Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har fått något av ett bekymmer här...
Loke är inte intresserad av att amma mer än på kvällen och natten. På dagen är det supersvårt att få honom och amma. Det har blivit mer och mer såhär sen vi började med smaksensationer och nu har vi kört gröt i en vecka. Han ÄLSKAR gröt och mat och är så intresserad när vi äter.
Jag vet inte hur jag ska göra? Jag försöker verkligen amma så fort han visar att han är hungrig men han bara släpper och sätter sig upp i famnen.
Känns lite för tidigt att börja med mat när han är 5 månader... :confused:
Känner igen det där! Vi har haft det precis så! Vi har försiktigt trappat upp portionerna enligt rekommendation från bvc, typ 1/4 portion en vecka, en halv en vecka, 3/4 en vecka och är nu uppe i full portion gröt morgon och kväll och två måltider däremellan med ungefär samma mängd av mat. Nu tycker jag dock att amningen är mer poppis igen. Det jag gjort för att han ska amma är att efter tips här i tråden inte erbjuda hela tiden utan försöka vänta in hungern samt att amma honom innan maten och inte efter. Kanske läge att ringa bvc för att få råd kring upptrappning av mat? Man vill ju inte att de ska ha ont i magen...
 
Ang vinterkläder så finns det ju en del i gömmorna, vinteroverall i stl 74 och 80 och tjock åkpåse bland annat. Tänkte nog i möjligaste mån försöka att inte köpa något mer men vi får se om det håller. Än så länge funkar det bra med tjock tröja och lite filtar i vagnen och när jag bär åker hon innanför jackan- gravidjackan kommer till nytta en säsong till :)

Mat är fortsatt ointressant, hon vill mest bonka på skeden och gapar absolut inte så det kommer liksom inte ens fram till munnen :cool: men två av hennes syskon har varit precis likadana och det har dröjt till en bra bit över 7 mån innan de kommit igång med mat, så jag är beredd på något liknande nu.

Amningspuckeln på kurvan är ett faktum, hon hade bara ökat drygt 200 gram mellan 5 o 6 mån. Men även det är som syskonen och rätt väntat, man behöver ju inte ligga ovanför +2 på kurvan faktiskt :p
 
Känner igen det där! Vi har haft det precis så! Vi har försiktigt trappat upp portionerna enligt rekommendation från bvc, typ 1/4 portion en vecka, en halv en vecka, 3/4 en vecka och är nu uppe i full portion gröt morgon och kväll och två måltider däremellan med ungefär samma mängd av mat. Nu tycker jag dock att amningen är mer poppis igen. Det jag gjort för att han ska amma är att efter tips här i tråden inte erbjuda hela tiden utan försöka vänta in hungern samt att amma honom innan maten och inte efter. Kanske läge att ringa bvc för att få råd kring upptrappning av mat? Man vill ju inte att de ska ha ont i magen...

Ja imorgon är det jag som ringer bvc. Idag har han bara ammat ordentligt en gång, annars har det bara varit små snuttningar för att sen släppa och sätta sig upp.
Jag ska göra så att jag ska vänta in tills han blir riktigt hungrig och testa då... på natten går det bra, då äter han jättebra.

Vi har också gjort så som ni, att vi gett 1/4 portion gröt hittills, ska öka till 1/2 nästa vecka... men han är ju "bara" 5 månader och man har blivit så inpräntad att man ska helamma tills de är minst 6 månader. Men om de bara vill ha mat och inte bröst vad gör man?
 
Här kör vi också smakportioner, Nelia är överlag positiv och tycker skeden är jättekul. Kladdigt blir det.

Hon ammar mycket i omgångar. Fick tydligen lite stockning i natt på ena sidan. Hann väl inte tömma tillräckligt snabbt men nu har det släppt nästan helt.

Sömnen hemma på dagen är inte lika stabil som innan, nu sover hon sällan bra om ingen av oss ligger precis brevid. Får se om det är övergående eller inte. På natten kan hon dock fortfarande sova i sin egen säng för det mesta.

Det märks att hon är mycket mer med på allt som händer nu vilket är kul men såklart blir lite distraherande.
 
Nora vill helst hålla skeden själv för att hon ska öppna munnen, det blir... ganska kladdigt :rofl: hon är inte så förtjust i gröt, men det mesta annat äter hon med glädje!

Mindre kul är att hon var vaken i tre timmar inatt. Tror jag blir galen på hennes dygnsrytm :arghh: hon är ju inte ledsen eller upprörd, utan ligger bara och snackar och sparkar och far runt. När hon till slut somnade så ringde makens alarm en timme senare, så då vaknade hon såklart igen. Han tog med henne upp så jag fick sova en liten stund till i alla fall, men jag har så svårt att somna när jag har sovit för lite (borde ju rimligtvis vara tvärtom, kan jag tycka :meh:). Vet inte riktigt vad vi ska göra åt det heller?
 
Angelo vill också hålla skeden själv... Tur att vi har tvättmaskin i lägenheten 😅

Han är inne i en riktigt jobbig sömnperiod just nu. Under dagarna sover han bra, 2-3 gånger, men nätterna är kaos och jag känner mig som en zombie på dagarna. Det enda som duger är att ha tutten i munnen, men inte ens det brukar vara tillräckligt. Helt plötsligt börjar han gråta i sömnen, och det händer många gånger varje natt. Stackaren verkar ha mardrömmar. Tur att det förhoppningsvis är en period som snart går över...

Hans aptit är även mycket sämre just nu. Imorgon ska vi till BVC på en försenad 6-månaderskontroll (ca 6,5 månad), och jag hoppas verkligen att den minskade aptiten inte syns allt för mycket på vågen.

Vi var förresten i Grekland för någon vecka sedan. Så skönt att få lite värme och sol (för oss föräldrar). A skötte sig utmärkt, så himla skönt!

Angående vinterkläder så har vi beställt hem en overall i 74/80, vi får se om vi behåller den när den kommer beroende på hur storleken verkar. I övrigt har vi tänkt köpa en åkpåse och en fleecetröja, och det hoppas vi att vi klarar oss på.
 
Alltså förlåt för en dum fråga men när man säger att man ger 5-6 månaders bebisar gröt, vad menar man för gröt då? :crazy: Känns som lite väl stora bitar i havregrynsgröt... ?Mixar man den? 🙈
 
Alltså förlåt för en dum fråga men när man säger att man ger 5-6 månaders bebisar gröt, vad menar man för gröt då? :crazy: Känns som lite väl stora bitar i havregrynsgröt... ?Mixar man den? 🙈

Funderade på samma sak när jag läste tråden, så jag kollade på ICA igår och hittade denna. Ska prova :D (går säkert att göra själv, men detta verkade så enkelt)
15698351753163912972382310817635.jpg
 
Alltså förlåt för en dum fråga men när man säger att man ger 5-6 månaders bebisar gröt, vad menar man för gröt då? :crazy: Känns som lite väl stora bitar i havregrynsgröt... ?Mixar man den? 🙈
Brukar nog oftast vara babygröt från affären som menas, finns olika sorter för olika åldrar med/utan fruktsmak och så. De är järnberikade och rekommenderas därför av bvc, vill man så kan man själv järnberika vanlig gröt medelst tex aprikoser eller paltbröd men det har jag alltid tyckt varit för meckigt.
 
Ellen har blivit förkyld igen. Kul att ha många syskon som drar hem ett buffebord av virus.... i våras skyddade vi henne ju som en hök men nu är det ju som det är. Hon får ett vältränat immunförsvar iallafall ;) vi har inte sovit mkt i natt pga snor men konstigt nog känner jag mig inte så trött. Däremot får jag ingen studiero då hon är supergnällig. Vill helst sitta i mitt knä och smeta snoriga händer i ansiktet på mig, charmigt :laugh::yuck:
 
Ellen har blivit förkyld igen. Kul att ha många syskon som drar hem ett buffebord av virus.... i våras skyddade vi henne ju som en hök men nu är det ju som det är. Hon får ett vältränat immunförsvar iallafall ;) vi har inte sovit mkt i natt pga snor men konstigt nog känner jag mig inte så trött. Däremot får jag ingen studiero då hon är supergnällig. Vill helst sitta i mitt knä och smeta snoriga händer i ansiktet på mig, charmigt :laugh::yuck:
Nora är inne på sin tredje förkylning nu, jättekul med förskolebaciller, verkligen :meh:
 
Vi har fått något av ett bekymmer här...
Loke är inte intresserad av att amma mer än på kvällen och natten. På dagen är det supersvårt att få honom och amma. Det har blivit mer och mer såhär sen vi började med smaksensationer och nu har vi kört gröt i en vecka. Han ÄLSKAR gröt och mat och är så intresserad när vi äter.
Jag vet inte hur jag ska göra? Jag försöker verkligen amma så fort han visar att han är hungrig men han bara släpper och sätter sig upp i famnen.
Känns lite för tidigt att börja med mat när han är 5 månader... :confused:

Det funkar inte att låta honom amma sittande? Det funkade lite bättre för min bebis som inte tyckte att ligga ner o amma var kul alls från ca 5 mån. Liggamma funkade om han skulle sova men annars lät jag honom sitta upp i mitt knä istället :) Han var dock inte särskilt intresserad av annan mat men hade bara inte ro att ligga o slappna av om han inte var trött!
 
Spinner vidare på klädspåret. Hur gör ni andra med vantar? Vår pojke hatar vantar och vi har provat ett par fodrade som knäpps med dragkedja och tumvantar i ull...
 
Spinner vidare på klädspåret. Hur gör ni andra med vantar? Vår pojke hatar vantar och vi har provat ett par fodrade som knäpps med dragkedja och tumvantar i ull...

Har också en vanthatare, hon vill gärna ligga och plocka och greja med gosedjur och filt innan hon somnar så tror det är mest därför. Brukar vänta tills hon somnat och antingen dra på ett par sockor över händerna eller bara stoppa om ordentligt med ullfilten. Har också en overall med påsydda "fickor" som man vänder över händerna men det har inte varit kallt nog för den än.
 
Spinner vidare på klädspåret. Hur gör ni andra med vantar? Vår pojke hatar vantar och vi har provat ett par fodrade som knäpps med dragkedja och tumvantar i ull...
Har inte provat än, men vi har ett par med snöre mellan så de åtminstone inte flyger iväg, för jag är rätt övertygad om att de kommer åka av :p strumpor brukar ryka all världens väg...
 
Det funkar inte att låta honom amma sittande? Det funkade lite bättre för min bebis som inte tyckte att ligga ner o amma var kul alls från ca 5 mån. Liggamma funkade om han skulle sova men annars lät jag honom sitta upp i mitt knä istället :) Han var dock inte särskilt intresserad av annan mat men hade bara inte ro att ligga o slappna av om han inte var trött!

Testade att "sitt-amma" men fick nog inte till det riktigt 😂 får nog jobba på det. Peppar peppar idag har amningen funkat lite bättre.

Vi har haft så jobbiga nätter den sista veckan. Verkar vara mardrömmar för han vaknar och gråter mitt i nätterna och är omöjlig att trösta och lägga ner i sängen igen så då har han fått sova bredvid mig efter misslyckade försök i egen säng.

Frågan är om man ska flytta in hans säng i vårt sovrum igen (Han sover i eget rum sen 3 veckor tillbaka) eller om man ska försöka lite till och hoppas det blir bättre?
 
Nu har lilleman varit förkyld i över två veckor, helt galen förkylning! 😱 Även jag åkte på den, och jag snyter mig fortfarande jag med.. Varje kväll vi lägger oss hoppas jag på att det ska vara den sista natten med täppt och snorig näsa men verkar lönlöst 😒 tycker så synd om lilleman! 😔

Tycker också det är svårt med ytterkläder! Idag blev det kallt här nere, stod och velade om han skulle få ha på sig fleeceoverallen idag, men tog i slutändan bara en stickad kofta, och så massa filtar. Har sittdel nu, blir ju inte lika varmt och ombonat som i liggdelen.. Men blev typ för varmt ändå 🙈 så svårt! Har inte vantar än, viker ned koftan över händerna istället nu sålänge (för stor kofta.. 😁). Men kan tänka mig att det blir ett problem blir det blir riktigt kallt 🙈
Ska köpa en åkpåse. Har en vindfleeceoverall, funderar om man behöver en tjock overall också? 🤔 Och sen funderar jag över mössa, har man nytta av en tjock ullmössa i södra Sverige? 🤔 Räcker en mellanvariant?
Så svårt, så svårt 🙈 😁
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 659
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 735
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 918
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 651
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp