Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
När jag är själv, vilket jag är ganska ofta. Funkar det att lägga Ronja först. Medan Havanna tittar på tv och Havanna sedan. För bär Ronja sover. Då sover hon (dom delar rum)

Skönt :D Det gör inte L tyvärr. Hon sover fortfarande bäst i famnen eller tätt intill och vaknar rätt snart efter hon blivit ”själv”.
 
Årets julkort :love: ..kunde inte välja bara en, så fick bli flera på samma vykort!

Fler som tagit julbilder?
F0C17B82-4407-442E-B0D5-6372404456A0.jpeg
 
S
Årets julkort :love: ..kunde inte välja bara en, så fick bli flera på samma vykort!

Fler som tagit julbilder?Visa bifogad fil 22647
Så söt! Och ambitiöst! :o
Vi knäppte några kort med kameran en dag när det var lite frostigt och typ solsken, hann fota i 2 minuter innan batteriet dog, sen har vi inte orkat ta tag i det igen :D
Skickar dock inte pappersjulkort av ren princip, men det blir nog ett par mail till släkten.
 
Stackars kotten fick lite feber idag, kände att han var varm efter eftermiddagsluren och han var obegripligt gnällig. 39 grader, hoppsan. Kan faktiskt inte minnas att han haft över 38 mer än någon enstaka gång runt 3 månader, så det är lite ovant.

Han är för övrigt så himla mysig just nu! Ska gärna pussas och borra in huvudet och gosa tex efter sovstunden. :love:
 
Fler som gärna klättrar in i diskmaskinen alltså. Kotten lyssnar på nejet mycket korta stunder i taget när det gäller just hans högt älskade diskmaskin. Men jag begränsat mest när den är full av smutsig disk eller när han gör som på bilden, klättrar in, i övrigt har jag gett upp, eller som det heter med ett finare ord, valt mina strider :angel: :D
 
Vad skönt att det inte bara är jag, man känner sig ju som världens sämsta morsa som inte ens kan natta sina barn. En pärs är rätt ord. Vi brukar ta varsitt barn på kvällen och då brukar det gå rätt smidigt. Tror också det kommer bli lättare ju större de blir, nu är det framför allt L:s ”fel” att det är svårt, hon ska bara snurra runt och titta och peta på storebror osv.

Det är en svår sak att ”outa” tycker jag, eftersom jag känner det som att folk som har lättlagda barn (alternativt inga barn :p) gärna tycker att ”det är väl bara att...”. Men nu lättar det förhoppningsvis snart för er :)
 
Idag hade vi ett stort gäng kompisar på besök. Massa intryck plus att Kotten i ett obevakat ögonblick lyckades sätta i sig två chokladtryfflar och en pepparkaka... Tror ni barnet somnar ikväll? :meh: Efter en timmes nattningsförsök kom en rejäl laddning i blöjan och nu har sambon tagit över pga min ork tog slut.
 
Min man får ju ta rätt mycket nattningar själv (ganska så precis 20% av alla nattningar) och jag är väldigt tacksam över att de är relativt "enkla" men det häller att förbereda och ha en plan!
M somnar oftast fort, det går sällan mer än 15 minuter från att man går in i sovrummet tills man kommer ut igen och hon går och lägger sig en liten stund tidigare än storebror som får sitta utanför och kolla Bolibompa(han får dock alltid erbjudandet att följa med in och ligga i sängen och ibland provar han för att någon minut senare gå och sätta sig i soffan). Det är om M vaknar innan storebror somnat som det kan uppstå problem men som tur är sover hon oftast bra första stunden på kvällen :)

Men jag kan ju nämna nervositeten när jag skulle börja jobba och min man skulle ta så mycket själv. Han förberedde sig på vagnnattningar och vi gjorde upp flera olika slags reservplaner som han skulle kunna ta till. Men som tur är så löste det sig på ett bra sätt för oss:)
 
Vi har haft en längre tid av förkylningar och stökiga och brötiga nätter! Nätterna börjar ordna upp sig någorlunda men som värst var M vaken 4-5 h på natten mellan 22 och 04:arghh: mer vanligt var "bara" 2 h.

Det märks att vi sakta men säkert tar oss bort från bebisstadiet och mot ett litet barn! Språkutvecklingen går i en rasande fart och framförallt förståelsen märks tydligt! Hon säger "där" och pekar på allt hon vill veta vad det är (en sån fas hade aldrig storebror så jag är fascinerad). Ma-ma har börjat komma och frågar du henne om hon vill ha/göra något (som hon vet vad det är) och hon inte vill så säger hon bestämt nej och skakar på huvudet.
Hon är väldigt pillig och gillar att greja för sig själv. Och vara i soffan är det bästa som finns! Råkar man sitta i vägen för hennes kryprace så puttar hon på en och pekar menande på golvet:rofl:
Sen någon vecka tillbaka har intresset för att börja gå-träna kommit på riktigt men jag känner att det inte gör något om det väntar ett tag eftersom storebrodern är i en fas där han tycker att det är roligt att puttas:meh:

Och ja, vi tog julkort i den bemärkelsen att båda barnen fick på sig tomtekläder. Resultatet blev väl ganska talande för hur vi har det här hemma mest hela tiden. Det var en hel bildserie med någon slags brottningsmatch där storebror hade det ständiga övertaget men M var inte direkt ledsen (för de var ju i soffan:rofl:)
 
Vi har haft en längre tid av förkylningar och stökiga och brötiga nätter! Nätterna börjar ordna upp sig någorlunda men som värst var M vaken 4-5 h på natten mellan 22 och 04:arghh: mer vanligt var "bara" 2 h.

Det märks att vi sakta men säkert tar oss bort från bebisstadiet och mot ett litet barn! Språkutvecklingen går i en rasande fart och framförallt förståelsen märks tydligt! Hon säger "där" och pekar på allt hon vill veta vad det är (en sån fas hade aldrig storebror så jag är fascinerad). Ma-ma har börjat komma och frågar du henne om hon vill ha/göra något (som hon vet vad det är) och hon inte vill så säger hon bestämt nej och skakar på huvudet.
Hon är väldigt pillig och gillar att greja för sig själv. Och vara i soffan är det bästa som finns! Råkar man sitta i vägen för hennes kryprace så puttar hon på en och pekar menande på golvet:rofl:
Sen någon vecka tillbaka har intresset för att börja gå-träna kommit på riktigt men jag känner att det inte gör något om det väntar ett tag eftersom storebrodern är i en fas där han tycker att det är roligt att puttas:meh:

Och ja, vi tog julkort i den bemärkelsen att båda barnen fick på sig tomtekläder. Resultatet blev väl ganska talande för hur vi har det här hemma mest hela tiden. Det var en hel bildserie med någon slags brottningsmatch där storebror hade det ständiga övertaget men M var inte direkt ledsen (för de var ju i soffan:rofl:)
Det är ju avancerad kommunikation :o Där är vi inte, kotten tränar sina ljud (mamamamama, dadadada, nänänänänä och tiiii och hej/hedå är typ vanligaste) men det går inte ställa frågor mer än "är du törstig" :p
 
Idag har Kotten börjat klappa händerna! Äntligen, sa jag, för jag har (kanske lite fånigt) varit lite orolig över att det känts som om han är relativt sen med både vinka och klappa. Trots att han ju är väldigt tidig med vissa andra saker. Men något ska en väl oroa sig över...
 
Det är ju avancerad kommunikation :o Där är vi inte, kotten tränar sina ljud (mamamamama, dadadada, nänänänänä och tiiii och hej/hedå är typ vanligaste) men det går inte ställa frågor mer än "är du törstig" :p
Det är först sista veckan som det kommit och det är som sagt på enkla frågor som hon vet vad de innebär, t.ex "vill du ha vatten?" och liknande :)
 
Idag har Kotten börjat klappa händerna! Äntligen, sa jag, för jag har (kanske lite fånigt) varit lite orolig över att det känts som om han är relativt sen med både vinka och klappa. Trots att han ju är väldigt tidig med vissa andra saker. Men något ska en väl oroa sig över...
M började vinka igår men jag har inte tänkt att det skulle varit sent? Jag tror storebror var en bot över året. Däremot har de båda klappat händerna tidigt.
Dom har sina specialiteter helt enkelt :D
 
M började vinka igår men jag har inte tänkt att det skulle varit sent? Jag tror storebror var en bot över året. Däremot har de båda klappat händerna tidigt.
Dom har sina specialiteter helt enkelt :D
Jag är nog omgiven av vinkare och klappade, tycker många jämnåriga gjort det ganska länge. Men ja, de riktar ju in sig på olika saker. Kotten är ju grovmotoriskt tidig och stadig som tusan, helt klart är det viktigast av allt att kunna förflytta sig :D
 
Jag har en klättrare, på riktigt, en klättrare. Hon klättrar på ALLT!! Igår plockade jag ned henne från bord, stolar och andra ställen man kan klättra på.
Hon äter allt som går att stoppa i munnen, Havanna var aldrig sådan! :arghh:

Här har vi varit upp i trappen, försökt klättra upp på köksstolarna och idag kom jag på han med att försöka klättra upp på dammsugaren för att nå ett dörrhandtag, han har kört den taktiken till soffan oxå :arghh::arghh:

Årets julkort :love: ..kunde inte välja bara en, så fick bli flera på samma vykort!

Fler som tagit julbilder?Visa bifogad fil 22647
Såhär ser vårat ut
 

Bifogade filer

  • 621F0128-BCDD-4B3D-888C-B14A9D06B6D3.jpeg
    621F0128-BCDD-4B3D-888C-B14A9D06B6D3.jpeg
    180 KB · Visningar: 18
Här har vi varit upp i trappen, försökt klättra upp på köksstolarna och idag kom jag på han med att försöka klättra upp på dammsugaren för att nå ett dörrhandtag, han har kört den taktiken till soffan oxå :arghh::arghh:


Såhär ser vårat ut

Igår vände jag mig om en snabbis och hon står i nedersta lådan och drar ut allt i understa. Lyfte dock ur henne innan bild. Men jösses.
65082210-FFA5-4DF7-9A81-5DC294AE8FBC.jpeg
 
Det här med att försöka se allvarlig ut när barnet gör något han inte får, men samtidigt är så gullig att det är svårt att inte börja fnissa, kan en gå kurs i det nånstans?
Mvh har just ätit mellis med en kotte som mycket medvetet och med stora gester slängde all leverpastej på golvet och sen uttryckte både nöje och förvåning över den fina högen som bildades. :meh::rofl::love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 703
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 812
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 974
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 963
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp