Vårföräldrar 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
God fortsättning! :)

V 30 för mig nu. Känns lite som en milstolpe. Har varit riktigt trött ett par dagar och även illamående. Har ju mått väldigt bra så här långt men är nog dags att inse att jag inte orkar med samma tempo längre. Tänkte rida året ut, sen får hästen ett par månaders vila är det tänkt. Känns som en bra årstid nu ändå och ska faktiskt bli en stor lättnad nu när orken tryter.

Jag har också haft krampkänningar i vaderna vissa nätter. Kan också få ”träningsvärk” dagen efter. Så jag antar att det inte är något konstigt!
 
God fortsättning! :)

V 30 för mig nu. Känns lite som en milstolpe. Har varit riktigt trött ett par dagar och även illamående. Har ju mått väldigt bra så här långt men är nog dags att inse att jag inte orkar med samma tempo längre. Tänkte rida året ut, sen får hästen ett par månaders vila är det tänkt. Känns som en bra årstid nu ändå och ska faktiskt bli en stor lättnad nu när orken tryter.

Jag har också haft krampkänningar i vaderna vissa nätter. Kan också få ”träningsvärk” dagen efter. Så jag antar att det inte är något konstigt!

Skönt att ha landat i en plan för hästen! Jag har haft lite otur med medryttarsökandet och den sista hoppade av för att hästen var ”för tuff” så jag går i samma tankar om att ge henne långvila. Orkar inte leta ny medryttare men funderar ändå lite halvt på att försöka jobba henne för hand typ 3 dar/v för att inte ställa av henne helt.

Känner dock redan nu i v.25 att det tar emot att gå långt och hurtigt, får både sammandragningar och tyngdkänsla i bäckenbotten, så det är väl mer realistiskt att bara ställa av henne. Hon går på lösdrift så det är väl egentligen ingen fara. Är mest lite kluven till hur jag ska göra med eventuella skor, snösulor etc. och har nån djupt rotad småångest över att bara låta en frisk häst i sina bästa år gå och skrota (och kosta brutalt mycket foderpengar detta år).
 
God jul! Även här är det äntligen v 30, håller med om att det känns som lite av en milstolpe. Bara 1/4 kvar, bara 10 veckor... Julen har flutit på, fogarna är som de är och det suger att inte kunna leka med dottern som jag vill men det är vad det är. Idag har vi varit i stallet alla tre så hon fick rida. Jag pekade och maken fixade allt :D skönt att även han är rätt hästvan... Ser fram emot våren sen när lillasyster är på utsidan, så blir det lite lättare att åka dit själv!
 
Skönt att ha landat i en plan för hästen! Jag har haft lite otur med medryttarsökandet och den sista hoppade av för att hästen var ”för tuff” så jag går i samma tankar om att ge henne långvila. Orkar inte leta ny medryttare men funderar ändå lite halvt på att försöka jobba henne för hand typ 3 dar/v för att inte ställa av henne helt.

Känner dock redan nu i v.25 att det tar emot att gå långt och hurtigt, får både sammandragningar och tyngdkänsla i bäckenbotten, så det är väl mer realistiskt att bara ställa av henne. Hon går på lösdrift så det är väl egentligen ingen fara. Är mest lite kluven till hur jag ska göra med eventuella skor, snösulor etc. och har nån djupt rotad småångest över att bara låta en frisk häst i sina bästa år gå och skrota (och kosta brutalt mycket foderpengar detta år).

Hoppas att du också hittar en bra lösning! Verkligen inte lätt, men på något vis brukar det ju lösa sig :) Tycker inte att du ska ha dåligt samvete för en förhoppningsvis kortare periods vila!
 
God fortsättning!

Här känns det också som lite av en milstolpe, nu i v 20. Just nu är det helt ärligt en del av de där rosa molnen som fluffar runt här :o:love: Efter UL för några veckor sedan har jag kunnat släppa den värsta oron och nu under julen har vi börjat berätta det så smått för folk. Nu hoppas vi att det ser fortsatt bra ut på RUL imorgon, och sen ska jag försöka passa på att njuta lite, eftersom jag antar att härifrån går det bara utför sen ju större och otympligare jag blir. :p

Hästen hålls än så länge igång i princip som vanligt, det är nog egentligen mer den frusna backen i kombination med knappt någon snö som gör att vi tar det lugnare än annars. Å andra sidan hade jag nog börjat trappa ned vid det här laget om vi kunnat hålla igång som under resten av året. Man märker liksom inte vad klumpig man blivit när man ändå mest kan skritta :angel::laugh: Men jag har ingen ambition att hitta någon medryttare, försökt en gång tidigare vid skada och det var ett hopplöst projekt, så jag tänker att hästen får gå det jag orkar och vila resten. Maken får väl ta ansvar för att hästen får se något annat än hagen nån gång ibland om han blir uttråkad och jag inte fixar det längre. De blev riktigt bra promenadkompisar vid ovan nämnda skada :heartp
 
God fortsättning!

30+0 Är avundsjuk på alla som orkar gå som vanligt och rida! Var lycklig över att orka mocka en box julafton. Börjar motvilligt inse att barnmorskan nog har rätt om att det är tid att söka graviditetspening eller sjukskrivning.

Hade en plan om att få sålt 2/4 hästar, så vi kunde ha de 2 som ska vara kvar på lösdrift. Tyvärr blev 1 sjuk och jag var för långsam till att få ordning på fölets papper, så de är här ännu. Är mycket tacksam över att min man fixar med hästarna.:love:
 
Tömkörde igår. Först på vägarna men efter att damen slitit sig i en åker och galoppbrallat x antal varv med tömmarna slängande efter sig höll vi oss i sommarhagen. Hon blev iaf lite svettig men jag var helt trasig i kroppen efter... Vet iofs inte om det bara berodde på det för jag hade en intensiv arbetsdag efter med många behandlingar vilket också är tungt.

Idag efter lunch ska jag åka och kika på en syskonvagn, en Emmaljunga double viking. Eftersom sonen inte ens kommer att vara två år fyllda när bebis kommer känns det väl realistiskt att han kommer få åka vagn ett tag till...
 
Tömkörde igår. Först på vägarna men efter att damen slitit sig i en åker och galoppbrallat x antal varv med tömmarna slängande efter sig höll vi oss i sommarhagen. Hon blev iaf lite svettig men jag var helt trasig i kroppen efter... Vet iofs inte om det bara berodde på det för jag hade en intensiv arbetsdag efter med många behandlingar vilket också är tungt.

Idag efter lunch ska jag åka och kika på en syskonvagn, en Emmaljunga double viking. Eftersom sonen inte ens kommer att vara två år fyllda när bebis kommer känns det väl realistiskt att han kommer få åka vagn ett tag till...
Vi funderar på hur vi sja göra med syskonvagn. Det kommer vara ungefär 19 mån mellan Nr 4 och 5. Kommer nog bära bebisen mkt men vagn är också smidigt.
 
Vi funderar på hur vi sja göra med syskonvagn. Det kommer vara ungefär 19 mån mellan Nr 4 och 5. Kommer nog bära bebisen mkt men vagn är också smidigt.

Ja... Jag åkte faktiskt aldrig och kollade på Emmaljungan. Den hade bara en liggdel+sittdel och att så småningom köpa till en sittdel till en beggad vagn blev rätt dyrt. Sen uppfyllde den inte "stockholmsmåttet" och när jag väl använder vagnen är det ofta i kollektivtrafiken.

Sitter nu och tittar på billigare, nya vagnar på Jollyroom. Finns ju kompletta med vändbara sittdelar+liggdel för under 4000. Min sambo tycker dock inte vi behöver en syskonvagn. Kör faktiskt vagn rätt sällan - vi bor långt ute på landet och måste ta bil för alla utflykter och när vi väl hittar på nåt är vi nästan alltid två. Men känns väldigt bökigt OM man vill gå ut på promenad eller åka till stan själv etc att behöva bära liten i sele.

Nån barnvagnsblogg tyckte att om det var mindre än 2,5 år mellan barnen så var syskonvagn absolut att rekommendera.
 
Mellan 1an och 2an är det 16 mån och det var helt oumbärligt med syskonvagn. Lillebror sov bara i rullande vagn så det blev myyycket promenader (var förresten enda sättet att få storebror att sova middag också). Inte gillade han att bli buren så värst heller. Vi hann prova igenom flera olika, alla köpta beg. Men nu är ju det några år sen så jag är inte uppdaterad på dagens utbud av syskonvagnar.

När 3an föddes så var 2an drygt 2 år och då hade vi ingen syskonvagn utan bara en ståbräda. Så behovet beror ju mycket på vilka behov (och barn) man har.
 
Läser i gravidappen om minskade fosterrörelser, att man ska vara uppmärksam. Det står att det är vanligt att det noteras 30 rörelser i timmen under "rörelseperioderna" under de sista månaderna av graviditeten. Hur ofta känner ni rörelser? Jag känner lite då och då - någon på morgonen, några under dagen och lite fler på kvällen oftast. Men inga långa stunder åt gången. Jag har nog väldigt sällan känt 30 rörelser under en timme. Jag tänker att det väl bör vara normalt om det har varit ungefär lika mycket/ofta hela tiden sedan man börjat känna rörelser lite mer tydligt?

Känner att detta skulle kunna börja kännas onödigt stressande, om man hela tiden ska hålla koll på rörelser. Till exempel på jobbet så kan det säkert gå fyra timmar utan att jag känt något/tänkt på det men utan att jag varit orolig över det innan.
 
Läser i gravidappen om minskade fosterrörelser, att man ska vara uppmärksam. Det står att det är vanligt att det noteras 30 rörelser i timmen under "rörelseperioderna" under de sista månaderna av graviditeten. Hur ofta känner ni rörelser? Jag känner lite då och då - någon på morgonen, några under dagen och lite fler på kvällen oftast. Men inga långa stunder åt gången. Jag har nog väldigt sällan känt 30 rörelser under en timme. Jag tänker att det väl bör vara normalt om det har varit ungefär lika mycket/ofta hela tiden sedan man börjat känna rörelser lite mer tydligt?

Känner att detta skulle kunna börja kännas onödigt stressande, om man hela tiden ska hålla koll på rörelser. Till exempel på jobbet så kan det säkert gå fyra timmar utan att jag känt något/tänkt på det men utan att jag varit orolig över det innan.
Oj nej jag har aldrig räknat på det sättet, håller med om att det verkar stressande. Man brukar väl oftare prata om att det är vid minskningar (=så man själv reagerar på det) och vid förändringar i mönstret som man ska reagera. Det senare är ju dock lite lurigt för i de tidigare veckorna är det väl inte alls så säkert att man lyckats hitta något särskilt mönster.
 
Oj nej jag har aldrig räknat på det sättet, håller med om att det verkar stressande. Man brukar väl oftare prata om att det är vid minskningar (=så man själv reagerar på det) och vid förändringar i mönstret som man ska reagera. Det senare är ju dock lite lurigt för i de tidigare veckorna är det väl inte alls så säkert att man lyckats hitta något särskilt mönster.

Dåså, det tycker jag låter väldigt vettigt. :)Tänk om man istället kunde vara en hund eller råtta eller något som skulle ha ungar, slippa läsa om allt man ska vara "uppmärksam" och tänka på. Så lugnt och skönt det hade varit. :D
 
Läser i gravidappen om minskade fosterrörelser, att man ska vara uppmärksam. Det står att det är vanligt att det noteras 30 rörelser i timmen under "rörelseperioderna" under de sista månaderna av graviditeten. Hur ofta känner ni rörelser? Jag känner lite då och då - någon på morgonen, några under dagen och lite fler på kvällen oftast. Men inga långa stunder åt gången. Jag har nog väldigt sällan känt 30 rörelser under en timme. Jag tänker att det väl bör vara normalt om det har varit ungefär lika mycket/ofta hela tiden sedan man börjat känna rörelser lite mer tydligt?

Känner att detta skulle kunna börja kännas onödigt stressande, om man hela tiden ska hålla koll på rörelser. Till exempel på jobbet så kan det säkert gå fyra timmar utan att jag känt något/tänkt på det men utan att jag varit orolig över det innan.

Min barnmorska har delat ut en lapp med instruktioner på skrift, och mest lagt vikt på ändringar i rörelsemönster. Går jag mycket sover bebis, och tänker det är naturligt. Har insett att jag inte känner allt heller. En del rörelser känns nästan mest med en hand på magen. 30 pr timme kommer vi oftas inte upp i. Variera kraftigt i intensitet och frekvens.
 
Läser i gravidappen om minskade fosterrörelser, att man ska vara uppmärksam. Det står att det är vanligt att det noteras 30 rörelser i timmen under "rörelseperioderna" under de sista månaderna av graviditeten. Hur ofta känner ni rörelser? Jag känner lite då och då - någon på morgonen, några under dagen och lite fler på kvällen oftast. Men inga långa stunder åt gången. Jag har nog väldigt sällan känt 30 rörelser under en timme. Jag tänker att det väl bör vara normalt om det har varit ungefär lika mycket/ofta hela tiden sedan man börjat känna rörelser lite mer tydligt?

Känner att detta skulle kunna börja kännas onödigt stressande, om man hela tiden ska hålla koll på rörelser. Till exempel på jobbet så kan det säkert gå fyra timmar utan att jag känt något/tänkt på det men utan att jag varit orolig över det innan.

Jag har inte heller räknat... Med sonen fick jag någon liten broschyr om "mindfetalness" som skulle hjälpa en känna igen bebis rörelsemönster och dygnsrytm så att man reagerar om något avviker men jag kände aldrig något behov. Med undantag för några få timmar en enda förmiddag var han en sån extremt rörlig bebis att jag aldrig hann reflektera över att han varit stilla någon längre stund.

Denna bebis känner jag mest på kvällarna än så länge, och kanske någon stund på dagen när jag är stilla men det kommer nog igång mer och mer allt eftersom tiden går :)

Men prova att googla på Mindfetalness om du vill ha något "verktyg" för att känna igen rörelserna!
 
Läser i gravidappen om minskade fosterrörelser, att man ska vara uppmärksam. Det står att det är vanligt att det noteras 30 rörelser i timmen under "rörelseperioderna" under de sista månaderna av graviditeten. Hur ofta känner ni rörelser? Jag känner lite då och då - någon på morgonen, några under dagen och lite fler på kvällen oftast. Men inga långa stunder åt gången. Jag har nog väldigt sällan känt 30 rörelser under en timme. Jag tänker att det väl bör vara normalt om det har varit ungefär lika mycket/ofta hela tiden sedan man börjat känna rörelser lite mer tydligt?

Känner att detta skulle kunna börja kännas onödigt stressande, om man hela tiden ska hålla koll på rörelser. Till exempel på jobbet så kan det säkert gå fyra timmar utan att jag känt något/tänkt på det men utan att jag varit orolig över det innan.

Jag kan nog känna upp emot 30 rörelser på en timme. Kanske har jag en aktiv liten pojke i magen, men tycker att det varierar beroende på vad jag gör. Igår var jag och simmade och då tror jag inte jag kände nåt på typ 3 h, men tänker att han vaggades runt fint i magen.

Går inte runt och räknar rörelser utan mer noterar typ att jag känt honom innan frukost, mellan frukost och lunch, nån gång på eftermiddagen etc. han är oftast som mest aktiv på kvällen tycker jag.
 
Jag känner absolut 30 rörelser eller mer per timme, men så verkar jag ha lätt för att känna också. Både storasyster och bebisen höll/håller igång 1-1,5 h och vilar typ 20-30 min.
När jag koncentrerar mig på annat eller har mycket sammandragningar så att jag inte märker av rörelser tänker jag ibland att jag inte känt något på ett tag, men då tar det oftast bara max nån minut innan jag känner bebisen.

Ang vagn har vi precis beställt en Carena Visby, hoppas det blir bra. På pappret stämmer den in på de flesta önskemålen iaf. Storasyster kommer vara 26 månader när bebisen kommer. Hon har aldrig gillat vagnen, men jag vill inte riskera att bli isolerad hemma och kommer inte orka bära henne efter förlossningen.
 
Vi funderar på hur vi sja göra med syskonvagn. Det kommer vara ungefär 19 mån mellan Nr 4 och 5. Kommer nog bära bebisen mkt men vagn är också smidigt.
Tjuvläser lite, tillhör hösttråden egentligen men måste säga att syskonvagn är världens bästa grej!
Vi har 18mån mellan våra, ”Stora” sonen på 20mån har älskat att åka vagn hela tiden och lillebror på 2mån verkar tycka det är lika mysigt han, vi har haft två vagnar så vi har kört varsin men jag har ju inte kunnat gå ut smidigt när jag är själv hemma och jag har känt mej så låst! Så jag rekommenderar verkligen att köpa en.
Vi köpte en begagnad bumbleride indie twin och den är väldigt smidig, går in bredvid hundburen i bagaget på bilen (har stor bil iofs, VW sharan) och vagnen kan stå uppfälld i hallen utan att man får andnöd när man passerar och det är också en bonus när man inte har nån vettig veranda eller liknande.
Man kan göra riktigt bra fynd på begagnatmarknaden om man inte vill lägga stora pengar. Vi betalade 2500:- för vår och då va det helt oanvänd liggdel, 2sittdelar, 2åkpåsar, regn och insektsskydd, mugghållare och nån sorts leksaker till sittdelsbågarna. Tror dom hade gett ca 12-13000:- för allt när det va nytt.
 
Vi råkade köpa vagn på mellandagsrean igår :o Skulle "bara titta" men så var det bra erbjudande sen innan + 10% rabatt på alla vagnar och det slutade med att vår nya vagn kan hämtas på fredag och vi har liksom ingen stans att gömma undan den hemma såå... Hej ny dyr klädhängare fram till bebis kommer i maj :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 342
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 623
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
399
· Visningar
42 746
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 019
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp