Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur går det för er andra? Är det full rulle hela tiden?

Jag jobbar heltid, åker innan barnen vaknar och är hemma någon timme innan de ska sova. Eller ja, innan stora tjejen sover i vart fall. För Ronja är en härjare om kvällarna.
Jag fick en gåstol av en tjej längre ned på gatan i veckan, Ronja har insett hur mycket man når så just nu är vi två blomkrukor kort :grin::p

På lördag ska vi försöka oss på en familjefotografering, det ska bli roligt och spännande att se resultatet. Försöker att planera ihop en matchande outfit, det är inte det lättaste.

Jag har även insett att ska jag ha tid med mig själv, så är det innan jobbet. Så denna vecka har jag ställt klockan 1h tidigare och åkt förbi kommunens gym innan jobbet varje dag. Så otroligt skönt att få komma igång igen. På måndag ska jag testa på klättring, jag annonserade efter tips att göra som nybörjare i en grupp på fb. Plötsligt fick jag tag i en tjej i samma ålder, med barn i samma ålder som oxå ville lära sig klättra. Så vi ska testa på måndag, är otroligt taggad.

Ronja, äter som en mindre ponny, men är oftast nöjd och glad. Hade en febertopp i förgår, men visade sig vara 2 framtänder som var boven i det. så nu har vi 4 tänder :D Spännande att jämföra barnen där, för havanna hade nästan fått alla utom hörntänderna när hon var 1år. Hon hade tänder tidigt.
 
Jag jobbar också för fullt och måste erkänna att jag mår så mycket bättre än under de sista veckorna på föräldraledigheten. Att få använda hjärnan igen och diskutera vuxna saker med vuxna människor har jag saknat. Barnets pappa verkar trivas som fisken i vattnet som föräldraledig än så länge. Det känns verkligen som att vi är två likvärdiga primärföräldrar och det gör mig så glad! Jag var lite orolig innan vi fick barn att förhållandet skulle bli extremt ojämställt, eftersom jag hört och läst (bl.a. här på Bukefalos) att det är ett vanligt scenario. För oss blev det nästan mer jämställt än innan vilket är precis vad vi ville och hoppades på.

Planen framöver är att han är ledig på halvtid fram till maj, sedan delar vi förälraledigheten i maj och juni, gemensam semester i juli och sedan inskolning i augusti. Det känns jättebra, framåt maj kommer jag säkert vara sugen på att vara ledig igen. Plus att det ju då är en 15 månaders vi har här hemma, och ingen liten bebis!
 
Hur går det för er andra? Är det full rulle hela tiden?

Jodå här är det fullt ös medvetslös den mesta av tiden... Sonen vaknar runt 5 varje morgon, och kan inte sova mer då. Så det blir tidiga morgnar och nätterna med L är av lite varierande karaktär just nu, även om hon oftast sover så har hon ibland perioder på natten då hon sover oroligt och vrider och vänder på sig så jag får ligga och klappa/krama/amma för att det ska bli lugnt. Trött mamma...
Imorgon är det en månad tills L fyller 1 :eek: Vet inte vart året tog vägen. Det jobbigaste, galnaste året men också så mycket kärlek.
 
Jodå här är det fullt ös medvetslös den mesta av tiden... Sonen vaknar runt 5 varje morgon, och kan inte sova mer då. Så det blir tidiga morgnar och nätterna med L är av lite varierande karaktär just nu, även om hon oftast sover så har hon ibland perioder på natten då hon sover oroligt och vrider och vänder på sig så jag får ligga och klappa/krama/amma för att det ska bli lugnt. Trött mamma...
Imorgon är det en månad tills L fyller 1 :eek: Vet inte vart året tog vägen. Det jobbigaste, galnaste året men också så mycket kärlek.
Det låter som att vi lever samma typ av liv med fullt ös, tidiga morgnar pga storebror och knöliga nätter med bebis (som snart är ett litet barn:nailbiting:).
Men snart är vi på andra sidan och minns bara allt härligt;):D
 
Ganska tyst i tråden nu. Känner själv att tiden är knapp med både jobb och krävande kotte. Hoppas det är bra även med de som inte skrivit på ett tag!

Hos oss flyter livet på. Dagarna går fort och det knäcks nya koder nästan varje dag. Idag har han tex äntligen förstått hur en klämmis med sugpip fungerar :D Han förstår också mer och mer prat, ganska ofta gör han ungefär vad jag säger när vi leker (tex ”stoppa bollen i hålet!”) och häromdagen när jag frågade vad ankan (som är ett av favoritdjuren) säger svarade/härmade han ”Ack!” Orimligt stolt! :D

Kotten är överlag så himla lättsam och enkel att ha att göra med att det knappt går att förstå skillnaden mot hur det kändes de första månaderna! :heart Växlingen mellan hemmaförälder funkar också bra, han känns lika glad med oss båda. Jag får dock lite ångest över att året snart är slut, då ska jag ju jobba heltid igen!

Hur går det för er andra? Är det full rulle hela tiden?
Full rulle med allt känns det som! Jag började ju jobba heltid med direkten och det ligger galet mycket utbildningar och möten inplanerat fram till jul. Och sånt gör vi på övertid när vi normalt sett skulle varit lediga :meh:
Det känns också sunt när det inte bara bli bebis/barnhäng hela dagarna och man får in lite annat i tankeverksamheten:)

M kom i alla fall till slut fram till att det finns en poäng med att ta sig framåt:rofl: och hon följde i sin brors spår och mixade stil i början för att efter någon vecka helt gå in på någon form av krabbstil så nu kryper hon med vänster knä och höger fot i golvet, det går ruskigt fort! Men det får mig att fundera på om det är genetiskt hur man väljer att krypa? Kryper de andra bebisarna i tråden mer traditionellt?
Hon apporterar mer än gärna och bär runt på diverse prylar i munnen:D och tycker om att jaga mig och storebror när vi kryper iväg från henne och gömmer oss runt hörn och under bord:D

M gillar böcker och pussel. Böckerna bläddrar hon i och pusselbitarna kastar hon omkring sig som konfetti:p
Och så gillar hon att leka med bilar, kör dem fram och tillbaka och låter brrrrrrrm:love:
Men att jag skulle höra några antydningar till ord? Nej, hon säger inte ens mamma!
 
Full rulle med allt känns det som! Jag började ju jobba heltid med direkten och det ligger galet mycket utbildningar och möten inplanerat fram till jul. Och sånt gör vi på övertid när vi normalt sett skulle varit lediga :meh:
Det känns också sunt när det inte bara bli bebis/barnhäng hela dagarna och man får in lite annat i tankeverksamheten:)

M kom i alla fall till slut fram till att det finns en poäng med att ta sig framåt:rofl: och hon följde i sin brors spår och mixade stil i början för att efter någon vecka helt gå in på någon form av krabbstil så nu kryper hon med vänster knä och höger fot i golvet, det går ruskigt fort! Men det får mig att fundera på om det är genetiskt hur man väljer att krypa? Kryper de andra bebisarna i tråden mer traditionellt?
Hon apporterar mer än gärna och bär runt på diverse prylar i munnen:D och tycker om att jaga mig och storebror när vi kryper iväg från henne och gömmer oss runt hörn och under bord:D

M gillar böcker och pussel. Böckerna bläddrar hon i och pusselbitarna kastar hon omkring sig som konfetti:p
Och så gillar hon att leka med bilar, kör dem fram och tillbaka och låter brrrrrrrm:love:
Men att jag skulle höra några antydningar till ord? Nej, hon säger inte ens mamma!
Kul med en uppdatering! Och att M börjat röra sig framåt :D Kotten kryper ganska traditionellt, fast ska det gå fort brukar han "sladda" med höfterna (ungefär som när han ålade) istället för att krypa steg. Annars har han ganska tjusiga "spansk skritt"-inslag med armarna när han är extra glad :love: :D
Apport och jaga mm har kotten inte riktigt fastnat för här, han härmar heller inget, typ vinka eller klappa, utan kör sin egen agenda :p
 
Jag bävar lite för vintertid... Gissar att vår morgonpigge bebis inte kommer ta någon som helst hänsyn :p Han vaknar nu nästan alltid mellan 5-5:45, skönt med viss stabilitet, men åh vad skönt det skulle vara med lite sovmorgon!

Nätterna är okej, han kan nu oftast somna om utan flaska om han vaknar, eller dricker i undantagsfall lite vatten. Jag har flyttat in i sovrummet igen (sambon fick etablera icke-ätandet först, ljuvliga vecka i gästrummet! :D) och sover följaktligen ganska kasst. Men allt går med kaffe...
 
Full rulle med allt känns det som! Jag började ju jobba heltid med direkten och det ligger galet mycket utbildningar och möten inplanerat fram till jul. Och sånt gör vi på övertid när vi normalt sett skulle varit lediga :meh:
Det känns också sunt när det inte bara bli bebis/barnhäng hela dagarna och man får in lite annat i tankeverksamheten:)

M kom i alla fall till slut fram till att det finns en poäng med att ta sig framåt:rofl: och hon följde i sin brors spår och mixade stil i början för att efter någon vecka helt gå in på någon form av krabbstil så nu kryper hon med vänster knä och höger fot i golvet, det går ruskigt fort! Men det får mig att fundera på om det är genetiskt hur man väljer att krypa? Kryper de andra bebisarna i tråden mer traditionellt?
Hon apporterar mer än gärna och bär runt på diverse prylar i munnen:D och tycker om att jaga mig och storebror när vi kryper iväg från henne och gömmer oss runt hörn och under bord:D

M gillar böcker och pussel. Böckerna bläddrar hon i och pusselbitarna kastar hon omkring sig som konfetti:p
Och så gillar hon att leka med bilar, kör dem fram och tillbaka och låter brrrrrrrm:love:
Men att jag skulle höra några antydningar till ord? Nej, hon säger inte ens mamma!

Vi har 5 kusiner, där Havanna (dec -15) är äldst. Det är 5 olika ”ta sig fram” stilar och Ronja är den enda som krupit mer på riktigt av dom. Annars har vi haft alla typer av sälgång, crawl, ålande osv.
 
Jodå här är det fullt ös medvetslös den mesta av tiden... Sonen vaknar runt 5 varje morgon, och kan inte sova mer då. Så det blir tidiga morgnar och nätterna med L är av lite varierande karaktär just nu, även om hon oftast sover så har hon ibland perioder på natten då hon sover oroligt och vrider och vänder på sig så jag får ligga och klappa/krama/amma för att det ska bli lugnt. Trött mamma...
Imorgon är det en månad tills L fyller 1 :eek: Vet inte vart året tog vägen. Det jobbigaste, galnaste året men också så mycket kärlek.
Nä, året har verkligen gått enormt fort! (Iallafall såhär i efterhand, bitvis har jag känt att det verkligen släpat sig fram :p ) kotten blir 9 månader imorgon, tyckte nyss vi firade halvåret?! :confused::o
 
Ganska bra hår försatt vara 8måmader (och 21 dagar)
D412E854-FFAC-49A0-8210-AFE30950E562.jpeg
 
Hur blev min lilla bebis så himla stor och intelligent? O_o Nu har han börjat utnyttja saker att ställa sig på för att nå högre. Idag drog han fram en kartong till fönstret och klättrade upp på. Senare ställde han sig på vår skruvdragarväska, drog sen ut en skrivbordslåda som han försökte klättra vidare på för att komma upp på skrivbordet :arghh:
 
Vissa dagar är jag extra glad att jag har mjölk i kaffet, samt att det var mycket mjölk i den här morgonen. Då lilltjejen precis fick tag i muggen som stod på soffbordet och fick allt över sig.
 
Lite cred till kotten som firade vintertid och 9-månadersdag med att sova "länge", dvs till klockan 5! (Klockan 6 med sommartid, det händer verkligen inte ofta! :D)

Nu snusar han i sängen bredvid mig. Sambon är ute jagar så vi har en lugn dag bara jag och kotte :heart Storhandling och kanske trädgårdshäng på agendan.
Har insett fördelen med "överviken" på vindfleeceoverall - ingenting går att stoppa i munnen! :D
 
Ja här är det fullt upp också. Har börjat jobba lite timmar och sysselsätter oss med babysim och öppna förskolan andra dagar. Det är mycket mer att passa, men också allt roligare att hitta på saker. Kul att se hur han härjar på öppna förskolan :laugh:
 
Här kryps det traditionellt, med en jäkla fart ibland :D men ska det gå riktigt fort så ålar hon, för det går ju fortast ändå!

Hon gillar om vi jagar henne, säger högt att vi kommer och tar henne om vi kommer in i rummet. Då skrattar hon och får bråttom iväg :D hon har även trott hunden jagat henne någon gång :rofl: Annars kryper hon mycket efter mig. Tror definitivt hon säger mamma snart. Det låter som det många gånger under dagarna nu, så snart kommer det nog på riktigt. Hittar hon löv är det tydligen smaskens! Men bara inne, inte ätit det ute....

Hon börjar få riktigt bra balans också förresten. Håller ofta bara i sig med en hand numera, och går klockrent längst med soffan, bord, bänkar osv... Vi tror hon går till jul O_o:nailbiting:
 
Galet mycket hår! Kotten har typ 1cm långt, förutom några testar mitt på huvudet som av någon anledning är typ 5 cm :D han har nog ärvt det av mig, så mycket hår som Ronja har på bilden tog det typ flera år innan jag fick :p

Jag har flera gånger funderat på att raka av det :p Mest för att det är sååååå jobbigt att behöva bada efter var måltid.. Det är inte jättemysigt att gosa med en bebis som har håret fullt av rester... samt att hunden jagar henne så intensivt då :p
 
Idag tog kotten igen vintertiden. Upp 4:30... Men han tyckte väl det var normal tid såklart. Lär väl jämna ut sig med tiden.

Nytt utvecklingssprång på gång här, 7 tror jag. Ingenting är riktigt bra någon längre stund, och han är superfrustrerad på något men vi dumma föräldrar fattar inte vad :p

Läsa bok har iallafall blivit en riktig favorit här, han gillar "det där är inte min enhörning" mycket :D Och så läser vi "knacka på", men han är helt ointresserad av dörrarna, men studerar varje rum mycket noggrant!
 
Fler som märkt/märker av 8 månaders fasen?
Enligt wonder weeks ingen fas nu men tror inte de räknar med den??

Hur som vill hon verkligen inte sova. Väldigt mycket gnäll nu, nya gnäll ljud också... hon skriker ganska ofta när jag ska amma (även gjort vid flaska, exakt likadant) så vi tror det beror på att hon inte är hungrig men förmodligen supertrött egentligen. Det suger verkligen musten ur mig helt vissa dar känner jag, idag är en sån dag.

Räcker upp handen, helt plötsligt kan det ta 1-2 timmar att få han att somna, somnar han bra så tar det inte många minuter så är han vaken igen, går att få han att somna men vaknar typ 10 min senare och nån natt har han gråtit så ordentligt att han börjat hosta direkt vi lagt ner han och tålamodet blir verkligen som bortblåst

Verkar fungera hyfsat om han får komma upp igen och vara med alternativt åka bil, inatt vaknade han peppar peppar bara en gång efter att vi låtit han sitta med efter att han vaknat femtioelva gånger, vet inte hur jag ska få han att sluta vakna mitt i natten heller för enligt BVC så ska han ju inte behöva mat på natten men går inte att få han att somna om utan att han får äta :cautious:

Snö har vi fått oxå :yuck::yuck:
34AC7BFB-B20E-4A44-8948-C481EB97C2D9.jpeg
 
Jobbar om dagarna (65%, snart 80) och livet flyter på. Lilla F är fortsatt social och glad för det mesta. Somnar lättare på kvällen igen och sover mindre oroligt. Kryper i en faslig fart och ska stå upp helst hela tiden.

Hon har börjat välja bort amningen mer och mer, tror det är då hon får flaskan så mycket. Lite sorgligt men ammar på kvällar och nätter samt eftermiddagar ibland.

Har lärt sig klappa händerna och har vinkat några gånger.

Får se om min man vågar gå till öppna förskolan denna vecka, hon har blivit sjuk efter de två senaste besöken ...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 687
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 779
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 941
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 862
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp