Vi behöver en vad-ska-ni-äta-till-nyår-tråd :) !!

6C6694BF-A20F-4696-BFEF-0810CE50B891.jpeg

Dålig bild. God mat.

Till det en vit blend Hot To Trot som tipsats om tidigare här. Supergott.
 
Min varmrätt aka fyra nyanser av brunt blev fantastisk. Glad med tanke på nivån av freestyle och att jag aldrig lagat anka förr! Skyn med marinaden av öl, sju kryddor, citron, kvitten och timjan blev sås. Lite av blomkålen ugnsrostad som den var och resten därefter puread med citronen som fyllt ankan och lite vitlök.
BE3BD481-A388-4BA7-8F08-7796439ED027.jpeg
 
Vi är halventusiastiska vad gäller nyår plus att alla delikatesser plötsligt är extra dyra (599 spänn kilot för räkor på vår Ica!!!) så vi äter rester och rensar skafferi. Med rätt OK resultat. Paté på danskt rågbröd med cornichons och björnbärsmarmelad med italienskt bubbel till förrätt. Till varmrätt blir det julens rökta vildsvin och kronhjort med en twistad jansson - italienska sardeller i stället för ansjovis (eller som besserwissern skulle säga, ansjovis i stället föe skarpsill). Till det en fyllig spanjor. Till efterrätt blir det praliner och portvin. Sen läggdags när vi har lust!
 
Vi är halventusiastiska vad gäller nyår plus att alla delikatesser plötsligt är extra dyra (599 spänn kilot för räkor på vår Ica!!!) så vi äter rester och rensar skafferi. Med rätt OK resultat. Paté på danskt rågbröd med cornichons och björnbärsmarmelad med italienskt bubbel till förrätt. Till varmrätt blir det julens rökta vildsvin och kronhjort med en twistad jansson - italienska sardeller i stället för ansjovis (eller som besserwissern skulle säga, ansjovis i stället föe skarpsill). Till det en fyllig spanjor. Till efterrätt blir det praliner och portvin. Sen läggdags när vi har lust!

Tydligen är det brist på räkor på fiskauktionen i Göteborg häromdagen var räkorna dyrare än hummern vilket ju inte tillhör vanligheterna. Så tror inte det är enbart upptrissat pris på grund av nyår. Men håller med om att det är ett jättedyrt kilopris för räkor.

Låter som att ni har fått ihop en jättegod meny iallafall!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 717
Senast: Badger
·
Mat Definitivt en av de mer, hrm, otippade rubrikerna i Bukes historia :laugh: Jag och sambon ska gifta oss i Sverige i juni och har kommit...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 366
Senast: Cattis_E
·
Äldre Vad ska ni äta på nyår? Stor bjudning eller ensamt firande? Eller blir det på restaurang? Har ni någon "klassisk" nyårsmat som ni brukar...
10 11 12
Svar
221
· Visningar
16 418
Senast: Sofie_B
·
Äldre Tjo! Min sambo fick bl.a. i julklapp att jag ska ordna trerätters till honom någon kväll. Det har inte skett ännu och det påpekade han...
2
Svar
23
· Visningar
2 280
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp