Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var på kusinträff igår men vi fick åka hem tidigt eftersom Frank inte sover själv eller i vagn och det var för stökigt för att han skulle kunna sova i famnen. Grät på vägen hem för att allt är så jobbigt just nu och för allas tyckande om ”att barn måste kunna sova borta” och att föräldrar blir så bundna annars. Som att det är vårt fel och att vi skämmer bort honom. ”Typiskt första barn”.

Inte nog med det så hade Frank en fästing i nackvecket nu på morgonen. Får så dåligt samvete, men kan ju hänt närsomhelst. Hoppas det inte är någon fara.

Positivt dock att det kanske vänt med bilåkandet. Igår somnade han i bilen både dit och hem. Synd att vi inte skulle köra mer än 20 minuter...

Men va taktlöst, barn måste kunna sova borta... Vad ska ni göra då, ta ett allvarligt samtal med gossebarnet och förklara att nu sover du? Han är ju fortfarande jätteliten! Tror inte alls att ni skämmer bort honom utan snarare ger trygghet genom att vara lyhörda för hans behov. Det här är en så kort kort period i livet och släktingar som ska lägga sig i hur man behandlar sina barn kan verkligen gå och dra nåt gammalt över sig
 
@KarinStarfighter
Vilken trevlig släkt... Not!
Igår var vi på poolparty hos ett par och där träffade vi tre stycken andra med jämngamla bebisar (alla födda i maj) och alla dom bebisarna ville sova i famnen. Klart det känns otryggt på nya platser.Man får tänka att vissa saknar en hel del hjärnsubstans, så det kopplar inte helt rätt innan dom öppnar munnen 🙈
 
Svarar er alla. Nej, jag vet att jag inte ska ta åt mig. Tror inte heller att vi kan göra på något annat sätt. Men, jag och mina tre syskon har fått barn inom loppet av 7 mån så det blir väldigt mycket jämförande. Och; det är klart att det är lätt att tycka att bebis ska sova borta när det bara är att amma, barnet sover och lägga ner i soffan och gå därifrån. Bara det att alla inte har det så lätt...

Om det är nåt jag kommer ta med mig till jobbet ( jobbar med föräldrastöd) när jag kommer tillbaka är det förståelsen för att man ibland väljer den ”lätta” vägen som förälder och att man inte alltid orkar genomföra förändringar även om det skulle vara bra i det långa loppet utan att man ibland måste vänta in ork och motivation. Tror jag kommer vara mer ödmjuk inför hur familjerna kan ha det.
 
@KarinStarfighter men vilket trams, det är ju fantastiskt fint att ni är lyhörda och gör det som är bäst för er lilla grabb ❤️ vi har fått höra samma nån gång när hon sover i sjal /sele, "varför lägger ni inte bara ner henne? Hon kommer ju aldrig lära sig att sova själv" mm jo men visst, det är absolut så det funkar :meh:

Skönt med bilen! Blir lite avundsjuk :D här sovs det fortfarande bäst i cykeln, men det går ju att bära upp henne i babyskyddet från den så nu sitter hon faktiskt där och sover och jag kan slösurfa i soffan en stund ;)
 
@KarinStarfighter men vilket trams, det är ju fantastiskt fint att ni är lyhörda och gör det som är bäst för er lilla grabb ❤ vi har fått höra samma nån gång när hon sover i sjal /sele, "varför lägger ni inte bara ner henne? Hon kommer ju aldrig lära sig att sova själv" mm jo men visst, det är absolut så det funkar :meh:

Varje gång någon säger något i stil med "Hon kommer ju aldrig lära sig att sova själv" så ser jag mig själv i framtiden kånka runt på en väldigt surmulen 15-åring som ska upp till skolan dagen efter och måste sövas. Kan ju bara hoppas på att hon ärver sin fars lätta benstomme :D
 
@KarinStarfighter
Tråkigt att ni får ta sånt struntprat 😞
Jag kan bli riktigt irriterad på sånt.
Och jag är också jättebra på att jämföra barn och hur de sover osv. Det är ju ändå det man pratar om mycket när man träffar andra föräldrar.
Tvivlar inte en sekund på att ni gör det bästa ni kan för erat barn.
 
Var på kusinträff igår men vi fick åka hem tidigt eftersom Frank inte sover själv eller i vagn och det var för stökigt för att han skulle kunna sova i famnen. Grät på vägen hem för att allt är så jobbigt just nu och för allas tyckande om ”att barn måste kunna sova borta” och att föräldrar blir så bundna annars. Som att det är vårt fel och att vi skämmer bort honom. ”Typiskt första barn”.

Inte nog med det så hade Frank en fästing i nackvecket nu på morgonen. Får så dåligt samvete, men kan ju hänt närsomhelst. Hoppas det inte är någon fara.

Positivt dock att det kanske vänt med bilåkandet. Igår somnade han i bilen både dit och hem. Synd att vi inte skulle köra mer än 20 minuter...
Åh, just det där råkar vi också ut för HELA tiden. Vi (eller mest jag) får höra att vi skämmer bort vår son eftersom vi tar upp honom så fort han blir ledsen, att han aldrig lär sig sova själv om vi inte låter honom ligga kvar och skrika klart (!?), att det bara är att vara bestämd och lägga honom, att allt bärande gör att han blir otrygg, att alla barn sover i vagn osv. Och vet du, jag tror inte ett dugg på det där. Jag tror att vi hjälper vår son att bli trygg genom att vara lyhörda på vad han behöver och att barn är olika. Samma självutnämnda experter (i regel har de ett, numera vuxet, barn - personer med flera barn verkar mer medvetna om att barn är olika...) brukar tycka att det är trams att amma på varje signal.

Härligt att han somnade i bilen, det gjorde vår också för typ första gången igår! Victory!
 
Stå på er @KarinStarfighter :heart Hoppas det känns bättre snart. Jag är övertygad om att ni är fantastiska föräldrar.

Åh, just det där råkar vi också ut för HELA tiden. Vi (eller mest jag) får höra att vi skämmer bort vår son eftersom vi tar upp honom så fort han blir ledsen, att han aldrig lär sig sova själv om vi inte låter honom ligga kvar och skrika klart (!?), att det bara är att vara bestämd och lägga honom, att allt bärande gör att han blir otrygg, att alla barn sover i vagn osv. Och vet du, jag tror inte ett dugg på det där. Jag tror att vi hjälper vår son att bli trygg genom att vara lyhörda på vad han behöver och att barn är olika. Samma självutnämnda experter (i regel har de ett, numera vuxet, barn - personer med flera barn verkar mer medvetna om att barn är olika...) brukar tycka att det är trams att amma på varje signal.

Härligt att han somnade i bilen, det gjorde vår också för typ första gången igår! Victory!

Jag kan bli helt knäckt av att höra sådant. Har de verkligen gjort så mot sina egna barn? Låtit dem ligga där ensamma och skrika? Det övergår mitt förstånd hur man kan göra så mot sitt barn. (Om det inte är speciella omständigheter som tex att man är helt slut av sömnbrist och bara måste ta en liten stunds paus för att andas lite). "Skämma bort" små bebisar med kärlek och närhet. Ja fy så hemskt, det låter ju verkligen inte bra...

När vår bebis var typ 4 veckor sa jag till en släkting att vi hade varit uppe och gått till kl 3 på natten i selen för att bebisen inte kunde sova annars och var så ledsen. Fick svaret: men lägg ner honom ändå så får han väl ligga där och gråta så ni får sova. Jag blev helt paff. 1. Hur skulle jag kunna göra så mot min bebis och 2. Vem skulle kunna sova när bebisen ligger och gråter?!

Jag blir så ledsen att bebisar blivit behandlade på det här sättet. Det måste ju vara bara människan av alla djur som av ren princip ignorerar när ungarna ligger ensamma och skriker efter sina föräldrar...

Men det är nog inte så vanligt idag som det var för ett par generationer sedan, tack och lov. Jag förstår inte hur det synsättet ens kunde "slå igenom", som går emot all logik och instinkt, och att det hänger kvar trots numera väldigt mycket forskning som säger att det är helt galet att inte ge närhet till barn som söker det.
 
Hurra min sambo är hemma igen! 😍 Jag fick en snabb puss på kinden sen tog han barnet ur mina armar och försvann in till soffan, hör hur dom sitter och pratar om hur dom har haft det på respektive håll i helgen 😂

All kudos till alla ensamstående eller föräldrar som roddar merparten av barn och hem, känns som jag sprungit ett marathon jollrandes och nerkräkt.
 
Stå på er @KarinStarfighter :heart Hoppas det känns bättre snart. Jag är övertygad om att ni är fantastiska föräldrar.



Jag kan bli helt knäckt av att höra sådant. Har de verkligen gjort så mot sina egna barn? Låtit dem ligga där ensamma och skrika? Det övergår mitt förstånd hur man kan göra så mot sitt barn. (Om det inte är speciella omständigheter som tex att man är helt slut av sömnbrist och bara måste ta en liten stunds paus för att andas lite). "Skämma bort" små bebisar med kärlek och närhet. Ja fy så hemskt, det låter ju verkligen inte bra...

När vår bebis var typ 4 veckor sa jag till en släkting att vi hade varit uppe och gått till kl 3 på natten i selen för att bebisen inte kunde sova annars och var så ledsen. Fick svaret: men lägg ner honom ändå så får han väl ligga där och gråta så ni får sova. Jag blev helt paff. 1. Hur skulle jag kunna göra så mot min bebis och 2. Vem skulle kunna sova när bebisen ligger och gråter?!

Jag blir så ledsen att bebisar blivit behandlade på det här sättet. Det måste ju vara bara människan av alla djur som av ren princip ignorerar när ungarna ligger ensamma och skriker efter sina föräldrar...

Men det är nog inte så vanligt idag som det var för ett par generationer sedan, tack och lov. Jag förstår inte hur det synsättet ens kunde "slå igenom", som går emot all logik och instinkt, och att det hänger kvar trots numera väldigt mycket forskning som säger att det är helt galet att inte ge närhet till barn som söker det.

Har flera gånger hört uttrycket "låt barnet lufta sina lungor lite" förstår inte alls varför man ska låta sitt barn ligga och skrika?

I början tyckte jag dock att det var svårt att avgöra om han var ledsen eller övertrött men när man väl lärde sig skillnaden på skriken förstod vi bättre.
 
Var på kusinträff igår men vi fick åka hem tidigt eftersom Frank inte sover själv eller i vagn och det var för stökigt för att han skulle kunna sova i famnen. Grät på vägen hem för att allt är så jobbigt just nu och för allas tyckande om ”att barn måste kunna sova borta” och att föräldrar blir så bundna annars. Som att det är vårt fel och att vi skämmer bort honom. ”Typiskt första barn”.

Inte nog med det så hade Frank en fästing i nackvecket nu på morgonen. Får så dåligt samvete, men kan ju hänt närsomhelst. Hoppas det inte är någon fara.

Positivt dock att det kanske vänt med bilåkandet. Igår somnade han i bilen både dit och hem. Synd att vi inte skulle köra mer än 20 minuter...

Jag har bara varit förälder i två ynka månader men något jag redan lärt mig med råge är att vi (jag och min sambo) känner vår son bäst och ska gå på vår egen magkänsla. Sååå många som ska lägga sig i och ge råd eller bara tycka en massa, som om alla bebisar var exakt likadana. "Gör detta istället, bebisar funkar såhär, bla bla bla..." Ta bara den gången jag sa högt att jag inte tänkte ta med mig barnvagnen på utflykten eftersom han ändå bara skriker i den, utan att jag istället tänkte ha honom i selen där han trivs superbra. "Det KLART att han somnar i vagnen, det blir bara jobbigt för din dig med sele, ta du vagnen! Sen gör det faktiskt inget om han skriker en stund, det ska bebisar göra!" sa en äldre och mer erfaren mamma (som hade bebis på den tiden det inte fanns ergonomiska selar), och osäkra jag lät mig övertalas. Tog inte ens med mig selen... Så dumt. Det slutade med att bebis var jättemissnöjd och gallskrek i vagnen så jag fick kånka runt på honom i famnen utan sele samtidigt som jag puttade en tom barnvagn.

Sedan jag började gå på min egen magkänsla och det jag vet eller åtminstone tror funkar bäst för vår bebis har han varit mycket nöjdare överlag. Har flera vänner och bekanta som har fått barn omkring samma tid som oss och det är ju helt uppenbart att bebisar är helt olika. Hur kan så många ha missat det? Verkar vara många som är fast beslutna om att bebisar inte är egna individer, utan tror att ALLA sover i barnvagn, bil och spjälsäng och äter med tre timmars mellanrum. Grejen är att det är samma människor som verkar fast beslutna om att bebisar SKA skrika mycket. Kanske finns en anledning till att de skriker mycket om man bara har bestämt sig för att bebisen ska vara nöjd med en universallösing. Sedan kan de förstås skrika mycket ändå ibland, hur mycket man än försöker göra det bebis vill.

Det känns uråldrigt att tro att bebisar kan skämmas bort. Allt hyfsat uppdaterat jag har läst, hört och sett talar ju för att bebisar ska få precis så mycket närhet de vill och att "skrikmetoder" är totalt ute ur bilden, tack och lov.

Näe, vad jag gick igång på detta. Klart att ni gör det som är absolut bäst för ert barn, det är ni som är med honom dygnet runt och känner honom bättre än den mest erfarna föräldern på jorden. För han är en person och inte någon "sak" med universallösningar.
 
Alltså ang alla olika varianter på kommentarer kring att bebisar gärna kan få ligga och skrika och inte ska skämmas bor med närhet: :banghead::laugh::yuck::turd: Kan bara uppmana alla att följa eran egen magkänsla kring era bebisars behov och låta alla korkade kommentarer rinna av :up:
 
Bebisen som i stort sett har ätit varannan till var tredje timme dygnet runt i hela sitt tre månader gamla liv har nu sovit sen kl. 23.30 igår kväll 😳 Jag har hunnit äta frukost och ta påtår och sitter nu med mental mjölkstockning, kan det vara såhär?

Njut!! 😁

Jag som tyckte vi hade en bra natt med bara två uppvak mellan 21.00-08.30 😀
 
Bebisen som i stort sett har ätit varannan till var tredje timme dygnet runt i hela sitt tre månader gamla liv har nu sovit sen kl. 23.30 igår kväll 😳 Jag har hunnit äta frukost och ta påtår och sitter nu med mental mjölkstockning, kan det vara såhär?
Gud så härligt! Själv hade jag en lyxkväll igår med en bebis som somnade strax innan 20, inget uppvak under hela kvällen utan jag kunde sitta helt själv i soffan och dricka ett glas vin. Maken la stora tjejen innan han åkte och fiskade så lugnet var totalt :angel:
 
Här är det fortsatt kämpigt med sömnen. Sem nån månad tillbaka har Frank kunnat sova första passet i spjälsäng men nu vaknar han när man lägger ner honom (igen). Tror vi får passa det ett tag. Har dock väldigt svårt för att samsova med honom och blir väldigt störd sv det. Är 5 månader nu och vaknar oftast två gånger mellan 21-05.30. Kunde iofs varit värre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 708
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 819
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 974
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 735
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp