Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kotten har sovit orimligt bra idag, runt 4,5 timme fördelat på fyra tillfällen. Dock lite sämre (kortare) sista gången och var också lite svårnattad, men vi fortsätter testa oss fram, så får vi se om det var en tillfällighet eller ej :)


Dessutom har han nu blivit mer och rörlig. Lämnade honom tex på rygg i väntrummet någon minut och gick för att diska nappflaska. Kom tillbaka till nöjd bebis på mage, som alltså för första gången klurat ut hela vändningen från rygg! Dessutom har han nu börjat vrida sig runt på både mage och rygg, så det är sällan han ligger kvar där jag lägger honom några längre stunder :p

Jag har försökt filma lilla F:s vändningar, men hon gör det alltid obevakat. :cautious:

*kl*

Idag skulle vi plocka smultron med min mamma och handla lite grejer. Lilla F var inte alls nöjd i bilen som hon brukar vara utan grät flera gånger. Tog pauser för blöjbyte och amningar men ledsen när hon sattes i babyskyddet igen. Inte alls kul. :down: Tänderna börjar komma så tror kanske det var det, kombinerat med lite magknip. Hon bajsar flera gånger per dag nu, läste någonstans (kanske här?) att det kunde bli så när tänderna kom.
 
Jag har försökt filma lilla F:s vändningar, men hon gör det alltid obevakat. :cautious:

*kl*

Idag skulle vi plocka smultron med min mamma och handla lite grejer. Lilla F var inte alls nöjd i bilen som hon brukar vara utan grät flera gånger. Tog pauser för blöjbyte och amningar men ledsen när hon sattes i babyskyddet igen. Inte alls kul. :down: Tänderna börjar komma så tror kanske det var det, kombinerat med lite magknip. Hon bajsar flera gånger per dag nu, läste någonstans (kanske här?) att det kunde bli så när tänderna kom.

Tänk att de har sådan koll på när man ser dem eller inte! :D

Tråkigt med bilstrul, hoppas det är tillfälligt/tandrelaterat!
 
Ang mat så har vi haft matkasse varannan vecka hela våren. Ingen jätte spännande mat, men skönt att slippa fundera så mycket. Nu har den sommaruppehåll och vi är dessutom fattiga :p så vi har börjat äta ur frysen, vilket innebär att vi får lyxa lite med älg,vildsvin, kräftor (!) och kronhjort + förra årets grönsaker, så det blir inte helt fel hoppas jag :)

Det är ju lätt för oss än så länge iom att vi inte har större barn och ingen av oss är speciellt kräsna. Jag var dock ett mycket kräset barn så jag hoppas ju innerligt att kottens matglädje kommer hålla i sig!

Det låter inte så jobbigt att tömma er frys! :d

Både jag och sambon var vansinnigt kräsna som barn, så det här är väl straffet :meh:. Femåringen minskar ständigt sin palett av vad han kan tänka sig äta, mycket uppmuntrande när man tänkt till och valt något som brukar vara ett säkert kort :cautious:. Men, som de mantrar på ett annat forum, ”this too shall pass”...
 
Under graviditeten bröt jag ihop mer än en gång över mat som inte gick hem hos mannen, kände mig som en kass fru. Hej stenåldershormoner :D
Smart med lista, det ska jag kopiera. Köttfärs är populärt hos barnfamiljer har jag förstått, bra att veta vad som väntar :p

Bara att börja samla köttfärsrecept redan nu ;). Trist bara om man som jag gärna skulle dra ner lite på köttet! Men det är klart, båda barnen (och jag :D) älskar bakad potatis med smör, och det är ju vegetariskt ;)
 
Det låter inte så jobbigt att tömma er frys! :d

Både jag och sambon var vansinnigt kräsna som barn, så det här är väl straffet :meh:. Femåringen minskar ständigt sin palett av vad han kan tänka sig äta, mycket uppmuntrande när man tänkt till och valt något som brukar vara ett säkert kort :cautious:. Men, som de mantrar på ett annat forum, ”this too shall pass”...
Verkligen inte, idag åt vi hjortfärsbiffar med timjansmör och potatisstomp. :det Glömde dessutom nämna den hemgjorda glassen och sambons alla brödbak. Kan bli en angenäm matsommar :p

Jag misstänker att den där kräsenheten många barn uppvisar kan komma även om det så att säga börjar bra, så jag ropar inte hej än :p
 
Jag har försökt filma lilla F:s vändningar, men hon gör det alltid obevakat. :cautious:

*kl*

Idag skulle vi plocka smultron med min mamma och handla lite grejer. Lilla F var inte alls nöjd i bilen som hon brukar vara utan grät flera gånger. Tog pauser för blöjbyte och amningar men ledsen när hon sattes i babyskyddet igen. Inte alls kul. :down: Tänderna börjar komma så tror kanske det var det, kombinerat med lite magknip. Hon bajsar flera gånger per dag nu, läste någonstans (kanske här?) att det kunde bli så när tänderna kom.
Trist att hon var så missnöjd i bilen! Hoppas det går över snart. Kanske hon var varm? Har varit varmt här idag iaf, men vet ju inte hur det varit i Stockholm...
Kotten bajsar 2-3 gånger om dagen nu sen kanske 1 vecka tillbaka, innan det bara en gång om dagen, så det kan ju ha med tänder att göra.

Dessutom kräks han plötsligt mycket mer än vanligt, mer kaskadkräks än de små mängder som kommit innan. Har hört både att det kan ha med tänder att göra och att det är en myt, så jag vet inte vad jag ska tro...
 
:up:
Tycker det är så himla intressant att höra om olika rutiner, tack!!:up:

Kotten verkar sova bra med förskjuten natt, har klämt till med en timme i vagnen nu på morgonen, återstår att se om det blir mer eller om han vaknar strax.

Vi märker ju också att han är rejält trött ganska tidigt, igår sov han sin sista tupplur fram till ca 18:15, men började ändå vara tydligt trött max 20 minuter senare, alltså vanlig tid.

Vi var lite oroliga att han skulle bli svår att natta när vi bröt rutinen och höll honom uppe längre, men (peppar peppar) gick det på smidiga 20 minuter.

Det vore ju skönt om vi kunde få till natt till iallafall 05:30 som idag, inte minst känner jag så av egoistiska skäl :angel:
Nästa helg åker vi ju på bröllop och ska bo på hotell fre-sön, dvs ingen möjlighet för den ena föräldern att smita undan i ett annat rum. :nailbiting: I värsta fall får vi väl anamma kottens läggningstid så vi får iallafall lite sömn.

Eller så får en av er gå upp och gå ut och gå? (Fast jag hoppas på fortsatt sömnframgång för er istället!)

@Positron s inlägg fick mig att tänka på de sommarmorgnar vi var ute och gick med mellanbarnet i selen för att han inte skulle väcka äldsta. Bättre årstid, måste jag säga ;). Sambon och jag har helt olika bild av vid vilken tid det brukade vara, men i alla fall - det gick över utan att vi gjorde något särskilt.
 
Trist att hon var så missnöjd i bilen! Hoppas det går över snart. Kanske hon var varm? Har varit varmt här idag iaf, men vet ju inte hur det varit i Stockholm...
Kotten bajsar 2-3 gånger om dagen nu sen kanske 1 vecka tillbaka, innan det bara en gång om dagen, så det kan ju ha med tänder att göra.

Dessutom kräks han plötsligt mycket mer än vanligt, mer kaskadkräks än de små mängder som kommit innan. Har hört både att det kan ha med tänder att göra och att det är en myt, så jag vet inte vad jag ska tro...

Hoppas också det. :(

Intressant! Lilla F har spytt stora mängder några gånger de senaste dagarna, vilket inte hänt innan.
 
Eller så får en av er gå upp och gå ut och gå? (Fast jag hoppas på fortsatt sömnframgång för er istället!)

@Positron s inlägg fick mig att tänka på de sommarmorgnar vi var ute och gick med mellanbarnet i selen för att han inte skulle väcka äldsta. Bättre årstid, måste jag säga ;). Sambon och jag har helt olika bild av vid vilken tid det brukade vara, men i alla fall - det gick över utan att vi gjorde något särskilt.
Ja, det känns rimligare än att sitta på toaletten :D dock lätt för mig att säga, det är ju jag som brukar få sova :p
 
Verkligen inte, idag åt vi hjortfärsbiffar med timjansmör och potatisstomp. :det Glömde dessutom nämna den hemgjorda glassen och sambons alla brödbak. Kan bli en angenäm matsommar :p

Jag misstänker att den där kräsenheten många barn uppvisar kan komma även om det så att säga börjar bra, så jag ropar inte hej än :p

Åååååh vad gott det låter! Här slog vi på stort med pizza istället (sambon föreslog tacos eftersom vi kom hem ”sent” relativt middagen, men jag väste att jag behövde mer fett :angel:. Och nu är jag mer hungrig :o)

Klokt! :D Nämnda femåring ääääälskade till exempel broccoli. Lycka till att ens få lägga det på hans tallrik idag :cautious:

(Inte en strid värd att ta... pratade med grannarna här om veckan, de har återkommande kommenterat att de ”aldrig hör lilla A”. Men den här gången med tillägget ”... men X hör vi” :grin:)
 
Eller så får en av er gå upp och gå ut och gå? (Fast jag hoppas på fortsatt sömnframgång för er istället!)

@Positron s inlägg fick mig att tänka på de sommarmorgnar vi var ute och gick med mellanbarnet i selen för att han inte skulle väcka äldsta. Bättre årstid, måste jag säga ;). Sambon och jag har helt olika bild av vid vilken tid det brukade vara, men i alla fall - det gick över utan att vi gjorde något särskilt.
Ja alltså det hände ju även att det var sommar när de där nattliga/urtidiga selpromenaderna skedde. Jag bara lät bli att nämna att den där perioden, som gick över av sig själv, varade länge:meh:
Numera har vi ställt om oss själva och tycker att allt efter 05 är ok och efter 06 är det sovmorgon:D
Mvh för evigt sömnstörd
 
(Inte en strid värd att ta... pratade med grannarna här om veckan, de har återkommande kommenterat att de ”aldrig hör lilla A”. Men den här gången med tillägget ”... men X hör vi” :grin:)
:rofl:
Ärligt, om inte annat :D
Med en son som låter som en korsning mellan mistlur, ilsken katt och velociraptor vare sig han är glad eller arg så har jag medlidandet med dig :D men skönt att A är tystlåten iallafall!
 
Ja alltså det hände ju även att det var sommar när de där nattliga/urtidiga selpromenaderna skedde. Jag bara lät bli att nämna att den där perioden, som gick över av sig själv, varade länge:meh:
Numera har vi ställt om oss själva och tycker att allt efter 05 är ok och efter 06 är det sovmorgon:D
Mvh för evigt sömnstörd

Numer har våra stora barn regeln att man inte får stiga upp innan kl 6 - och kan hålla den :up:. Sambon däremot verkar ha tagit stor skada för han stiger ofta upp 4-5.30 någon gång :p. Jag sover gärna till 6-6.30 någon gång däremot, familjens svarta får ;)
 
Ja alltså det hände ju även att det var sommar när de där nattliga/urtidiga selpromenaderna skedde. Jag bara lät bli att nämna att den där perioden, som gick över av sig själv, varade länge:meh:
Numera har vi ställt om oss själva och tycker att allt efter 05 är ok och efter 06 är det sovmorgon:D
Mvh för evigt sömnstörd
Våra bästa vänner har två barn som också är ruskigt morgonpigga. Vi ska förbi dom påväg hem från bröllopet på söndag, idag fick jag ett meddelande om att kaffet serveras från klockan 6 på söndag :D Vi får helt enkelt bilda klubb, sömnstörda med morgonpigga barn...
 
:rofl:
Ärligt, om inte annat :D
Med en son som låter som en korsning mellan mistlur, ilsken katt och velociraptor vare sig han är glad eller arg så har jag medlidandet med dig :D men skönt att A är tystlåten iallafall!

Ja, det får jag ge dem! :D

Fantastisk lätesbeskrivning! :D Lilla A är nog rätt normallåtande för en bebis, men normalt sett är våra hus inte särskilt lyhörda - om man inte tar i av sina lungors fulla kraft och illtjuter då :p
 
Numer har våra stora barn regeln att man inte får stiga upp innan kl 6 - och kan hålla den :up:. Sambon däremot verkar ha tagit stor skada för han stiger ofta upp 4-5.30 någon gång :p. Jag sover gärna till 6-6.30 någon gång däremot, familjens svarta får ;)
Både jag och pappan är morgonpigga sen tidigare men det innebar att vi gick upp mellan 7 och 8 på helgerna. Inte vid 4:cautious:
(För längesedan, i begynnelsen;):D, och vi hade festat till det lite var det inte ovanligt att vi fortfarande var lite småfulla när vi gick upp på morgonen:angel: för vi sov ju inte längre bara för att vi var uppe senare (man behöver ju inte undra var våra barn fått den genen ifrån när vi båda har den:p))
 
Och på ämnet sömn så vaknar M (måste sluta kalla henne bebisen för rätt som det är då är hon ju ingen bebis längre:nailbiting:) på mage flera gånger om dagen i full färd med att försöka krypa och är således vrålförbannad för att det inte går.
Men det är nog inte länge till som det inte går för hon ska verkligen ha en guldstjärna för sin ihärdighet:D
Men just nu känner jag att hon kan väl vänta några månader till och fortsätta vara en tjock, glad korvunge som i alla fall blir kvar i det rummet man lägger henne i? Allt blir enklare då!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
31 173
Hundträning En ny tråd måste vi ju ha nu när den gamla har nått 2000 inlägg :). I lördags hade vi en heldagskurs på klubben med mycket nyttig...
37 38 39
Svar
772
· Visningar
62 545
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 799
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp