?

Här går det förvånansvärt bra med hästen! Började rida ett par veckor efter förlossningen, mest för att jag var så mycket sydd och rädd för att det skulle göra ont, annars hade jag nog hoppat upp direkt. Men det gick jättebra.

Både jag och hästen är dock ordentligt ur form och värmen gör inte det hela bättre, så det blir ganska korta pass just nu förutom någon enstaka längre skogstur. Men från att vara van vid att rida 6-7 dagar i veckan får jag lite dåligt samvete när det blir typ 3-4 dagar med aktivitet för hästen. Började tömköra mer under graviditeten och har fortsatt med det och så har vi kommit ut på en del promenader där mannen följt med med bebis i bärsele, hoppas att jag ska våga göra samma promenader själv nu när han börjat jobba, det skulle nog både hund, häst och bebis uppskatta.

Jag pumpar ut och ibland fyller vi ut med ersättning så jag har kunnat vara borta ett par timmar redan från start. Rätt skönt att komma iväg ibland! Tar dock med bebis några dagar i veckan också, och även om det inte är så mycket jobb just nu när de mest går ute (bara fodrar och tittar till och fyller vatten ibland) så är det skönt att det funkar också så att vi ibland kan göra stallet under dagen och ha kvällen fri.
 
Svarar lite kort med svettig bebis vid bröstet...

- Bilresor, vi har varit välsignade med bebisar som gillat att åka bil så det har aldrig varit några problem. Sällan vi åker längre än ca 30 mil dock.

- Träning, jag försöker hinna en daglig långpromenad samt följer ett onlinebaserat pilatesprogram. Det känns som en rimlig nivå för mig och för kroppen nu. Pilates märker jag verkligen effekt av trots att det inte är speciellt tidskrävande :)

- Värme... ej kul med spädisar. Idag ligger Ellen i bara blöja och är grinig som attan. Vi har ac i sovrummet men trots att den går hela dagarna är det typ 27-29 grader i sovrummet på kvällen :(

- Sömnen är fortsatt god här, somnar oftast för kvällen mellan 22-23, vaknar någon gång för mat ofta runt 4-6 tiden... sen brukar vi sova vidare till runt 8-9. En välsignelse så länge som det varar :bow:
 
Ni som matar med flaska, vad har ni för märke? Försöker introducera nappflaska här men det går sådär, tror inte flaskan faller damen i smaken (mam). Hade varit skönt att få igång flaskmatning dels för att jag ska kunna åka iväg lite längre och dels för att det inte ska bli så stressigt när det närmar sig med jobb.
 
Ni som matar med flaska, vad har ni för märke? Försöker introducera nappflaska här men det går sådär, tror inte flaskan faller damen i smaken (mam). Hade varit skönt att få igång flaskmatning dels för att jag ska kunna åka iväg lite längre och dels för att det inte ska bli så stressigt när det närmar sig med jobb.
Vi har mam, vilket F gillat från början. Testade medela efter tips från amningsmottagningen men det föll inte herrn alls i smaken...
 
Ni som matar med flaska, vad har ni för märke? Försöker introducera nappflaska här men det går sådär, tror inte flaskan faller damen i smaken (mam). Hade varit skönt att få igång flaskmatning dels för att jag ska kunna åka iväg lite längre och dels för att det inte ska bli så stressigt när det närmar sig med jobb.

Vi använder Twistshake flaskan som kom med någon gratisbox. Hon tog den direkt och verkar nöjd. Vi har även provat mendelaflaskan som kom med pumpen men det kom lite för mycket på en gång då när hon var liten och sen dess har vi inte provat den.
 
Ni som matar med flaska, vad har ni för märke? Försöker introducera nappflaska här men det går sådär, tror inte flaskan faller damen i smaken (mam). Hade varit skönt att få igång flaskmatning dels för att jag ska kunna åka iväg lite längre och dels för att det inte ska bli så stressigt när det närmar sig med jobb.

Hoppar in men vi hade mycket Philips Avent i början :)
 
Ni som matar med flaska, vad har ni för märke? Försöker introducera nappflaska här men det går sådär, tror inte flaskan faller damen i smaken (mam). Hade varit skönt att få igång flaskmatning dels för att jag ska kunna åka iväg lite längre och dels för att det inte ska bli så stressigt när det närmar sig med jobb.

Philips Avent, vi fick en sådan flaska i en babybox och testade. Lillen svepte i sig innehållet på första försöket, men så är han otroligt glupsk också! :D
 
Angående huset - ni måste vara galna. :D

Huvudsaken är väl att Idun är pigg och glad. Jag menar, då kan det ju inte vara så stora fel? Äter hon och är pigg och glad och mjölk finns så borde det ju lösa sig fint. :) Men jag förstår att man blir stressad.

Haha ja, det kom idag och jag känner mig skvatt galen :o Vad fasen har vi gett oss in på? Men tanken är att jag ska kunna jobba hemifrån med start 1 sept, och det kommer vara grymt skönt att inte behöva jobba inne i huset där barn och man hänger. Men jäklar vilket projekt det kommer bli!

Jag tror Frank bara vägde 4875 som tre månader. 3115 vid start så bara 1600 upp, men det var okej enligt bvc. Följde sin kurva -2 SD. Vid 4 mån hade han bara gått upp till 5080 vilket var vad min lillebror vägde när han föddes, så en rejäl dipp på kurvan. Vi fick börja ge lite ersättning (150 ml per dag) och det i kombination med att jag slutade med amningsnapp gjorde att det vände. Vi fick väga vid 4,5 mån och då hade han gått upp 600 gram. Jag tyckte såklart att det var jobbigt men det blev jättebra till slut. Bebis mätt och belåten på kvällen och jag blir inte lika bunden till att max lämna huset typ 1,5 h...

Problemet är att hon inte följer sin kurva :( Hon vägde 3.5 när hon föddes och dippade sen ner och hamnade på -1. Sen har hon följt -1 fram till 2 månader, men ligger nu nere på -2. Kurvan hade planat ut nästan helt :( Men vi får se på återbesöket om den börjar gå uppåt. Jag har lagt till ett extra mål med olja och hoppas att det biter! Pigg och glad är hon iaf :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 687
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 783
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 944
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 669
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp