Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår fick jag äntligen tag på en garderob till Ronja :D
Jag hör till de som gärna hänger kläder på galge, vilket gubben hatar. Men han får allt leva med det.
 
Vad jobbigt att sömnen inte funkar @JeayL :( det är så knäckande! Kotten har haft några sådana skrikattacker och jag kopplar det antingen till svårt att andas (som nu när han är förkyld) eller mardrömmar/mycket intryck som ska bearbetas. Men när det är så återkommande som hos er känns det ju lurigt... Hoppas det vänder snart!
 
Vi sliter fortfarande med tidsinställning till vintertid här. Han är supertrött redan före 18 ("brukar" lägga sig ca 18.45) men det funkar helt enkelt inte att lägga honom så tidigt om vi ska hinna äta middag hela familjen och slippa stressa, eftersom sambon inte är hemma från jobbet förrän 18... Så vi försöker köra på enligt klockan, och lägga så tidigt vi hinner. Vaknar mycket tidigare om morgnarna igen också, förutom igår när han slog till med sovmorgon till 6:40! Ljuvligt!

Hur har era tagit vintertiden?
 
Mängder och lite fler mängder, tycker dessutom att håret börjar kännas tunnare....
Skönt att inte vara ensam :down: Mitt är definitivt tunnare. Typ hälften mot normalt (normalt väldigt tjockt). Började fundera lite, det sägs ju att man inte tappar nåt under graviditeten och att man sen tappar mycket för att kompensera för det. Mitt har överkompenserat och nu börjar jag undra hur länge det ska hålla på och om jag kanske är flint till jul...

Här krånglar fortfarande sömnen, han vaknar 2-3 gånger varje natt just nu och är omöjlig att söva, för några nätter sen försökte vi i sammanlagt 4 timmar att få han att somna på alla möjliga sätt vi kunde komma på, tillslut blev det biltur x 2

Ikväll hade vi äntligen en bra kväll där han somnade direkt efter att han fått flaskan i sängen och tänkte YES, höll i sig i typ 30-45 minuter då vaknade han och skrek hysteriskt och hyperventilerade så var bara att plocka upp och bära runt och varje försök till att lägga ner resulterade i nya skrik och hyperventilering :cry: Vet inte varför han får såna "attacker" men har varit några gånger som han vaknar (om han ens är vaken?) och panikskriker :crazy:

Så var bara att fara ut med bilen igen och åka en sväng tills han somnade om och sen fick jag bära in han sovande för tydligen är det bara mamma som får (därav x2 tidigare i inlägget, gång 1 stod pappa för inbärningen) :meh:

Annars har han upptäckt det roliga med att resa sig upp mot grejer så har införskaffat en hjälm efter att han varit lite väl våghalsig några gånger, exempelvis klättrat upp på dammsugaren så han stått på knä på den och sen försökt ta sig vidare upp i soffan :angel: Det är väl roligt att se att han utvecklas men mina nerver har det lite jobbigt och blir inte mycket gjort hemma när jag försöker se till att han inte gör något jättedumt
Lider med er! Det är verkligen jättejobbigt när sömnen inte funkar, hoppas det går över snart :heart
 
Här är det också lite sådär med sömnen. Hon sover visserligen oftast på natten men är inne i en period nu där hon sover ganska oroligt emellanåt. Hon vaknar också tidigare än förut. Hon har alltid gillat att sova och innan kunde hon sova till 8-9 om hon inte blev störd, nu är det oftast mellan 5-6. Då brukar sonen iofs redan vara uppe...
Nedräkning till den stora ettårsdagen nu. Imorgon tre veckor kvar. Till helgen kommer svärföräldrarna över från England, så blir nog firande av L då :)
 
Här är det också lite sådär med sömnen. Hon sover visserligen oftast på natten men är inne i en period nu där hon sover ganska oroligt emellanåt. Hon vaknar också tidigare än förut. Hon har alltid gillat att sova och innan kunde hon sova till 8-9 om hon inte blev störd, nu är det oftast mellan 5-6. Då brukar sonen iofs redan vara uppe...
Nedräkning till den stora ettårsdagen nu. Imorgon tre veckor kvar. Till helgen kommer svärföräldrarna över från England, så blir nog firande av L då :)
Häftigt att hon snart är ett år! Det här året har verkligen bara rusat iväg, trots att det kanske "under tiden det hände" varit mitt långsammaste år någonsin :D
 
Kotten kompenserade gårdagen med att sova som en stock (väckte mig bara en gång!) och nästan till klockan sex. Han är verkligen i en upptäcktarfas nu, testar "prepositioner", som jag kallar det, dvs lägger saker i, under, på varandra. Och river ut ALLT från lådor och bokhyllor. Har gett upp städning och går helt enkelt runt grejerna nu :p
 
Det blev inget babysim i söndags, vi hade missförstått och kursen börjar först den här veckan. Pinsamt. Ser jättemycket fram emot det i alla fall. Vår tjej blev 9 månader igår så hon är säkert bland de större bebisarna i en nybörjarkurs, men å andra sidan tror jag verkligen hon kommer ha behållning av att vara i vattnet.
 
Jag har varit lite frånvarande i tråden, vi har köpt hus och det har tagit mycket fokus. Och nu ska vi sälja vårt, vilket inte lär vara mindre utmattande :p. Men, jag måste kasta mig in hör till tröjornas försvar och säga att ”tröjor är bäst, ingen protest!” ;). Jag la undan de sista bodysarna här om dagen men det är nog en månad sedan vi använde det sist!

Annars rullar livet på, vi var på åttamånadersbesök i förra veckan och lilla A var då 72,5 cm/10,48 kg. Tänk att tråden har sin första ettåring snart! :) ... men för oss är det som höres en bit dit än ;)
 
Men, jag måste kasta mig in hör till tröjornas försvar och säga att ”tröjor är bäst, ingen protest!” ;). Jag la undan de sista bodysarna här om dagen men det är nog en månad sedan vi använde det sist!
Ett sånt där kontroversiellt uttalande kan du ju inte lägga utan motivering! :D

Grattis till huset! Och lilla A är verkligen inte liten längre!
 
Fördelen jag iofs kan se med tröjor är ju att det är en sak mindre att knäppa vid blöjbyte. Oftast där det ballar ur för oss nuförtiden :D samt att tom. bodys i stl80 ofta är för korta. Får kanske rota fram någon tröja och testa igen :p
 
Ett sånt där kontroversiellt uttalande kan du ju inte lägga utan motivering! :D

Grattis till huset! Och lilla A är verkligen inte liten längre!

Det var ju just det jag gjorde! :D;)

Nej, men lite som du själv konstaterar så är bodys en sak till att knäppa och jag tycker att glip-problemet brukar ha försvunnit ungefär när bebisen är stadig nog att sitta själv. Annars tar jag bara en större tröja :idea::D. Och tröjbonus: det ger 1000 fler möjligheter att pussa dem på magen! ;)

Tack! :) Och nej, han växer på rätt bra - men jämfört med de andra barnen så är han fortfarande en plutt :laugh: (här är det deras födelsedagar vi räknar ner till innan det är lilla A:s tur! Hur tusan har de (snart) hunnit bli nio och sex!? O_o)
 
Det var ju just det jag gjorde! :D;)

Nej, men lite som du själv konstaterar så är bodys en sak till att knäppa och jag tycker att glip-problemet brukar ha försvunnit ungefär när bebisen är stadig nog att sitta själv. Annars tar jag bara en större tröja :idea::D. Och tröjbonus: det ger 1000 fler möjligheter att pussa dem på magen! ;)

Tack! :) Och nej, han växer på rätt bra - men jämfört med de andra barnen så är han fortfarande en plutt :laugh: (här är det deras födelsedagar vi räknar ner till innan det är lilla A:s tur! Hur tusan har de (snart) hunnit bli nio och sex!? O_o)

Glömde, tröjbonus 2: 1000 gånger smidigare när man börjar potta dem!
 
Kommer inte ihåg alla som skrivit om håravfallet, för lat att gå tillbaka och kolla nu också.... :rofl: men!

Jag upplever att jag tappar mindre hår nu, sen om det har hjälpt att jag även varit mer noggrann med inpackning 1ggr/vecka vet jag inte, men jag vill ju gärna tro det. Försöker göra så lite slitsamt som möjligt också, använda bra borste som inte sliter, ett tag sov jag alltid med fläta samt använda bra produkter!

...Sen låter jag det hellre självtorka än blåsa det torrt, mest för det tar sån tid och är jobbigt att föna mitt långa, (vanligtvis) tjocka hår.... samt att det ju faktiskt sliter på håret. Sällan jag använder värmeverktyg eller stylingprodukter. Hm, ja det var väl det. Ville mest tipsa om inpackning för de som kanske inte är så konsekventa att använda det regelbundet men det verkar hjälpa!
 
Gaaaah, alltså jag vet ju vad utvecklingssprång gör med dom små... Men just nu är jag inte en jättebra mamma kan jag säga. Barnet gnäller konstant, och det är helt ärligt ingen överdrift.
Tycker det är trist att äta, men kastar alla leksaker åt fanders. Sträcker sig efter mig/min arm och gnäller, men om jag räcker fram handen slår han mig och blir arg. Alla försök att roa möts av antingen inget alls, eller ännu mer ilska och frustration. Jag blir helt knäckt! Och halva det knäckande är dåligt samvete över att inte räcka till... :arghh:
 
Börjar känna mig lite stressad. Börjar jobba om en månad och då måste L kunna vara utan amning på dagtid. Vi är inte riktigt där än.
 
Gaaaah, alltså jag vet ju vad utvecklingssprång gör med dom små... Men just nu är jag inte en jättebra mamma kan jag säga. Barnet gnäller konstant, och det är helt ärligt ingen överdrift.
Tycker det är trist att äta, men kastar alla leksaker åt fanders. Sträcker sig efter mig/min arm och gnäller, men om jag räcker fram handen slår han mig och blir arg. Alla försök att roa möts av antingen inget alls, eller ännu mer ilska och frustration. Jag blir helt knäckt! Och halva det knäckande är dåligt samvete över att inte räcka till... :arghh:
Har inget bra att säga mer än håll ut, det går över (vilket iaf för mig inte är nån större tröst). Lider med dig :heart
 
Gaaaah, alltså jag vet ju vad utvecklingssprång gör med dom små... Men just nu är jag inte en jättebra mamma kan jag säga. Barnet gnäller konstant, och det är helt ärligt ingen överdrift.
Tycker det är trist att äta, men kastar alla leksaker åt fanders. Sträcker sig efter mig/min arm och gnäller, men om jag räcker fram handen slår han mig och blir arg. Alla försök att roa möts av antingen inget alls, eller ännu mer ilska och frustration. Jag blir helt knäckt! Och halva det knäckande är dåligt samvete över att inte räcka till... :arghh:

Så tufft för er båda! :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 059
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 256
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 219
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 536
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp