Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Både jag och pappan är morgonpigga sen tidigare men det innebar att vi gick upp mellan 7 och 8 på helgerna. Inte vid 4:cautious:
(För längesedan, i begynnelsen;):D, och vi hade festat till det lite var det inte ovanligt att vi fortfarande var lite småfulla när vi gick upp på morgonen:angel: för vi sov ju inte längre bara för att vi var uppe senare (man behöver ju inte undra var våra barn fått den genen ifrån när vi båda har den:p))
Ja alltså, man blir ju nästan lite skamsen som "gnäller" över egenskaper som ungen bevisligen ärvt av en eller två föräldrar. Jag minns alla gånger jag sov över med kompisar som barn, hur jag alltid (!) vaknade ett par timmar före mina vänner och låg och hade långtråkigt... Tillslut lärde jag mig packa med en bok att läsa tills dom vaknade :p (Jag brukade också be om lov att få gå och lägga mig som ganska liten :D så var inget svårnattat barn. Är ingen nattuggla som vuxen heller)
Jag är fortfarande morgonpigg, sover sällan längre än 8, ens efter sena kvällar/nätter. Men nej, 4-5 är liksom inte ok nånstans :p
 
Det här med middag som ni pratar om. Min man är otroligt kräsen och jag gillar att laga mat. En dålig kombination.

Men jag började för ett tag sedan med en lista på rätter som går hem hos oss. Sedan utgår jag från den var vecka (är planen, när den är påfylld ordentligt) just nu är det ca 15 rätter på den, som går hem hos hela familjen.
Planen är att försöka få Ordning på matbudgeten ordentligt, då vi gör av med sjuka summor på mat. Dock räknar vi in ersättning och blöjor på matkontot då allt vi handlar i matbutik räknas in.
 
Det här med middag som ni pratar om. Min man är otroligt kräsen och jag gillar att laga mat. En dålig kombination.

Men jag började för ett tag sedan med en lista på rätter som går hem hos oss. Sedan utgår jag från den var vecka (är planen, när den är påfylld ordentligt) just nu är det ca 15 rätter på den, som går hem hos hela familjen.
Planen är att försöka få Ordning på matbudgeten ordentligt, då vi gör av med sjuka summor på mat. Dock räknar vi in ersättning och blöjor på matkontot då allt vi handlar i matbutik räknas in.

Då är vi fler som jobbar med listor! Vill du dela din lista? :) Så kan man kanske få fråga vidare om recept om det är något som låter intressant :)

Vår alla-äter-lista:
Franska örtfärsbiffar
Bamsebiff
Hamburgare eller järpar (samma smet, bara olika form ;))
Tacos
Katrinplommonjärpar
(... det var det här med köttfärs...)
Ugnspannkaka
Pannkakor
Souvlaki
Fiskmedaljonger
Stekpannebröd
+ några rätter som sambon lagar som jag inte ”kan”

Annat vi äter ofta men som inte genererar glada miner hos alla:
Baconsås
Ugnsstekt falukorv
Lax i ugn
Fisk i ugn

Tomatsoppa är väldigt populärt hos barnen också, men då äter de bara bröd ;). När sambon är borta äter vi bakad potatis eller raggmunk :D
 
Ja alltså, man blir ju nästan lite skamsen som "gnäller" över egenskaper som ungen bevisligen ärvt av en eller två föräldrar. Jag minns alla gånger jag sov över med kompisar som barn, hur jag alltid (!) vaknade ett par timmar före mina vänner och låg och hade långtråkigt... Tillslut lärde jag mig packa med en bok att läsa tills dom vaknade :p (Jag brukade också be om lov att få gå och lägga mig som ganska liten :D så var inget svårnattat barn. Är ingen nattuggla som vuxen heller)
Jag är fortfarande morgonpigg, sover sällan längre än 8, ens efter sena kvällar/nätter. Men nej, 4-5 är liksom inte ok nånstans :p

Så länge det är den andra föräldern de ärvt det av så måste det väl vara legitimt att gnälla? ;)
 
Och på ämnet sömn så vaknar M (måste sluta kalla henne bebisen för rätt som det är då är hon ju ingen bebis längre:nailbiting:) på mage flera gånger om dagen i full färd med att försöka krypa och är således vrålförbannad för att det inte går.
Men det är nog inte länge till som det inte går för hon ska verkligen ha en guldstjärna för sin ihärdighet:D
Men just nu känner jag att hon kan väl vänta några månader till och fortsätta vara en tjock, glad korvunge som i alla fall blir kvar i det rummet man lägger henne i? Allt blir enklare då!

Heja M! :bump:

... men ta det varligt! (Lilla A:s kusin, född 6/1, kryper. Och kraschar :nailbiting:)
 
Tillbaka hemma efter en lång midsommarhelg som slutade med en liten "omväg" för att köpa ett hästsläp. Vi fastnade i köer och satt i bilen mellan 10-19 (fast då hade vi ett längre lunchstopp och ett kort middagsstopp). Bebis sov nästan hela dagen (!) och var bara missnöjd den sista halvtimmen. Det har varit väldigt mycket intryck för henne i helgen så jag gissar att hon behövde sova ikapp för att smälta allt. Att tälta med bebis gick för övrigt jättebra! Hon var svårsövd på kvällarna (gissar på intrycken igen - det var svårt att få henne att slappna av och hon kämpade för att hålla ögonen öppna och inte missa något som hände runtomkring) men när hon väl somnat så sov hon som en stock med bara en kort amning på morgonsidan som hon närapå sov sig igenom.
 
Då är vi fler som jobbar med listor! Vill du dela din lista? :) Så kan man kanske få fråga vidare om recept om det är något som låter intressant :)

Vår alla-äter-lista:
Franska örtfärsbiffar
Bamsebiff
Hamburgare eller järpar (samma smet, bara olika form ;))
Tacos
Katrinplommonjärpar
(... det var det här med köttfärs...)
Ugnspannkaka
Pannkakor
Souvlaki
Fiskmedaljonger
Stekpannebröd
+ några rätter som sambon lagar som jag inte ”kan”

Annat vi äter ofta men som inte genererar glada miner hos alla:
Baconsås
Ugnsstekt falukorv
Lax i ugn
Fisk i ugn

Tomatsoppa är väldigt populärt hos barnen också, men då äter de bara bröd ;). När sambon är borta äter vi bakad potatis eller raggmunk :D

Självklart.
Än så länge ser listan ut såhär. Jag försöker allt mer smyga in vegetariskt och petar gärna i linser i köttfärssåsen osv. För då klagar inte sambon :angel:
H äter det mesta, så länge det är lite smak på det.


Panerad fisk, ris och currysås
Pastasås på kassler och ädelost
Köttbullar/pannbiff skysås och potatis/potatismos
Lasagne
Köttfärssås spagetti
Pannkakor
Hemlagad pizza
Pyttipanna och ägg
Korv med bröd/mos
Korvstroganoff med ris/pasta
Lax i citronsås
Kassler, ris och currysås
Flygande Jakob
Tacopaj
Pastasås (kassler, bacon, champinjoner, Philadelphia (örter))
 
Här har vi förutom hus, bebis och kattungar (i den ordningen) även skaffat häst (!). Eller egentligen lånar vi två ston över sommaren men trivs dom och allt funkar så blir dom antagligen kvar hos oss. Med andra ord blir det inte så mycket tid över att skriva på forum, men jag läser ändå allt i denna tråd. Folk tycker nog att vi är galna som tagit på oss så mycket men jag tycker att det går väldigt bra och mest är roligt. Angående barnvakt så bor vi på samma gård som svärföräldrarna och det är, enligt mig, en enorm tillgång. Igår var jag och sambon ute och red medan farfar vaktade bebis. Hon hade skött sig jättebra och ridturen var helt fantastiskt mysig :love: Det beror ju självklart på vad man har för relation med barnets mor- och farföräldrar, men för mig känns det väldigt naturligt att ta dom till hjälp (så länge dom tycker att det är roligt och vill hjälpa till, såklart). Vi har medvetet flyttat till ett generationsboende och är nog lite mer inne på "it takes a village" än bara kärnfamiljen. Så @Sofie_B jag tycker ni gör helt rätt med farmor som barnvakt, vi är som sagt likadana! Jag är även inne på precis samma spår som du med att följa bebis: hon sover mellan oss och jag tycker att det är så smidigt. Jag kan liggamma, och jag och pappan kan hålla hennes hand eller krama om henne om hon blir orolig i sömnen vilket brukar få henne att slappna av igen och somna om. Vi alla sover för det mesta jättebra. Varför ändra på ett fungerande koncept, tänker jag? När jag slutar amma kommer vi antagligen försöka med egen säng men innan dess känner jag faktiskt ingen motivation att ens testa.

Midsommarafton ska vi spendera hos mormor och morfar, därefter ska vi åka till vänner på midsommardagen och stannar till måndag. Antagligen kommer vi att tälta hos vännerna men jag väljer faktiskt hellre det än att sova i en 90-säng och ha bebis på golvet eller dylikt. Så länge man klär på henne och bullar upp med filtar så går det nog bra. Jag älskar dessutom att tälta :). Vi har gjort en del långa bilresor med bebis (4-5 h) och det brukar gå jättebra. Hon sover mycket i bilen och planerar man bara för ett amnings- och blöjbytesstopp så har det inte varit några problem alls. Vi är väldigt lyckligt lottade med en okomplicerad bebis, jag gissar att vi kanske inte orkat eller velat ha så många projekt och resor som vi har gjort den här våren annars.

Låter underbart! :love: Vi har i många år diskuterat generationsboende, men då med min pappa och hans sambo. Dom får dock aldrig tummen ur så nu köpte vi eget boende, men jag kan verkligen se fördelarna med det. Både för en själv och för barnet/barnen som får en väldigt tight relation med mor-/farföräldrar!
 
Tipsar förresten om aeromoov-dyna till bilen, iallafall ifall ni har bebis som blir väldigt svettig och varm om ryggen i bilen. Så var det här, vilket garanterat bidrog till missnöjet, men märkte stor skillnad också när vi skaffade en sån till babyskyddet :)

Vi har också köpt en sån men inte testat än! :up:
 
Åh vad kämpigt det låter för alla som har problem med sömnen hos bebis! Speciellt vill jag skicka lite kärlek och styrkepepp till @FeatherCloud :heart Jag skulle helt gå under om min bebis ville kliva upp sådär tidigt. Jag är väl inte direkt någon jättemorgonmänniska i vanliga fall heller, men nu med amningsuppvaken (John ammar 4 ggr per natt) behöver jag verkligen min sömn. Min vana trogen har jag följt minsta motståndets lag gällande Johns nattningsrutiner och sett till att han sover dom timmar jag vill sova. Det innebär att vi går och lägger oss 21, senast 22 sover han alltid och sen vaknar han vid 08-09 på morgonen. Imorse fick jag till och med sitta och vänta på honom så att jag skulle kunna amma innan jag åkte till jobbet. Börjar egentligen 09 men nu kom jag inte in förrän 09.30... :angel:
 
John har nu gjort sin första resa, i helgen åkte vi Finlandsfärja över till Helsingfors tillsammans med farmor och farfar. John var så sjukt duktig, han sov precis som hemma (första gången han sover någon annanstans än i vår säng) och var nöjd och glad hela resan. Dock sov han betydligt mindre än vanligt och var lite svårsövd vilket resulterade i lite tårar innan han somnade för natten både i söndags och igår. Har dock märkt att det fungerar bra att bara bryta det då, låta honom vara med bröderna en liten stund eller ta upp och leka lugnt med honom eller liknande. Helt tvärtemot vad jag tidigare trott, då har jag trott att det ska göra honom pigg och "förstöra" den pågående sövningen och göra att det bara tar längre tid.
 
Åh vad kämpigt det låter för alla som har problem med sömnen hos bebis! Speciellt vill jag skicka lite kärlek och styrkepepp till @FeatherCloud :heart Jag skulle helt gå under om min bebis ville kliva upp sådär tidigt. Jag är väl inte direkt någon jättemorgonmänniska i vanliga fall heller, men nu med amningsuppvaken (John ammar 4 ggr per natt) behöver jag verkligen min sömn. Min vana trogen har jag följt minsta motståndets lag gällande Johns nattningsrutiner och sett till att han sover dom timmar jag vill sova. Det innebär att vi går och lägger oss 21, senast 22 sover han alltid och sen vaknar han vid 08-09 på morgonen. Imorse fick jag till och med sitta och vänta på honom så att jag skulle kunna amma innan jag åkte till jobbet. Börjar egentligen 09 men nu kom jag inte in förrän 09.30... :angel:
Tack! :heart jag försöker se det positivt, är ju tack och lov inte ensam om det eftersom sambo tar sin del, och att vi ändå börjar hitta våra knep för en fungerande tillvaro. :)
 
Självklart.
Än så länge ser listan ut såhär. Jag försöker allt mer smyga in vegetariskt och petar gärna i linser i köttfärssåsen osv. För då klagar inte sambon :angel:
H äter det mesta, så länge det är lite smak på det.


Panerad fisk, ris och currysås
Pastasås på kassler och ädelost
Köttbullar/pannbiff skysås och potatis/potatismos
Lasagne
Köttfärssås spagetti
Pannkakor
Hemlagad pizza
Pyttipanna och ägg
Korv med bröd/mos
Korvstroganoff med ris/pasta
Lax i citronsås
Kassler, ris och currysås
Flygande Jakob
Tacopaj
Pastasås (kassler, bacon, champinjoner, Philadelphia (örter))

Tack! :) Några av rätterna prickar de rätter som min sambo lagar ser jag :D

Sista pastasåsen, hur gör du den?
 
Tack! :) Några av rätterna prickar de rätter som min sambo lagar ser jag :D

Sista pastasåsen, hur gör du den?
Tack! :) Några av rätterna prickar de rätter som min sambo lagar ser jag :D

Sista pastasåsen, hur gör du den?

Jag använder ofta Philadelphia istället för CF då man oftast slipper reda såsen.
Och den med hmm är det vitlök och örter? (Den gröna) Är grymt god i en pastasås.
Sedan kastar jag i det som finns hemma. Oftast överbliven kassler, lök, bacon och champinjoner. Ibland kastar jag i lite frysta ärtor. Beror lite på om sambon är hemma eller ej. Det är lite en ”ta vad som finns hemma”-sås
 
Idag var det strandhäng som stod på schemat Införskaffade oss ett uv-tält för ett tag sedan ett av de större som även en vuxen kan sitta i gillar skarpt!

För första gången någonsin vaknade vi i morse med en blöja som läckt. Aldrig vart med om innan, på något av barnen. R var blöt upp till armhålan :eek:

A2B56C09-116B-4E45-8B91-17FFD4626FA7.jpeg
 
Idag var det strandhäng som stod på schemat Införskaffade oss ett uv-tält för ett tag sedan ett av de större som även en vuxen kan sitta i gillar skarpt!

För första gången någonsin vaknade vi i morse med en blöja som läckt. Aldrig vart med om innan, på något av barnen. R var blöt upp till armhålan :eek:

Visa bifogad fil 16542
Vi har också ett uv-tält, swimpy xxl, kanske är samma? Gillas skarpt här och används även i trädgården!
 
Fick träffa en arbetsterapeut i förmiddags för händerna. Hon vred och vände och provocerade alla möjliga leder men hittade egentligen ingenting mer än något nedsatt känsel i höger jämfört med vänster, samt ömma/irriterade muskelfästen uppe vid armbågarna. Fick iallafall ortoser att använda för domningarna, så får vi se om det blir bättre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
31 318
Hundträning En ny tråd måste vi ju ha nu när den gamla har nått 2000 inlägg :). I lördags hade vi en heldagskurs på klubben med mycket nyttig...
37 38 39
Svar
772
· Visningar
62 667
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 134
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 810
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp