Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så fin dag vi haft! Fika på café, lite häng vid vår kolonistuga som visades för försäljning och så avslutade vi med att åka till en badplats och svalka oss. Kotten fick bada fötterna i strandkanten och var väldigt tyst först av alla intryck, men tjattrade snart som vanligt :D
Somnade snabbt nu ikväll, har nog mycket att smälta.

Idag tog vi med sittdelen till vagnen, han sitter ganska bra i den med en inovidyna i, och vi sätter honom i princip aldrig i högsta läget så det känns som en bra kompromiss. Märkligt, men skönt nog, sover han ännu bättre i den än i liggdelen, så den verkar helt klart vara godkänd ur den synvinkeln :D
 
Så fin dag vi haft! Fika på café, lite häng vid vår kolonistuga som visades för försäljning och så avslutade vi med att åka till en badplats och svalka oss. Kotten fick bada fötterna i strandkanten och var väldigt tyst först av alla intryck, men tjattrade snart som vanligt :D
Somnade snabbt nu ikväll, har nog mycket att smälta.

Idag tog vi med sittdelen till vagnen, han sitter ganska bra i den med en inovidyna i, och vi sätter honom i princip aldrig i högsta läget så det känns som en bra kompromiss. Märkligt, men skönt nog, sover han ännu bättre i den än i liggdelen, så den verkar helt klart vara godkänd ur den synvinkeln :D

Härligt! :) Skönt att sittdelen funkar så bra ju!
Vi har också haft en bra dag, även om vi inte gjort så mycket egentligen. En fika och storhandlat, men vi lyckades tajma allt så bra att lillan somnade i selen under handlingen. Och nu när sambons studier har uppehåll över sommaren är han mycket mer avslappnad :up:
 
Vi har också två katter. Men det har gått över förväntan! Det hjälpte förstås mycket att hunden är kattvan och struntar i dem. Den ena katten slutade bry sig efter ett dygn och den andra är fortfarande vaksam, men vågar nu komma in igen även om hunden är här. :) Innan har de båda två blivit uppjagade i ett träd av grannens hund så deras tidigare erfarenheter av hundar var inte toppenbra :D

Den ena katten skulle nog visa eventuella hundar vem som bestämmer ;) - men den andra skulle flytta in under sängen permanent (nu bor hon bara där på dagtid :p).
 
Härligt! :) Skönt att sittdelen funkar så bra ju!
Vi har också haft en bra dag, även om vi inte gjort så mycket egentligen. En fika och storhandlat, men vi lyckades tajma allt så bra att lillan somnade i selen under handlingen. Och nu när sambons studier har uppehåll över sommaren är han mycket mer avslappnad :up:
Ja det är skönt :) vi använder den barapå ibland dock, eftersom jag inte vill "skapa" en liggdelshatare :D men när vi är iväg såhär är det skönt att kunna sätta bebis lite mer upp, så han kan vara med utan att behöva sitta i knäet :)

Skönt med sommarlov för sambon, och att han kan slappna av lite mer!
 
Vi har testat att läsa böcker för större barn och hon sitter ett tag och tittar intresserat på bilderna samt lyssnar till ens röst. Vore dock roligt att ha något anpassat för bebisar, tips?

Typ pekböcker är jättesvårt tycker jag, de är oftast usla. Vi har dock en om kroppen, köpt på Willys :D, som är helt ok. ”Knacka på!” Är en tidig bok som visst många barn älskar tidigt (men jag har inte läst det själv :o).
 
Så fin dag vi haft! Fika på café, lite häng vid vår kolonistuga som visades för försäljning och så avslutade vi med att åka till en badplats och svalka oss. Kotten fick bada fötterna i strandkanten och var väldigt tyst först av alla intryck, men tjattrade snart som vanligt :D
Somnade snabbt nu ikväll, har nog mycket att smälta.

Idag tog vi med sittdelen till vagnen, han sitter ganska bra i den med en inovidyna i, och vi sätter honom i princip aldrig i högsta läget så det känns som en bra kompromiss. Märkligt, men skönt nog, sover han ännu bättre i den än i liggdelen, så den verkar helt klart vara godkänd ur den synvinkeln :D

Åh, det låter som en supermysig dag verkligen! :)
 
Vi har hund... hon är inte riktigt som alla andra hundar...

819D82A0-5F7B-4A3A-878B-B4A879178531.jpeg
 
Idag var vi på bröllopsfest, en tillställning på 3 h med buffé. Lämnade lilla F med min mamma under tiden, lokalen vi var i låg bara 20 min bort så kändes tryggt. Hade gått jättebra! Hon hade lekt i babygymmet, ätit ersättning och somnat i babyskyddet. När vi kom tillbaka fick min mamma ett leende men jag och min man tittade hon bara på. :cautious:Kändes lite förolämpande. :p
 
Idag var vi på bröllopsfest, en tillställning på 3 h med buffé. Lämnade lilla F med min mamma under tiden, lokalen vi var i låg bara 20 min bort så kändes tryggt. Hade gått jättebra! Hon hade lekt i babygymmet, ätit ersättning och somnat i babyskyddet. När vi kom tillbaka fick min mamma ett leende men jag och min man tittade hon bara på. :cautious:Kändes lite förolämpande. :p
Så kan kotten vara mot mig om jag varit borta en stund och pappa haft honom själv, typ en morgon när jag sovit lite längre. Då tittar han storögt som om han känner igen mig men inte riktigt kan placera mig, tar en 5-10 minuter innan han tinar upp och ler igen :p
Så skönt att det gick bra iaf, gött att ha din mamma så nära så hon kan avlasta :)
 
Det låter som att vi skulle kunna komplettera varandra bra, jag har rätt stor tolerans för vardaglighet! :D Emma-böckerna har jag inte läst sedan jag själv var liten men jag minns dem med nostalgi :)

De mytologiska berättelserna har ju rätt mycket ond och bråd död, men inte så mycket känslomässigt djup/uppbyggd spänning = intr så läskigt enligt mina barn. Men Riddar Blåskägg har vi inte provat! De blir normalt sett mest rädda om någon smyger och håller på att bli upptäckt, gör någonting som de inte får etc - ibland märks det att de har mina gener ;)
Just Emma och lillebror är väl ett arvegods jag gladeligen skulle slänga bort om inte sonen gillade den så mycket. Jag förstår det viktiga i böcker som behandlar vardagliga situationer men jag själv tycker att det är förbannat tråkigt:p

Ja men det har du rätt i (det märks att du är van vi att analysera böcker på ett annat sätt än vad jag gör;)) jag har aldrig tyckt att mytologiska sagor varit särskilt läskiga, snarare fascinerande. Däremot är det precis som du skriver när man inser att någon kommer att bli påkommen eller liknande som kan vara läskigt. Och precis det är vad jag minns som läskigt ur Riddar Blåskägg, när man inser att han kommer att se var hon varit. Jag har förövrigt inte stött på den någon annanstans än i de två böckerna (vet att den finns som opera) och de böckerna innehöll väl mer sagor i vuxenutförandet, typ man skär av delar av fötterna på de elaka styvsystrarna i Askungen, Ariels tunga skärs av osv.
 
Igår hade vi besök av en 6,5 månadsbebis och hennes mammor, så kul att se hur bebisar ändå utvecklas på relativt kort tid och hur barn som ändå ligger 2,5 månad ifrån varann i ålder kan vara lika stora :angel:

Det har jag oxå tänkt på. Ronjas kusin född 4/10 och Ronja född 6/2 skiljer det 1cm och 40g på.
 
Idag är Ronja med pappa hela dagen. Jag är just nu hos frisören och ska på möte i halmstad efter.

På lördag ska båda barnen vara hos farmor över natten. Medan vi ska leka runt på cykelfest.
 
Typ pekböcker är jättesvårt tycker jag, de är oftast usla. Vi har dock en om kroppen, köpt på Willys :D, som är helt ok. ”Knacka på!” Är en tidig bok som visst många barn älskar tidigt (men jag har inte läst det själv :o).
Just ja, knacka på har varit uppskattad här hemma!

Ett tips om man inte har lyxen att få en massa böcker är att ta en sväng till biblioteket!:) Vi gjorde det när vi bodde i stan och det var väldigt uppskattat att kunna testa sig fram och kunna byta böcker lite då och då.
 
Nu börjar jag kunna se ljuset efter den här sjukhelgen:yuck:
Mannen klarade sig fram till igår kväll så han har kunnat sköta det mesta förutom supermammig febrig bebis:meh: det går nog inte att beskriva känslan av att behöva ha en varm febersvettig kropp klistrad mot ens egna när man själv har drygt 39 grader feber:arghh:
Nu är det bara hosta och väldigt snoriga näsor kvar hos mig och barnen.

När vi var på vårdcentralen med bebis för inte så längesen så kollade dom tempen med örontermometer för tydligen hade dom inget annat:confused: jag gjorde en jämförelse i helgen och örontermometern visade sju decimaler lägre temp än rumptermometern(på bebisen då)
På oss andra fungerar örontermometern bra så det är inte den det är fel på.
 
Välkommen tillbaka! :) Jag har faktiskt funderat på var du tog vägen de senaste dagarna, och var på gång att efterlysa dig - men misstänkte att bortavaron berodde på att du haft fullt upp och det var ju skönt att få det bekräftat! :)

Det låter ju som att ni landat i en balanserad lösning när det gäller mammigheten i alla fall! Och jag kan inte låta bli att vara lite nyfiken på vad det är du jobbar med! :) (helt frivilligt att berätta, såklart!)

Tack snälla! :heart Skönt att vara tillbaks!

Ja, just nu känns det väldigt bra. Min man tycker att det är lite jobbigt att vi inte "klarar" oss själva och att vi behöver hjälp och är lite orolig för vad folk ska tycka. Jag kunde inte vara mindre brydd, det är säkert någon som har synpunkter på det här men då får det väl vara så då! Klart att vi kan få det att gå ihop själva men inte utan att det sliter på relationen och det är väl dumt tänker jag när vi faktiskt har farmor som kan och vill komma och vara med John. :)

Jag är egenföretagare, har en liten grupp företag tillsammans med min pappa och bror där jag främst jobbar med det ena som är ett bilföretag där jag sköter ekonomifunktionen. :)
 
Tack snälla! :heart Skönt att vara tillbaks!

Ja, just nu känns det väldigt bra. Min man tycker att det är lite jobbigt att vi inte "klarar" oss själva och att vi behöver hjälp och är lite orolig för vad folk ska tycka. Jag kunde inte vara mindre brydd, det är säkert någon som har synpunkter på det här men då får det väl vara så då! Klart att vi kan få det att gå ihop själva men inte utan att det sliter på relationen och det är väl dumt tänker jag när vi faktiskt har farmor som kan och vill komma och vara med John. :)

Jag är egenföretagare, har en liten grupp företag tillsammans med min pappa och bror där jag främst jobbar med det ena som är ett bilföretag där jag sköter ekonomifunktionen. :)

Säg åt din man att släppa prestigen och ta emot all hjälp ni kan få. Tror inte vi överlevt småbarnsåren utan mor och farföräldrar. Är så tacksam för den ynnesten att haft så stor nätverk runt oss :love:
 
Säg åt din man att släppa prestigen och ta emot all hjälp ni kan få. Tror inte vi överlevt småbarnsåren utan mor och farföräldrar. Är så tacksam för den ynnesten att haft så stor nätverk runt oss :love:

Ja, jag är helt inne på ditt spår! Varför stånga sig blodig med att prompt klara sig själva när det blir såååå mycket enklare med hjälp? Dessutom en riktig lyx för både farmor och barnen att ha en sån nära relation!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
31 329
Hundträning En ny tråd måste vi ju ha nu när den gamla har nått 2000 inlägg :). I lördags hade vi en heldagskurs på klubben med mycket nyttig...
37 38 39
Svar
772
· Visningar
62 748
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 221
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 810
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp