Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2024

Jaså? Sa hon varför? Vet att det är vanligt bland gravida att knapra det regelbundet, och jag gjorde det i min förra graviditet också. Skönt att samarin funkar :)
Nä hon sa bara att det inte var lämpligt mer än tre dagar (eller sa hon fem kanske?) och då tyckte jag inte det var lönt.

Känner lite att halsbränna är det minsta problemet just nu..
 
Jag käkade omeprazol i månader sist. Läkaren tyckte inte det var något problem. Några dagar är ju rekommendationen om man inte vet varför man har halsbrännan som jag förstod det.
Dagen efter förlossningen kunde jag ju sluta och hade inte längre några problem.
 
Varit uppe och kräkts halva natten.. Äter det vanligt att kräkningar kommer tillbaka de sista månaderna? Barnmorskan verkade rätt säker på att det är magsjuka, men det tror inte jag.
 
@sthu hoppas att det snart lägger sig, sådär kan du ju inte ha det. :(

Själv har jag vaknat 100 ggr inatt av krampande fötter och vader. Så jobbigt sätt att vakna på…
 
Nä hon sa bara att det inte var lämpligt mer än tre dagar (eller sa hon fem kanske?) och då tyckte jag inte det var lönt.

Känner lite att halsbränna är det minsta problemet just nu..
Omeprazol går bra att äta även som gravid, man kan äta den länge (månader), och den tar inte bara halsbränna utan en allmän obehagskänsla som jag hade. För mig blev allmäntillståndet som gravid så mycket bättre när jag åt omeprazol.

Du verkar ha det tufft på många sätt i graviditeten, så förstår att halsbränna inte är högsta prio. Jag försöket givetvis inte heller övertala dig att ta en medicin, utan bara säga att det går bra att ta den så du vet att du har alternativet i alla fall :)
 
Omeprazol går bra att äta även som gravid, man kan äta den länge (månader), och den tar inte bara halsbränna utan en allmän obehagskänsla som jag hade. För mig blev allmäntillståndet som gravid så mycket bättre när jag åt omeprazol.

Du verkar ha det tufft på många sätt i graviditeten, så förstår att halsbränna inte är högsta prio. Jag försöket givetvis inte heller övertala dig att ta en medicin, utan bara säga att det går bra att ta den så du vet att du har alternativet i alla fall :)
Jag testar det barnmorskan rekommenderar i första hand. Gaviscon smakar apa och hjälper bara för stunden, så ska ta upp det med läkaren på måndag.

En helt annan fundering; påverkas föräldrapenning av att man blir/varit sjukskriven?
 
Jag testar det barnmorskan rekommenderar i första hand. Gaviscon smakar apa och hjälper bara för stunden, så ska ta upp det med läkaren på måndag.

En helt annan fundering; påverkas föräldrapenning av att man blir/varit sjukskriven?
Det är klokt att du går på din BMs rekommendation i första hand, jag låter min avgöra i frågor som jag är osäker på också :) Men jag slår också ett slag för omeprazol, om du skulle vilja testa något annat någon gång. Den hjälper väldigt bra för sura uppstötningar och allmänt äckel, för mig!
 
Hemma från läkare och apotek nu.
Lågt blodtryck var det enda som hittades. Kollade reflexer och sånt där, och allt var ok. Blodtrycket var väl inte katastrof, 114/60. Men tydligen lågt nog för att jag ska må dåligt.
Läkaren var mest på om halsbränna. Fick omeprazol på recept, så testar det och ser om det blir bättre.

Blev sjukskriven en vecka till.
 
Jaha, inte mycket sömn inatt. Varit uppe och kräkts flera gånger, äckligt när det inte finns något att kräkas upp.. Jag orkar inte med det här!
Men jag tror blodtrycket har blivit bättre, är inte lika blek och inte riktigt lika yr.
 
Jaha, inte mycket sömn inatt. Varit uppe och kräkts flera gånger, äckligt när det inte finns något att kräkas upp.. Jag orkar inte med det här!
Men jag tror blodtrycket har blivit bättre, är inte lika blek och inte riktigt lika yr.

Kämpa på! De är skit att må sådär. Du kunde inte få mer medicin mot kräkningarna?
 
Be om Xoneva. Det fungerade för mig, och jag var riktigt illa däran.
Hmm läste lite om den nu på fass och den kanske inte är lämplig. Jag behöver kunna köra bil för att ta mig till jobbet (för jag tror jag kan jobba om bara yrseln lägger sig) och det stod nåt om att den kunde vara olämplig vid astma.
Men jag ska ta upp det med barnmorskan nästa vecka, så får hon bolla vidare till läkare.
 
Be om Xoneva. Det fungerade för mig, och jag var riktigt illa däran.

Jag googlade lite på den för jag kände inte igen namnet. Den verkar vara ny på marknaden men mer effektiv än andra läkemedel kring illamående :up:
Så bra att forskning kring extremt graviditetsillamående ökar och bättre mediciner kommer fram för det är tufft såväl psykiskt och fysiskt att ha detta.
 
Jag googlade lite på den för jag kände inte igen namnet. Den verkar vara ny på marknaden men mer effektiv än andra läkemedel kring illamående :up:
Så bra att forskning kring extremt graviditetsillamående ökar och bättre mediciner kommer fram för det är tufft såväl psykiskt och fysiskt att ha detta.
Jag hade heller aldrig hört talas om den men den spelar helt klart i en annan division än Lergigan comp etc. Jag var däckad av den i början, drogad liksom, men med tiden så kunde jag vara vaken dagtid och inte må illa. Den har räddat mig den här graviditeten, precis som du säger blir man ju inte bara påverkad fysiskt utan även psykiskt. Trodde jag skulle gå under där ett tag innan jag fick den här medicinen.
 
Jag hade heller aldrig hört talas om den men den spelar helt klart i en annan division än Lergigan comp etc. Jag var däckad av den i början, drogad liksom, men med tiden så kunde jag vara vaken dagtid och inte må illa. Den har räddat mig den här graviditeten, precis som du säger blir man ju inte bara påverkad fysiskt utan även psykiskt. Trodde jag skulle gå under där ett tag innan jag fick den här medicinen.

Det låter verkligen som en mycket bättre medicin än lergigan. Ändå är det en enorm utveckling från min första graviditet 2004 där man erbjöd gaviscon (helt motsatt effekt på mig, och det är ingen medicin mot illamåendet heller). Jag fick frystabletter mot illamåendet när jag låg inne sista tiden av min graviditet 2021, helt klart det bästa jag provat. Men just den ges tydligen bara på sjukhus så det är bra med bättre medicin man kan få utskrivet. Ja fy,den känslan minns jag allt för väl och det är en av många anledningar till att jag har åldersglapp på mina barn.
 
Fick vara rådet att äta lite och ofta och ta omeprazol. Inget mer. Hade Lergigan Comp i början av graviditeten men det hjälpte inte alls mot illamåendet.


Jag hade ondansetron när det var riktigt illa. Kan rekommendera det! Mitt iallmående hörde dock dåligt ihop med mat utan kom endå lite nu och då. Maxdos av comp minskade dock kräkning för mig
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 583
Senast: Eurydome
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
27 521
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
522
· Visningar
13 936
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
472
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp