Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, vissa dagar kunde det varit jag som skrev det där!
Hög igenkänning på det där med att testa saker som aldrig funkat tidigare och att göra det i en extra krånglig situation liksom:confused: och sen att man själv får lösa situationen för att det gått överstyr.

I min värld går det inte att skylla på trött efter jobbet eftersom ävrn den föräldralediga har jobbat.

Har ingen annan lösning än att prata om det när det är lugnt omkring. Förklara att vissa lägen inte är jätttelämpliga att testa nya grejer i, om det finns sånt som redan funkar. Och så måste man på nåt vis ändå ge utrymme:p
Om det ändå var NYA grejer som testades... Jättesvårt att prata om det, oavsett utgångsläge så blir han sur. Känner sig kritiserad tror jag. Oavsett hur jag uttrycker mig.

Åh, du har mina sympatier! Sambon var lite likadan tidigare, med skillnaden att han egentligen inte blev irriterad, han märkbart helt enkelt inte att han behövde sova och försökte aldrig aktivt söva honom... Han har lärt sig nu, efter att jag pratade med honom om och han insåg konsekvenserna av en bebis som inte sovit ordentligt.

Det där med att du får ta hand om det sambon orsakar. Kan du åka hemifrån? Dvs kan sambon mata och så också? Min sambo provat också gärna lätta (och i min värld icke-fungerande) saker först men säger jag till hävdar han att han måste få hitta egna knep. Och det köper jag ju, men då får han också lösa det själv.
Hon vägrar flaska, så jag kan inte försvinna. Funderar därför på att börja med gröt nu när hon blir 4 mån, så att fler än jag kan mata (ok enl bvc). Fast egentligen vill jag inte byta ut mål redan.

IGENKÄNNING! Vi bråkade riktigt ordentligt igår och jag blev jätteledsen på min man, tårarna riktigt sprutade till slut. Jag är med bebis 90-95 % av tiden trots att jag jobbar halvtid (har varit mer än halvtid ett tag nu) och han har varit föräldraledig dom senaste veckorna och jag lägger otroligt mycket tid på att läsa på om bebisar och deras behov. Jag känner mig således ganska påläst och informerad. Jag vet inte om det är därför eller bara en slump (kan mycket väl bara vara hur bebis är som individ), men vi har en enormt nöjd och smidig bebis. Det är sådär så att alla reagerar över hur "lätt" han är. Ändå har mannen, utan något som helst stöd för sina tankar, synpunkter på hur jag hanterar honom. Jag söver honom för ofta, för mycket, för krångligt. Det vore skönare om han bara sov två pass dagtid och ensam i sin vagga. Jag blev då så ledsen på mannen för;

1. varför ändra något som fungerar SÅ bra?
2. varför klagar han, det är ju ändå jag som går med honom, söver honom och "krånglar" (jag upplever det varken som jobbigt eller krångligt).

Observera att dom här åsikterna bara kommer ur hans tankar och idéer, han har inte lagt tid på att varken läsa på eller lyssna hur andra har det eller hur andra gör med sina bebisar i samma ålder. ÅÅÅÅÅÅH, blir arg igen bara jag skriver om det. Mannen och storebröderna säger ofta att dom var så oroliga för att bebistiden skulle bli jobbigt men att det är så otroligt skönt att vi har fått en bebis som aldrig skriker och alltid sover. Kan då känna att en liiiiiiten klapp på ryggen till mamman eller åtminstone inte kritik/ifrågasättande är på sin plats.

(jag hoppas verkligen inte att det här inlägget sticker i ögonen på någon, i så fall ber jag så hemskt mycket om ursäkt för det är verkligen inte min mening. Jag menar inte att det jag gör är så bra och därför får jag en enkel och smidig bebis och om alla bara gjorde som jag så skulle deras bebisar vara likadana. Alla bebisar är enskilda individer med sina individuella förutsättningar och utmaningar. Jag är dock stolt över det jobb och den tid jag har lagt ner på att läsa på och lära känna just min bebis för att göra honom så tillfreds och nöjd och skapa så optimala rutiner jag bara kan för att just han ska fungera så bra som möjligt)
Förstår att du blir arg! Har han sagt hur han tänker sig att det ska gå till att bebis ska sova två pass i sin vagga? Eller det ska bara funka?

Så är det nog, och visst kan jag förstå det (framförallt eftersom det jag gör inte fungerar för honom vilket gör att det tar mycket längre tid och är jobbigare för honom). Jag är helt öppen för att han ska få hitta sina sätt att söva honom, men något som blir jobbigt oss emellan är att han när jag har honom så sover han 1-2 h åt gången och när mannen har honom 30-45 min. Sen tycker han att han "ser så pigg ut". Och visst, det är han.. i typ 15 min, sen måste han sövas igen och är då svårare att söva om än om man söver honom direkt när han börjar vakna till efter 45 min. Men allt sånt där vet inte mannen och det har jag full förståelse för, men jag blir ledsen när det känns som att min erfarenhet av vår bebis inte är värd något eller blir ifrågasatt. Vi vill ju ändå samma sak, att bebis ska må så bra som möjligt och det får inte bli prestige i vem som har rätt där tycker jag. Då blir vi alla förlorare.
Sista biten. Tack! Precis sådär känner jag, men har inte kunnat formulera.

Grattis till huset föresten!
 
Blir mer och mer säker på att kotten rusat rakt in i femte språnget i förtid. Han har börjat prova en del av de saker som han enligt Wonder weeks kan lära sig, och är extremt närhetskrävande och har grova humörsvängningar :D Tur sambon är hemma idag, och skönt att jag fick sovmorgon till 8!

Liten vägrade somna i vagnen idag, men slocknade tillslut i min famn med hjälp av napp och sin kanin :heart
Visa bifogad fil 16167
Är han fäst vid kaninen? Hur har ni gjort för att han ska bli det?
 
Är han fäst vid kaninen? Hur har ni gjort för att han ska bli det?
Inget speciellt egentligen, bara haft den med när han ska sova. Det är en snuttekanin, typ Dinglis, som vi märkte att han tyckte om att ha mot kinden när han var trött, och även att han hade svårare att komma till ro i vagnen utan. Nu när han kan styra lite mer själv hur han vill ha den, ligger den ofta över magen/upp mot hakan när han sover, och så pillar han lite med kaninens tassar eller öron i sömnen :heart
 
@soom Så sover han oftast :)
60B15300-4A90-42A6-A61E-E5EA1077311C.jpeg
Sen vet jag iofs inte hur fäst han är vid just den kaninen, eller om vilken snutte som helst skulle funka.
 
Om det ändå var NYA grejer som testades... Jättesvårt att prata om det, oavsett utgångsläge så blir han sur. Känner sig kritiserad tror jag. Oavsett hur jag uttrycker mig.


Hon vägrar flaska, så jag kan inte försvinna. Funderar därför på att börja med gröt nu när hon blir 4 mån, så att fler än jag kan mata (ok enl bvc). Fast egentligen vill jag inte byta ut mål redan.


Förstår att du blir arg! Har han sagt hur han tänker sig att det ska gå till att bebis ska sova två pass i sin vagga? Eller det ska bara funka?


Sista biten. Tack! Precis sådär känner jag, men har inte kunnat formulera.

Grattis till huset föresten!
Om han testar sånt som är testat tidigare utan framgång så ser jag inget fel i att fråga hur han tänker i alla fall:p men så är jag kanske aningens okänslig:angel:

Men om du vänder på det och frågar hur han vill ha det? Och när han gett sin bild över hur han vill ha samvaron med bebis så ställer du följdfrågan om hur han tror att man behöver göra för att ta sig dit.
Och sen tänker jag att det är viktigt att påpeka att det inte är som en dans för dig heller för ju äldre bebisen blir desto svårare blir det för de flesta att anvönda brösten/amningen som en magisk quickfix. Man behöver vara uppe och röra på sig väldigt mycket.
(Till min mans mycket stora förtret. Han försöker sätta dig ner mest hela tiden men det räcker att hans lilla rumpa nuddar soffan så låter bebis meddela att nänänä försök inte lura mig. Och de suckarna och stånkandena som den mannen ger ifrån sig då är inte att leka med:rofl: )
 
Sen några dagar tillbaka gäller satt bebis sitter i det här hemmet:D man får ha lite fallskydd för det kan vara 10 sekunder eller några minuter och sen får hon syn på nåt och tappar fokus och faller som en kägla:rofl:

Annars har det vsrit nåt knas idag för hon har varit tämligen surmulen. Får hoppas hon sover bort det i natt.

Sömntåget har börjat gå något tidigare de senaste dagarna så jag har fått natta vid 18.30 och hon har varit svårsövd, brötat och haft sig.
 
Sen några dagar tillbaka gäller satt bebis sitter i det här hemmet:D man får ha lite fallskydd för det kan vara 10 sekunder eller några minuter och sen får hon syn på nåt och tappar fokus och faller som en kägla:rofl:

Annars har det vsrit nåt knas idag för hon har varit tämligen surmulen. Får hoppas hon sover bort det i natt.

Sömntåget har börjat gå något tidigare de senaste dagarna så jag har fått natta vid 18.30 och hon har varit svårsövd, brötat och haft sig.
Gillar sittande bebis, men icke surmulen och brötig! :D
 
Idag har det regnat och regnat, och varken jag eller sambon var speciellt sugen på att traska runt och sova bebis i vagn ute, så idag har han fått sova i vagn (sittdelen) som rullats över matta i hallen, vilket funkat prima. Skönt!

Matresan fortsätter också, kotten tycker fortfarande precis allt är supergott och blotta åsynen av en sked får honom att sträcka ut båda armarna och kasta sig framåt... Hoppas matgladheten håller i sig, men misstänker att det kan komma bakslag i framtiden. Idag har han iallafall fått smaka lite leverpastej och kokt ägg vid frukosten, och pastasås till lunch. Gott gott gott! :D

Till kvällen invigde vi nya babypoolen, fast inomhus. Tidigare har vi bara badat i spädbarnsbaljan. Poolen håller ju lite mer vatten och blir kanske lättare när han lär sig sitta, men SÅ roligt han hade! Badrummet blev totalt översvämmat av hans plaskande :rofl:
 
Nu har jag jobbat 3 dagar och det har gått bra hemma, men idag har lillan varit lite extra tjurig. Jag säger att det är för hon är mammegris ;) för det är hon verkligen! Så fort jag kommer hem får jag inte lämna henne alls :heart

Så nu ska vi tokmysa på mina lediga dagar! Vi har förresten upptäckt att gurka är väldigt poppis :D det är de godaste hon smakat än så länge!
 
Skönt att jobba lite! @Cattaflajna Känns som det blir extra mycket kvalitetstid när en väl är hemma med bebis då :)

Jag och kotten har varit på mitt jobb idag pga möte med chefen. Kotten charmade skiten ur allihop och tajmade perfekt med sovstunder innan och efter. Så nu är det också bestämt att jag börjar jobba 50% i september, känns hur bra som helst!
 
Sista sovstunden för dagen är kotten oftast svårsövd och kämpar emot sömnen, gnäller och det tar en evig tid... Så har jag äntligen fått honom att sova i vagnen, i hallen pga blåst. Messar sambon och ber honom smyga in lite lugnt när han kommer efter jobbet. Jodå, det gör han, men självklart drar han igen dörren med ett ljudligt klick efter sig och väcker bebis :banghead: 10 minuters sömn kommer han absolut klara sig på till nattning. Inte. :meh:

Nåja, det är han som får underhålla till dess och natta :devil:
 
Inget speciellt egentligen, bara haft den med när han ska sova. Det är en snuttekanin, typ Dinglis, som vi märkte att han tyckte om att ha mot kinden när han var trött, och även att han hade svårare att komma till ro i vagnen utan. Nu när han kan styra lite mer själv hur han vill ha den, ligger den ofta över magen/upp mot hakan när han sover, och så pillar han lite med kaninens tassar eller öron i sömnen :heart
Jag ska genast börja ha med vår kanin vid all sömn! Lilla nappvägraren har dessutom kunnat tänka sig att snutta på örat tre gånger idag. Hoppas det kan fortsätta så :)
 
Om han testar sånt som är testat tidigare utan framgång så ser jag inget fel i att fråga hur han tänker i alla fall:p men så är jag kanske aningens okänslig:angel:

Men om du vänder på det och frågar hur han vill ha det? Och när han gett sin bild över hur han vill ha samvaron med bebis så ställer du följdfrågan om hur han tror att man behöver göra för att ta sig dit.
Och sen tänker jag att det är viktigt att påpeka att det inte är som en dans för dig heller för ju äldre bebisen blir desto svårare blir det för de flesta att anvönda brösten/amningen som en magisk quickfix. Man behöver vara uppe och röra på sig väldigt mycket.
(Till min mans mycket stora förtret. Han försöker sätta dig ner mest hela tiden men det räcker att hans lilla rumpa nuddar soffan så låter bebis meddela att nänänä försök inte lura mig. Och de suckarna och stånkandena som den mannen ger ifrån sig då är inte att leka med:rofl: )
Jag tror snarare att det är han som är en aning känslig, och eftersom självförtroendet inte är på topp så vill jag ju inte sänka det. Tack för bra förslag! Det kan nog vara en bra ingång, där han själv får komma på saker och därmed slipper känna sig kritiserad. (Och alla ska veta att den där quickfixen verkligen funkar dåligt numera.)
 
Skönt att jobba lite! @Cattaflajna Känns som det blir extra mycket kvalitetstid när en väl är hemma med bebis då :)

Jag och kotten har varit på mitt jobb idag pga möte med chefen. Kotten charmade skiten ur allihop och tajmade perfekt med sovstunder innan och efter. Så nu är det också bestämt att jag börjar jobba 50% i september, känns hur bra som helst!

Ja men så är det verkligen! Jag tycker det är svårast eller jobbigast innan man kommit utanför dörren hemma bara :p men annars går jobbdagarna fort än så länge med. Sen är det lite krångligt med amningen att jag måste ta en paus då och då för att pumpa, men det funkar ju iaf.

Härligt att du med ska börja till hösten :D fast jag hem igen då men det ger verkligen extra energi också känner jag att få komma ut och jobba, prata med andra vuxna men även veta att jag kommer gå hem igen i höst.

Tänkte på er idag förresten, fick nämligen in en likadan snutte kanin som eran. Någon som tappat sin :(
 
Barnen sov hos farmor i lördags. Alla är så imponerade av Ronja. Havanna har alltid vart väldigt restriktiv med vem hon vart i famnen hos. Hon har aldrig vart enkel på det sättet. Medan Ronja gick från famn till famn utan ett ord. Nöjd och glad hela kvällen trots massa folk. Dom somnade fort båda två utan minsta problem.
Jag och gubben var på cykelfest. Jisses vilket roligt upplägg!
 
Ja men så är det verkligen! Jag tycker det är svårast eller jobbigast innan man kommit utanför dörren hemma bara :p men annars går jobbdagarna fort än så länge med. Sen är det lite krångligt med amningen att jag måste ta en paus då och då för att pumpa, men det funkar ju iaf.

Härligt att du med ska börja till hösten :D fast jag hem igen då men det ger verkligen extra energi också känner jag att få komma ut och jobba, prata med andra vuxna men även veta att jag kommer gå hem igen i höst.

Tänkte på er idag förresten, fick nämligen in en likadan snutte kanin som eran. Någon som tappat sin :(
Åh, vilken misär med tappad kanin! Jag har fått tipset av mer erfarna småbarnsföräldrar att ha dubbel uppsättning av favoriterna. "Tyvärr" fick vi kottens kanin av en kompis som inte använt den till deras son, och jag har letat överallt efter en till :D Får helt enkelt hålla hårt i den vi har!
 
Åh, vilken misär med tappad kanin! Jag har fått tipset av mer erfarna småbarnsföräldrar att ha dubbel uppsättning av favoriterna. "Tyvärr" fick vi kottens kanin av en kompis som inte använt den till deras son, och jag har letat överallt efter en till :D Får helt enkelt hålla hårt i den vi har!
Jag tror jag har en som inte används, ta en bra bild på Kottens så ska jag jämföra dem!:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
31 424
Hundträning En ny tråd måste vi ju ha nu när den gamla har nått 2000 inlägg :). I lördags hade vi en heldagskurs på klubben med mycket nyttig...
37 38 39
Svar
776
· Visningar
63 506
Senast: Tajger
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 695
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 813
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Lön - hovslagare??
  • Hage
  • WE-tråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp