Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sömnvägrandet gäller nu inte bara kvällar. Nu ska det krånglas, gråtas och skrikas varje gång. Oavsett vad jag gör, och oavsett timing. Jag blir galen. Hoppas innerligt det går över snart.
 
Har också nedräkning av samma fas och hoppas att det är den som är boven i svårsövar-/sovardramat :cautious:. Sex dagar kvar i så fall..!

Lilla A är väl yngre än lilla F, då borde hon ju bli klar tidigare hmm! Iofs var beräknat födelsedatum 1 vecka senare än när hon kom.
 
Sömnvägrandet gäller nu inte bara kvällar. Nu ska det krånglas, gråtas och skrikas varje gång. Oavsett vad jag gör, och oavsett timing. Jag blir galen. Hoppas innerligt det går över snart.

Är i samma situation, blä ... "This too shall pass" har väl någon i tråden som motto, @pollex kanske?
 
Hoppas natten blev hyfsad trots krasslighet!

Här har vi samsovit, tror nästan det var första gången "på riktigt", dvs utan mest. Kotten har legat tryckt mot mig nästan hela natten (och inte enbart för att jag tynger ner sängen så det blir backe mot mig :rofl: ) och sovit väldigt lugnt, och den oro som varit har gått att lugna med kanin eller en hand istället för napp. Mycket intressant. Jag sov dock riktigt uselt, så även om det var hur mysigt som helst så vet jag inte om det kommer bli en vana :D

Han blev också mycket besviken vid nattflaskan. Eftersom vi är i mina föräldrars hus ville jag inte springa upp och stöka med brezzan mitt i natten utan körde färdigt vatten och pulverdoserare, alltså rumstemp. Dock åt kotten så sent att vattnet hunnit bli lite väl kallt, vilket resulterade i bebis som vaknade, puttade bort flaskan, vände sig på sidan och somnade om :p

Mysigt! Lilla F har ju sovit på en madrass i sitt rum i flera veckor nu, men i natt sov jag faktiskt tillsammans med henne på madrassen långa stunder då jag inte orkade gå in och ut och in och ut. Tror hon vaknade lika ofta men vi somnade om snabbare. Jag sov väl inte jättebra då madrassen inte är så bred och vi låg mot varandra.
 
Ursäkta spammande, men jag har faktiskt fått tid över att sitta vid en dator en stund. Senast på gång här är som sagt stökiga nätter och stökiga läggningar på dagarna.

Positivt är dock att hon de senaste dagarna hajat gröten och tycker det är ruggigt gott, hon äter med sked men måste lära sig att vända den när den kommer in i munnen. Hon tar emot skeden och för den till munnen efter att jag skopat upp åt henne. Blir något (mycket!) kladdigt ... men tror på att hon ska få styra matningen själv för bästa matglädje och öva upp koordinationen snabbare så vi slipper mata henne.

Jag har även fått lite bättre kontakt med två föräldrar i närheten (5 respektive 15 min gångväg bort), där den ena har en nästan jämnårig och vi ska alla gå till öppna förskolan någon dag tillsammans.

Då hon har fått en tand borstar vi den också, och hon gillar det!

Vi ska även skaffa en cykelkärra då hon kan sitta stadigt med stöd och längre stunder utan stöd (om hon inte får syn på en leksak och sträcker sig efter den!). Då är tanken att vi kan göra lite utflykter i höst.

AC:n till bilen ska även fixas väldigt snart, väntar bara på att se om försäkringsbolaget tar det, och bilbarnstolen ska sättas in i helgen förhoppningsvis. Hoppas då att lilla F tycker bilen är okej igen, nu har vi bara kunnat åka kortare sträckor om någon sitter bredvid henne i baksätet och har på Babblarna på plattan.

Hon fortsätter krypa baklänges och är på G att knäcka koden framlänges, står på alla fyra och gungar fram och tillbaka. Snurrar runt på golvet som en tok.
 

Bifogade filer

  • 20180816_150109.jpg
    20180816_150109.jpg
    141,6 KB · Visningar: 11
De senaste nätterna har varit vidriga, lilla F har vaknat kl 4 varje morgon och skrattat och hållit på att åla runt i över 1 h. Därefter har det varit ostadig sömn till halv sju. Och alldeles för lite sömn dagtid.

Detta har resulterat i väldigt trött mamma och väldigt gnällig dotter, som numera börjar gråta när hon är på väg att somna i vagnen. Både en och två gånger har jag fått bära hem henne på en arm medan jag puttat vagnen med den andra. Idag var vi på barnvagnspromenad med några ur föräldragruppen och jag fick då låna sele och hiva upp henne i, men det dög bara om jag "traloppade" hela rundan ...

Räknar dagarna till fasen sägs vara slut, 12 kvar nu. :arghh:

Gud, det har hänt mig också (dvs att behöva bära bebis hem och dra vagnen framför sig). Man gör det inte med ett leende på läpparna direkt. :meh: Hoppas att det vänder för er snart!
 
Gud, idag slog det mig hur stora våra bebisar ändå har blivit.. Jag läser på fb om folks om skriver tack och adjö i Amningshjälpens grupp för att deras bebisar självmant valt bort amningen och dom är lika stora som min bebis är. Galet ju! Vi hade ett bra snack om det på lunchen mannen och jag och är helt överens om att John styr. Han får sitta med vid måltiderna och smaka och så tar vi det i den takt hans mage och hans intresse vill och i övrigt ammar vi. Mannen sa att äter han inte mer än han gör nu (dvs smakar några tuggor) när han är 4 kommer han reagera, det känns lagom för mig. :p Vill inte ha någon hets eller stress kring hans ätande, tror inte att det är bra för honom.

I övrigt hade vi också en sämre natt med våra mått mätt men inte alls som era nätter. Kämpa allesammans, jag hoppas att det vänder för er snart! :heart
 
Senast ändrad:
Gud, det har hänt mig också (dvs att behöva bära bebis hem och dra vagnen framför sig). Man gör det inte med ett leende på läpparna direkt. :meh: Hoppas att det vänder för er snart!

Tack! Gillar din förhoppning, inte att du varit med om det.

Det skulle kännas väldigt tråkigt om lilla F valde bort amningen redan. :cry: Men som du skrev - bebisarna får ju styra.
 
Sömnvägrandet gäller nu inte bara kvällar. Nu ska det krånglas, gråtas och skrikas varje gång. Oavsett vad jag gör, och oavsett timing. Jag blir galen. Hoppas innerligt det går över snart.
Förstår dig, hoppas det blir bättring snart! Somnar hon inte alls, eller gör hon det efter gråt? Som lite perspektiv så går nog antalet gånger kotten somnat utan gråt och skrik sen han föddes att räkna på handens fingrar... Har liksom först nyligen insett att alla andra bebisar inte gör så ..

Men visst förstår jag hur uppgiven du måste vara! Går det inte att koppla krånglet till ett utvecklingssprång förresten? Om inte annat borde det isåfall vara övergående...
 
Fick en liten tupplur på förmiddagen i alla fall. Efter den powernapen har jag enligt min Fitbit sovit 4 h och 9 min det senaste dygnet :cool: Måtte hon inte vara lika snorig inatt så vi får sova...
 
@Heulwen
Din uppdatering låter lite lik hur det är här på vissa sätt också :) speciellt med att krypandet är pågång! Det som inte stämde här är att gilla tandborstning och gröt :rofl:

För övrigt hoppas jag inte lillan väljer bort amningen här heller på ett bra tag, speciellt nu när jag är hemma igen på heltid. Men det är helt klart hon som bestämmer nu. Vi har ju klarat av målet på 6 mån iaf :D supernöjd att det funkat felfritt från början för oss, var inte inställd på det. Men det är verkligen en utmaning att amma en 6 månaders :yuck:
 
Här stannade krypandet nästan av för plötsligt var det himla roligt att sitta. Står inte på alla fyra än men försöker komma upp på knä ibland.

Idag har det sovits ganska korta stunder men han är väldigt glad ändå. På eftermiddagen var dock absolut ingenting bra, så tillslut fick han Alvedon och så gick vi på promenad där han fick sitta på sambons rygg i selen, så blev han på bättre humör.
 
@Heulwen
Din uppdatering låter lite lik hur det är här på vissa sätt också :) speciellt med att krypandet är pågång! Det som inte stämde här är att gilla tandborstning och gröt :rofl:

För övrigt hoppas jag inte lillan väljer bort amningen här heller på ett bra tag, speciellt nu när jag är hemma igen på heltid. Men det är helt klart hon som bestämmer nu. Vi har ju klarat av målet på 6 mån iaf :D supernöjd att det funkat felfritt från början för oss, var inte inställd på det. Men det är verkligen en utmaning att amma en 6 månaders :yuck:

Samma här med amning, trodde jag skulle ogilla det och bara hålla ut i 3 veckor, men går riktigt bra! Utom nu på senare tid när hon ska glo på ALLT. Och nypas i brösten ...
 
Precis vad jag också tänkte. Men det har helt klart sina nackdelar:meh:

Sjukdomar borde vara olagliga :mad:

Det har varit skönt! Sonen har varit så lycklig att få leka med sina kompisar igen, och jag och L har haft jättesköna dagar. Vi har lämnat av brorsan och åkt hem och sovit lite till :angel::D:love: När vi vaknat har vi ätit lunch, sen tagit en långpromenad. Hemma en stund och sen hämta brorsan, efter en stund en powernap för L och sen kommer pappan hem. Men idag blir det inte lika lyxigt... Det bra med den här dagen är dock att pappan börjar sina lediga fredagar idag, skönt att kunna dela på ansvaret efter en sån här natt!

Tack, jag behövde det där! :) Barnen längtar efter sina vänner och jag tror nog det blir bra med några dagar i veckan som kan utformas bara efter lilla A:s behov... men vi kommer ta mig tusan sakna dem också. Elände att det är skolplikt i det här landet, annars kunde man ju ta lite ledigt här och där och få det bästa från båda världar!
 
Lilla A är väl yngre än lilla F, då borde hon ju bli klar tidigare hmm! Iofs var beräknat födelsedatum 1 vecka senare än när hon kom.

... och lilla A var beräknad två veckor innan han behagade komma (blev vräkt ;))! Så det kan nog stämma ändå. Jag vill i alla fall inte ha fler dagar kvar än vad appen räknat ut :nailbiting:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 884
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 061
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 079
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 261
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp