Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej han äter inget annat. Vi har försökt ge ersättning efter amning precis innan läggdags men han är inte så intresserad då heller.
Ska till bvc om en vecka men funderar på att ringa imorgon och rådfråga.

Lyssnade på en podd med en sömncoach (?) häromdagen och hon sa att ligger barnen back med sömnen orkar de inte äta ordentligt, det blir en ond spiral som man måste bryta. Tänker att det är något sånt som pågår här. Den enda gången han äter ordentligt är när han sovit längre stunder på dagen.

Det är aldrig fel att ringa och fråga om råd! (det har jag gjort några gånger mellan besöken).
 
Åh min lille är sjuk 😔 andra förkylningen sen han föddes, så himla jobbigt att se de små liven må dåligt! Väldigt mkt rinnande snor denna gången, funderar på att köpa en nässug. Någon som testat en sån och vet om de är bra?
Annars rullar allt på bra här, läser ofta men skriver dåligt! 🤦‍♀️ Liten är en riktig liten spillevink med ett bestämt humör, full av bus så vi får nog fullt upp när han kan ta sig framåt 😁 har börjat klara av att sitta själv så smått, och rotera i magliggande. Rulla är ingen hit.
Och för övrigt helt galet vad tiden går fort! 😱
 
Åh min lille är sjuk 😔 andra förkylningen sen han föddes, så himla jobbigt att se de små liven må dåligt! Väldigt mkt rinnande snor denna gången, funderar på att köpa en nässug. Någon som testat en sån och vet om de är bra?
Annars rullar allt på bra här, läser ofta men skriver dåligt! 🤦‍♀️ Liten är en riktig liten spillevink med ett bestämt humör, full av bus så vi får nog fullt upp när han kan ta sig framåt 😁 har börjat klara av att sitta själv så smått, och rotera i magliggande. Rulla är ingen hit.
Och för övrigt helt galet vad tiden går fort! 😱
Ja usch så trist med sjukdom hos de små. Nässug är absolut bra! Skaffa en liten spruta också, 1-2 ml och spola (verkligen spola, inte droppa som så fint kan läsas på vissa ställen) näsan med bröstmjölk eller koksalt. Det är väldigt effektivt och kan kombineras med att suga ut efteråt.

Krya på!
 
Åh min lille är sjuk 😔 andra förkylningen sen han föddes, så himla jobbigt att se de små liven må dåligt! Väldigt mkt rinnande snor denna gången, funderar på att köpa en nässug. Någon som testat en sån och vet om de är bra?
Annars rullar allt på bra här, läser ofta men skriver dåligt! 🤦‍♀️ Liten är en riktig liten spillevink med ett bestämt humör, full av bus så vi får nog fullt upp när han kan ta sig framåt 😁 har börjat klara av att sitta själv så smått, och rotera i magliggande. Rulla är ingen hit.
Och för övrigt helt galet vad tiden går fort! 😱
Så himla jobbigt när de är sjuka! Vi har en saltvattenspray från apoteket, i en stor flaska. Tycker den löser upp bra, kan nog vara toppen att kombinera med nässug!
 
Idag fyller Nora 6 månader :love: go och glad nästan jämt, men sömnen är fortfarande rätt svajig. Men hon äter lagad mat med större och större förtjusning, vill dock gärna hålla skeden själv med blandad framgång :D sitter hyfsat bra utan stöd nu, och jobbar på det här med att ta sig fram på mage.
_DSC5698-01.jpeg
 
Ellen blir 6 mån på lördag (hjälp vad fort det går!) och hon har fått lite minismakprov av vår mat, potatis, broccoli, päron mm. Inget speciellt intresse utan hon har grimaserat och puttat ut det mesta igen. :p annars ligger hon mest där man lägger henne :angel: kan sparka sig runt lite och rullar gärna till rygg från mage, kan åt andra hållet med men orkar oftast inte besvära sig med det :D hon känns lik två av sina syskon utvecklingsmässigt, får se om det fortsätter så. Rätt skönt om hon inte har så bråttom med det motoriska, det blir ju så mkt mer pass så fort de börjar ta sig runt själva...

Men hon greppar och pillar med allt hon når, vill undersöka allt o stoppa i munnen, sitter hon i knät får allt ställas på mkt behörigt avstånd! Amning har blivit ett äventyr också då hon slänger runt med benen och gör någon slags höftlyft när hon ammar :D

20190916_183125_005.jpg
 
Ja usch så trist med sjukdom hos de små. Nässug är absolut bra! Skaffa en liten spruta också, 1-2 ml och spola (verkligen spola, inte droppa som så fint kan läsas på vissa ställen) näsan med bröstmjölk eller koksalt. Det är väldigt effektivt och kan kombineras med att suga ut efteråt.

Krya på!
Har en liten spruta, men har lagt ngn droppe lite fint vid näsborren enligt instruktion. Ska prova spola ordentligt då! 😁🙏🏻
Igår var han så ledsen så jag fick bära runt på honom nästan hela tiden (var ett tag sen sist, typ fyra månader, som jag behövde ha honom i famnen när jag går på toa.. 🙈). Så hade ingen möjlighet att pumpa ut mjölk. Ska försöka idag, tycker att det har bättre effekt än koksalt 👌🏻
Tack för tips! + @Flixon
 
Har en liten spruta, men har lagt ngn droppe lite fint vid näsborren enligt instruktion. Ska prova spola ordentligt då! 😁🙏🏻
Igår var han så ledsen så jag fick bära runt på honom nästan hela tiden (var ett tag sen sist, typ fyra månader, som jag behövde ha honom i famnen när jag går på toa.. 🙈). Så hade ingen möjlighet att pumpa ut mjölk. Ska försöka idag, tycker att det har bättre effekt än koksalt 👌🏻
Tack för tips! + @Flixon
Ja jag föredrar också bröstmjölk om det finns att tillgå, det brukar också tolereras bättre av bebisarna tycker jag. De kan frusta och hosta när man spolar in men det är ofarligt :)
 
Har en liten spruta, men har lagt ngn droppe lite fint vid näsborren enligt instruktion. Ska prova spola ordentligt då! 😁🙏🏻
Igår var han så ledsen så jag fick bära runt på honom nästan hela tiden (var ett tag sen sist, typ fyra månader, som jag behövde ha honom i famnen när jag går på toa.. 🙈). Så hade ingen möjlighet att pumpa ut mjölk. Ska försöka idag, tycker att det har bättre effekt än koksalt 👌🏻
Tack för tips! + @Flixon

Håller med om att skölja rent! Tänk på att verkligen spruta in mjölken/koksaltet, tanken är ju att snoret ska sköljas ner i halsen så bebisen kan kräkas upp det eller svälja det. Håll stadigt tag om huvudet så sprutan inte trycks mot skiljeväggen i näsan, det kan göra ont.
 
Håller med om att skölja rent! Tänk på att verkligen spruta in mjölken/koksaltet, tanken är ju att snoret ska sköljas ner i halsen så bebisen kan kräkas upp det eller svälja det. Håll stadigt tag om huvudet så sprutan inte trycks mot skiljeväggen i näsan, det kan göra ont.
5 ml skulle vi spruta i varje näsborre när vi gjorde det för örat på Leo.
 
Idag fick Leo tredje och sista rota + den andra med 6 olika vaccin (tror den brukar kallas 5 mån sputan i Sverige). Minsta lillasyster reagerade väldigt stark på alla vaccin, Leo har än så länge inte reagerat på ngt, så olika det kan vara men så skönt.

Han är en väldigt glad bebis, gillar när det händer mkt och är väldigt "med", hab skrattar åt alla som tittar på honom, tom till läkaren 5 min efter att han fått sprutan. Om 4 v nästa vaccin (andra penukoken)

Han har fått smaka lite mat och älskar allt, gappar efter mer och sväljer utan problem. Ammningen fungerar sådär, han har inte tid att äta dagtid men det tar han igen på natten men äter då bara en liten slurk, blir hungrig igen en timme senare, liten slurk igen och så håller vi på. Min tanke var att minska ner på amma och ge ersättning ngr gånger/dag, Leo tycker inte att det är en bra ide. Dricker lite men inte så han blir mätt.

Han kan sitta med bara lite stöd, vänder sig till mage så fort man lägger honom på rygg men sällan tillbaka. Snurrar runt sind gegen axel, trycker upp hela överkroppen med armarna.
 
Igår var Nelia på 4 månaders kontroll hos BVC. Hon blir 4 månader imorgon. Hade växt 2 cm på längden och gått upp drygt 340 g på en månad, när är hon knappt 63 cm lång och väger lite drygt 6 kg. Ingen stor tjej men stark och rörlig. Hennes intresse för amning eller flaska är inte jättestort, så det är inte så konstigt att hon inte går upp så snabbt vikt. Hon äter ganska ofta men normalt bara några minuter åt gången, sen finns det annat mer spännande att titta på. Nu har hon även fått smaka lite smått på andra saker. Idag var det en hit med morotspure, framförallt skeden som hon själv fick hålla i var kul att stoppa i munnen. Kletigt blev det.

Nu har jag varit föräldraledig "ensam" i ca 5 veckor. Det märks nu mycket tydligt att hon är med van vid mig, särskilt när hon är trött eller upprörd. Jag försöker klura på vad pappa kan göra under de få timmar han hinner träffa henne på vardagar för att hon ska bli vanare och tryggare med honom. Hur gör era partners? Har ni hittat något som fungerar?

Det verkar fungera bättre om han är med henne en hel- eller halvdag än om han bara ska ha henne en stund medans jag gör något annat hemma.
 
Igår var Nelia på 4 månaders kontroll hos BVC. Hon blir 4 månader imorgon. Hade växt 2 cm på längden och gått upp drygt 340 g på en månad, när är hon knappt 63 cm lång och väger lite drygt 6 kg. Ingen stor tjej men stark och rörlig. Hennes intresse för amning eller flaska är inte jättestort, så det är inte så konstigt att hon inte går upp så snabbt vikt. Hon äter ganska ofta men normalt bara några minuter åt gången, sen finns det annat mer spännande att titta på. Nu har hon även fått smaka lite smått på andra saker. Idag var det en hit med morotspure, framförallt skeden som hon själv fick hålla i var kul att stoppa i munnen. Kletigt blev det.

Nu har jag varit föräldraledig "ensam" i ca 5 veckor. Det märks nu mycket tydligt att hon är med van vid mig, särskilt när hon är trött eller upprörd. Jag försöker klura på vad pappa kan göra under de få timmar han hinner träffa henne på vardagar för att hon ska bli vanare och tryggare med honom. Hur gör era partners? Har ni hittat något som fungerar?

Det verkar fungera bättre om han är med henne en hel- eller halvdag än om han bara ska ha henne en stund medans jag gör något annat hemma.

Jag tycker att det är lite svårt det där med att partnern ska lära känna och komma på sina sätt att få det att fungera. Det är så lätt hänt att jag tar över med det jag redan vet funkar istället. Som på kvällarna när bebis är stentrött men har svårt att somna - jag brukar låta pappan försöka, dels helt utifrån hans egna sätt, dels tipsar jag om hur jag brukar göra... Men efter en stunds gråtande från bebis står jag liksom inte ut längre utan tar över för att bebis ska få somna snabbare. Oftare och oftare gör jag det som behöver göras med en gång och kommer på mig själv med att jag stör mig på att pappan inte erbjuder sig att t.ex.vagga gnällig bebis. Men det är ju inte så konstigt när jag ändå brukar ta över efter ett tag!

Jag brukar vara i stallet ett par timmar varje kväll så får pappa och bebis vara helt ensamma. Det tror jag är väldigt viktigt men ibland kan jag komma hem till en ledsen bebis och en väldigt uppgiven pappa (bröstmjölk finns i frysen så det finns egentligen inget jag kan göra som pappan inte kan). Men det tar ju tid att lära känna den lille och snappa upp alla små signaler, samt hitta metoder för att trösta o.s.v. Jag är tätt intill honom nästan 22 av dygnets 24 timmar så det tar såklart längre tid för pappan att hitta sina sätt om han bara övar 2 timmar per dygn. Kan som sagt bli irriterad över att han inte tar initiativ oftare till att ta bebisen även när jag inte är i stallet, för 2 timmar på hela dygnet är ju verkligen inte mycket, men jag måste nog bli bättre själv på att inte lägga mig i då när han väl försöker. Vilket känns supersvårt när jag ser pappan göra något som jag VET inte funkar.
 
@Skrottiskrott det låter rätt välbekant. Jag tänker att umgås min man bara någon timme per dag med vår dotter så måste han träna sig själv mycket intensivare just den tiden för att lära sig läsa henne och få henne att känna att han kan tillgodose hennes behov. Men är jag hemma verkar han mest försöka få henne glad genom att distrahera henne om hon exmpelvis är trött och jag är hemma. Jag är borta ett par timmar flera gånger i veckan och hittills har det gått rätt bra. Men nu känns det som om det går utför. Jag hoppas jag har fel.
 
Här är en till i samma situation🙋‍♀️ sambo som åker hemifrån 05.30 på morgonen och är hemma runt 18.00, plus/minus en timme. Bebis somnar alltid mellan 18.30-19.30. Ibland sover bebis när sambon kommer hem redan. Den senaste veckan har han inte kunnat somna utan att höra min röst, vilket gör sambon otroligt ledsen. Jag försöker dock förklara att han ser ju knappt sin pappa på hela dagarna. Det är en svår balansgång tycker jag att inte ta över för mycket.
 
Jag känner också igen mig i vad ni skriver. Det finns ju dessutom en storasyster här som behöver pappas uppmärksamhet också. Och pappan blir lite uppgiven och tappar modet att försöka, vilket såklart är svindumt. Men nu har han precis sövt Nora och somnade nog själv på kuppen :D känns skönt att vi har 3 veckor lediga tillsammans snart innan det är dags för mig att börja jobba, så de hinner bygga upp lite mer relation. Det är sån himla skillnad mot när storasyster var liten för då pluggade han och var ju hemma rätt mycket. Nu är han borta 11h om dagen (minst), klart det blir svårare då.
 
Min man har tur i att kunna jobba mycket hemifrån, så de flesta dagar åker han in till kontoret på morgonen och kommer sen hem och äter lunch med oss och jobbar hemma resten av dagen. Sen somnar sällan bebis innan 20,21 nån gång och vi går upp runt 9 när han redan hunnit jobba några timmar, så dels blir det ju många timmar att umgås efter jobbet och dels blir det ju naturligt att vi säger hej till pappa när vi går förbi hans skrivbord (som står precis vid skötbordet :laugh: så det blir några gånger per dag) och också typ att han tar henne några minuter medan jag packar ut vagn i bilen till exempel. Jag ska söka nytt jobb har jag tänkt, men känner ärligt talat inte att det är så bråttom. Han hinner ju liksom vara med bebis massor under en dag, medan det kommer bli långa dagar borta för mig när jag börjar jobba (med den typen av tjänst jag söker).
 
Min sambo och jag är ju hemma på heltid nu eftersom jag opererat foten. Det är verkligen toppen för alla tre (förutom för mig kanske eftersom det är sjukt segt att ha gipsstövel och inte kunna gå som jag vill). Dels måste sambon ta Frank större delen av tiden eftersom jag inte kan bära honom längre sträckor och inte i trappor. Jag kan ju inte heller gå runt och söva honom. Nu söver sambon honom typ varje kväll och jag ammar om det behövs men oftast räcker det med att han går runt och sjunger typ 5 min 👍🏻

Förutom dessa tre veckor har sambon tagit en dubbeldag per vecka nästan hela hösten och det tycker jag är jättebra. Ger oss lite andhämtning. Sen jobbar ju sambon lite oregelbundet, visst är det tufft när han jobbar mycket helger och ibland hela dygn men en lördag genererar typ 20h komp så att om han jobbar 2 helgdagar kan han vara ledig en hel vecka med oss. Det är jättebra. Jag åker ofta till mina föräldrar då och får avlastning.

Dubbeldagar är ett hett tips, sen tror jag på att låta partnern försöka själv och hitta sitt sätt. Vi söver inte Frank på exakt samma sätt men båda funkar ju 🤷🏼‍♀️
 
Jag känner så igen mig i det ni skriver om era partners som jobbar. Det är samma här. De få timmarna han är hemma på kvällen är det inte mycket Loke faktiskt umgås med sin pappa. 😏

Just nu känner jag att jag håller på att gå sönder lite. 😢
Enorm sömnbrist, jättegrinig bebis på kvällarna som sover dåligt på dagarna och jättesvår att söva på kvällen (häromdagen höll vi på i 2.5 timme).
Jag har INGEN tid för mig själv alls förutom de 10 minuter jag får duscha per dag... Loke vägrar ta flaska så går inte att få avlastning på nätterna heller.
Jag mår skitdåligt över min pappa som hastigt gick bort tidigt i våras samt min mamma som mår dåligt över sorgen att bli änka alldeles för tidigt. 😢
 
Jag känner så igen mig i det ni skriver om era partners som jobbar. Det är samma här. De få timmarna han är hemma på kvällen är det inte mycket Loke faktiskt umgås med sin pappa. 😏

Just nu känner jag att jag håller på att gå sönder lite. 😢
Enorm sömnbrist, jättegrinig bebis på kvällarna som sover dåligt på dagarna och jättesvår att söva på kvällen (häromdagen höll vi på i 2.5 timme).
Jag har INGEN tid för mig själv alls förutom de 10 minuter jag får duscha per dag... Loke vägrar ta flaska så går inte att få avlastning på nätterna heller.
Jag mår skitdåligt över min pappa som hastigt gick bort tidigt i våras samt min mamma som mår dåligt över sorgen att bli änka alldeles för tidigt. 😢
Åh, det låter tungt 😢 Kan inte tänka mig hur tufft det måste vara att förlora sin pappa mitt i alltihopa. Det finns ingen möjlighet att plocka ut någon dubbeldag i veckan så att du får lite andhämtning?

Upprepar också mitt motto; ”det är en fas som går över och inte varar för alltid”.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 698
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 810
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 974
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 721
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp