Vårföräldrar 2019 - del 3

Vi har omvänt problem med hämtning och lämning på förskolan nu. Barnet är glad när man lämnar och ledsen när hon måste gå hem 😆

En kindtand på väg upp ger lite sura miner till och från samt att hon nu kommit på att man kan blir ledsen för att få som man vill. Annars glad och busig som bara den.
 
Hörni, är det någon som bytt från spjälsäng till växasäng eller annan säng? F börjar se stor ut i sin spjälsäng och planen är att han ska få ny säng och lillasyster tar över spjälsängen. Är lite rädd att han ska börja gå upp ur sängen och in till oss dock, men samtidigt så ligger han ut med fötterna mellan spjälorna och vill att vi håller hand när han somnar vilket är lite besvärligt med spjälorna. Har ni köpt växasäng, resårmadrass på golvet eller vad har ni valt?
 
Hörni, är det någon som bytt från spjälsäng till växasäng eller annan säng? F börjar se stor ut i sin spjälsäng och planen är att han ska få ny säng och lillasyster tar över spjälsängen. Är lite rädd att han ska börja gå upp ur sängen och in till oss dock, men samtidigt så ligger han ut med fötterna mellan spjälorna och vill att vi håller hand när han somnar vilket är lite besvärligt med spjälorna. Har ni köpt växasäng, resårmadrass på golvet eller vad har ni valt?

Vi har inte bytt än, men har bara tre sidor på spjälsängen. Står i vårat rum så hon brukar komma upp till oss under natten. Hade vi inte tagit bort ena sidan tror jag ändå hon hade lärt sig klättra ur den för länge sedan, så tiden för spjälsäng av den anledningen känns förbi 🤷‍♀️I hennes rum har vi en 120-säng och jag funderar på att bara plocka av benen på den när hon börjar sova i den. Tycker ändå att det känns smidigt med någonting som både hon och en förälder får plats i utan problem.
 
Vi har inte bytt än, men har bara tre sidor på spjälsängen. Står i vårat rum så hon brukar komma upp till oss under natten. Hade vi inte tagit bort ena sidan tror jag ändå hon hade lärt sig klättra ur den för länge sedan, så tiden för spjälsäng av den anledningen känns förbi 🤷‍♀️I hennes rum har vi en 120-säng och jag funderar på att bara plocka av benen på den när hon börjar sova i den. Tycker ändå att det känns smidigt med någonting som både hon och en förälder får plats i utan problem.
Ja, det är lite därför jag funderar på resårbotten. Just nu har vi en 90 säng bredvid spjälsängen som vi kan lägga oss i vid behov
 
Vi bytte till en 90-säng i helgen då det börjar blir svårt att lägga ner henne i spjälsängen (somnar inte själv). Vi modifierade en vanlig 90-säng med kanter som ska hindra från att hon rullar ur. Hittills har hon inte gått upp ur sängen på natten men hittills inte sovit en hel natt i sängen heller.
 
Nora har börjat sova hela nätter nu när hon slutat äta gröt mitt i natten (det tog 2 nätter, hon var arg i typ 10 minuter, sen somnade hon om. Fattar inte varför jag inte tagit tag i det där innan 😅
Så nu är tanken att hon ska få flytta in i storasysters rum, till en större säng. Det får bli en växasäng då den ska stå under en loftsäng. Oklart hur hon ska nattas, nu somnar hon i dubbelsängen så lyfter jag eller pappan över henne när hon somnat...
 
En helt annan grej, vi brukar göra kalendrar med bilder på barnen, och ge i julklapp till närmsta familjen. Nu ska vi ju dessutom ha varsin till nästa år. 8! kalendrar har jag precis beställt O_o helt vansinnigt, men smidigt att kunna beställa samma till många :D
 
Här fortsätter vi med amning och samsovning, har inga planer på att aktivt försöka avsluta amningen än på ett tag och samsovningen.... jaa, syrran på 6 år har ju fortfarande inte slutat med det så.... men nu har vi ju ett stort sovrum med gigantisk familjesäng (180+160 kontinentalsängar :D) så lika bra att det nyttjas, haha.

Planen var ju inskolning i januari men jag börjar verkligen få kalla fötter för det. :nailbiting: känns extra jobbigt i det rådande samhällsläget. Får se om vi på nåt sätt kan dra ännu lite längre på det, drömmen vore till hösten men det blir nog svårt. Mannen vill gärna fortsätta vara hemma iaf, de har blivit så tighta sen han började vara hemma med henne :love:
 
Här fortsätter vi med amning och samsovning, har inga planer på att aktivt försöka avsluta amningen än på ett tag och samsovningen.... jaa, syrran på 6 år har ju fortfarande inte slutat med det så.... men nu har vi ju ett stort sovrum med gigantisk familjesäng (180+160 kontinentalsängar :D) så lika bra att det nyttjas, haha.

Planen var ju inskolning i januari men jag börjar verkligen få kalla fötter för det. :nailbiting: känns extra jobbigt i det rådande samhällsläget. Får se om vi på nåt sätt kan dra ännu lite längre på det, drömmen vore till hösten men det blir nog svårt. Mannen vill gärna fortsätta vara hemma iaf, de har blivit så tighta sen han började vara hemma med henne :love:
Vilken drömsäng! Vi har gjort ett hemmabygge genom att ställa vår säng åt "fel håll" och skjutit dit en enkelsäng att lägga fötterna på. Voila, från 160 cm till 200 cm. Hur har ni gjort i skarven mellan sängarna?

Vad mysigt det låter som att de har hemma nu, hoppas ni hittar en lösning som känns bra. :)
 
Vilken drömsäng! Vi har gjort ett hemmabygge genom att ställa vår säng åt "fel håll" och skjutit dit en enkelsäng att lägga fötterna på. Voila, från 160 cm till 200 cm. Hur har ni gjort i skarven mellan sängarna?

Vad mysigt det låter som att de har hemma nu, hoppas ni hittar en lösning som känns bra. :)
Ja, vi byggde ju ut förra vintern, är så nöjd med det stora familjesovrummet och sängen :D de står inkilade mellan ett sängbord på ena sidan och en vägg på andra sidan, så de rör sig inte. Funkar jättebra :)

Nu har vi faktiskt bestämt att vi skjuter upp inskolning av Ellen ytterligare litegrann, vi får väl se hur länge vi får ihop det. Jag hoppas till hösten, hade ändå planerat för ett långt sommarlov till sommaren för barnen så det är egentligen januari-maj vi behöver få ihop ekonomiskt. Det är ju trots allt en begränsad period och jag känner mig rätt pepp på att spara in på så mkt som möjligt så det går ihop! Mycket är ju svårt att dra ner på med stor familj men vissa saker sparar vi tom in på genom att en går hemma.
 
Försöker komma in i vår nya vardag med jobb och förskola...

Går sådär med alla dagisförkylningar :arghh: Bortsett från inskolningen har hon hittills varit hemma lika många av de dagar hon varit schemalagd som hon varit på förskolan. Idag fick hon äntligen komma iväg till förskolan (i samråd med personalen) efter en vecka av att klättra på väggarna hemma... och han vara där i två timmar innan de ringde maken som hämtat henne nu. Jag hoppas verkligen att hon utvecklar lite immunitet snart, det här är ju inte alls roligt! :cry:
 
Ja, vi byggde ju ut förra vintern, är så nöjd med det stora familjesovrummet och sängen :D de står inkilade mellan ett sängbord på ena sidan och en vägg på andra sidan, så de rör sig inte. Funkar jättebra :)

Nu har vi faktiskt bestämt att vi skjuter upp inskolning av Ellen ytterligare litegrann, vi får väl se hur länge vi får ihop det. Jag hoppas till hösten, hade ändå planerat för ett långt sommarlov till sommaren för barnen så det är egentligen januari-maj vi behöver få ihop ekonomiskt. Det är ju trots allt en begränsad period och jag känner mig rätt pepp på att spara in på så mkt som möjligt så det går ihop! Mycket är ju svårt att dra ner på med stor familj men vissa saker sparar vi tom in på genom att en går hemma.
Härligt! Lycka till med det ekonomiska. Hoppas det flyter på bra och inte blir några större oväntade utgifter. Vi har tänkt borra en ny brunn inom några år men det blev för en vecka sedan mycket mer bråttom med det så nu ska vi försöka skrapa ihop pengar till brunnen på kortast tid möjligt för att slippa ta ytterligare lån men jag är faktiskt pepp på sparandet. En bra start är att vi i år sagt att vi struntar i att köpa julklappar till de vuxna i släkten. Bara där spar vi flera tusen om man jämför mot förra året... Glad att slippa lägga tid, pengar och energi på det där i år.

Har ni något tips på vad man kan önska sig från släkten i julklapp till barn i den här åldern?

Förra veckan fick jag mitt nya schema som ska börja gälla efter nyår när jag ska gå ner i tid och det blev SÅ bra! Jag är jätteglad över det. Det känns som det kommer bli toppen. :) Men så jäkla tråkigt vad gäller Coronan och alla restriktioner där öppna förskolan är stängd och när vi inte kan åka och hälsa på släktingarna så jag har lite ångest över vad sjutton vi ska roa oss med hela vintern. Baka och städa i fyra månader...
 
Jag är glad att vi valde att ha Leo och minsta storasyster hemma iar ocksa, nu är vi i lockdown 2 och förskolan/skolan är stängd för alla som kan ha sina barn hemma. Fast 3aringen är lite rastlös här hemma ibland sa hon skulle nog ha roligt pa förskola. Far se om hon och Leo far börja i höst eller om Leo far vara hemma ett ar till.

Han är förövrig en rikigt liten busunge, idag öppnade han luckan till kaminen och "smörjde" in hela sig med sot.
Vi slutade amma för ungefär 2 manader sen och det var ett väldigt bra val. Tre nätter var jobbiga med sen dess sover han oftast hela nätterna till skillnad fran innan när han ville snutta varje timme.
Han sover oftast mellan oss.
 
Härligt! Lycka till med det ekonomiska. Hoppas det flyter på bra och inte blir några större oväntade utgifter. Vi har tänkt borra en ny brunn inom några år men det blev för en vecka sedan mycket mer bråttom med det så nu ska vi försöka skrapa ihop pengar till brunnen på kortast tid möjligt för att slippa ta ytterligare lån men jag är faktiskt pepp på sparandet. En bra start är att vi i år sagt att vi struntar i att köpa julklappar till de vuxna i släkten. Bara där spar vi flera tusen om man jämför mot förra året... Glad att slippa lägga tid, pengar och energi på det där i år.

Har ni något tips på vad man kan önska sig från släkten i julklapp till barn i den här åldern?

Förra veckan fick jag mitt nya schema som ska börja gälla efter nyår när jag ska gå ner i tid och det blev SÅ bra! Jag är jätteglad över det. Det känns som det kommer bli toppen. :) Men så jäkla tråkigt vad gäller Coronan och alla restriktioner där öppna förskolan är stängd och när vi inte kan åka och hälsa på släktingarna så jag har lite ångest över vad sjutton vi ska roa oss med hela vintern. Baka och städa i fyra månader...
Nej, det är riktigt tråkigt. Vi brukar ta cykeln på en tur till olika lekplatser, leka och cykla hem eller ha lekplatshäng med nån vän. Inne blir det mycket bokläsning, bada i badkaret, duplo och TV. Jag är ju föräldraledig på heltid med lillasyster. Fick ett smärre bryt idag för att det känns så instängt och ensamt iom Corona 😢

Frank ska önska sig en springcykel, ny cykelhjälm då hans börjar bli för liten, mer duplo, kanske en tågbana och en ny vindfleece då hans börjar bli liten. Skulle tro att han får något fordon, typ skogsmaskin eller liknande av farfar. Vi försöker verkligen hålla igen med klappar. Både för miljöns skull men också för att jag vill att mina barn ska uppskatta det de får och inte ta nåt för givet ❤️
 
I torsdags var Nelia på 18 månaderskontroll. Hon väger bara 9590g och är 81 cm lång men fick "godkänt" iaf. Hon har mycket integritet nu. Att bli mätt både på längden och huvudet var inte ok och även sprutan var jobbig. Dagen efter var första gången på väldigt länge som hon var ledsen när jag lämnade på förskolan. Kanske lite traumatiserad av BVC-besöket. Hoppas det har släppt nästa vecka.

Vi köper normalt inte julklappar inom familjen men med barn får man väl hitta på något i alla fall. Troligtvis blir det någon form av docka till Nelia. Hon har en väldigt begagnad utan kläder som hon gillar att pyssla med. Vill hitta någon som inte över överdrivet flickig men ett apr olika klädesplagg som går att byta. Har någon tips på docka som kan passa?
 
Nej, det är riktigt tråkigt. Vi brukar ta cykeln på en tur till olika lekplatser, leka och cykla hem eller ha lekplatshäng med nån vän. Inne blir det mycket bokläsning, bada i badkaret, duplo och TV. Jag är ju föräldraledig på heltid med lillasyster. Fick ett smärre bryt idag för att det känns så instängt och ensamt iom Corona 😢

Frank ska önska sig en springcykel, ny cykelhjälm då hans börjar bli för liten, mer duplo, kanske en tågbana och en ny vindfleece då hans börjar bli liten. Skulle tro att han får något fordon, typ skogsmaskin eller liknande av farfar. Vi försöker verkligen hålla igen med klappar. Både för miljöns skull men också för att jag vill att mina barn ska uppskatta det de får och inte ta nåt för givet ❤
Ja det är fruktansvärt trist. Och det är hemskt att tänka på hur människor (och djur) har det nu som inte hade det bra hemma till att börja med. Usch vilket jävla elände.

Jag skulle önska att det vore mindre fokus på julklappar i min släkt men det är på det viset de visar kärlek så det är inte mycket att göra åt, de vill inte ändra sig. Jag har försökt. :down:
 
Ja det är fruktansvärt trist. Och det är hemskt att tänka på hur människor (och djur) har det nu som inte hade det bra hemma till att börja med. Usch vilket jävla elände.

Jag skulle önska att det vore mindre fokus på julklappar i min släkt men det är på det viset de visar kärlek så det är inte mycket att göra åt, de vill inte ändra sig. Jag har försökt. :down:
Det var inte riktat mot dej, mer en allmän reflektion som förälder. Vet hur det är. Vår lilla flicka som är typ 3 månader vid jul har verkligen allt hon behöver iom att hon kan ärva storebror och redan fått massor av presenter när hon föddes. Ska verkligen försöka övertyga min mormor om att hon inte behöver mer kläder, men det lär bli svårt 🙈
 
Det var inte riktat mot dej, mer en allmän reflektion som förälder. Vet hur det är. Vår lilla flicka som är typ 3 månader vid jul har verkligen allt hon behöver iom att hon kan ärva storebror och redan fått massor av presenter när hon föddes. Ska verkligen försöka övertyga min mormor om att hon inte behöver mer kläder, men det lär bli svårt 🙈
Ja jag tycker det är så svårt att veta vad man ska önska sig eftersom det känns som han har allt han behöver. Och då känns det bara onödigt att det ska flytta hem en massa prylar bara... Jag rensade ju dessutom precis hela huset och slängde och skänkte bort över 500 saker. Så att få in en massa nytt som bara ska ligga och drälla är inte lockande alls.

Svårt när ens eget tänk om konsumtion och t.ex godis går helt emot vad många i släkten anser. En del av mina släktingar har gjort det till en grej att "retas" om också. "Titta vilken fin burk, den vill du väl ha med hem till mamma?" osv i all evighet. Och stoppar i ungen godis när jag inte ser och tycker att det är jättekul. Suck. En del av mig vill bo i flergenerationsboende eller liknande och en del av mig vill verkligen, verkligen inte det. :crazy:
 
Ja jag tycker det är så svårt att veta vad man ska önska sig eftersom det känns som han har allt han behöver. Och då känns det bara onödigt att det ska flytta hem en massa prylar bara... Jag rensade ju dessutom precis hela huset och slängde och skänkte bort över 500 saker. Så att få in en massa nytt som bara ska ligga och drälla är inte lockande alls.

Svårt när ens eget tänk om konsumtion och t.ex godis går helt emot vad många i släkten anser. En del av mina släktingar har gjort det till en grej att "retas" om också. "Titta vilken fin burk, den vill du väl ha med hem till mamma?" osv i all evighet. Och stoppar i ungen godis när jag inte ser och tycker att det är jättekul. Suck. En del av mig vill bo i flergenerationsboende eller liknande och en del av mig vill verkligen, verkligen inte det. :crazy:
Så skönt att rensa ordentligt. Jag älskar att rensa! Skulle också behöva det, men får nog vänta till sommaren eller nåt när det kanske lugnat sig lite med barnen.

Hos oss lyssnar mor- och farföräldrar på vad vi säger om godis och sött. Den enda som inte lyssnar är min mormor men där är vi inte så ofta så det är ändå okej.

Jag brottas dels med miljötänket men också att jag avskyr bortskämda barn och hur vi ska få våra barn att uppskatta det de får osv. Rent ekonomiskt har vi det bra och kommer kunna åka på fjällsemester, sommarsemester och Thailandsresa varje år om vi vill (men där kommer miljökvalet in) men samtidigt vill jag inte att våra barn ska bli såna som inte uppskattar resor, presenter osv. Svårt det där...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 627
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 760
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 890
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 591
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp