Vårföräldrar 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag börjar få lite skrämselhicka att vi inte alls kommer få plats i familjebilen så som jag hade tänkt mig :crazy: har liksom inte tänkt på det så mycket innan - eller jo, såtillvida att jag tänkt att det inte kommer gå att få in nån stor vagn och det lär krävas en takbox för resor absolut, men när jag nu börjat granska det hela mer kritiskt känns det inte som om ens folket kommer få plats på vettigt sätt... det är en MPV med säten som fälls upp i bagaget och inte ens 8-åringen sitter vettigt där visade det sig när vi provade idag. Definitivt mer ett nödsäte än vettig permanent lösning.

Jag har absolut inget principiellt mot en fullstor familjebuss, men jag har bara haft bilen i 2 år och den är nyköpt med lån kvar på så ett byte var inte alls tänkt på flera år... ett fjärde barn hade inte riktigt äntrat tanken när jag valde den... :idea::banghead:

Vad packar @turbofling in familjen i??
 
Vi har en 9sitsig Fiat Scudo, så det finns plats för alla och ändå tillräkligt med bagageutrymme. Men jag funderaderar ändå på hur vi ska placera barnen så att det blir lätt och smidigt att spänna fast.
 
Spontanköpte en syskonvagn idag, fast det var nog inte riktigt vad jag ville ha. Det var daliga bilder i annonsen och jag missuppfattade nog vilken modell det var. Men den var billig och fanns nära sa jag tänkte att vi aker och tittar men väl där kunde jag inte säga nej tack. Nackdelar med den är att det är delad suflett och sitstygerna inte gar att dela pa (som det gar pa senare modeller av vagnen). Fick med en mjuklift men den läggs i vagnen i framatvänt läge och känns sa lag, tänker att bebisen lätt kan ramla ur när den börjar röra sig lite mer. Far fundera lite pa om det gar att "bygga om" vagnen lite sa att det gar att fästa en liggdel pa (liggdelar finns till senare modeller)
 
Har bestämt mig för att vara lite chill med graviditeten, inte hetsa upp mig över allt som jag har en tendens att göra annars. Gått bra hittills! Tills för två dagar sedan när jag plötsligt fick för mig att bebisen inte rört sig lika mycket som vanligt och inte så kraftigt utan det kändes mer som "svep" liksom. Jag blev riktigt orolig, drack kallt vatten och sådär som folk säger brukar få dem att röra sig. När inte det hjälpte kändes det ju ännu värre. Men igår och idag har det varit starka rörelser igen så nu är jag lugn. Det kan ha varit jag som inbillat mig också att de var svagare. Drygt att bli orolig hur som helst.

Nu har jag vuxit ur mina bh:ar så jag lär skicka efter nya ikväll. Först tänkte jag att det väl är lika bra att köpa amningsbh:ar men sen kom jag på att jag har väl förmodligen inte samma storlek i i v 26 som när det är dags för amning... Det kanske är lika bra att köpa vanliga, eller?

Idag har jag yogat. 13 minuter stod jag ut sedan blev det för drygt och tråkigt, haha. Tycker ändå att jag gjorde ett bra jobb! :pJag har inte tränat på månader (jag som skulle träna 3 gånger i veckan...) och mina armmuskler är så otroligt veka nu. Hur ska jag orka kånka runt på någon unge. :confused: Skulle behöva stärka ryggen också, den känns svagare.

I bäckenet är det i alla fall bättre nu när det blivit lite lugnare på jobbet. Om 1,5 månad kommer jag gå ner till 50 %. Ser fram emot det nu, så less efter storhelgerna så vill inte se folk mer. ;)
 
Hej tråden!

Här har det inte hänt så mycket, men magen har vuxit och den lille där inne blir mer och mer vild. :heart

För några dagar sedan köpte vi en vagn. Det blev en Emmaljunga NXT60. Vi fastnade för den då vi upplevde den som smidig, och dessutom liten nog att få plats i bilen.

Utöver vagnen så har vi köpt spjälsäng och lite kläder till mini. Resten löser sig tänker jag, än så länge har vi tid kvar.

Imorgon går jag in i vecka 30 :heart
 
Har bestämt mig för att vara lite chill med graviditeten, inte hetsa upp mig över allt som jag har en tendens att göra annars. Gått bra hittills! Tills för två dagar sedan när jag plötsligt fick för mig att bebisen inte rört sig lika mycket som vanligt och inte så kraftigt utan det kändes mer som "svep" liksom. Jag blev riktigt orolig, drack kallt vatten och sådär som folk säger brukar få dem att röra sig. När inte det hjälpte kändes det ju ännu värre. Men igår och idag har det varit starka rörelser igen så nu är jag lugn. Det kan ha varit jag som inbillat mig också att de var svagare. Drygt att bli orolig hur som helst.

Nu har jag vuxit ur mina bh:ar så jag lär skicka efter nya ikväll. Först tänkte jag att det väl är lika bra att köpa amningsbh:ar men sen kom jag på att jag har väl förmodligen inte samma storlek i i v 26 som när det är dags för amning... Det kanske är lika bra att köpa vanliga, eller?

Idag har jag yogat. 13 minuter stod jag ut sedan blev det för drygt och tråkigt, haha. Tycker ändå att jag gjorde ett bra jobb! :pJag har inte tränat på månader (jag som skulle träna 3 gånger i veckan...) och mina armmuskler är så otroligt veka nu. Hur ska jag orka kånka runt på någon unge. :confused: Skulle behöva stärka ryggen också, den känns svagare.

I bäckenet är det i alla fall bättre nu när det blivit lite lugnare på jobbet. Om 1,5 månad kommer jag gå ner till 50 %. Ser fram emot det nu, så less efter storhelgerna så vill inte se folk mer. ;)

Jag köpte mjuka amnings-bh:ar på Lindex i rymlig storlek under graviditeten och de funkade även sen när mjölken rann till trots att brösten gick upp minst två kupstorlekar. De ger dock inget stöd alls så alla tycker inte att de funkar men jag tycker de varit kanon. Köpte även en lite mer ”vadderad” och stödgivande bh och omlott-bh:ar i stor storlek (trodde jag) men de vart på tok för små.

Men seamless-varianten i stretch som säljs i tvåpack har funkat och sväljer mycket bröst haha
 
Det gar nog att fästa en liggdel ända, chassit verkar vara samma som senare modell. Maste bara fundera ut en lösning för suffletten.
 
Mina bröst ändras knappt av graviditet och amning (förutom första dagarna efter förlossningen), det är jag glad för, har ända kupstorlek F i vanliga fall. Jag har användt en enkel topp första dagarna, da är brsöten sa ömma att en vanlig bh skulle vara obekväma. Jag behöver mkt stöd men de första dagarna rör man sig ju sällan sa mkt sa det spelar inte sa stor roll.
 
Jag köpte mjuka amnings-bh:ar på Lindex i rymlig storlek under graviditeten och de funkade även sen när mjölken rann till trots att brösten gick upp minst två kupstorlekar. De ger dock inget stöd alls så alla tycker inte att de funkar men jag tycker de varit kanon. Köpte även en lite mer ”vadderad” och stödgivande bh och omlott-bh:ar i stor storlek (trodde jag) men de vart på tok för små.

Men seamless-varianten i stretch som säljs i tvåpack har funkat och sväljer mycket bröst haha

Tack för tipset, jag köpte de från Lindex! Jag har små bröst så jag behöver inte så mycket stöd så de blir nog bra. :p Jag köpte två linnen också. 480 kr blev det, det tog emot! Var tog decemberlönen vägen?! :confused:
 
Nu börjar jag känna av den här graviditeten lite mer (v22 nu) :nailbiting: I helgen tog vi en tur med hunden upp på ett litet berg i närheten, var inte ute mer än 1,5h (inkl fikapaus!) men i väldigt kuperad terräng. Sen direkt en dressyrträning på det. Igår var det också full rulle hela dagen, så idag känner jag mig rätt mör :cautious:

Har också problemet att decemberlönen flugit sin kos :confused: Barnvagn (men begagnad! :up:), babyskydd och så en dyrare, nödvändig, investering till mig själv... så jag inser att vidare shoppning nog får vänta till nästa lön även om det just nu börjar kännas kul att babyshoppa och jag gärna vill vara ute i god tid. Ramlar jag över en BH som passar börjar det nog bli nödvändigt här med dock!

Funderar faktiskt på en tur till Ullared senare i vår :o Förstått det som att de har en del bra saker till baby billigt (och om inte annat finns det säkert kul saker till hästen där :p)
 
Nu börjar jag känna av den här graviditeten lite mer (v22 nu) :nailbiting: I helgen tog vi en tur med hunden upp på ett litet berg i närheten, var inte ute mer än 1,5h (inkl fikapaus!) men i väldigt kuperad terräng. Sen direkt en dressyrträning på det. Igår var det också full rulle hela dagen, så idag känner jag mig rätt mör :cautious:

Har också problemet att decemberlönen flugit sin kos :confused: Barnvagn (men begagnad! :up:), babyskydd och så en dyrare, nödvändig, investering till mig själv... så jag inser att vidare shoppning nog får vänta till nästa lön även om det just nu börjar kännas kul att babyshoppa och jag gärna vill vara ute i god tid. Ramlar jag över en BH som passar börjar det nog bli nödvändigt här med dock!

Funderar faktiskt på en tur till Ullared senare i vår :o Förstått det som att de har en del bra saker till baby billigt (och om inte annat finns det säkert kul saker till hästen där :p)

Den där decemberlönen är faktiskt väldigt märklig, men kul med vagn! Vilken blev det? :) Jag "får" inte köpa någon vagn för det har min farfar bestämt att han ska köpa till oss... Jag funderar på att försöka övertala honom att köpa ett babyskydd istället så kan vi köpa en begagnad barnvagn. Vi får väl se om jag kan få min vilja igenom, han brukar vara fruktansvärt envis. :p

Jag har sedan några veckor tillbaka, kanske från runt v 22, börjat inse att det nog faktiskt kommer komma en liten person som behöver kläder om inte alltför lång framtid. Det slog mig ganska plötsligt. Å SÅ MYCKET FINT DET FINNS! :love: Vill köpa ALLT med djur på. :D
 
Den där decemberlönen är faktiskt väldigt märklig, men kul med vagn! Vilken blev det? :) Jag "får" inte köpa någon vagn för det har min farfar bestämt att han ska köpa till oss... Jag funderar på att försöka övertala honom att köpa ett babyskydd istället så kan vi köpa en begagnad barnvagn. Vi får väl se om jag kan få min vilja igenom, han brukar vara fruktansvärt envis. :p

Jag har sedan några veckor tillbaka, kanske från runt v 22, börjat inse att det nog faktiskt kommer komma en liten person som behöver kläder om inte alltför lång framtid. Det slog mig ganska plötsligt. Å SÅ MYCKET FINT DET FINNS! :love: Vill köpa ALLT med djur på. :D

En Emmaljunga viking i jättefint skick! Tror att den kommer att bli kanonbra för oss :up: Hittat mycket fint på begagnatmarknaden, så det blir nog faktiskt en till vagn sen :o (Vill ha en ståendes i stallet också, så att jag slipper ha med den varje dag :p Där blir det nog en med fyra fasta stora hjul och det ligger det ute löjligt billigt av äldre modeller ibland :angel:)
Om du hittar någon fin begagnad kanske du kan visa just den för farfar?

Jag kommer nog få anstränga mig för att stå fast vid att bebisar växer jättefort och säkert inte behöver så himla mycket kläder i varje storlek, speciellt inte nya när det finns så mycket begagnat. Det är ju så svårt när det finns så mycket fint!
 
En Emmaljunga viking i jättefint skick! Tror att den kommer att bli kanonbra för oss :up: Hittat mycket fint på begagnatmarknaden, så det blir nog faktiskt en till vagn sen :o (Vill ha en ståendes i stallet också, så att jag slipper ha med den varje dag :p Där blir det nog en med fyra fasta stora hjul och det ligger det ute löjligt billigt av äldre modeller ibland :angel:)
Om du hittar någon fin begagnad kanske du kan visa just den för farfar?

Jag kommer nog få anstränga mig för att stå fast vid att bebisar växer jättefort och säkert inte behöver så himla mycket kläder i varje storlek, speciellt inte nya när det finns så mycket begagnat. Det är ju så svårt när det finns så mycket fint!

Jag har också kikat på den vagnen, just nu lutar det åt att det blir en sån! :) Det låter faktiskt väldigt mycket smidigare att ha en även i stallet. :up: Ja jag sa att vi hade tänkt köpa en begagnad eftersom de nya är så väldigt dyra och det finns många fina begagnade, men det fick jag veta att det skulle vi inte alls. "Ni ska ha en ny och fin vagn, så är det med det!" Jag vet inte hur han tror att de flesta begagnade vagnarna ser ut -solkiga, nedspydda och solblekta kanske... :p Jag ska bearbeta honom lite till, haha!

Mitt problem med kläder är att jag fortfarande inte har någon koll på hur mycket som är för mycket och hur lite som är för lite... Men det enda nytt jag köpt är två par byxor och en tröja men med en storlek för typ ettåringar på dem. Jag vet inte varför det inte känns lika kul att köpa kläder i typ storlek 62? Men jag misstänker också att vi kanske kommer få en del kläder i mindre storlek i present. Farmor har till exempel varit på Ullared, där slank det nog med någon body i vagnen. ;) I övrigt har jag fått köpa en hel påse med begagnade kläder och filtar av en släkting så det var i alla fall fint mot både plånbok och miljö. :)
 
Jag har också kikat på den vagnen, just nu lutar det åt att det blir en sån! :) Det låter faktiskt väldigt mycket smidigare att ha en även i stallet. :up: Ja jag sa att vi hade tänkt köpa en begagnad eftersom de nya är så väldigt dyra och det finns många fina begagnade, men det fick jag veta att det skulle vi inte alls. "Ni ska ha en ny och fin vagn, så är det med det!" Jag vet inte hur han tror att de flesta begagnade vagnarna ser ut -solkiga, nedspydda och solblekta kanske... :p Jag ska bearbeta honom lite till, haha!

Mitt problem med kläder är att jag fortfarande inte har någon koll på hur mycket som är för mycket och hur lite som är för lite... Men det enda nytt jag köpt är två par byxor och en tröja men med en storlek för typ ettåringar på dem. Jag vet inte varför det inte känns lika kul att köpa kläder i typ storlek 62? Men jag misstänker också att vi kanske kommer få en del kläder i mindre storlek i present. Farmor har till exempel varit på Ullared, där slank det nog med någon body i vagnen. ;) I övrigt har jag fått köpa en hel påse med begagnade kläder och filtar av en släkting så det var i alla fall fint mot både plånbok och miljö. :)

Mina främsta anledningar till att köpa en begagnad var att det är bra för miljön och det känns som att mycket kemikalier liksom hunnit dunsta (mycket vetenskapligt! :p) förutom då det ekonomiska. Den vi köpte ser i princip oanvänd ut, jättefin! Men jag har å andra sidan sett nya vagnar med både sitt, liggdel och babyskydd för hälften av vad vi gav för en begagnad (hur bra en vagn för ett par tusenlappar nu kan vara? :confused:) om man vill ha just en ny, men jag ville gärna ha just en Emmaljunga och det fanns det så många fina begagnade.

Jag har ingen aning heller, men tänker att det säkert går att hitta lite tid att sitta och klicka hem kläder även sen när bebis faktiskt är här om det är så att vi inser att vi köpt för lite. Någon slags basgarderob ska dock inhandlas!
 
Jag gick igenom bebiskläder igar, vi har allt som behövs för första veckorna sen behöver vi nog kompelettera med lite mer sommarkläder (fran 74 har vi sen mer sommar). En egen filt ska bebisen fa iaf och ngt paket med sma kortärmade bodysar iaf maj blir varm.

Idag fick jag bita ihop ordentligt för att inte blir riktigt arg pa en annan mamma i Kindergarten (som jag förövrigt inte gillar innan heller). Hon kommenterade att hon hade hört att en till är pa väg.
- Ja, det blir en till
- Blir det en tjej igen?
-Vet inte, det blir en överraskning
- Önskar ni er en pojke nu?
- Nej, det spelar ingen roll
- Men en pojke vore väl roligt?
- Ja, precis lika roligt som en tjej

och sa höll hon pa hur länge som helst, jag är van numera med "nu borde det väl bli en pojke" kommenterar men de flesta brukar nöja sig med det när jag säger att det inte spelar ngn roll men den här mamman gav sig inte. Som tur behövde dottern hjälp med jackan sa jag kunde avbryta.

Förövrigt verkar alla veta nu, vem behöver facebook/instagram när man har en granne som känner typ alla och älskar att prata :) Det är förvrigt ganska dumt att inte gilla uppmärksamhet, bo i en by, vara "utlänning" och vänta barn nr 5, uppmärksamhet är liksom förprogrammerat da :)
 
Ni som har problem med foglossningar, hur känns det för er?
Jag har liksom konstant mollande värk i nedre delen av ryggen, men sa har jag ytterligare en smärta pa höger straxt över rumpan närmare ryggraden. Därifran utgar en stralande, huggande smärta som gör att jag ibland knappt kan ga första stegen efter jag rest mig upp, sen gar det bättre även om det gör ont. Blir värre av att sitta pa hart underlag (golv) och att ligga pa rygg. Värre pa kvällarna. Fogarna eller ngt annat?
 
Ni som har problem med foglossningar, hur känns det för er?
Jag har liksom konstant mollande värk i nedre delen av ryggen, men sa har jag ytterligare en smärta pa höger straxt över rumpan närmare ryggraden. Därifran utgar en stralande, huggande smärta som gör att jag ibland knappt kan ga första stegen efter jag rest mig upp, sen gar det bättre även om det gör ont. Blir värre av att sitta pa hart underlag (golv) och att ligga pa rygg. Värre pa kvällarna. Fogarna eller ngt annat?
Det låter definitivt som fogar, tyvärr.
 
Uppdatering. Har varit på mitt första aurorasamtal idag. Det var rätt jobbigt faktiskt. Grät under större delen av den timme som vi var där, vilket iofs inte behöver vara så farligt eftersom jag har lätt till tårarna när saker och ting är jobbigt.

Vi kom fram till att min rädsla främst präglas av att jag är rädd för smärtan och även att bebisen ska fara illa under förlossningen och att jag ska få panik. Sen pratade vi länge om att min rädsla för smärta handlar mycket om när jag var överstimulerad i somras och mådde fruktansvärt (har aldrig haft så ont i hela mitt liv, spydde och kissade ner mig). När vi sen ringde till gyn fick vi första gången höra att ”jag nog var magsjuk” och andra gången att det ”räckte med att jag kom på min bokade tid hos privatgyn” som var två dagar senare. Då hade de ändå varnat för överstim på ivf-kliniken plus att de plockat ut 19 ägg, vilket ju är mycket. När jag sen kom in till sjukhuset var jag så dålig att jag inte kunde gå från bilen och inte sitta i vanliga väntrummet. Sen fick jag dropp och morfin både direkt och långtidsverkande och var inlagd i tre dagar.

Mitt förtroende för vårdpersonalen blev ju rätt skadat kan man säga.

Barnmorskan stolpade upp punkter i nån form av kontrakt. Bland annat om ständigt med personal på salen, tidig EDA, inga studenter,

Hade jag fått välja hade jag valt snitt. Och- ja, jag vet nackdelarna med det. Men, tror inte att jag är tillräckligt förlossningsrädd för det. Ska tillbaka på ytterligare ett samtal nästa vecka.
 
Vi får prata igenom mer, jag och sambon fram tills dess, men det känns liksom som att oavsett vad för plan som finns så kommer jag vara orolig och kommer inte se fram emot att ungen ska ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
13 14 15
Svar
299
· Visningar
21 681
Senast: sthu
·
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 790
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
44 274
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 216
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp