Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilket tråkigt besked @Ja88 , även om ni har haft lite kontakt så är det ändå en mamma.

Öronkontrollen gick inte bra idag heller. Ingen respons och ingen rörelse på trummhinnan. Nu fick jag iaf svar på vad som är problemet. Han har mkt vatten bakom trummhinnan som tydligen inte.vill försvinna själv. Ny koll om 4 veckor
Besvärligt att det inte vill försvinna, men skönt att få svar ändå. Jag gissar att de vill avvakta eftersom ni ska på ny kontroll om 4 veckor, men vad gör de sen då, om det inte ger med sig?
 
Imorgon är det dags för vaccin för bebis och efterkontroll för mig. Usch, inte roligt. Jag har köpt hem Alvedon ifall han blir febrig och påverkad efter vaccinationen, är det något mer man kan förbereda? Är det två sprutor de får i låren?

Det ska dock bli kul att träffa vår vanliga sköterska igen som vi inte träffat på bra länge. Det har hänt en del sedan han var typ 6 veckor. :D Ska bli intressant att få en vikt också eftersom han inte vägts sedan 20 juni. Han är otroligt tung att kånka omkring på i alla fall. :crazy:
 
Imorgon är det dags för vaccin för bebis och efterkontroll för mig. Usch, inte roligt. Jag har köpt hem Alvedon ifall han blir febrig och påverkad efter vaccinationen, är det något mer man kan förbereda? Är det två sprutor de får i låren?

Det ska dock bli kul att träffa vår vanliga sköterska igen som vi inte träffat på bra länge. Det har hänt en del sedan han var typ 6 veckor. :D Ska bli intressant att få en vikt också eftersom han inte vägts sedan 20 juni. Han är otroligt tung att kånka omkring på i alla fall. :crazy:

Det är två sprutor, när Nomi skulle få dom så kallade vår sköterska in en till sköterska på rummet och så tog dom varsin spruta i varsitt lår prick samtidigt så det gick väldigt smidigt till. Tror tårarna som kom efteråt delvis berodde på att jag blåhöll henne :o Blev mycket mer illa berörd än jag trodde att jag skulle bli, men dom STACK ju mitt barn!

Hur är det med Alvedon och bebisar? Stöd och kollade på suppar igår på apoteket men det stod från tre år på förpackningen så jag tvekade, hade inte tid att prata med någon i personalen heller.
 
Beklagar sorgen @Ja88 :heart Logistiken kring begravningar och städa upp i dödsboet är ju inte det enklaste ens när man bor nära, hoppas det går bra för er
 
Det är två sprutor, när Nomi skulle få dom så kallade vår sköterska in en till sköterska på rummet och så tog dom varsin spruta i varsitt lår prick samtidigt så det gick väldigt smidigt till. Tror tårarna som kom efteråt delvis berodde på att jag blåhöll henne :o Blev mycket mer illa berörd än jag trodde att jag skulle bli, men dom STACK ju mitt barn!

Hur är det med Alvedon och bebisar? Stöd och kollade på suppar igår på apoteket men det stod från tre år på förpackningen så jag tvekade, hade inte tid att prata med någon i personalen heller.
Vi köpte, på inrådan av BVC-sköterskan, spädbarnsalvedon inför vaccineringen. Det finns flytande och i supform, flytande med fördelen att dosen kan anpassas och sup med fördelen att den tas upp snabbt, inte kräks ut och är enkel att få i bebisen. Vi köpte sup. Jag har för mig att det står på 1177 att man före tre månader ej ska ge alvedon utan kontakt med läkare.
 
Dricker kaffe och upprepar mitt motto. ” det är en fas som går över”.

Vi fantiserar också om hur vi kommer ha det nästa sommar och att mkt kommer vara bättre då även om F säkert kommer springa åt alla håll istället...

Exakt vad jag också gör. Kaffe, mantrat att det är en kort, övergående period och så fantasier om hur vår lille kommer kunna uppskatta sådant som att bada i havet och titta på kalvar nästa sommar😊
 
Imorgon är det dags för vaccin för bebis och efterkontroll för mig. Usch, inte roligt. Jag har köpt hem Alvedon ifall han blir febrig och påverkad efter vaccinationen, är det något mer man kan förbereda? Är det två sprutor de får i låren?

Det ska dock bli kul att träffa vår vanliga sköterska igen som vi inte träffat på bra länge. Det har hänt en del sedan han var typ 6 veckor. :D Ska bli intressant att få en vikt också eftersom han inte vägts sedan 20 juni. Han är otroligt tung att kånka omkring på i alla fall. :crazy:
Utöver alvedon är det mest att försöka ha en så utvilad och vältankad bebis som möjligt, tror jag. Jag misslyckades med bådadera, men det gick bra ändå och febern som kom på kvällen rådde en alvedon bot på.
 
Vi köpte, på inrådan av BVC-sköterskan, spädbarnsalvedon inför vaccineringen. Det finns flytande och i supform, flytande med fördelen att dosen kan anpassas och sup med fördelen att den tas upp snabbt, inte kräks ut och är enkel att få i bebisen. Vi köpte sup. Jag har för mig att det står på 1177 att man före tre månader ej ska ge alvedon utan kontakt med läkare.

Tack! Ska fråga efter det på apoteket nästa gång jag har vägarna förbi, känns som en bra grej att ha hemma så man inte sitter där med feberbebis valfri helg/kväll/natt
 
Jag är typ helt inställd på att jag kommer bryta ihop när de sticker honom @Winifred :cry: Hu så hemskt åt hjärtat! Jag tror förpackningen med Alvedon var grön och att det stod 5-10 kg på den. :)
 
Så tråkigt @Ja88 :cry: Jag beklagar! :heart

Idag har Nora sovit i vagnen :banana: vilket innebar att jag kunde rida i lugn och ro, det var ett tag sen nu :p fick dock söva henne i selen som vanligt men det gör jag gärna :D

Har du med dig någon när du rider då, eller har hon sådan rutin på sovandet att du räknar med att hon kommer att sova en stund? Skulle gärna rida medan lillan sover men vet inte riktigt hur jag ska lösa det rent praktiskt. Känns som hon kommer att vakna lagom till jag gjort iordning hästen och ska hoppa upp :nailbiting:
 
Ang vaccinering så skickade jag iväg pappan på det besöket :angel: jag fick ju å andra sidan ta punktionen så...

Men vi köpte också hem Alvedon, flytande men det är mest för att vi ska kunna ha det till stora barnet med.
 
Har du med dig någon när du rider då, eller har hon sådan rutin på sovandet att du räknar med att hon kommer att sova en stund? Skulle gärna rida medan lillan sover men vet inte riktigt hur jag ska lösa det rent praktiskt. Känns som hon kommer att vakna lagom till jag gjort iordning hästen och ska hoppa upp :nailbiting:
Jag är nästan alltid själv. Har ingen rutin alls, men ofta är hon lite trött eftersom hon inte sover i bilen på vägen dit. Jag stoppar ner henne i vagnen och gör iordning hästen snabbt som attan innan hon ledsnar ;) sen tar jag hästen i lina, barnet i sele och vagnen i handen jag inte har över :angel: går iväg till där jag brukar rida, det är en bit bort. Har hon inte somnat än så longerar jag lite, eller promenerar lite till. Sen håller jag alla tummar jag har för att hon ska sova en stund när jag lägger ner henne i vagnen! Fördelen är att hästen är framskrittad så jag slipper lägga dyrbar sovtid på det åtminstone! De senaste gångerna har jag ridit barbacka för att det går fortare att göra iordning då.
Är hon pigg när vi kommer till stallet så börjar jag med stall jobbet, det tar ju lite tid med en liten som ska underhållas samtidigt!
 
Nu är vaccineringen överstökad. Det gick bättre än väntat, han lugnade sig snabbt. Och jag grät inte ens. :D

8,35 kg och 64 cm. Inte undra på att man blir trött i armarna av att bära runt den där klumpen.

Jag undrar om sköterskan får alla föräldrar att känna att de har världens mest fantastiska barn. Säkert är det så! 😃
 
@Luktpion , det var inte daligt. Han är väl ungefär lika gammal som Leo (född 2 maj). Vägde Leo pa vanliga vagen hemma, han väger knappt 7kg och det känns tungt.

Leos öra
Vi ska spola näsan med koksalt 2 ggr/dag fram till nästa undersökning. Det ska tydligen hjälpa till sa att vätskan i örat försvinner. Med äldre bebisar/barn brukar man använda näsdroppar eller örondroppar men för det är Leo för liten. Läkaren sa ocksa att man vill att vätskan ska vara borta inom 4 manader sa jag antar att ngt maste göras om den är kvar vid nästa tillfälle (läste ngt om att suga ur vätska, men jag vet inte om det görs pa bebisar). Överhuvudtaget känner jag att vi far väldigt lite information, läkarna säger inget utan jag far fraga allt. De som gör hörseltesten är jättegulliga men hänvisar alla fragor till läkare.

Leo var förövrigt jätteduktig pa var resa, vi körde 30-40 mil varje dag (4dagar dit och 4 dagar hem) och han sov mest. Märkte bara pa kvällen att han behövde extra mkt närhet. Jag är glad att vi inte flög ända, hade nog varit obehagligt för Leo med hans öra. Förhallandet med min pappa är komplicerat, vi var där ngr dagar och da var allt bra men jag förstar mig inte pa honom. Han säger att han saknar oss och gärna vill se oss mer men han har inte varit här och hälsat pa en enda gang (bott i Österrike i 10ar och han har tid och pengar), han kommer aldrig ihag sina barnbarns födelsedagar, han hör överhuvudtaget nästan aldrig av sig. Jag far se vad som händer framöver.

Idag fick jag trakiga besked, en vän förlorade sin bebis i v.30. Tydligen hade bebisen en oupptäkt tvilling som bara var delvis utvecklad men hade en navelsträng. Navelstängarna hade snurrat ihop sig och strypt näring och syre tillförsel för bebisen. Visste inte ens att ngt sant kunde hända och inte här där man far sa manga ultraljud.
 
@Luktpion , det var inte daligt. Han är väl ungefär lika gammal som Leo (född 2 maj). Vägde Leo pa vanliga vagen hemma, han väger knappt 7kg och det känns tungt.

Leos öra
Vi ska spola näsan med koksalt 2 ggr/dag fram till nästa undersökning. Det ska tydligen hjälpa till sa att vätskan i örat försvinner. Med äldre bebisar/barn brukar man använda näsdroppar eller örondroppar men för det är Leo för liten. Läkaren sa ocksa att man vill att vätskan ska vara borta inom 4 manader sa jag antar att ngt maste göras om den är kvar vid nästa tillfälle (läste ngt om att suga ur vätska, men jag vet inte om det görs pa bebisar). Överhuvudtaget känner jag att vi far väldigt lite information, läkarna säger inget utan jag far fraga allt. De som gör hörseltesten är jättegulliga men hänvisar alla fragor till läkare.

Leo var förövrigt jätteduktig pa var resa, vi körde 30-40 mil varje dag (4dagar dit och 4 dagar hem) och han sov mest. Märkte bara pa kvällen att han behövde extra mkt närhet. Jag är glad att vi inte flög ända, hade nog varit obehagligt för Leo med hans öra. Förhallandet med min pappa är komplicerat, vi var där ngr dagar och da var allt bra men jag förstar mig inte pa honom. Han säger att han saknar oss och gärna vill se oss mer men han har inte varit här och hälsat pa en enda gang (bott i Österrike i 10ar och han har tid och pengar), han kommer aldrig ihag sina barnbarns födelsedagar, han hör överhuvudtaget nästan aldrig av sig. Jag far se vad som händer framöver.

Idag fick jag trakiga besked, en vän förlorade sin bebis i v.30. Tydligen hade bebisen en oupptäkt tvilling som bara var delvis utvecklad men hade en navelsträng. Navelstängarna hade snurrat ihop sig och strypt näring och syre tillförsel för bebisen. Visste inte ens att ngt sant kunde hända och inte här där man far sa manga ultraljud.

Ja han är född 27 april så de är nästan jämngamla. :) Han har gått upp 2 kg på en månad så jag har i färskt minne hur 7 kg känns och det känns också väldigt tungt, haha. Jag tycker det var helt ok att bära i armarna upp till typ 6 kg men sen började det ta lite väl hårt åt biceps och underarmar och svårt att hålla en någorlunda hållning. :grin:

Så tråkigt att du känner att ni inte får nog med info. Speciellt föräldrar till små bebisar bör man väl verkligen lägga krut på att ge bra med info så att man slipper vara orolig i onödan och fundera på vad som skulle kunna komma att hända. :( Verkligen dåligt av dem.

Och så hemskt med din väns bebis!! Så fruktansvärt. Jag hade inte heller hört talas om att det kan hända. Fy sjutton, stackars föräldrar. :cry:
 
Ledsen bebis här idag, undrar om den där tanden är på väg att spricka igenom. Har bara sovit korta stunder och är mest kinkig och snuttig. Alvedon hjälpte humöret men nu är hon övertrött och kan inte somna :(

@nejlica glömde tillägga igår att det viktigaste när man är i stallet med bebis är nog att vara beredd på att det inte blir någon ridning, och att det får vara okej! Jag har ofta fått ge upp och bara gå en promenad när Nora vägrat sova.
 
Så hemskt att få en sådant besked @Ja88 beklagar.

Nelia borde vara 10 veckor nu. Vägde 5 kg och var 59,5 cm lång vid kontrollen när hon var två månader. Förra veckan var vi på hundkurs två dagar i värmen. Nelia lyckades vara vaken nästan alla pass jag skulle träna med hunden (4*20 min) på två heldagar men pappa var med och passade henne.

Annars har vi varit bortrest större delen av tiden känns det som. Åka bil och sova borta är inga problem men hon ska helst sitta hos mamma eller pappa, andra flörtar hon dock gärna med.

Idag var det efterkontroll för mig. Allt såg normalt ut tycket hon. Jag hoppas att allt fortsätter bli mer "normalt" för även om jag inte har ont känns det ibland att allt inte är "som vanligt" där nere. Men det var tydligen helt normalt enligt BM.
 
Vi gick och lade oss i sängen igår vid 20.40 och ligger här än, haha. :D Jag börjar bli lite rastlös men vill att han ska sova så mycket som möjligt nu så jag ligger kvar så han inte vaknar i onödan. Men han har i alla fall sovit bra, han har ätit oftare än vanligt och var stekhet om huvudet och kall om kroppen inatt men nu är det mycket bättre. Igår eftermiddag och kväll var han mer ledsen än vanligt och inget var riktigt bra förutom att sova i selen.

Hoppas han sovit av sig det värsta så att den här dagen blir bättre.

Snart är det helg! Ska ni hitta på något speciellt? Imorgon ska vi nog åka och fika på ett café tre minuter bort med bil, för att fira att pappan får semester. Om bebis mår bra då såklart. På lördag kommer hans morbror hem så det blir kul. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 363
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 536
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 460
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 402
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp