Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äntligen är Noras förkylning över, så nu har nätterna varit bättre. Fast jag har åkt på mjölkstockning, så jag har knappt sovit något. Känns en liten gnutta bättre idag, inte lika hög feber men fruktansvärt ont i hela kroppen (förutom bröstet då).
 
Jag är så less på att vara hemma! Hade hoppats att näsan skulle vara bättre idag så att vi kunde ta oss till öppna förskolan, men nej då.. Så himla segdraget! Får bli en promenad istället.. Och det är väl lugnt egentligen, men min man är borta hela denna veckan, så börjar bli lite svältfödd på social kontakt 🙈
 
Här är näsan också fortfarande snorig och det känns som hon vaknar 100 gånger per natt ungefär... flyttar henne till mig vid första uppvaket och sen stoppar jag mest bara in bröstet och somnar om, så det funkar :p men hoppas, såklart, på bättre sömn snart igen! Tyvärr vet jag ju hur vintrarna brukar vara, sällan alla är helt snor/hostfria i en familj med ett gäng barn och det stör ju oundvikligen sömnen särskilt för en liten en :crazy:
 
Var på NTFs föreläsning idag om barnsäkerhet i bil. Oooh vilken hel vetenskap det är med bilbarnstolar! Jag trodde till exempel att det var babyskyddet som gällde nästan upp till ett år men det var ju så snart bebisen kan sitta stadigt som man ska byta... Hade ingen aning! De hade med några olika bilbarnstolar och jösses, vilka klumpar det är! Hur i hela friden bär ni er åt, ni med flera barn? Jag har alltid trott att en vanlig femsitsig bil räcker om man är två vuxna och tre barn men det kan väl inte gå? Min kompis och jag har samåkt med våra bebisar och när båda babyskydden sitter i så är det extremt trångt i mittensätet. Vi har knött ned min väldigt lilla mamma där en gång men en bilbarnstol skulle absolut inte få plats. :D

Nu inser jag hur smidigt babyskyddet är! Bara att bära med sig, ställa i kundvagnen när man handlar, gunga bebisen i när man väntar på att komma in till bvc... Ser inte alls fram emot bytet till bilbarnstol. :crazy:
 
Var på NTFs föreläsning idag om barnsäkerhet i bil. Oooh vilken hel vetenskap det är med bilbarnstolar! Jag trodde till exempel att det var babyskyddet som gällde nästan upp till ett år men det var ju så snart bebisen kan sitta stadigt som man ska byta... Hade ingen aning! De hade med några olika bilbarnstolar och jösses, vilka klumpar det är! Hur i hela friden bär ni er åt, ni med flera barn? Jag har alltid trott att en vanlig femsitsig bil räcker om man är två vuxna och tre barn men det kan väl inte gå? Min kompis och jag har samåkt med våra bebisar och när båda babyskydden sitter i så är det extremt trångt i mittensätet. Vi har knött ned min väldigt lilla mamma där en gång men en bilbarnstol skulle absolut inte få plats. :D

Nu inser jag hur smidigt babyskyddet är! Bara att bära med sig, ställa i kundvagnen när man handlar, gunga bebisen i när man väntar på att komma in till bvc... Ser inte alls fram emot bytet till bilbarnstol. :crazy:

Jag begriper inte heller, hur kan en bilbarnstol ta upp en halv bil?! Vi har den i baksätet och man kan därför knappt sitta i framsätet. Det går om man sitter väldigt obekvämt, inte är längre än 170 cm, och inte har något emot att bli av med sina knäskålar vid ev krock. Så plötsligt får vi bara plats med två vuxna och en bebis i bilen.

Vi bytte till bilbarnstol för några veckor sedan då han inte fick plats i babyskyddet mer. Jag tyckte dock bara att det var skönt då vi slipper spänna om bältet varje gång som vi fick på babyskyddet. Jag saknar inte babyskyddet men har å andra sidan aldrig använt det till att frakta bebis i. Jag tyckte det var tungt och otympligt direkt han kom ut och vägde fyra kilo. :crazy:
 
Var på NTFs föreläsning idag om barnsäkerhet i bil. Oooh vilken hel vetenskap det är med bilbarnstolar! Jag trodde till exempel att det var babyskyddet som gällde nästan upp till ett år men det var ju så snart bebisen kan sitta stadigt som man ska byta... Hade ingen aning! De hade med några olika bilbarnstolar och jösses, vilka klumpar det är! Hur i hela friden bär ni er åt, ni med flera barn? Jag har alltid trott att en vanlig femsitsig bil räcker om man är två vuxna och tre barn men det kan väl inte gå? Min kompis och jag har samåkt med våra bebisar och när båda babyskydden sitter i så är det extremt trångt i mittensätet. Vi har knött ned min väldigt lilla mamma där en gång men en bilbarnstol skulle absolut inte få plats. :D

Nu inser jag hur smidigt babyskyddet är! Bara att bära med sig, ställa i kundvagnen när man handlar, gunga bebisen i när man väntar på att komma in till bvc... Ser inte alls fram emot bytet till bilbarnstol. :crazy:
+1 på det, vi har redan köpt nästa stol och jag tror fasen att den tar upp halva källaren just nu :cautious:
 
Bilbarnstolar är något av ett nördämne för mig :D så fråga gärna om ni funderar på nåt! Absolut är stol nr 2 ofta rejält skrymmande och man inser vad illa anpassade merparten av bilar är för att härbärgera ett par-tre ungar i stolar samt vuxna. Men det är milsvid skillnad mellan bilar med. Nu har ju jag världens monsterbil numera så allt får plats 😁 älskar den (utom på trånga parkeringsplatser... :nailbiting:)
 
Var på NTFs föreläsning idag om barnsäkerhet i bil. Oooh vilken hel vetenskap det är med bilbarnstolar! Jag trodde till exempel att det var babyskyddet som gällde nästan upp till ett år men det var ju så snart bebisen kan sitta stadigt som man ska byta... Hade ingen aning! De hade med några olika bilbarnstolar och jösses, vilka klumpar det är! Hur i hela friden bär ni er åt, ni med flera barn? Jag har alltid trott att en vanlig femsitsig bil räcker om man är två vuxna och tre barn men det kan väl inte gå? Min kompis och jag har samåkt med våra bebisar och när båda babyskydden sitter i så är det extremt trångt i mittensätet. Vi har knött ned min väldigt lilla mamma där en gång men en bilbarnstol skulle absolut inte få plats. :D

Nu inser jag hur smidigt babyskyddet är! Bara att bära med sig, ställa i kundvagnen när man handlar, gunga bebisen i när man väntar på att komma in till bvc... Ser inte alls fram emot bytet till bilbarnstol. :crazy:
Det är hopplöst, jag förstår inte hur vi ska få plats med 2 bakåtvända stolar. Men Noras bör ta mindre plats än den storasyster har, annars kommer min man inte kunna köra bil förrän vi har vänt storasyster framåt :angel:
 
Bilbarnstolar är något av ett nördämne för mig :D så fråga gärna om ni funderar på nåt! Absolut är stol nr 2 ofta rejält skrymmande och man inser vad illa anpassade merparten av bilar är för att härbärgera ett par-tre ungar i stolar samt vuxna. Men det är milsvid skillnad mellan bilar med. Nu har ju jag världens monsterbil numera så allt får plats 😁 älskar den (utom på trånga parkeringsplatser... :nailbiting:)
Åh, då passar jag på att fråga. Vi har insett att vi snart behöver byta från babyskydd till bilbarnstol. Det jag inte fattat är om stolen vanligtvis har adapter eller om man fäster den med bilbältet?

Har du några förslag på bra modeller i mellanprisklass som vi kan börja kika på? Helst inte för stor och klumpig men vi har en BMW 5-serie som är rätt rymlig så det är inte det som helt avgör. Säkerheten är helt klart viktigast 👍🏻
 
Åh, då passar jag på att fråga. Vi har insett att vi snart behöver byta från babyskydd till bilbarnstol. Det jag inte fattat är om stolen vanligtvis har adapter eller om man fäster den med bilbältet?

Har du några förslag på bra modeller i mellanprisklass som vi kan börja kika på? Helst inte för stor och klumpig men vi har en BMW 5-serie som är rätt rymlig så det är inte det som helt avgör. Säkerheten är helt klart viktigast 👍🏻
Det finns några varianter som har gemensam bas med vissa babyskydd där man då kan köpa bara själva stolen och klicka i. Men det vanligaste är att man fäster med bilbälte och det skulle jag rekommendera, då det bara är sådana stolar som är godkända till 25 kg och alltså räcker längre. Isofix är max 18 kg vanligen. I-size stolar har även längdgräns på 105 cm.

Lika på Britax Maxway eller Axkid minikid. Två favoriter i rimlig prisklass som är rymliga och bra. Räcker länge på längden och går till 25 kg. :) tar inte jättestor plats heller men det beror mycket på hur man monterar dem med.
 
Det finns några varianter som har gemensam bas med vissa babyskydd där man då kan köpa bara själva stolen och klicka i. Men det vanligaste är att man fäster med bilbälte och det skulle jag rekommendera, då det bara är sådana stolar som är godkända till 25 kg och alltså räcker längre. Isofix är max 18 kg vanligen. I-size stolar har även längdgräns på 105 cm.

Lika på Britax Maxway eller Axkid minikid. Två favoriter i rimlig prisklass som är rymliga och bra. Räcker länge på längden och går till 25 kg. :) tar inte jättestor plats heller men det beror mycket på hur man monterar dem med.
Åh, tack för snabbt svar! Är ju en djungel det där!
 
Vi var på babykväll på Lekia häromdagen och köpte då en bilbarnstol. Det blev en Maxi Cosi Mobi XP. Håller med om att det är en djungel. Hade helst velat ha en roterbar men blir sämre benutrymme samt att de är så stora och klumpiga.
 
Åh, tack för snabbt svar! Är ju en djungel det där!

Maxway är toppen säger jag. Min 108 cm långa 4åring sitter fortfarande bra.

Ang bil har en del för skålade baksäten, då kan man använda kil för att få bättre lutning för småttingar. Så de slipper tappa huvudet framåt när de sover.

Jag tillhör sommartråden men har insett att när den lilla ska sitta i bakåtvänd får båda barnen sitta i baksätet och vi vuxna fram, bakåtvänd stol blir inte bra fram. Blir intressant att se hur det går på långresor..
 
Var på NTFs föreläsning idag om barnsäkerhet i bil. Oooh vilken hel vetenskap det är med bilbarnstolar! Jag trodde till exempel att det var babyskyddet som gällde nästan upp till ett år men det var ju så snart bebisen kan sitta stadigt som man ska byta... Hade ingen aning! De hade med några olika bilbarnstolar och jösses, vilka klumpar det är! Hur i hela friden bär ni er åt, ni med flera barn? Jag har alltid trott att en vanlig femsitsig bil räcker om man är två vuxna och tre barn men det kan väl inte gå? Min kompis och jag har samåkt med våra bebisar och när båda babyskydden sitter i så är det extremt trångt i mittensätet. Vi har knött ned min väldigt lilla mamma där en gång men en bilbarnstol skulle absolut inte få plats. :D

Nu inser jag hur smidigt babyskyddet är! Bara att bära med sig, ställa i kundvagnen när man handlar, gunga bebisen i när man väntar på att komma in till bvc... Ser inte alls fram emot bytet till bilbarnstol. :crazy:

Popularitet för bilar som FordS-max exploderade samtidigt som folk började skaffa tre barn. En vanlig kombi är inte skön att sitta i mitten på även när stolarna byta ut till tex kudde.
 
Nelia ca 4.5 månader har en tand som börjar titta fram :nailbiting:. Samtidigt har hon börjat prova att bita i tutten. Är det bara att stå ut eller kan man få dem att förstå att det inte är önskvärt? Har ju tänkt att amma några fler månader iaf.
 
Nelia ca 4.5 månader har en tand som börjar titta fram :nailbiting:. Samtidigt har hon börjat prova att bita i tutten. Är det bara att stå ut eller kan man få dem att förstå att det inte är önskvärt? Har ju tänkt att amma några fler månader iaf.
Jag har skrikit till (blir ju liksom en effekt av provbitandet :p) och då tycker jag Nora ändå verkar förstå att det kanske inte var en så bra idé. Blir lite som med valpar :D tycker mest det är när hon är lite trött och frustrerad som hon bitit, det är inte ofta det hänt.
 
Första förkylningen här. Bebis vaknade och fullkomligt panikskrek och var otröstlig flera gånger i natt... Sambon var förstås iväg just denna natt. Så ynkligt det känns när det inte går att trösta och tårarna bara sprutar! Jag blev faktiskt lättad imorse när han hostade och snorade som bara den - då förstod jag ju varför han varit så ledsen på natten. Nu är han glad i alla fall och jag kan inte låta bli att fnissa lite när han ska ta i och jollra eller skratta men bara kraxar för att han är så hes. :heart
 
Loke har haft svårt att andas inatt pga förkylningen. Det blir ett besök på sjukhuset idag, hoppas inte han fått förkylningsastma eller något värre 😔
 
Loke har haft svårt att andas inatt pga förkylningen. Det blir ett besök på sjukhuset idag, hoppas inte han fått förkylningsastma eller något värre 😔

Usch, stackars liten! :(
Här låg jag också och lyssnade på en förkyld unge inatt, men Så illa har det tack och lov inte blivit. Hoppas att ni får bra hjälp!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 681
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 764
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 930
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 653
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp