Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här ska det också stås i tid och otid men hon är rätt bra på att sätta sig på rumpan. Det har såklart skett krascher med gråt som följd men jag tänker nog att det är en del av livet att slå sig lite ibland. Med betoning på lite, förhindrar såklart saker som jag tror är farliga :)
 
Mitt humör har varit väldigt svajigt de senaste dagarna. Jag börjar jobba på måndag och det känns verkligen välbehövligt, jag har blivit alldeles för instängd och isolerad denna föräldraledighet. Samtidigt har jag dåligt samvete som känner så, det känns som att man ”borde” vilja umgås med sitt barn hela dagarna...
 
Fy, vilket skitgöra! Min svärmor hävdar att det där händer minst en gång i varje bebis liv, och att de är väldigt nöjda med sin "bedrift". Jag fasar den dagen det sker här ...

Jag har två bevis på motsatsen till din svärmors tes, och hoppas verkligen att lyckas med ett tredje! /noggrann med kläder utanpå blöjorna

(... fast bajs, bajs, bajs... hur många gånger har jag inte sanerat bajs av andra skäl än öppnade blöjor... :p)
 
Alltså. Det där med sömn, jag blir inte klok på det. L är ju lite svårsövd. Jag hälsade på på jobbet, barnet behövde sova men chefen ville prata lite och skulle iväg snart, så det fanns inte tid att söva barn före prat. Satte alltså barn i sele och pratade. Varpå barn somnar. Bara sådär, sluter ögonen, lutar huvudet mot mig och sover :confused::confused::confused:

Det är som med trisslotter, plötsligt händer det..! En gång när min äldsta var liten, runt 10 månader korrigerat, hade vi besök. Äldsta kröp runt lite grann, och la sig sedan bredvid en av gästerna i soffan och SOMNADE :eek::eek::eek:. Jag vet inte vad i hela världen som hade kunnat göra mig mer förvånad... men så hände det aldrig mer heller :p
 
Skönt att du förhoppningsvis hittat ännu ett knep! :)

Min mamma hävdar jämt att barn inte sover bra när det är för tyst, och det ligger något i det tycker jag. Har varit med om samma när vi varit iväg och träffat föräldragruppen eller på öppna förskolan. Om jag pratar på och inte bryr mig så mycket om bebis så somnar han lätt.

Anmäler avvikande åsikt om sömn och tystnad! Åtminstone om man är ute efter fortsatt sömn :p
 
L vaknade 4.30. Nu gnällig och grinig. Gnäller som att hon vill påpeka att hon är trött. NÄHÄ DET MENAR DU INTE :cautious:

Även sonen kom upptassandes vid 5. Nu ska han vara på förskolan om en timme så någon tupplur hinns inte med innan heller, för någon av oss.

Det kan ju ha hänt att jag i liknande situationer tänkt ”Men varför sov du inte mer när du hade chansen då!? :meh::p
 
Oh wonderful day... vaknade mitt i en dröm där grannen pratade om att de hört att ”vi inte hade tid att ta hand” om femåringen, passade på att gosa lite extra med de stora barnen för att skaka av mig känslan från drömmen, då ramlar istället lilla A ner från sängen :meh:. Tur att den är låg!
 
Alltså det där med ljud och sömn är ju otroligt oförutsägbart här... Vissa gånger kan hunden skälla och tvn skräna och han sover igenom allt. Andra gånger vaknar han för att man trampar på fel bräda på golvet :cautious: Det är otroligt vad medveten jag blivit om hur mycket allt låter. Det knarrar vid sovrumsdörren, sängstommen knarrar, täcket prasslar orimligt högt etc. Och maken KAN tydligen inte lägga sig smidigt, jag har eventuellt liknat honom vid en val som gör ett hopp-plask :angel: Helt saklig kritik såklart ;)
 
Det kan ju ha hänt att jag i liknande situationer tänkt ”Men varför sov du inte mer när du hade chansen då!? :meh::p

”Skyll dig själv” har det nog hänt att jag tänkt/sagt i sådana situationer :angel:

Hon somnade direkt när vi kom hem efter att ha lämnat storebror. Sov en hel halvtimme :meh: Mamman hann knappt blunda innan det var dags att gå upp igen.
Slår vad om att hon kommer hålla sig vaken så länge det går nu och vilja sova när det är dags att hämta brorsan igen.
 
Anmäler avvikande åsikt om sömn och tystnad! Åtminstone om man är ute efter fortsatt sömn :p
Ja, i ljudliga miljöer sover han oftast bara en halvtimme, även om han somnade i ljud också, så det är onekligen ett krux!

Jag lovade mig själv att inte bli en sån som smög runt i hemmet för att inte väcka mina barn utan "dom får väl vänja sig vid att det låter". Fast det gjorde han ju inte, utan vaknar istället, och med svårsövt barn är/var det inte ett alternativ :p Så nuförtiden är vi dämpade när han sover :D
 
Alltså det där med ljud och sömn är ju otroligt oförutsägbart här... Vissa gånger kan hunden skälla och tvn skräna och han sover igenom allt. Andra gånger vaknar han för att man trampar på fel bräda på golvet :cautious: Det är otroligt vad medveten jag blivit om hur mycket allt låter. Det knarrar vid sovrumsdörren, sängstommen knarrar, täcket prasslar orimligt högt etc. Och maken KAN tydligen inte lägga sig smidigt, jag har eventuellt liknat honom vid en val som gör ett hopp-plask :angel: Helt saklig kritik såklart ;)
Jag har utvecklat en knarrfri väg över våra trägolv, där smyger jag när kotten sover. Sambon då? Han kliver fram som en elefant, och bestämmer sig gärna för att plocka i och ur diskmaskinen när kotten sover.
 
Alltså det där med ljud och sömn är ju otroligt oförutsägbart här... Vissa gånger kan hunden skälla och tvn skräna och han sover igenom allt. Andra gånger vaknar han för att man trampar på fel bräda på golvet :cautious: Det är otroligt vad medveten jag blivit om hur mycket allt låter. Det knarrar vid sovrumsdörren, sängstommen knarrar, täcket prasslar orimligt högt etc. Och maken KAN tydligen inte lägga sig smidigt, jag har eventuellt liknat honom vid en val som gör ett hopp-plask :angel: Helt saklig kritik såklart ;)
Jag har utvecklat en knarrfri väg över våra trägolv, där smyger jag när kotten sover. Sambon då? Han kliver fram som en elefant, och bestämmer sig gärna för att plocka i och ur diskmaskinen när kotten sover.

Ja, att det kan finnas så mycket saker som låter! :arghh: Lilla A kan somna i ljudliga miljöer om det behövs, men då blir det kort sovning. Annars är det som ni säger: golv som knarrar, dörrar som gnisslar, böcker som prasslar... eller om man är ute och går och träffar någon som får för sig att hen ska hälsa :rage:. Eller som tror att man håller ordentligt åt sidan från deras hund för att man är rädd för hunden och vill säga att man inte behöver vara rädd :rage:.

Sambon borde veta precis hur lättväckt lilla A kan vara men ändå verkar det ibland kunna försvinna ur hans medvetande när det är jag som sover med lilla A - ”va, hur kan han vakna av att jag ropar till barnen härifrån!?”. Jadu...

Som ni ser är det ett ämne som lätt rubbar min sinnesfrid :p, jag har ingen större aggressionsproblematik i vanliga fall ;)
 
”Skyll dig själv” har det nog hänt att jag tänkt/sagt i sådana situationer :angel:

Hon somnade direkt när vi kom hem efter att ha lämnat storebror. Sov en hel halvtimme :meh: Mamman hann knappt blunda innan det var dags att gå upp igen.
Slår vad om att hon kommer hålla sig vaken så länge det går nu och vilja sova när det är dags att hämta brorsan igen.

Hur går det? Hur kan de ha en så osviklig känsla för när de ska vara vakna för att det ska vara maximalt olämpligt liksom..? :p
 
Mitt humör har varit väldigt svajigt de senaste dagarna. Jag börjar jobba på måndag och det känns verkligen välbehövligt, jag har blivit alldeles för instängd och isolerad denna föräldraledighet. Samtidigt har jag dåligt samvete som känner så, det känns som att man ”borde” vilja umgås med sitt barn hela dagarna...

Tror man tröttnar oavsett hur mycket man älskar någon om man umgås 24/7 och kraven bara ställs åt ett håll i relationen. :)
 
Hur går det? Hur kan de ha en så osviklig känsla för när de ska vara vakna för att det ska vara maximalt olämpligt liksom..? :p

Jodå, hon tog en till sovstund sen. Jag lyckades också få sova i sådär 10 minuter. Det var fortfarande samma program på tvn när vi gick upp igen...

Sen sov hon en kortis i selen när jag dammsög på eftermiddagen, that’s it. Ändå lyckades hon hålla igång ända till kl 20, kröp omkring på golvet och härjade. :p Ett jäkla humör har hon också haft idag, var jag för långsam med att mata henne t ex vrålade hon så glasen nästan sprack O_o
 
Idag var första gången på länge som jag längtade efter att börja jobba :p Det har varit mysigare att vara föräldraledig den här gången, vet inte om det är att jag tar tillvara mer på det då det är sista barnet, eller att det är en lugnare och gosigare bebis den här gången. Eller en kombination. Med sonen blev jag rastlös, började jobba när han 10 mån. Men han var mycket mer intensiv och dagarna var rätt jobbiga :angel: Idag mindes jag hur det var - för idag har L varit lika intensiv :rofl:
 
Tror det kommer bli svårare att sluta amma den här gången också. Med sonen började jag dra ner på amningen dagtid inför att jag skulle börja jobba. Hade tänkt fortsätta nattetid av bekvämlighetsskäl men när vi drog ner på dagen valde han bort det på natten med (eller om det sinade för mycket för att han skulle tycka det var värt det). Så blev att vi gick över på ersättning då eftersom han inte åt jättebra än (han var bara ca 8-9 mån).
L äter som en häst men älskar bröstet. Hon vill gärna amma några gånger under dagen fortfarande, speciellt när hon ska sova. På kvällen när hon ska somna är det ett måste. Samt 1-3 gånger på natten. Det är tre månader kvar tills jag ska börja jobba, så får väl försöka börja dra ner lite mer på dagtid när det börjar närma sig. Men just nu älskar hon bröstet (och all annan mat också).
 
Tror det kommer bli svårare att sluta amma den här gången också. Med sonen började jag dra ner på amningen dagtid inför att jag skulle börja jobba. Hade tänkt fortsätta nattetid av bekvämlighetsskäl men när vi drog ner på dagen valde han bort det på natten med (eller om det sinade för mycket för att han skulle tycka det var värt det). Så blev att vi gick över på ersättning då eftersom han inte åt jättebra än (han var bara ca 8-9 mån).
L äter som en häst men älskar bröstet. Hon vill gärna amma några gånger under dagen fortfarande, speciellt när hon ska sova. På kvällen när hon ska somna är det ett måste. Samt 1-3 gånger på natten. Det är tre månader kvar tills jag ska börja jobba, så får väl försöka börja dra ner lite mer på dagtid när det börjar närma sig. Men just nu älskar hon bröstet (och all annan mat också).
Intressant att läsa om skillnaderna mellan syskon och hur du upplevt FL olika utifrån det! :) Det ger mig också lite lugn själv att det, om det blir ett syskon nångång, kanske kan bli ett nöjdare och lugnare barn än vi har nu :D

Även om det känns "orättvist" att säga så, för det är verkligen miltals skillnad nu när kotten är större jämfört med de första månaderna när han kändes missnöjd mest hela tiden. Nuförtiden är normaltillståndet glad och full fart :love: :D
 
Åh vad mysigt det är att komma hem från jobbet till sin unge :love: Fortfarande inte lika glada miner som när pappan kommer hem, men mycket god blir det! Han börjar också förstå det här med att folk kan finnas någon annanstans än där han är, och om vi tex går in i ett annat rum kryper han efter och blir jätteglad om han hittar oss. Tidigare satt han bara kvar och gnällde om vi så bara var bakom ett hörn. :D
 
Fy, vilket skitgöra! Min svärmor hävdar att det där händer minst en gång i varje bebis liv, och att de är väldigt nöjda med sin "bedrift". Jag fasar den dagen det sker här ...

Han va väldigt glad och nöjd, och dagen efter så tyckte pappan att han skulle ge han frukost innan han hade fått ligga på golvet en stund och avklara morgonbajsen så jag tänkte att go for it, learning by doing är ju bra, byta blöja fick han göra efteråt och strax efter han gått iväg så hörde jag ett desperat "jag behöver lite assistans här......" ryggbajs i klass överväger att klippa av kläder och stoppa barnet i duschen :D

Blir bra tryck när man sitter på rumpan :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 006
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 207
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 152
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 404
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp