Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skönt att det gått bra för er. Vet att du var lite orolig när han inte gått upp mycket alls.

Här är det lite tvärtom. Loke vägde 6.5 kg vid koll förra veckan, han blir tre månader på lördag.
Han har gått upp mycket vid varje vägning och jag har lite panik nu för han är inte super intresserad av mat längre, ammar mer sällan nu. Men vet ju egentligen att det gör ingenting om han planar ut nu, skulle nog egentligen vara bra.

Nästa vecka ska vi resa till min mamma, det är 50 mil i bil. Planerar att stanna 3-4 ggr. Är faktiskt nervös och hoppas det kommer gå bra. Känns kanske inte superschyst mot Loke men känner att jag behöver hälsa på. Min pappa gick ju bort hastigt i mars och mamma känner sig väldigt ensam, även fast hon inte vill erkänna det så märks det tydligt..

Någon som rest många mil i bil med bebis?

Vi åkte till mina föräldrar 30 min bort nu i helgen. Det gick över all vår förväntan! Vi åkte på vinst och förlust och med inställningen att vi stannar så fort som bebis vill vila. Visade sig att vi bara behövde stanna en kortare stund både på upp och nedväg för att amma, annars var hon på jättebra humör. På vägen hem var hon vaken i en dryg timma och jollrade och pratade, men då satt min man bak och underhöll henne och sjöng och efter ett tag somnade hon om och sov gott hela vägen hem :) Det kommer säkert gå bra, men räkna med att det tar någon timma extra ifall ni behöver stanna. Vi planerade hela tiden in nya stopp som låg ca 45 min från där vi var för tillfället, IFALL Idun skulle balla ur. Sen behövde vi inte stanna på något av stoppen, men då hade vi alltid en plan så man inte behövde sitta med ledsen bebis och försöka hitta någon lämplig plats att stanna.
 
Ni som matar med flaska, vad har ni för märke? Försöker introducera nappflaska här men det går sådär, tror inte flaskan faller damen i smaken (mam). Hade varit skönt att få igång flaskmatning dels för att jag ska kunna åka iväg lite längre och dels för att det inte ska bli så stressigt när det närmar sig med jobb.

Vi har:
Mam: funkar helt klart bäst här, så den har vi flera flaskor av. Det finns olika "storlekar" på själva napparna så det kan vara värt att prova en med bättre/sämre flöde om bebis tycker det rinner för fort/långsamt.
Philips avent: uppskattas rätt bra här också, nu har dock själva nappen gett upp efter två månader så den är undanplockad för tillfället.
Twistshake: Inte varit uppskattad alls, nappen bara viker sig för dottern.
Medela: funkade okej i början, nu tycker dottern dock att de är för besvärliga att dricka ur då det flödar för långsamt.
 
Haha ja, det kom idag och jag känner mig skvatt galen :o Vad fasen har vi gett oss in på? Men tanken är att jag ska kunna jobba hemifrån med start 1 sept, och det kommer vara grymt skönt att inte behöva jobba inne i huset där barn och man hänger. Men jäklar vilket projekt det kommer bli!



Problemet är att hon inte följer sin kurva :( Hon vägde 3.5 när hon föddes och dippade sen ner och hamnade på -1. Sen har hon följt -1 fram till 2 månader, men ligger nu nere på -2. Kurvan hade planat ut nästan helt :( Men vi får se på återbesöket om den börjar gå uppåt. Jag har lagt till ett extra mål med olja och hoppas att det biter! Pigg och glad är hon iaf :)
Förstår att det är jobbigt. Frank följde kurvan fram till tre mån, sen kom vägningen där han bara ökat 200 gram på en månad och då planade kurvan rejält och han var -2,5 SD, angränsande till -3 SD och det var då vi fick börja tillmata.
 
Har ni andra läkt "därnere" någorlunda sedan förlossningen? Det svider så på mig mest när jag kissar men annars med, och känner obehag och emellanåt smärta. Varit på efterkontroll, bm sa att allt såg fint ut men att det blivit en liiiten flärp av stygnen. Är det någon som har eller haft det, som vet om den verkligen kan kännas så mycket? Ska tilläggas att jag hade en bra förlossning med enstaka stygn i mellangården enbart, 2 månader sedan. Hon sa att jag ska smörja med olja och ge det en månad till, annars kan en läkare lägga på något som ska hjälpa sa hon. Någon som har erfarenhet av detta?
 
Har ni andra läkt "därnere" någorlunda sedan förlossningen? Det svider så på mig mest när jag kissar men annars med, och känner obehag och emellanåt smärta. Varit på efterkontroll, bm sa att allt såg fint ut men att det blivit en liiiten flärp av stygnen. Är det någon som har eller haft det, som vet om den verkligen kan kännas så mycket? Ska tilläggas att jag hade en bra förlossning med enstaka stygn i mellangården enbart, 2 månader sedan. Hon sa att jag ska smörja med olja och ge det en månad till, annars kan en läkare lägga på något som ska hjälpa sa hon. Någon som har erfarenhet av detta?

Tyvärr ingen erfarenhet av flärp men jag har haft ont vid sex efteråt pga ärrvävnad i stygnen. Är sydd i mellangården och invändig blygläpp. Förlossning tre månader sedan nu.

Hoppas det blir bättre för dig.
 
Ang träning så försöker jag komma igång lite, rider ju en gång i veckan bara och just nu sover inte Nora i stillastående vagn (eller vagn som rör sig, för den delen). Sist så longerade jag en liten stund med henne i sele tills hon somnade, la ner henne och hann rida i 5 minuter innan hon vaknade plus fem minuter till innan hon ledsnade på att ligga och leka med fötterna... Kör lite styrkeövningar hemma men det är lätt hänt att det inte blir av. Men storasyster håller på att lära sig cykla så där kan (måste) vi springa med :D all rörelse är ju bra, tänker jag ;) men i den här värmen är det svårt att motivera sig, sjukt vad varmt det är!
 
Har ni andra läkt "därnere" någorlunda sedan förlossningen? Det svider så på mig mest när jag kissar men annars med, och känner obehag och emellanåt smärta. Varit på efterkontroll, bm sa att allt såg fint ut men att det blivit en liiiten flärp av stygnen. Är det någon som har eller haft det, som vet om den verkligen kan kännas så mycket? Ska tilläggas att jag hade en bra förlossning med enstaka stygn i mellangården enbart, 2 månader sedan. Hon sa att jag ska smörja med olja och ge det en månad till, annars kan en läkare lägga på något som ska hjälpa sa hon. Någon som har erfarenhet av detta?
Jag känner inte av något från förlossningen. Bra att du tagit upp det med bm, hoppas det hjälper att smörja!
 
Ni som matar med flaska, vad har ni för märke? Försöker introducera nappflaska här men det går sådär, tror inte flaskan faller damen i smaken (mam). Hade varit skönt att få igång flaskmatning dels för att jag ska kunna åka iväg lite längre och dels för att det inte ska bli så stressigt när det närmar sig med jobb.
Vi kör med NUK, mkt nöjda med den 😊
 
Vi har fått reda på att vår lilla dotter har grav hörselnedsättning/döv på båda öronen och kommer inte höra något utan hjälp av hörapparater /implantat. Känns så konstigt att vår glada tjej alltid kommer ha ett funktionshinder som aldrig kommer bli bra. Även om jag vet att vi kommer fixa det! 😄Blir mycket språkträning både för oss och henne dels teckenspråk och träna på talet. 👌
 
Här kör vi tydligen allt eller inget på nätterna. De senaste veckorna har Nora sovit så himla bra, 6-7h i ett svep, ätit och sen sovit några timmar till. Sen har vi ibland nätter som inatt, då hon vaknar vid 1-2, och sen inte somnar om! :arghh: vid 4 väckte jag maken, då hade vi legat vakna i 2,5 h. Hon är glad och nöjd och kräver inte så mycket utan vi kan ligga kvar i sängen, så egentligen borde jag ju inte klaga alls. Men det är lite frustrerande, varför kan hon liksom inte bara sova?!
Mvh svintrött med två barn hemma, för jag tyckte det var en bra idé att storasyster skulle vara ledig fredagarna de närmsta veckorna 👌😴
 
Vi har fått reda på att vår lilla dotter har grav hörselnedsättning/döv på båda öronen och kommer inte höra något utan hjälp av hörapparater /implantat. Känns så konstigt att vår glada tjej alltid kommer ha ett funktionshinder som aldrig kommer bli bra. Även om jag vet att vi kommer fixa det! 😄Blir mycket språkträning både för oss och henne dels teckenspråk och träna på talet. 👌
Åh, tänker på er. ❤️ Vilken stor omställning för er? Hur upptäcktes det? (du behöver inte svara om du inte vill). Tänk ändå vilken möjlighet att det finns Cochlea inplantat idag och vilka möjligheter det ger er flicka inför framtiden jämfört med om hon föddes bara nån generation bort. Jag är själv barnlogoped så om det är ngt du vill bolla kring er dotters språkutveckling så får du gärna höra av dej på pm.

Stor kram
 
Vi har fått reda på att vår lilla dotter har grav hörselnedsättning/döv på båda öronen och kommer inte höra något utan hjälp av hörapparater /implantat. Känns så konstigt att vår glada tjej alltid kommer ha ett funktionshinder som aldrig kommer bli bra. Även om jag vet att vi kommer fixa det! 😄Blir mycket språkträning både för oss och henne dels teckenspråk och träna på talet. 👌
Förstår att det känns konstigt. Bestämmer ni själva om hon ska få hörapparater eller implantat? När börjar man med det i så fall? Ni kommer alldeles säkert fixa det galant :)
 
Vi har fått reda på att vår lilla dotter har grav hörselnedsättning/döv på båda öronen och kommer inte höra något utan hjälp av hörapparater /implantat. Känns så konstigt att vår glada tjej alltid kommer ha ett funktionshinder som aldrig kommer bli bra. Även om jag vet att vi kommer fixa det! 😄Blir mycket språkträning både för oss och henne dels teckenspråk och träna på talet. 👌

Oj vilken omställning, förstår att det känns konstigt, det blir ju lite av en helt ny värld att sätta sig in i med hörselhjälpmedel och teckenspråk förutom allt nytt med bebis. Men det låter ju som att hon kommer få de bästa av förutsättningar med föräldrar med en sådan inställning! :heart
 
Vi har fått reda på att vår lilla dotter har grav hörselnedsättning/döv på båda öronen och kommer inte höra något utan hjälp av hörapparater /implantat. Känns så konstigt att vår glada tjej alltid kommer ha ett funktionshinder som aldrig kommer bli bra. Även om jag vet att vi kommer fixa det! 😄Blir mycket språkträning både för oss och henne dels teckenspråk och träna på talet. 👌
Hur upptäcktes det?
Min son hör bra på vänster öra men på höger har det inte funnits ngn aktivitet på två hörseltest. På tisdag har vi nästa kontroll.
 
@KarinStarfighter @turbofling
Det började med att hon inte klarade screeningen på bb 3gånger, sen fick vi remiss till hörcentralen där vi fick göra om typ samma test 2 gånger och sista utredningen tog 4h där dom kollade vid vilken decibell det blev respons. Och det blev det vid 80-90 decibell.
Direkt efter att överläkaren berättade att hon i stort sett är döv så gjorde dom avtryck på öronen så hennes första hörapparater kommer redan nästa vecka 😊 Läkaren skulle skicka remiss till karolinska för inplantat då han är osäker på att hörapparaterna kommer hjälpa, vi får ju självklart bestämma om hon ska ha inplantat eller inte. Redan när dom väger 7-8 kg så opererar man inplantat då ju tidigare dom får inplantat desto lättare har dom för talet.
 
@KarinStarfighter @turbofling
Det började med att hon inte klarade screeningen på bb 3gånger, sen fick vi remiss till hörcentralen där vi fick göra om typ samma test 2 gånger och sista utredningen tog 4h där dom kollade vid vilken decibell det blev respons. Och det blev det vid 80-90 decibell.
Direkt efter att överläkaren berättade att hon i stort sett är döv så gjorde dom avtryck på öronen så hennes första hörapparater kommer redan nästa vecka 😊 Läkaren skulle skicka remiss till karolinska för inplantat då han är osäker på att hörapparaterna kommer hjälpa, vi får ju självklart bestämma om hon ska ha inplantat eller inte. Redan när dom väger 7-8 kg så opererar man inplantat då ju tidigare dom får inplantat desto lättare har dom för talet.
Åh, lilla vännen! Vilken resa. Förstår att det är omtumlande, men precis som du säger är det positivt att få CI så snabbt som möjligt. Har ni bestämt er för om ni ska operera eller inte?
 
Åh, lilla vännen! Vilken resa. Förstår att det är omtumlande, men precis som du säger är det positivt att få CI så snabbt som möjligt. Har ni bestämt er för om ni ska operera eller inte?
Ja vi har nog bestämt oss för CI, det vi kunnat läsa oss till så är dom flesta nöjda över inplantaten, även om det finns ris och ros med dom. Det som jag tycker är det värsta är att operera henne när hon är så liten.
 
Vi har fått reda på att vår lilla dotter har grav hörselnedsättning/döv på båda öronen och kommer inte höra något utan hjälp av hörapparater /implantat. Känns så konstigt att vår glada tjej alltid kommer ha ett funktionshinder som aldrig kommer bli bra. Även om jag vet att vi kommer fixa det! 😄Blir mycket språkträning både för oss och henne dels teckenspråk och träna på talet. 👌
Vilka kämpar ni är! ❤️ Hoppas att allt går bra för er!
 
Vi har fått reda på att vår lilla dotter har grav hörselnedsättning/döv på båda öronen och kommer inte höra något utan hjälp av hörapparater /implantat. Känns så konstigt att vår glada tjej alltid kommer ha ett funktionshinder som aldrig kommer bli bra. Även om jag vet att vi kommer fixa det! 😄Blir mycket språkträning både för oss och henne dels teckenspråk och träna på talet. 👌

Oj, vilket besked.
Men vilka kämpar ni är och med den inställningen ni verkar ha kommer allt säkert gå galant.
Kram ❤
 
Ja vi har nog bestämt oss för CI, det vi kunnat läsa oss till så är dom flesta nöjda över inplantaten, även om det finns ris och ros med dom. Det som jag tycker är det värsta är att operera henne när hon är så liten.
Förstår helt klart din oro över en så pass stor operation på en sån liten tjej. Vet inte vad hon väger nu, men borde bli operation runt 6-12 mån?

Såklart för- och nackdelar med operation. Men jag är ändå helt fascinerad över hur långt vetenskapen har kommit när man kan återskapa ett sinne!

Jag jobbar ju på ”vanlig” habilitering men vi delar lunchrum med hörselhabilitering så träffar personalen där dagligen så får höra en del om CI etc.

Lycka till på er resa och uppdatera oss gärna om du har lust. Precis som någon skrev tidigare så har er dotter tur som verkar ha så fina och engagerade föräldrar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 689
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 788
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 962
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 682
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp