Vårföräldrar 2019 - del 3

Vi har också ett yrväder, dock går han inte själv än, så lär väl bli ännu värre när han knäcker den koden😂 säger baba och mama hela dagarna, och förstår en del ord, men bara när han har tid att lyssna.
Känner mig lite stressad över både att han ska börja gå, och prata mer. Vet inte riktigt vad som är "normalt" för åldern? Han blir snart 14 månader.

Han fick ju en lillebror för en månad sen, och han är så gullig mot honom! Vill klappa hela dagarna, ge honom napp och flaska. Och i barnvagnen när lillebror börjar gny så lägger han sin hand på hans mage och klappar ❤


Grattis till lillebror ❤
Hoppas ni alla mår bra 😀
 
Igår fick jag mensen tillbaka. 24 månaders uppehåll har känts HELT ok... Det känns ändå fint att få en signal som tyder på att kroppen är ok. Nattamningen har blivit mindre senaste tiden så cykeln kom säkert igång av det.

J har börjat tycka så mycket senaste tiden. :D Pekar och pekar på grejer. Ibland med ett läte som verkar betyda typ "titta vilken fin :)" och ibland med ett som definitivt betyder "GE MIG DEN DÄR GREJEN DÅ!! :rage:" :D

Jag tycker det är roligt på ett helt nytt sätt nu när han lärt sig gå och har lite mer egna åsikter. Det är som att umgås med en egen liten person på ett lite annat sätt än förut när jag själv behövde transportera runt honom osv. Det är så fint att se honom knata runt själv och upptäcka.

(Men jäklar vilket bombnedslag huset ser ut som jämt...)

Hur har ni det nu? :)

Lyxigt! :laugh: Fick tillbaka min efter ett halvår, och är ärligt talat lite stressad över det. Vi är hyfsat överens om att vi vill ha ett syskon, men jag känner nog att jag helst vill ha några år emellan. Men samtidigt känns det dumt att inte "passa på" nu när kroppen verkar fungera eftersom det tog bra lång tid och en jäkla massa vändor till sjukhuset att bli gravid första gången. Maken längtar nog mer än mig, jag tycker just nu att livet med en liten skrutt är jättehärligt.

Utöver det hade det kunnat vara jag som skrev resten av texten, både med pekandet, lätena, oredan hemma och lyckan över att se henne upptäcka världen :laugh::love:

Jobbat lite i sommar och gör sista veckan nu innan jag återgår till föräldraledighet och maken går på semester ett par veckor. Längtar! Tycker det är jättekul att vara hemma med henne, men är också lite stressad över att inte veta vad som blir sedan (är arbetslös sedan jag gick hem på föräldraledighet) och hur vi ska tänka med dagis och så.
 
Vi har också ett litet yrväder här hemma. 😅
Älskar att busa varje minut han är vaken och tvingar mamma och pappa att konstant vara på sin vakt 😆
Han lärde sig gå för 2,5 månad sen och numera springer han istället för att gå. ☺
Så rolig att vara med, nyfiken, pratar hela tiden (men jag förstår inte vad han säger).. har lärt sig säga mamma och pappa och förstår när man säger vissa saker som till exempel ska vi ta på skorna då sätter han sig ned vid en, så mysigt 😀

20200607_103858.jpg
 
Ett litet yrväder har vi här med! Ska gå/springa och greja med ALLT när vi är utomhus, men vill bli buren konstant när vi är inomhus. Älskar att läsa böcker igen och igen och igen. Är frikostig med pussar! Säger framförallt mamma, mamma, mamma! men även Näää när vi pekar på näsan och Ta! varje gång han får något, typ vattenflaskan. Tack alltså. Pekar på hunden, lampan, katten m.m. och säger Dä! Härmar djurläten också. Vansinnigt envis! Han sover fortfarande max en timma i sträck, jag börjar jobba om tre veckor och är lite lätt orolig över hur det ska gå...
 
Skönt att höra att fler har lite aktivare barn. Nästan alla vi träffat med barn i liknande ålder har så lugna barn låter det som. Nelia är otroligt aktiv, är typ bara stilla när hon sover. Hon älskar att klättra och tränar för fullt på att springa men har inte riktigt kommit på det än. Hon blir 14 månader om 2 dagar. Hon säger en del ord mer eller mindre begripliga, oftast "titta". Hon pekar mycket.

Vi är hemma tillsammans sen drygt 4 veckor eftersom vi har en liten valp på 12 veckor nu. Rekommenderar ingen att skaffa valp tillsammans med 1-åring om man inte är två vuxna hemma. Det är lite cirkus över det hela rätt ofta. Valp leker för hårdhänt med Nelia eller Nelia stör valp som sover... Det blir dock bättre hela tiden när bromsen och ratten på valpen börjar komma. På Nelia finns ingen "ratt".

Hon hittar på "hyss" konstant. Drar hundarna i svansen, tränger sin in i hundburen när en hund ligger där, gräver i krukor, klättrar på saker (och ramlar ner ibland), kastar sten överallt osv. Säkert helt normalt men lite tröttande ibland O_o

Inte en tanke på några syskon här, först ska vi se om vi får en vardag som fungerar med 1 barn och 2 hundar (aktiva brukshundar). Inskolningen börjar den 10 augusti det blir nog kul för henne att vara i en barnanpassad miljö med andra barn, mindre passande har hon börjat visa lite blyghet men den brukar gå över snabbt.
 
Ja jäklar vilket tempo det är, svårt att hänga med ibland 😅 och det där med röran hemma, sjukt vad de hinner riva ut exakt precis allt, gärna medan man lagar mat eller nåt annat som kräver uppmärksamhet...
Nora jobbar stenhårt på att nå upp till dörrhandtaget nu, lite nervös blev jag när jag satt på toa för ett par veckor sen och hon sträckte sig upp och pillade på dörrhandtaget ut mot trappen. Dels hade hon kommit rakt ut mot stenhårda trappor, dels hade det varit fri insyn till mig på toa 🙈😱 så nu har jag för första gången börjat låsa dörren hemma :D
 
Ja jäklar vilket tempo det är, svårt att hänga med ibland 😅 och det där med röran hemma, sjukt vad de hinner riva ut exakt precis allt, gärna medan man lagar mat eller nåt annat som kräver uppmärksamhet...
Nora jobbar stenhårt på att nå upp till dörrhandtaget nu, lite nervös blev jag när jag satt på toa för ett par veckor sen och hon sträckte sig upp och pillade på dörrhandtaget ut mot trappen. Dels hade hon kommit rakt ut mot stenhårda trappor, dels hade det varit fri insyn till mig på toa 🙈😱 så nu har jag för första gången börjat låsa dörren hemma :D

Frank blev för någon vecka sen tillräckligt lång för att kunna öppna både dörrar inne i huset och ytterdörren samt att han når att klättra upp på köksstolarna. Man bara 😫😳
 
Här hemma finns också ett yrväder, men hon är så himla rolig jämt så det är förlåtet att huset ser ut som ett bombnedslag. 14 månader och pratar inga riktiga ord men tecknar desto mer, så kul när hon kommer på egna grejer som att lägga till tecknet för "försvunnen" när man sjunger och tecknar imse vimse spindel och regnet spolar spindeln BORT 😁

Största bekymret vi har är tandborstningen, det är ärekränkning å det grövsta om man frågar fröken som aldrig har tyckt det varit ok att bli tvättad eller rörd i ansiktet 😒 Just nu har hon bara 8 framtänder och det går ändå skapligt bra att komma åt, hoppas kindtänderna kommer samtidigt som acceptansen för att man faktiskt måste borsta tänderna...
 
Här hemma finns också ett yrväder, men hon är så himla rolig jämt så det är förlåtet att huset ser ut som ett bombnedslag. 14 månader och pratar inga riktiga ord men tecknar desto mer, så kul när hon kommer på egna grejer som att lägga till tecknet för "försvunnen" när man sjunger och tecknar imse vimse spindel och regnet spolar spindeln BORT 😁

Största bekymret vi har är tandborstningen, det är ärekränkning å det grövsta om man frågar fröken som aldrig har tyckt det varit ok att bli tvättad eller rörd i ansiktet 😒 Just nu har hon bara 8 framtänder och det går ändå skapligt bra att komma åt, hoppas kindtänderna kommer samtidigt som acceptansen för att man faktiskt måste borsta tänderna...
Vi hade rätt smärtfri tandborstning länge, tills hon plötsligt inte ville alls. Men Nora är en sucker för beröm och tycker det är jättekul att "tävla" så vi började säga klara-färdiga-gå, och sen applådera våldsamt så fort vi fått borsta bara pyttelite :D funkade jättebra, nu är det inga problem att borsta längre!
 
Här hemma finns också ett yrväder, men hon är så himla rolig jämt så det är förlåtet att huset ser ut som ett bombnedslag. 14 månader och pratar inga riktiga ord men tecknar desto mer, så kul när hon kommer på egna grejer som att lägga till tecknet för "försvunnen" när man sjunger och tecknar imse vimse spindel och regnet spolar spindeln BORT 😁

Största bekymret vi har är tandborstningen, det är ärekränkning å det grövsta om man frågar fröken som aldrig har tyckt det varit ok att bli tvättad eller rörd i ansiktet 😒 Just nu har hon bara 8 framtänder och det går ändå skapligt bra att komma åt, hoppas kindtänderna kommer samtidigt som acceptansen för att man faktiskt måste borsta tänderna...

Vi har också jobbigt med tandborstningen. Känns lite som ett övergrepp ibland och då borstar vi ändå väldigt kort stund. Tror vi får be om lite råd på bvc när vi ska dit på 18-mån kontroll. Frank har en egen tandborste som han får hålla i, men blir helt vansinnig så fort vi börjar borsta.

Utöver detta har vi det också katastrofalt jobbigt med att byta bajsblöja.Han blir helt vansinnig när vi ska torka. Rymmer om han står upp och sparkar om han ligger ner. Ofta är det ju rätt mycket kletigt bajs så man måste ju torka i alla veck. Vi har provat att sätta honom på pottan när vi ser att det är dags men då blir han bara jätteledsen alt reser sig och går.

Utöver detta är påklädning jobbigt och vållar raseriutbrott. Men, det går ändå bra ibland; om vi väljer kläder som går snabbt att ta på och han inte behöver så mycket ytterkläder.
 
Frank börjar ju förskolan om mindre än två veckor! 😳

Vi har inte fått hälsa på pga Corona men fick hem ett välkomstbrev med en bifogad lista på alla kläder de ska ha. Höll på att sätta kaffet i halsgropen. Även om vi köper begagnat så blir det ju en del att införskaffa. Ni som har barn innan; måste man verkligen ha både galon och skalkläder? Vi har skalkläder från polarn och är ofta ute när det regnar och jag har aldrig upplevt att F blir blöt. Måste man ha allt direkt eller kan han börja utan galon?
 
Tandborstning är totalt omöjligt här om han inte samtidigt får titta på Bolibompas "borstasång" på Youtube - då går det huuuur bra som helst! :bow:

Han får astmamedicin med inhalator och mask två gånger om dagen vilket inte heller är uppskattat. Hans morbror var så söt och tyckte att det saknades en "astmasång" bland alla "borstasånger", så han skrev en till lillen. :D:heart
 
Känner mig lite stressad över både att han ska börja gå, och prata mer. Vet inte riktigt vad som är "normalt" för åldern? Han blir snart 14 månader.

Han fick ju en lillebror för en månad sen, och han är så gullig mot honom! Vill klappa hela dagarna, ge honom napp och flaska. Och i barnvagnen när lillebror börjar gny så lägger han sin hand på hans mage och klappar ❤
Var inte stressad över att han ska lära sig gå och prata. :heart Vet att det är svårt att inte bry sig när det känns som att "alla andra barn" går vid 10 månader och börjar prata vid ett år... Min var 13,5 månader när han började gå och han är snart 15 månader och säger inga ord än, bara pekar och säger typ "eh!" :)

Stort grattis till lillebror! 😍 Hoppas ni alla mår bra. Så fint att läsa om storebrors omvårdnad till nykomligen. :heart

Lyxigt! :laugh: Fick tillbaka min efter ett halvår, och är ärligt talat lite stressad över det. Vi är hyfsat överens om att vi vill ha ett syskon, men jag känner nog att jag helst vill ha några år emellan. Men samtidigt känns det dumt att inte "passa på" nu när kroppen verkar fungera eftersom det tog bra lång tid och en jäkla massa vändor till sjukhuset att bli gravid första gången. Maken längtar nog mer än mig, jag tycker just nu att livet med en liten skrutt är jättehärligt.

Utöver det hade det kunnat vara jag som skrev resten av texten, både med pekandet, lätena, oredan hemma och lyckan över att se henne upptäcka världen :laugh::love:

Jobbat lite i sommar och gör sista veckan nu innan jag återgår till föräldraledighet och maken går på semester ett par veckor. Längtar! Tycker det är jättekul att vara hemma med henne, men är också lite stressad över att inte veta vad som blir sedan (är arbetslös sedan jag gick hem på föräldraledighet) och hur vi ska tänka med dagis och så.

Verkligen superlyx! Jag blev också att känna lite stress helt plötsligt. Jag känner precis samma som du, att det ju är så fint som det är just nu.

Förstår att det känns stressigt angående att inte veta om jobb och förskola. Hoppas det löser sig på något vis snabbt så att det känns lugnare.

Här hemma finns också ett yrväder, men hon är så himla rolig jämt så det är förlåtet att huset ser ut som ett bombnedslag. 14 månader och pratar inga riktiga ord men tecknar desto mer, så kul när hon kommer på egna grejer som att lägga till tecknet för "försvunnen" när man sjunger och tecknar imse vimse spindel och regnet spolar spindeln BORT 😁

Största bekymret vi har är tandborstningen, det är ärekränkning å det grövsta om man frågar fröken som aldrig har tyckt det varit ok att bli tvättad eller rörd i ansiktet 😒 Just nu har hon bara 8 framtänder och det går ändå skapligt bra att komma åt, hoppas kindtänderna kommer samtidigt som acceptansen för att man faktiskt måste borsta tänderna...

Alltså jösses, genibarn ju. :D Här är det inte heller kul med tandborstningen... Senaste vi kör med är att vi vänder honom "upp och ner" så att han flinar så att man kan borsta. Men det börjar också bli tråkigt och han har börjat att bara knipa ihop munnen och ruska på huvudet igen så vet inte vad vi ska hitta på härnäst. Så himla drygt.
 
Här går tandborstningen riktigt bra för det mesta (tror jag :o, det är oftast pappan som håller i den biten). Men hon uppskattar helt klart mest när vi gör det samtidigt och hon får borsta mina tänder lite, borsta själv på sina egna och så kan jag få gnugga lite bara. När är det förresten man börjar gå till tandläkaren?

Men det märks ju att det börjar komma starka åsikter om det mesta, så jag förstår att det blir besvärligt när de inte vill. Hade ingen aning om att ett litet barn som krånglar kunde vara så starkt! :eek: Men samtidigt är det så kul att märka när hon är med på spåret, när hon själv börjar hämta skorna när vi ska gå ut, försöker klä på sig själv osv. Önskar bara att hon kunde vara det jämt!
laugh[1].png
 
Oj, nu var det länge sen jag var inne här. Kul att läsa allas uppdateringar :)

Ellen är nu 16 månader och går inte riktigt än men övar enträget, tar några steg själv. Alla syskonen har gått runt 11-12 mån så hon är ju senare men det är ju på gång. Språkligt så bubblar det en massa ord ur henne men inte lika mycket som är begripligt :D Starka åsikter om saker och ting har hon och har börjat bli superjätteledsen om man säger nej till henne, tex om hon slår sin syster. Jobbigt detta att upptäcka att ens egen och andras vilja inte alltid stämmer överens... vill oftast inte bli matad (om hon vill ger hon en skeden med ett uppförande "här!" :D) och kan äta mycket när det är något hon gillar eller tvärvägra helt. Just nu är polarkaka med ost en favorit 😋 Ammar fortsatt en hel del.

Annars är hon ganska blyg mot alla främmande personer nu. Känns väldigt skönt att hon inte ska skolas in nu utan i vinter.

20200719_143324.jpg
 
Oj, nu var det länge sen jag var inne här. Kul att läsa allas uppdateringar :)

Ellen är nu 16 månader och går inte riktigt än men övar enträget, tar några steg själv. Alla syskonen har gått runt 11-12 mån så hon är ju senare men det är ju på gång. Språkligt så bubblar det en massa ord ur henne men inte lika mycket som är begripligt :D Starka åsikter om saker och ting har hon och har börjat bli superjätteledsen om man säger nej till henne, tex om hon slår sin syster. Jobbigt detta att upptäcka att ens egen och andras vilja inte alltid stämmer överens... vill oftast inte bli matad (om hon vill ger hon en skeden med ett uppförande "här!" :D) och kan äta mycket när det är något hon gillar eller tvärvägra helt. Just nu är polarkaka med ost en favorit 😋 Ammar fortsatt en hel del.

Annars är hon ganska blyg mot alla främmande personer nu. Känns väldigt skönt att hon inte ska skolas in nu utan i vinter.

Visa bifogad fil 54618
Roligt att höra från er! 😍 Jag har tänkt att det var längesen du skrev men har också tänkt att du nog har fullt upp. :p
 
Roligt att höra från er! 😍 Jag har tänkt att det var längesen du skrev men har också tänkt att du nog har fullt upp. :p
Haha jo, det har jag ju. :p jag har jobbat ganska intensivt en period, nu är jag dock ledig 6 veckor. Sedan skaffade vi två hästar i början på sommaren så mkt tid har gått till hagbygge etc :love::D Alla syskonen har ju också långt sommarlov så det är full rulle från morgon till kväll :angel::banana:

Btw så har Ellen precis lärt sig kasta slängkyssar. SÅ sött :love:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 797
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 160
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 032
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 775
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp