Vikttråden 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Problemet som jag ser det är att det är svårt att kalkylera hur många kcal som egentligen går åt till träning. Jag vet appar som loggar helt orimliga siffror för vanlig powerwalk eller ridning. Jag tycker det är enklare bara att träningen får komma till som bonus och inte i själva kalkyleringen.
Jag har valt att aldrig inkludera mina tränade kalorier i vad jag äter. Dels för att de ofta är glödjesiffror, men jag vill hellre ha ett större underskott och därmed gå ned i vikt snabbare. Så jag håller med dig :).
 
Jo men alltså, om man äter lika många kalorier som man tränar bort så jämnar det ju ut sig och viktnedgången blir densamma. Tänker jag. Så om man behöver äta för att kunna träna så är det ju bara att göra det. Om man har lust.
Exakt. Alla är inte primärt matmotiverade till sina handlingar.
 
Problemet som jag ser det är att det är svårt att kalkylera hur många kcal som egentligen går åt till träning. Jag vet appar som loggar helt orimliga siffror för vanlig powerwalk eller ridning. Jag tycker det är enklare bara att träningen får komma till som bonus och inte i själva kalkyleringen.

Jag förstår hur du tänker, men om det är klokt att inte kompensera för träning beror ju helt på vad för aktivitet som man ägnar sig åt och hur mycket. Klokheten i att ha träning som bonus kan nog inte generaliseras. Löpning förbränner exempelvis förhållandevis mycket och ett 15 km distanspass kan innebära att halva dagsintaget av kcal förbrukas. Det blir väldigt nedbrytande för kroppen om man inte äter extra för att kompensera. Att äta tillräckligt (vad än det innebär) är ju viktigt även för den som avser gå ned i vikt.
 
Jag förstår hur du tänker, men om det är klokt att inte kompensera för träning beror ju helt på vad för aktivitet som man ägnar sig åt och hur mycket. Klokheten i att ha träning som bonus kan nog inte generaliseras. Löpning förbränner exempelvis förhållandevis mycket och ett 15 km distanspass kan innebära att halva dagsintaget av kcal förbrukas. Det blir väldigt nedbrytande för kroppen om man inte äter extra för att kompensera. Att äta tillräckligt (vad än det innebär) är ju viktigt även för den som avser gå ned i vikt.

Givetvis! Fast det vet man väl redan förhoppningsvis om när man tränar såpass? Är väl kanske inte just de personer som springer flera mil i veckan jag syftar på.
 
Hoppar in i tråden på 68,1 kg (första vägning förra helgen). Idag stod vågen på 67.1 kg, målet är ca 60-61 kg.

I matväg ska jag bli bättre på att äta mindre portioner, att sluta äta när jag egentligen är mätt och inte ta lite till bara för att det är gott. Samt sluta småäta, sluta med Pepsi Max, godis, chips etc.

Vad gäller motion så ska jag komma igång att springa. Kommit ut på två rundor hittills denna veckan och tanken är ett pass till ikväll efter stallet!
 
Vägde mig innan. 70 kg. Det innebär att jag gått upp i vikt. Igen. Fattar inte hur jag kan gå upp när jag ligger på max 1600 kcal om dagen!
 
Vägde mig innan. 70 kg. Det innebär att jag gått upp i vikt. Igen. Fattar inte hur jag kan gå upp när jag ligger på max 1600 kcal om dagen!
Jag går upp i vikt om jag så bara äter 2 knäckemackor/dag. Så jag kommer inte ändra min diet massor. Bara inte överäta, eller äta skräp.

Sedan kommer jag köra på rörelse över hela dagen.
 
Började på 68 kg och nu kommit ner till 58 - 59 kg. Men där verkar jag ha fastnat, skulle vilja ner till 55 kg. Så får skippa allt skräp, har minskat portionerna och äter mer grönt. Kan iofs bero på min nya medicin men den skall inte påverka vikten lika mycket som annan likn. medicin gör.

Har fortfarande för mycket fett på armar, lår och "dubbelhaka". Så vikten är inte det viktigaste utan vill främst minska på fettet.

Börjat träna lite mer också iaf. Vill promenera mer men med vädret som det är nu, är ju det inte så lockande :crazy:
 
Jag har kommit i gång med träningen efter en seg förkylning. Jag kommer aldrig tycka att det är roligt men det är bara att bita ihop och göra det.
Har inte ätit godis på 12 dgr och hittills inte känt ngt sug.
 
Jag går upp i vikt om jag så bara äter 2 knäckemackor/dag. Så jag kommer inte ändra min diet massor. Bara inte överäta, eller äta skräp.

Sedan kommer jag köra på rörelse över hela dagen.

Om man ändå hade det så enkelt. Jag tänker på varenda liten grej jag stoppar i munnen. Allt räknas, till och med vatten.
 
Om man ändå hade det så enkelt. Jag tänker på varenda liten grej jag stoppar i munnen. Allt räknas, till och med vatten.
Enkelt när man ligger på ett kaloriintag på typ 500/dygn och ändå går upp i vikt??
Ja vi har helt klart olika åsikt om vad som räknas som enkelt.
 
Enkelt när man ligger på ett kaloriintag på typ 500/dygn och ändå går upp i vikt??
Ja vi har helt klart olika åsikt om vad som räknas som enkelt.

Jag visste inte att du låg så lågt. Inlägget jag svarade på handlade om att äta knäckebröd.
Jag vet precis hur det är att ha en fucked up metabolism. Jag går upp av precis allt.
 
Jag visste inte att du låg så lågt. Inlägget jag svarade på handlade om att äta knäckebröd.
Jag vet precis hur det är att ha en fucked up metabolism. Jag går upp av precis allt.
En period gjorde jag det. Det konstiga är att jag inte går upp mer av att äta typ 1500 kalorier :confused::confused:
Så jag lägger mig där och sedan gör jag övningar vid varje toabesök, och varje rast. Gissningsvis lär jag ligga runt 150 squats/dag och 2 timmars promenad.
 
En period gjorde jag det. Det konstiga är att jag inte går upp mer av att äta typ 1500 kalorier :confused::confused:
Så jag lägger mig där och sedan gör jag övningar vid varje toabesök, och varje rast. Gissningsvis lär jag ligga runt 150 squats/dag och 2 timmars promenad.

Jag är precis likadan. Det går stadigt uppåt med ungefär samma tempo hur man än gör. Och det enda råd man får är att äta mindre, motionera mera..
 
Jag är precis likadan. Det går stadigt uppåt med ungefär samma tempo hur man än gör. Och det enda råd man får är att äta mindre, motionera mera..
Ja... Det är därför jag försöker göra så att jag rör mig mer över hela dagen. Jag ska lägga in armhävningar och plankan med tänkte jag.

Muskler förbränner ju mer än fett, även i vila. Så jag tänker att på sikt så kanske kanske det kan fungera. Att minska kaloriintaget fungerar inte.

Över ju frossade jag. Vi var på kanarieöarna och jag åt mig proppmätt varje måltid. Kanske insåg kroppen där att man inte behöver spara på allt. För i morse sa vågen att jag hade gått ner ytterligare, till 70,8. Och jag har inte gjort något för att förtjäna det :confused::confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 414
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 176
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 715
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 576
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp