Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känns som att vår tjej är liten, trots att hon ligger lite över normalkurvan. Trådens bebisar är stabila saker :) 7,8 kg och 66,5 cm var hon på 6-månaderskontrollen, som dock ägde rum 10 dagar innan hon verkligen fyllde 6 månader.

Jag tycker det känns rätt vanligt med stora bebisar nu, undrar om medlet verkligen ligger på medelkurvan längre? Men lilla A är i alla fall mindre än vad mellanbarnet var i motsvarande ålder!
 
Jag tycker det känns rätt vanligt med stora bebisar nu, undrar om medlet verkligen ligger på medelkurvan längre? Men lilla A är i alla fall mindre än vad mellanbarnet var i motsvarande ålder!
Skulle också, förvisso taget ur luften, gissa på att bebisar generellt är större nu än på 70-talet, när kurvorna väl togs fram? Vore intressant med nya kurvor att jämföra med :)
 
Liten grej för många, men stor grej för mig: jag har precis nattat/lagt mitt barn för första gången på nästan fyra månader :o

Det blev en sån stor och läskig grej för mig i våras när han var så orolig om kvällarna, jag fick en massa ångest över nattningen och kände att jag inte skulle reda ut det, så sambon tog över och sen blev det bara större och större och svårare och svårare ju längre tiden gick.
Har hela tiden tänkt börja igen men skjutit det framför mig, dock med vetskapen om att vi behöver dela på det när båda ska jobba halvtid i höst.

Så ikväll kom kottens farfar på besök och jag tänkte att det var ett ypperligt tillfälle för mig att natta, så att sambon fick umgås lite med sin pappa. Summa summarum, det var stökigt och vi drällde välling över halva sängen, men han somnade på 20 minuter och jag fick inte panik :banana:
 
Liten grej för många, men stor grej för mig: jag har precis nattat/lagt mitt barn för första gången på nästan fyra månader :o

Det blev en sån stor och läskig grej för mig i våras när han var så orolig om kvällarna, jag fick en massa ångest över nattningen och kände att jag inte skulle reda ut det, så sambon tog över och sen blev det bara större och större och svårare och svårare ju längre tiden gick.
Har hela tiden tänkt börja igen men skjutit det framför mig, dock med vetskapen om att vi behöver dela på det när båda ska jobba halvtid i höst.

Så ikväll kom kottens farfar på besök och jag tänkte att det var ett ypperligt tillfälle för mig att natta, så att sambon fick umgås lite med sin pappa. Summa summarum, det var stökigt och vi drällde välling över halva sängen, men han somnade på 20 minuter och jag fick inte panik :banana:

Härligt att höra! :):banana:
 
Jag är bortskämd med en väldigt glad bebis nu för tiden, inser jag efter en dag med en vaccinvarm och -trött lilla A som inte alls var som vanligt. Men vi gick en sväng till bibblan i alla fall och passade på att fika på cafét utanför, det var första gången lilla A fick en egen stol när vi fikat sådär och det kändes verkligen att de är mitt lilla gäng när jag såg den sitta där runt bordet alla tre :love:.
 
Ja, jag med! Dels är bebis TUNG (!), och så det där med maxvikterna då :D har börjat fundera på ny barnvagn, vår är ju beg., Årsmodell 2009 så den har snart gjort sitt. Skulle vilja ha en lätt och smidig att stoppa i bilen och göra nuvarande till reservvagn, men vill helst ha något som passar både långa föräldrar och långt barn. Tex Britax smile som jag kört lite med vänners barn och gillar höjden på, verkar ha hyfsat kort sittdel. Är verkligen en djungel!

Barnens kusin har en smile. Föräldrarna är över 190 båda två, så det finns ett enormt benutrymme. Deras tvååring sitter fortfarande väldigt bra i vagnen och har gott om plats.

Vi har en B-ready där vår snart 3åring har det tight (eller jag sålde den igår, men vi hade)
 
@pollex nästan 10 kg och skulle gissa på ~72 cm. Hon är ca 1 kg tyngre än sin bror men nästan precis lika lång som när han var i samma ålder. Och det märks! Hon är mycket "sladdrigare" i kroppen och det är inte konstigt för det sitter 10% mer fluff utanpå som stör balansen;) han var riktigt spänstig som bebis!

Däremot har hon varit gnällig ett par dagar och sovit annorlunda. Naturligtvis eftersom jag landat fint i hennes sovrutiner:cautious:
 
Tack! :) Det första var enbart menat positivt, om det nu kunde tolkas på annat sätt. :) Jag har knappt koll på vad jag själv skrivit och inte i den här tråden, än mindre kan jag lyckas hålla koll på något mönster i vad andra skriver. :p
Så bra:)
Jag har ett väldigt bra minne och är som sagt analytiskt lagd.
Däremot kan jag tycka att det är knepigt med sarkasm, särskilt i skrift:o
 
@pollex nästan 10 kg och skulle gissa på ~72 cm. Hon är ca 1 kg tyngre än sin bror men nästan precis lika lång som när han var i samma ålder. Och det märks! Hon är mycket "sladdrigare" i kroppen och det är inte konstigt för det sitter 10% mer fluff utanpå som stör balansen;) han var riktigt spänstig som bebis!

Däremot har hon varit gnällig ett par dagar och sovit annorlunda. Naturligtvis eftersom jag landat fint i hennes sovrutiner:cautious:

Mina har också haft (och har!) helt olika kroppstyper, lilla A verkar vara lite mittemellan de båda och med mitt och åttaåringens stora och avlånga huvud ;). Men jag tror det är en fördel att ha lite tyngd som andrabarn :D (det kan till exempel hända att man får väldigt mycket knuffar när man övar sig på att sitta, stå och gå - bra för balansen men också bra att ha något att sätta emot då ;))

(För tydlighets skull: förutom en kort period när tvåan började gå så var de där knuffarna bara lite missriktade lekförsök, inget ont uppsåt alltså!)

Aldrig vet man var man har dem! :cautious:
 
bra timing, tyckte han tuggade ovanligt mycket på flaskan vid middagstid, kollade i munnen och det är helt klart en tand precis under tandköttet som är på väg ut, blir en spännande vecka med vaccin och tand :o
 
Idag har kotten fått byta från bedside crib till spjälsäng! Dock ombyggd med borttagen långsida så skillnaden är mest att sovytan är mjukare och dubbelt så stor. Får se hur länge det funkar innan vi får sätta dit långsidan igen, jag är ju glad om jag kan ligga ner och nattmata, men han är ganska rörlig i sömnen :p

Aha! Och jag har funderat om det inte börjar bli dags att byta från bedside criben här med... får dock inte plats med vanlig spjälsäng på min sida sängen så då får jag och sambon byta sida också :rofl:
Jag tänkte just fråga hur tunga och långa alla bebisar är nu! Lilla A vägde/mätte in på 8255g/67cm.

På 6mån kollen va hon 68cm och 8345g.


@JeayL & @FeatherCloud
Vi har en smile, och är så nöjda!! Älskar att den är super smidig att få in i bilen :D och hur lätt det är att fälla upp den när man tar ut den, går liksom göra med en hand om det behövs! Och sen är den ju väldigt lättkörd, tar sig fram överallt och är smidig i trånga butiker
 
Mina har också haft (och har!) helt olika kroppstyper, lilla A verkar vara lite mittemellan de båda och med mitt och åttaåringens stora och avlånga huvud ;). Men jag tror det är en fördel att ha lite tyngd som andrabarn :D (det kan till exempel hända att man får väldigt mycket knuffar när man övar sig på att sitta, stå och gå - bra för balansen men också bra att ha något att sätta emot då ;))

(För tydlighets skull: förutom en kort period när tvåan började gå så var de där knuffarna bara lite missriktade lekförsök, inget ont uppsåt alltså!)

Aldrig vet man var man har dem! :cautious:
Jag tror att båda barnen till största del ärver min kroppstyp, pappan är ganska nätt i sin kroppsbyggnad så trots att han är 7 cm längre än mig så har jag större fötter, bredare vrister och anklar och längre fingrar :p båda barnen har stora och breda fötter :D
Dessutom är M en kopia av mig som bebis förutom att hon är lite rödhårig!

Storebror experimenterar mycket med sina egna och andras känslor just nu. Spännande det här med att trösta... så det kan kanske hända att lillasyster fick hjälp ner från sängen så att han fick trösta:meh: har kanske hänt från sittande också. Man kan inte lämna dem tillsammans alls just nu.
M verkar trots detta sakna sin storebror nu när han är på förskolan på förmiddagarna, det är precis som att hon tittar efter honom när vi är ensamma hemma!
Och så har hon börjat leka tittut med filtar, håller upp dem framför ansiktet och kikar sen fram och gör sitt skat-ljud:love:

Tänkte på det om bebisars storlekar nu och då, min mamma tyckte att jag fick jättestora barn och de vägde 3.7 och 3.8 kg vilket är rätt normalt.
 
Barnens kusin har en smile. Föräldrarna är över 190 båda två, så det finns ett enormt benutrymme. Deras tvååring sitter fortfarande väldigt bra i vagnen och har gott om plats.

Vi har en B-ready där vår snart 3åring har det tight (eller jag sålde den igår, men vi hade)
Jag tycker jättebra om Smile, men en ligglängd på bara 90 cm (samma som i Teutonian vi har nu) känns alldeles för kort för att det ska bli en sån tyvärr.

Idag när vi köpte bilstolen kikade jag på Emmaljunga super viking, den gillade jag chassit på bla, men jag vill inte ha ergonomisk sittdel, så det blir inte en sån heller :p
 
Jag tycker jättebra om Smile, men en ligglängd på bara 90 cm (samma som i Teutonian vi har nu) känns alldeles för kort för att det ska bli en sån tyvärr.

Idag när vi köpte bilstolen kikade jag på Emmaljunga super viking, den gillade jag chassit på bla, men jag vill inte ha ergonomisk sittdel, så det blir inte en sån heller :p
Vad ska vagnen uppfylla för kriterier? Var ska den användas mest?
 
Fjärde kvällen med hemsk nattning. Det har varit svårt länge, men nu är det värre än nånsin. Ingenting duger. Allt resulterar i superledsen bebis som spänner hela kroppen i protest. Tutte, sele, vagn, bära, klappa, vagga, guppa, sjunga - allt ger vråååål. Är det normalt? Jag börjar undra om nåt är fel. Tand på väg? Ont i magen? Men borde hon då inte vara påverkad under resten av dagen också?
 
Fjärde kvällen med hemsk nattning. Det har varit svårt länge, men nu är det värre än nånsin. Ingenting duger. Allt resulterar i superledsen bebis som spänner hela kroppen i protest. Tutte, sele, vagn, bära, klappa, vagga, guppa, sjunga - allt ger vråååål. Är det normalt? Jag börjar undra om nåt är fel. Tand på väg? Ont i magen? Men borde hon då inte vara påverkad under resten av dagen också?
Sover hon krattigt på dagarna också så att hon är övertrött?
 
Vad ska vagnen uppfylla för kriterier? Var ska den användas mest?
-Passa långa föräldrar och förmodat rejält barn.
-Kommer framförallt köras på asfalt eller grusväg eller korta sträckor i trädgården, men gissningsvis inte överdrivet mycket stadskörning eller skogsstigar. Bör klara lite snö dock.
- vanlig sittdel
- bra sufflett som går att dra fram/ner (tycker förvånansvärt många vagnar har kort sufflett!)
- gärna inte alltför tung och stor, så den är lättare att lasta in i bilen än vårt nuvarande monster, Teutonia Mistral s...
 
Sover hon krattigt på dagarna också så att hon är övertrött?
Dagssömnen är oförändrad jmf tidigare tycker jag. Hon får ihop totalt ca 14 timmar per dygn, vilket är vad som gällt sen jag började logga. Däremot har mannen semester så det händer lite mer/andra saker, kan det vara för mycket intryck kanske? Övertrött tolkar jag henne som, men har försökt söva direkt på första signal både igår och idag och det har inte gjort nån skillnad.
 
Fjärde kvällen med hemsk nattning. Det har varit svårt länge, men nu är det värre än nånsin. Ingenting duger. Allt resulterar i superledsen bebis som spänner hela kroppen i protest. Tutte, sele, vagn, bära, klappa, vagga, guppa, sjunga - allt ger vråååål. Är det normalt? Jag börjar undra om nåt är fel. Tand på väg? Ont i magen? Men borde hon då inte vara påverkad under resten av dagen också?
Lider med er! Inga supertips här tyvärr mer än att fundera över tajmingen. Nattar ni för sent så hon är övertrött? Visst sover hon lite kasst på dagtid också? Svårt att få till bra rytm då kanske.

Hur beter hon sig om ni ligger i sängen ihop? Kotten somnar ju bäst för natten i sin säng, liggandes på sidan med kanin i handen. Har ni introducerat någon snutte som kan hjälpa?
Upplever att han är mer svårnattad i allmänhet när tänderna ska fram, så när han varit extra härjig har vi gett flytande Alvedon... Klart man inte vill ge i onödan men misstänker du tänder kanske det är värt att testa?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 828
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 946
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 058
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 186
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp