Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sånger med rörelser som involverar henne: prästens lilla kråka och ro din båt är bäst.
Ska vi lyssna på musik blir det dansvänligt med mycket bas, då diggar hon:D

Sambon säger att lilla A gillar hårdrock!
... hur lilla A och jag dansade loss till en gammal Lena Ph-skiva när han var bortrest :rofl:. Det är egentligen inget jag är beredd att erkänna heller, jag skyller på att det är/var en av min barndoms skivor :o
 
Sambon säger att lilla A gillar hårdrock!
... hur lilla A och jag dansade loss till en gammal Lena Ph-skiva när han var bortrest :rofl:. Det är egentligen inget jag är beredd att erkänna heller, jag skyller på att det är/var en av min barndoms skivor :o
Vi grälar, ehh diskuterar också om huruvida kotten gillar min eller sambons musiksmak. Tyvärr verkar sambons musik vinna hittills, fast jag tröstar mig med att min sång verkar vinna på totalen :D
 
Jag erkänner mig besegrad av femåringen i förmåga att hitta nya tänder på lilla A. Nr 3 har kommit fram nu, också den nere :confused:
 
Vi grälar, ehh diskuterar också om huruvida kotten gillar min eller sambons musiksmak. Tyvärr verkar sambons musik vinna hittills, fast jag tröstar mig med att min sång verkar vinna på totalen :D

Vi har i alla fall delvis överlappande musiksmak... men det o-överlappande är det värre med :D
 
Föräldraledig dag och jag måste erkänna att jag längtar till jobbet på torsdag :o Har just bytt dagens 10e(!) bajsblöja :arghh::banghead::arghh::banghead::arghh:
I full uppgivenhet åkte vi och handlade magdroppar. Hoppas innerligt det hjälper. Funderar på om det är tandsprickning på g igen, vet inte om magdroppar hjälper i det läget?
 
Jag erkänner mig besegrad av femåringen i förmåga att hitta nya tänder på lilla A. Nr 3 har kommit fram nu, också den nere :confused:
Tror kotten också fick 3 nere innan de där uppe tittade fram.

Själv är jag mest undrande kring hur en i hela friden förväntas upptäcka kindtänderna när de kommer, åtminstone här är det förenat med MKB (mycket kränkt bebis) att rota eller öht titta så långt bak i munnen.

Barnet bits för övrigt. Hårt, i typ lår och axlar. Jag har hittills skrikit högt och ofrivilligt varje gång. Även detta ger MKB, med tillägg av tårar.
 
Jag är inne på mina två sista föräldralediga veckor och jag måste erkänna att jag också längtar lite till att börja jobba. Umgås med vuxna människor, ha på mig lite snyggare kläder, röra mig utanför hemmet på ett annat sätt. Kanske har det med vår boendesituation att göra (ute på landet) men jag är verkligen jättedålig på att ta mig hemifrån med barnet. Jag kommer säkert sakna ihjäl mig efter henne, och jag gissar att det kommer sticka till i hjärtat att få filmer och rapporter om hennes framsteg. Jag kanske missar hennes första steg, t.ex. Samtidigt så är föräldraledig på heltid inte riktigt min grej känner jag. Delvis är det väl självförvållat, klart att jag skulle kunna ta mig för att göra mer saker, men motivationen och viljan finns liksom inte riktigt där.

Känner också att jag kanske är dålig på att stimulera barnet. Har ni mycket olika leksaker? Vad i så fall? Vi har fått ett par leksaker och sen grejar hon gärna med lite allt möjligt (igår gav jag henne plastslevar från en kökslåda medan jag lagade mat) men vi har nästan inte köpt några leksaker själva. Jag har beställt lite pekböcker som hon förhoppningsvis kommer gilla att bläddra/bita lite i, men i övrigt har jag ingen aning om vad som borde vara stimulerande för henne. Behöver barn leksaker, missar hon något som inte har ett överflöd? :p
 
Föräldraledig dag och jag måste erkänna att jag längtar till jobbet på torsdag :o Har just bytt dagens 10e(!) bajsblöja :arghh::banghead::arghh::banghead::arghh:
I full uppgivenhet åkte vi och handlade magdroppar. Hoppas innerligt det hjälper. Funderar på om det är tandsprickning på g igen, vet inte om magdroppar hjälper i det läget?
Ingen aning om magdroppar, men låter jobbigt med så många bajsblöjor! Ni kanske redan gör det, men ge honom stoppande mat, och ingen lösande?
 
Ingen aning om magdroppar, men låter jobbigt med så många bajsblöjor! Ni kanske redan gör det, men ge honom stoppande mat, och ingen lösande?
Försöker tänka på det, men har också dålig koll på vad som stoppar/löser. Övermogna bananer vet jag ju löser och mer omogna stoppar. Mer då?

Han äter burkmat 1-2 gånger/dag, och till mellanmål gröt, banan, keso, bebisyoghurt, smörgås/-rån, eller smoothie/klämmis. Ersättning bara natt och tidig morgon. Välling till natten. Gissar att när han åt nan sensitive över hela dygnet höll det magen i schack med sin probiotika, men nu vägrar han i vaket tillstånd, om man inte mutar med Babblarna och det vill jag inte behöva som standard...
 
Jag är inne på mina två sista föräldralediga veckor och jag måste erkänna att jag också längtar lite till att börja jobba. Umgås med vuxna människor, ha på mig lite snyggare kläder, röra mig utanför hemmet på ett annat sätt. Kanske har det med vår boendesituation att göra (ute på landet) men jag är verkligen jättedålig på att ta mig hemifrån med barnet. Jag kommer säkert sakna ihjäl mig efter henne, och jag gissar att det kommer sticka till i hjärtat att få filmer och rapporter om hennes framsteg. Jag kanske missar hennes första steg, t.ex. Samtidigt så är föräldraledig på heltid inte riktigt min grej känner jag. Delvis är det väl självförvållat, klart att jag skulle kunna ta mig för att göra mer saker, men motivationen och viljan finns liksom inte riktigt där.

Känner också att jag kanske är dålig på att stimulera barnet. Har ni mycket olika leksaker? Vad i så fall? Vi har fått ett par leksaker och sen grejar hon gärna med lite allt möjligt (igår gav jag henne plastslevar från en kökslåda medan jag lagade mat) men vi har nästan inte köpt några leksaker själva. Jag har beställt lite pekböcker som hon förhoppningsvis kommer gilla att bläddra/bita lite i, men i övrigt har jag ingen aning om vad som borde vara stimulerande för henne. Behöver barn leksaker, missar hon något som inte har ett överflöd? :p
Jag har drygt två månader kvar hemma, och jag känner precis som du. Jag är dålig på arr vara föräldraledig. Det ska bli så skönt att börja jobba! Fast jag vill inte lämna barnet :crazy: Det optimala hade varit att jobba typ 50%, tror det hade blivit det bästa av två världar. Tyvärr funkar det inte med mannens jobb (eller, det hade funkat om vi hade jobbat halva dagar var, men det funkar dåligt ur pendlingssynpunkt).

Jag tror inte att bebisar i den här åldern behöver så himla mycket, allt är ju nytt och spännande så man kommer nog långt med grejer man har hemma. Dock tyckte jag visst att det är kul med leksaker :confused: så vi har mer än jag hade tänkt. Hur gammal är hon? Just nu uppskattar L 7 mån sånt som låter (skallror är kul) och tvättrådslappar. Har också en aktivitetsleksak med saker man kan snurra och flytta på som hon kan sitta och pilla med ganska länge.
 
Försöker tänka på det, men har också dålig koll på vad som stoppar/löser. Övermogna bananer vet jag ju löser och mer omogna stoppar. Mer då?

Han äter burkmat 1-2 gånger/dag, och till mellanmål gröt, banan, keso, bebisyoghurt, smörgås/-rån, eller smoothie/klämmis. Ersättning bara natt och tidig morgon. Välling till natten. Gissar att när han åt nan sensitive över hela dygnet höll det magen i schack med sin probiotika, men nu vägrar han i vaket tillstånd, om man inte mutar med Babblarna och det vill jag inte behöva som standard...

Jag har förstått det såhär:
All frukt är lösande, utom banan och blåbär
Alla grönsaker är shoppande
Fett och vätska är lösande (men det behöver han ju såklart ändå)

Mejeri vet jag inte
 
Föräldraledig dag och jag måste erkänna att jag längtar till jobbet på torsdag :o Har just bytt dagens 10e(!) bajsblöja :arghh::banghead::arghh::banghead::arghh:
I full uppgivenhet åkte vi och handlade magdroppar. Hoppas innerligt det hjälper. Funderar på om det är tandsprickning på g igen, vet inte om magdroppar hjälper i det läget?

Jag har inga tips tyvärr, men stackars dig och kotten att ni genomlevt en sådan bajsdag (i rent bokstavlig bemärkelse :turd:)!
 
Jag kan i hemlighet gilla en del av sambons musik. Men ibland har jag kommit hem och kommit på honom med att lyssna på dansband i smyg. Där går min gräns O_o

:rofl:

Jag är en känslo-/minneslyssnare och kan tycka om låtar ur många genrer bara de är kopplade till ett minne på något sätt (fast jag är inte helt preferenslös, bara flexibel :D). Jag är värdelös på att förstå mig på musik i teknisk bemärkelse (genrer, takt, tempo, vilka instument spelas... jag är clueless!) och tycker bäst om att lyssna på typ samma musik hela tiden, även om det är väldigt sällan jag faktiskt lyssnar på något. Sambon däremot är otroligt musikintresserad, begriper sig på alla de där sakerna som jag inte ens kan berätta att jag inte kan någonting om eftersom jag inte ens vet att de finns, köper skivor och går på konserter... och bondar jättebra med musikfolk. Sedan kommer jag:

Sambons musikmänniska: så vad gillar du för typ av musik?
Jag: lite olika, men jag tycker mest det är skönt när det är tyst!
Sambons musikmänniska: ...
Jag: ...
Sambons musikmänniska: så... det låter som en svår kombination med dödsjävladödendö-metal..?

:angel:
 
Tror kotten också fick 3 nere innan de där uppe tittade fram.

Själv är jag mest undrande kring hur en i hela friden förväntas upptäcka kindtänderna när de kommer, åtminstone här är det förenat med MKB (mycket kränkt bebis) att rota eller öht titta så långt bak i munnen.

Barnet bits för övrigt. Hårt, i typ lår och axlar. Jag har hittills skrikit högt och ofrivilligt varje gång. Även detta ger MKB, med tillägg av tårar.

Där ser man, lilla A har lärt av en tandmästare!

Ang kindtänder - vet inte, mina barn har (hittills) haft rätt odramatiska tandsprickningar så jag har inte lagt så mycket tankemöda på det... de har lyckats få alla 20 till treårskontrollen hos tandläkaren i alla fall :p
 
:rofl:

Jag är en känslo-/minneslyssnare och kan tycka om låtar ur många genrer bara de är kopplade till ett minne på något sätt (fast jag är inte helt preferenslös, bara flexibel :D). Jag är värdelös på att förstå mig på musik i teknisk bemärkelse (genrer, takt, tempo, vilka instument spelas... jag är clueless!) och tycker bäst om att lyssna på typ samma musik hela tiden, även om det är väldigt sällan jag faktiskt lyssnar på något. Sambon däremot är otroligt musikintresserad, begriper sig på alla de där sakerna som jag inte ens kan berätta att jag inte kan någonting om eftersom jag inte ens vet att de finns, köper skivor och går på konserter... och bondar jättebra med musikfolk. Sedan kommer jag:

Sambons musikmänniska: så vad gillar du för typ av musik?
Jag: lite olika, men jag tycker mest det är skönt när det är tyst!
Sambons musikmänniska: ...
Jag: ...
Sambons musikmänniska: så... det låter som en svår kombination med dödsjävladödendö-metal..?

:angel:
Åh, jag hatar när någon frågar vad jag lyssnar på! Ska jag ha något i lurarna blir det nästan alltid ljudbok eller radio.
 
Jag är inne på mina två sista föräldralediga veckor och jag måste erkänna att jag också längtar lite till att börja jobba. Umgås med vuxna människor, ha på mig lite snyggare kläder, röra mig utanför hemmet på ett annat sätt. Kanske har det med vår boendesituation att göra (ute på landet) men jag är verkligen jättedålig på att ta mig hemifrån med barnet. Jag kommer säkert sakna ihjäl mig efter henne, och jag gissar att det kommer sticka till i hjärtat att få filmer och rapporter om hennes framsteg. Jag kanske missar hennes första steg, t.ex. Samtidigt så är föräldraledig på heltid inte riktigt min grej känner jag. Delvis är det väl självförvållat, klart att jag skulle kunna ta mig för att göra mer saker, men motivationen och viljan finns liksom inte riktigt där.

Känner också att jag kanske är dålig på att stimulera barnet. Har ni mycket olika leksaker? Vad i så fall? Vi har fått ett par leksaker och sen grejar hon gärna med lite allt möjligt (igår gav jag henne plastslevar från en kökslåda medan jag lagade mat) men vi har nästan inte köpt några leksaker själva. Jag har beställt lite pekböcker som hon förhoppningsvis kommer gilla att bläddra/bita lite i, men i övrigt har jag ingen aning om vad som borde vara stimulerande för henne. Behöver barn leksaker, missar hon något som inte har ett överflöd? :p

Vi hade typ ingenting till första barnet, nu däremot har vi allt för åldersspannet 0-8 år känns det som... men min erfarenhet är att det ändå är ”riktiga grejer” som är roligast, ett undantag från det här hemma är dock en buss med djurfigurer som ploppar upp och spelar - den har alla barnen gillat! En annan lite otippad bebisleksak är duplo (inte de minsta klossarna kanske) - det har roliga hål att pilla i och finns i många skojiga former (och kommer kunna användas under ett gäng år :up:)
 
Försöker tänka på det, men har också dålig koll på vad som stoppar/löser. Övermogna bananer vet jag ju löser och mer omogna stoppar. Mer då?

Han äter burkmat 1-2 gånger/dag, och till mellanmål gröt, banan, keso, bebisyoghurt, smörgås/-rån, eller smoothie/klämmis. Ersättning bara natt och tidig morgon. Välling till natten. Gissar att när han åt nan sensitive över hela dygnet höll det magen i schack med sin probiotika, men nu vägrar han i vaket tillstånd, om man inte mutar med Babblarna och det vill jag inte behöva som standard...
Finns det inte några magdroppar för bebisar med probiotika?
Det enda jag kan tänka mig att man skulle testa att plocka bort från det du skriver att ni ger honom att äta är keso och yoghurt, det kanske blir för tufft för magen med rena komjölksprodukter?
Hoppas det rättar till sig snart!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 941
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 850
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 717
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
113 076
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp