Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Helt galet att läsa vad era släktingar/bekanta har för åsikter kring barn, skrik och trygghet 😱 blir ju mörkrädd! Tar upp min son på minsta signal, om det så bara är lite smågnäll. Har inte hjärta till annat. Här har hittills släktingar och dylikt full förståelse, ingen som tycker det är märkligt eller kommer med dåliga råd, är så tacksam för det! (kanske iofs ngn som tycker jag ammar för ofta ibland.. Men är på makens sida och han kör över dem rätt fort så jag slipper 😜).

Här går sömnen ngt bättre, trots att vi är på resande fot. Kan lägga över honom ngt pass i egen säng, har sovit där ca 3 timmar ngn gång, så hoppas på att det vänder! 😍
 
Här är det fortsatt kämpigt med sömnen. Sem nån månad tillbaka har Frank kunnat sova första passet i spjälsäng men nu vaknar han när man lägger ner honom (igen). Tror vi får passa det ett tag. Har dock väldigt svårt för att samsova med honom och blir väldigt störd sv det. Är 5 månader nu och vaknar oftast två gånger mellan 21-05.30. Kunde iofs varit värre.

Förlåt om ni redan provat eller redan gör såhär men har ni testat att lägga han på sidan istället för på rygg?
N vaknar och blir tvärförbannad eller ledsen om vi lägger ner henne på rygg men efter tips från bekant så pallar vi upp henne i sidläge och det funkar bättre. Allra bäst sover hon på mage men det törs jag inte låta henne göra utan uppsyn förren jag vet att hon kan vända sig.
 
Naiv som jag var tänkte jag att sömnen skulle vända vid 3 månader, men istället blev det mycket värre 😪 Från att ha haft 2-3 uppvak mellan 23-07 vaknar hon 4-7ggr kväll för mat och har ibland svårt att somna om. Varit så i tre veckor nu och jag börjar bli sjukt trött. Längtar så till att få sova mer än 2 timmar i sträck nån gång. Eftersom hon inte följer sin kurva vågar jag inte försöka natta om utan att mata heller.

Dagtid är hon underbar däremot. Var på släktfest på skärgårdsö hela helgen och hon har njutit av att bli uppassad av sina kusiner. Tack gode gud för bärsele! :)
 
När ngn i min närhet fragar mig om rad brukar mitt tips vara att lyssna pa vad folk runt omnkring säker, prova om det känns rätt men det är ni som känner eran bebis bäst och vet vad som passar er och eran bebis bäst.

Vara bra nätter verkar vara över nu (hoppas bara att dom kommer tillbaka). Fran att ha sovit 5-6h i stäck, ätit kort och sen sovit ngt timmar igen har han börjat vilka äta ofta, däremellan ligger han och gnäller och piper i sömnen. Han har även börjat fa svart att komma till ro och somna när han är trött, skriker till han somnar av utmattning. Även amningen strular, bara liggande i var säng kan han äta ordentligt. Sömnen verkar han ta igen idag. Han vaknade för dagen vid halv 8, var vaken 2,5h och sen dess har han sovit (klockan är 15 nu), tva ganger har han vaknat och velat äta men somnat om igen.
 
Förlåt om ni redan provat eller redan gör såhär men har ni testat att lägga han på sidan istället för på rygg?
N vaknar och blir tvärförbannad eller ledsen om vi lägger ner henne på rygg men efter tips från bekant så pallar vi upp henne i sidläge och det funkar bättre. Allra bäst sover hon på mage men det törs jag inte låta henne göra utan uppsyn förren jag vet att hon kan vända sig.
Kan vara värt att prova men tror mer att det är separationen från kroppsvärme/ närhet som gör att han vaknar.
 
Har flera gånger hört uttrycket "låt barnet lufta sina lungor lite" förstår inte alls varför man ska låta sitt barn ligga och skrika?

I början tyckte jag dock att det var svårt att avgöra om han var ledsen eller övertrött men när man väl lärde sig skillnaden på skriken förstod vi bättre.

Begriper inte heller vad för positivt som skulle kunna komma av att låta barnet ligga och skrika. Jag har så kort stubin när det gäller sådana dumheter men det hade nog varit bra att i det läget fråga "hur tänker du då?", lugnt och sansat. Och verkligen vara intresserad av vad personen har för hypotes bakom sina så kallade råd. Många har nog bara inte funderat värst mycket, hoppas jag...

Så tråkigt att ha den grundsynen på sin bebis, att den liksom skulle gråta bara för att vara jobbig? Eller hur tänker man annars, att bebisen nog skriker för att den är hungrig/trött/kall/varm/vill ha närhet men att den liksom ska "härdas"? Typ "du bestämmer inte över mig så jag ger det du behöver när det passar mig." Eller vad? Detta är så svårt för mig att förstå.


Helt galet att läsa vad era släktingar/bekanta har för åsikter kring barn, skrik och trygghet 😱 blir ju mörkrädd! Tar upp min son på minsta signal, om det så bara är lite smågnäll. Har inte hjärta till annat. Här har hittills släktingar och dylikt full förståelse, ingen som tycker det är märkligt eller kommer med dåliga råd, är så tacksam för det! (kanske iofs ngn som tycker jag ammar för ofta ibland.. Men är på makens sida och han kör över dem rätt fort så jag slipper 😜).

Här går sömnen ngt bättre, trots att vi är på resande fot. Kan lägga över honom ngt pass i egen säng, har sovit där ca 3 timmar ngn gång, så hoppas på att det vänder! 😍

Kanske hänger dessa "råd" kvar för att föräldrarna som gjorde så inte vill erkänna för sig själva att det kanske inte kändes så bra? Det måste ju vara en jättestor sorg att inse det i efterhand kan jag tänka mig.
 
Begriper inte heller vad för positivt som skulle kunna komma av att låta barnet ligga och skrika. Jag har så kort stubin när det gäller sådana dumheter men det hade nog varit bra att i det läget fråga "hur tänker du då?", lugnt och sansat. Och verkligen vara intresserad av vad personen har för hypotes bakom sina så kallade råd. Många har nog bara inte funderat värst mycket, hoppas jag...

Så tråkigt att ha den grundsynen på sin bebis, att den liksom skulle gråta bara för att vara jobbig? Eller hur tänker man annars, att bebisen nog skriker för att den är hungrig/trött/kall/varm/vill ha närhet men att den liksom ska "härdas"? Typ "du bestämmer inte över mig så jag ger det du behöver när det passar mig." Eller vad? Detta är så svårt för mig att förstå.

Kanske hänger dessa "råd" kvar för att föräldrarna som gjorde så inte vill erkänna för sig själva att det kanske inte kändes så bra? Det måste ju vara en jättestor sorg att inse det i efterhand kan jag tänka mig.

Håller med! Däremot gråter ALLTID min bebis i ca 5-10 min innan hon somnar i vagn. Varje gång är det samma sak - superglad och snackig första 5-10 min, sen jättegrinig och gråtig i 5-10 min, sen sover hon gott och vaknar glad. I det läget låter jag henne bara ligga. Erbjuder henne napp och stannar och lägger handen på henne om hon blir allt för ledsen. Hon kan också vara likadan när hon ska somna på kvällen, då ligger jag bara nära och försöker vara trygg och tråkig, så somnar hon efter ett tag. Blir hon för trött reagerar hon med tårar, och försöker jag trösta för aktivt finns det risk att hon triggar igång sig själv mer och missar sitt sömnfönster och blir ännu ledsnare på sikt.
 
Jag vågar knappt säga.. V-G sover från 22.00 till 5.00 då vill hon ha ny blöja och ammas sen somnar hon om till 9-10 🙊.. Men hon sover istället nästan inget på dagen. Bara 20 min powernaps och är lite gnällig på kvällen innan hon somnar. Väldigt snäll bebis ❤️

Imorgon ska hon få prova sina första hörapparater 😍
 
Begriper inte heller vad för positivt som skulle kunna komma av att låta barnet ligga och skrika. Jag har så kort stubin när det gäller sådana dumheter men det hade nog varit bra att i det läget fråga "hur tänker du då?", lugnt och sansat. Och verkligen vara intresserad av vad personen har för hypotes bakom sina så kallade råd. Många har nog bara inte funderat värst mycket, hoppas jag...

Så tråkigt att ha den grundsynen på sin bebis, att den liksom skulle gråta bara för att vara jobbig? Eller hur tänker man annars, att bebisen nog skriker för att den är hungrig/trött/kall/varm/vill ha närhet men att den liksom ska "härdas"? Typ "du bestämmer inte över mig så jag ger det du behöver när det passar mig." Eller vad? Detta är så svårt för mig att förstå.




Kanske hänger dessa "råd" kvar för att föräldrarna som gjorde så inte vill erkänna för sig själva att det kanske inte kändes så bra? Det måste ju vara en jättestor sorg att inse det i efterhand kan jag tänka mig.

Eller hur.. Jag blir mest förvirrad och tänker "stackars dina barn.." men försöker i största möjliga mån hålla det för mig själv.
 
Håller med! Däremot gråter ALLTID min bebis i ca 5-10 min innan hon somnar i vagn. Varje gång är det samma sak - superglad och snackig första 5-10 min, sen jättegrinig och gråtig i 5-10 min, sen sover hon gott och vaknar glad. I det läget låter jag henne bara ligga. Erbjuder henne napp och stannar och lägger handen på henne om hon blir allt för ledsen. Hon kan också vara likadan när hon ska somna på kvällen, då ligger jag bara nära och försöker vara trygg och tråkig, så somnar hon efter ett tag. Blir hon för trött reagerar hon med tårar, och försöker jag trösta för aktivt finns det risk att hon triggar igång sig själv mer och missar sitt sömnfönster och blir ännu ledsnare på sikt.

Så gör Loke också om han är det minsta övertrött så gråter han lite innan han somnar men man har lärt sig höra skillnad på gråtet om det är för att han är trött och behöver sova eller om han verkligen är ledsen, då plockar jag upp honom såklart.
 
Här har lilleman helt ändrat sovrutiner. Från att ha sovit ca 21.30-05.30 med ett uppvak, och ca 4h vila sammanhängande dagtid. Till att sova 20.00-06.30 utan något uppvak😯 däremot bara korta tupplurer på dagen och stooort behov av närhet. Innan sov han bäst i babysittern dagtid men nu är det bara sele som gäller. Sover fortfarande i sin säng nattetid. Konstigt hur det kan ändra sig på en gång så där 😁 lider med er som har tuffa nätter, trots att jag får sova nattetid så känner jag mig sliten, särskilt nu när bebis börjar kräva lite mer uppmärksamhet.
 
Nu har V-G fått sina första hörapparater. Vi har inte fått någon jättereaktion på att hon hör, men hon har varit mer gnällig och ledsen sen hon fick dom. Så lite bättre hoppas jag att det har blivit. 😄
34448
 
Som det är nu sover lilla I bra. Berättar när hon är trött och vill i säng, men ska ha rätt täcke, napp och snutte. 🥰

Mer krävande är hon på dagen. Det ska hända något. Hon är frustrerad över att inte kunna krypa än och skriker högljudt när leksakerna trillat för långt bort. Jag är helt slut. Ser framemot att gå och lägga mig så snart jag fått storasyster I att somna.
 
Ni som börjat ge era barn lite smakbitar, vad tycker de? Nora har börjat smaska med munnen så fort vi sätter oss för att äta :D sen åker ungefär hälften ut igen men hon verkar gilla att få sitta med och prova! Tror dock att magen reagerat lite för det går flera dagar mellan bajsblöjorna nu. Det enda som får igång magen är att sätta henne i sittern en stund, då bajsar hon alltid! :rofl:
 
Någon som begärt ut sin förlossningsjournal?
Jag kollade på 1177 men där fanns den inte, skulle vara roligt att läsa den 😊
 
Någon som begärt ut sin förlossningsjournal?
Jag kollade på 1177 men där fanns den inte, skulle vara roligt att läsa den 😊

Jag var på ett samtal om min förlossning och gick igenom den med en BM eftersom jag direkt efter förlossningen sa att jag hade tyckt att utdrivningsskedet var väldigt psykiskt jobbigt. Då tittade vi på journalen tillsammans och hon berättade för om hur min förlossningen hade gått till rent medicinskt. Det hjälpte mig verkligen att släppa den och gå vidare och se den som något odelat positivt. Otroligt tacksam för det samtalet. Vet inte om alla landsting har den rutinen, men här kom min BM dagen efter förlossningen och bad mig betygsätta den på en tiogradig skala. De som ger sin förlossning ett lågt betyg får träffa en BM för att gå igenom den några månader senare, för att undvika att man känner sig traumatiserad av sin upplevelse.
 
Någon som begärt ut sin förlossningsjournal?
Jag kollade på 1177 men där fanns den inte, skulle vara roligt att läsa den 😊

Vi fick journalen med oss när vi lämnade förlossningsrummet och så gick jag och barnmorskan igenom den nu på efterkontrollen ifall det var några funderingar fortfarande. Det var toppen. :) Synd om det inte är så för alla!
 
Ni som börjat ge era barn lite smakbitar, vad tycker de? Nora har börjat smaska med munnen så fort vi sätter oss för att äta :D sen åker ungefär hälften ut igen men hon verkar gilla att få sitta med och prova! Tror dock att magen reagerat lite för det går flera dagar mellan bajsblöjorna nu. Det enda som får igång magen är att sätta henne i sittern en stund, då bajsar hon alltid! :rofl:

Vi har börjat ge lite smörj på fingret bara som han får i munnen, så inga bitar direkt. I Praktika för blivande föräldrar står att barn som får smaka ägg och jordnötssmör tidigt blir mindre allergiska för det än barn som får smaka senare. Vi har gett lite ägg men inte vågat oss på jordnötssmör, det känns lite läskigt.

Han har känt smaken av ägg, potatis, mango, banan, älgköttbullar, havremjölk, hallon, smultron, svarta vinbär och blåbär. Allt lika äckligt tydligen. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 691
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 797
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 973
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 698
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp