Vårföräldrar 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jul- och nyåshandeln börjat kännas i kroppen också och inte bara psykiskt. Efter ännu en stressig dag på jobbet började det kännas bak i bäckenet. Innan har jag känt att det liksom huggit till någon enstaka gång vissa dagar men idag var det värre. Hoppas det inte barkar ur helt. Några dagar till bara, sedan blir det nog lite lugnare på jobbet...
 
Syskonvagn: Vi har en cykelvagn som även gar att använda som vanlig vagn. Till den kan man köpa en "bebisinsats" men den fungerar först när bebisen är lite mer stadig tror jag. Den kommer fungera bra här hemma men är är ganska komplicerad att fälla ihop och ta med i bilen. Fast större utflykter kommer vi nog alltid göra med tva vuxna ända eller sa vill säkert ngn av systrarna köra en vagn. Avvaktar nog och ser hur stor behovet när när bebisen har kommit. Kommer iaf att köpa en stabräda med sits för kortare promenader.

Rörelser: Jag är i slutet av v.22 nu och känner mig bebis väldigt sällan och da bara svagt. Har moderkakan i framvägg sa den dämpar en del ocksa. Men mina barn har generellt varit ganska lugna, har nog aldrig kännt 30 rörelser pa en timme.

Kroppen: Nu börjar min rygg och fogar ocksa säga ifran. Pratade med min barnmorska och hon gav mig allmänna tips som att inte bära sa mkt och vila mkt, inte helt lätt med fyra barn (minsta 14 man), stort hus osv.
 
Inne och smygläser igen :angel:
Apropå rörelser så sa min barnmorska att när man låg på sida skulle man känna minst 10 rörelser på 2 timmar (vilket min livliga pojk överskred med hästlängder :D)
 
Idag slog jag till på en begagnad bugaboo donkey duo. Var så anti bugaboo innan just för att ”alla” hade det och jag tyckte det var vansinne att lägga minst 15 000 på en barnvagn men jag kommer inte ifrån att det är smidigt att kunna fälla ihop den och ha den som en vanlig enkelvagn vid tillfällen då man kör ett barn.

Min fina, stora, lyxiga Emmaljunga edge combi står nu på tork i badkaret efter rengöring inför försäljning. Nästan lite sorgligt, har verkligen tyckt om den vagnen och den känns ju bra mycket ”lyxigare” (större, mjukare) att åka i för sonen.
 
Själv känner jag så mycket rörelser att jag nästan önskar att hon kunde ta det lite lugnare ibland :D svårt att somna på kvällen när det känns som att någon övar krysshopp på ens urinblåsa... Minns inte att storasyster kändes såhär mycket! Men det är ju vansinnigt skönt att jag aldrig hinner bli orolig.
 
Rörelser: Jag är i slutet av v.22 nu och känner mig bebis väldigt sällan och da bara svagt. Har moderkakan i framvägg sa den dämpar en del ocksa. Men mina barn har generellt varit ganska lugna, har nog aldrig kännt 30 rörelser pa en timme.

Har också moderkakan i framvägg och känner i princip bara rörelser morgon och kväll när jag ligger ner och är avslappnad
 
Angående vagnar så finns det trådar på ämnet - diskutera gärna i dessa eller starta ny om det passar bättre, så slipper det försvinna bland andra inlägg alternativt ta över :) /mod
 
I flera år har jag gått in i det nya året med förhoppningen att i år, i år är nog året vi blir föräldrar. Känns helt sjukt att det faktiskt ser ut att bli verklighet nu :love::heart

Var på tal om vagnar (:angel:) och köpte en begagnad Emmaljunga idag. Verkar himla praktisk, har alla funktioner jag tror vi vill ha och var i mycket bra skick (och var riktigt snygg :o) så den känns än så länge som ett fynd även om jag sett många mycket billigare ute. Så nya har vi i alla fall börjat göra oss lite redo här hemma! :D
 
Var på tal om vagnar (:angel:) och köpte en begagnad Emmaljunga idag. Verkar himla praktisk, har alla funktioner jag tror vi vill ha och var i mycket bra skick (och var riktigt snygg :o) så den känns än så länge som ett fynd även om jag sett många mycket billigare ute. Så nya har vi i alla fall börjat göra oss lite redo här hemma! :D

Fick f.ö med adapters till ett babyskydd. Så nu har jag, efter lite läsande av recensioner osv, klickat hem ett babyskydd som det var specialerbjudande på. Det tar sig! :up:
Lång leveranstid förvisso då det inte fanns på lager, men det känns det ju som att det är med bullen i ugnen också, som bara är lite drygt halvbakad just nu :p
 
Inte en enda liten sak inhandlad här än så länge. Får se när vi tar tag i det, var har nog rätt bra koll på vad vi vill ha dock. Snart "bara" 4 månader kvar. Jag har en superseg förkylning sen nästan 1 månad som tyvärr gjort att typ inget känns kul just nu. De receptfria läkemedel man "får" använda för att underlätta är ju minst sagt begränsade. Har hostat så mycket att jag fick ont i revbenen bara av att andas, det är tack och lov bättre. Nu har jag istället ont i halsen och snuva. Hade tänkt att det är ju inga problem att överleva en förkylning utan läkemedel men när revbenen gjorde som mest ont kastade jag in handduken och har sedan dess ätit hostmedicin (inte varje dag), paracetamol och bafucin (åt jag redan innan).

Utöver förkylningen är kroppen oförskämt fräsch men det är ju svårt att nyttja, blir bara någon promenad per dag och styrkeövningar när jag kommer ihåg. Känner sparkar regelbundet så den inneboende verkar må bra.
 
Mars
28/2, KarinStarfighter, 33 år, 1a barnet
11 - Ynnej, 28 år 1a barnet
13 - Flixon, 31 år, 2a barnet
15 - Anemone, 33 år, 2a barnet
22 - Panamera, 25 år, 1a barnet
24 - Lady_D, 35 år, 1a barnet
26 - Schleten, drygt 30 år, första barnet
31 - Ja88, 30 år, 4e barnet.

April
5 - megin, 31 år, 2a barnet
11 - Elin_b, 29 år, 2a barnet
1? - Safir, 31 år, 2a barnet
14 - Aprilbarn, 30 år, 1a barnet
15 - unicornia, 32 år, 1a barnet
18 - Luktpion, 26 år, 1a barnet
18 - Undeniable, 29år, 1a barnet
23 - BusBarro, 31 år, 1a barnet

Maj
1 - Tussilagos, 32 år, andra barnet
5 - Lilleknodd2, 29 år, andra barnet (tredje)
6 - Lönn, 30 år, 1:a barnet
7 - Winifred, 30 år, 1a barnet
7 - Turbofling, 34 år, 5te barnet
19 - Nejlica 27år, 1a barnet
26 - naemi, 1a barnet
27 - Skrottiskrott, 30 år, 1a barnet

Ändrat, var på RUL idag och blev flyttad från 23 maj till 27 maj. Förstår inte riktigt hur det där fungerar, men det var ju inte så mycket i alla fall.

Vi hade inte varit på något ultraljud innan detta så det var väldigt nervöst, men allt såg bra ut så det känns otroligt skönt. Konstigt, bara. Jag trodde att allt skulle kännas så mycket verkligare efteråt och vara superkänslosamt, men jag tycker fortfarande att det känns så overkligt. Fick reda på att det är en liten pojke, en väldigt livlig sådan! Och det känner jag ju, sedan någon vecka tillbaka är det ingen tvekan om att det är bebisen som håller låda i magen. Ändå har jag så svårt att fatta att det är på riktigt. Känner mig ganska känslokall. :crazy:

Känner mig inte direkt mer moderlig av att jag tycker att det är riktigt psykiskt jobbigt att magen växer och att jag går upp i vikt. Men att jag inte gillar spegelbilden har ju inget med bebisen i sig att göra. Önskar bara att jag kunde tänka annorlunda, sån dum grej att ens lägga minsta tankeverksamhet på nu när det mest fantastiska någonsin växer därinne.
 
På tal om inhandling så har jag kommit en bit. Vagn, babyskydd och lite kläder är inhandlat. Kommer få ta över en del andra större saker som säng, skötbord, bärsele mm från min syster så det är rätt skönt. Endel småsaker kvar sedan såklart men jag betar av lite efter hand :)

68 dagar kvar till BF, nästa vecka ska vi på vår första föräldrautbildning.
 
Vi hade inte varit på något ultraljud innan detta så det var väldigt nervöst, men allt såg bra ut så det känns otroligt skönt. Konstigt, bara. Jag trodde att allt skulle kännas så mycket verkligare efteråt och vara superkänslosamt, men jag tycker fortfarande att det känns så overkligt. Fick reda på att det är en liten pojke, en väldigt livlig sådan! Och det känner jag ju, sedan någon vecka tillbaka är det ingen tvekan om att det är bebisen som håller låda i magen. Ändå har jag så svårt att fatta att det är på riktigt. Känner mig ganska känslokall. :crazy:

Känner mig inte direkt mer moderlig av att jag tycker att det är riktigt psykiskt jobbigt att magen växer och att jag går upp i vikt. Men att jag inte gillar spegelbilden har ju inget med bebisen i sig att göra. Önskar bara att jag kunde tänka annorlunda, sån dum grej att ens lägga minsta tankeverksamhet på nu när det mest fantastiska någonsin växer därinne.


Helt normalt och vanligt att känna så, i synnerhet under första graviditeten skulle jag säga. Tror vi har avhandlat det några vändor tidigare i tråden :) hur det kommer bli att vara förälder eller känslorna man får för sina barn går liksom inte att föreställa sig innan man upplevt dem, vore märkligare om det INTE kändes overkligt och lite svårt att relatera till tycker jag.

När första barnet äntligen kom ut med akutsnitt och personalen ropade "grattis mamma" så var det fortfarande väldigt abstrakt, mamma?? :confused::p Sen fick jag den där sovande klumpen på bröstet några timmar senare (vi blev tyvärr separerade när jag låg på uppvaket) och sen redde det ju upp sig rätt så fort med känslorna :love:

Och man behöver inte älska de kroppsliga förändringarna heller. Det gör inte jag! Det är ju härligt för de som känner sig starka och vackra under graviditeten men jag går upp groteskt mycket i vikt varje graviditet och gillar inte det jag ser i spegeln eller hur kroppen känns. Såklart att det är sekundärt och rätt så ytligt, men så är det och de känslorna har man ju rätt till tänker jag.
 
Helt normalt och vanligt att känna så, i synnerhet under första graviditeten skulle jag säga. Tror vi har avhandlat det några vändor tidigare i tråden :) hur det kommer bli att vara förälder eller känslorna man får för sina barn går liksom inte att föreställa sig innan man upplevt dem, vore märkligare om det INTE kändes overkligt och lite svårt att relatera till tycker jag.

När första barnet äntligen kom ut med akutsnitt och personalen ropade "grattis mamma" så var det fortfarande väldigt abstrakt, mamma?? :confused::p Sen fick jag den där sovande klumpen på bröstet några timmar senare (vi blev tyvärr separerade när jag låg på uppvaket) och sen redde det ju upp sig rätt så fort med känslorna :love:

Och man behöver inte älska de kroppsliga förändringarna heller. Det gör inte jag! Det är ju härligt för de som känner sig starka och vackra under graviditeten men jag går upp groteskt mycket i vikt varje graviditet och gillar inte det jag ser i spegeln eller hur kroppen känns. Såklart att det är sekundärt och rätt så ytligt, men så är det och de känslorna har man ju rätt till tänker jag.

Tack, behövde verkligen läsa allt det där. Har bara mötts av totalt oförstående när folk har sagt "Åh, snart kommer magen att synas!" och jag har försökt förklara bara en liten, liten gnutta av hur jobbigt jag tycker att det känns med kroppen och att alla dessutom ska titta på den. Folk blir så förvånade och oförstående vilket får mig att känna mig extremt otacksam, som att de där känslorna är helt förbjudna och javisst, jag hade gärna förbjudit dem - men de finns där även om jag förstås inte alls vill att de ska finnas där. Jätteskönt att läsa dina ord.
 
Tack, behövde verkligen läsa allt det där. Har bara mötts av totalt oförstående när folk har sagt "Åh, snart kommer magen att synas!" och jag har försökt förklara bara en liten, liten gnutta av hur jobbigt jag tycker att det känns med kroppen och att alla dessutom ska titta på den. Folk blir så förvånade och oförstående vilket får mig att känna mig extremt otacksam, som att de där känslorna är helt förbjudna och javisst, jag hade gärna förbjudit dem - men de finns där även om jag förstås inte alls vill att de ska finnas där. Jätteskönt att läsa dina ord.

Att min kropp och mitt mående som gravid hamnar i något slags nytt fokus hos folk och "allmänhetens intresse" är jag inte heller bekväm med alls. Så jag förstår dig! När man dessutom inte själv är bekväm eller nöjd med förändringarna så blir det ju inte bättre av att det är i ständigt fokus hos alla man träffar... Kommentarer om hur någons kropp ser ut, storleken på mage/viktuppgång osv är ju normalt inget allmänt accepterat att ägna sig åt men när man är gravid är tydligen det mesta ok i folks ögon :confused::mad: (Svärfar klämde ur sig att jag blivit rund i ansiktet vilket tydligen var klädsamt menade han, men även om jag fattar att han inte menade något illa så hade jag lust att fräsa åt gubben alt gå undan och gråta).
 
Tack, behövde verkligen läsa allt det där. Har bara mötts av totalt oförstående när folk har sagt "Åh, snart kommer magen att synas!" och jag har försökt förklara bara en liten, liten gnutta av hur jobbigt jag tycker att det känns med kroppen och att alla dessutom ska titta på den. Folk blir så förvånade och oförstående vilket får mig att känna mig extremt otacksam, som att de där känslorna är helt förbjudna och javisst, jag hade gärna förbjudit dem - men de finns där även om jag förstås inte alls vill att de ska finnas där. Jätteskönt att läsa dina ord.
Jag håller verkligen med @Ja88 i allt, det är verkligen inte ovanligt att känna som du gör, och du är långt ifrån ensam!

Den enda fördelen med att gå på kryckor är att folk faktiskt fattar att det inte är så jävla rosenskimrande att vara gravid alla gånger...
 
Vi har fått svar från obduktionen. Den visade .. ingenting.
Iochmed att vi har en fullt frisk tjej född 2016 ihop så kan dom ej heller anse att det ska vara någon genetisk orsak.
Läkare och överläkare finner ingen anledning till någon behandling vid eventuell graviditet men om jag absolut vill kan jag få diskutera att eventuellt gå på Tramadyl nästa gång, det är dock ingenting som kommer sättas in per automatik.
Vi ska få ett tidigt ultraljud nästa gång, men det har vi ju haft senaste två gångerna och eftersom liten dör senare än vecka 13 så spelar det ju ingen roll vad ett tidigt ultraljud visar.
Vet inte om vi alls kommer försöka igen eller om jag får lära mig leva med att ”bara” ha ett barn. Hade hoppats på någonting iallafall...
 
Vi har fått svar från obduktionen. Den visade .. ingenting.
Iochmed att vi har en fullt frisk tjej född 2016 ihop så kan dom ej heller anse att det ska vara någon genetisk orsak.
Läkare och överläkare finner ingen anledning till någon behandling vid eventuell graviditet men om jag absolut vill kan jag få diskutera att eventuellt gå på Tramadyl nästa gång, det är dock ingenting som kommer sättas in per automatik.
Vi ska få ett tidigt ultraljud nästa gång, men det har vi ju haft senaste två gångerna och eftersom liten dör senare än vecka 13 så spelar det ju ingen roll vad ett tidigt ultraljud visar.
Vet inte om vi alls kommer försöka igen eller om jag får lära mig leva med att ”bara” ha ett barn. Hade hoppats på någonting iallafall...

:heart
Vad jobbigt att inte få några svar. Jag hoppas, oavsett vad ni väljer att göra framöver att det blir bra för er! :heart
 
Vi har fått svar från obduktionen. Den visade .. ingenting.
Iochmed att vi har en fullt frisk tjej född 2016 ihop så kan dom ej heller anse att det ska vara någon genetisk orsak.
Läkare och överläkare finner ingen anledning till någon behandling vid eventuell graviditet men om jag absolut vill kan jag få diskutera att eventuellt gå på Tramadyl nästa gång, det är dock ingenting som kommer sättas in per automatik.
Vi ska få ett tidigt ultraljud nästa gång, men det har vi ju haft senaste två gångerna och eftersom liten dör senare än vecka 13 så spelar det ju ingen roll vad ett tidigt ultraljud visar.
Vet inte om vi alls kommer försöka igen eller om jag får lära mig leva med att ”bara” ha ett barn. Hade hoppats på någonting iallafall...

Usch vad jobbigt att stå utan svar eller handlingsplan :( jag hoppas att det blir bra hur ni än väljer att göra. Stor kram till er!!


Jag sitter på bvc och väntar på 18-mån vaccinet för sonen. Alltid lika jobbigt med sprutor :(

Var hos Mvc precis innan och allt såg/lät bra men jäklar vad öm jag var när hon mätte livmodern. Kändes som ett enda stort blåmärke :( ingen sammandragning eller så, den var helt mjuk. Lite obehagligt :/

Halsbrännan har varit närvarande sedan typ v 20 och kan ibland vara rent outhärdlig men jag lärde mig i förra grav att aldrig gå någonstans utan Novalucol i mängder.

V.27 imorn!
 
Vi har fått svar från obduktionen. Den visade .. ingenting.
Iochmed att vi har en fullt frisk tjej född 2016 ihop så kan dom ej heller anse att det ska vara någon genetisk orsak.
Läkare och överläkare finner ingen anledning till någon behandling vid eventuell graviditet men om jag absolut vill kan jag få diskutera att eventuellt gå på Tramadyl nästa gång, det är dock ingenting som kommer sättas in per automatik.
Vi ska få ett tidigt ultraljud nästa gång, men det har vi ju haft senaste två gångerna och eftersom liten dör senare än vecka 13 så spelar det ju ingen roll vad ett tidigt ultraljud visar.
Vet inte om vi alls kommer försöka igen eller om jag får lära mig leva med att ”bara” ha ett barn. Hade hoppats på någonting iallafall...
Usch, lider med er! Hoppas också att det blir bra för er på ett eller annat sätt:heart Förstår att det inte är något man önskar att gå igenom fler gånger! Kram!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 324
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 621
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
399
· Visningar
42 718
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 018
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp