Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja... En annan förskola så långt ifrån (andra änden sv kommunen) hade varit ohållbart :( Först lämna A (5 min bort med bil), sen köra vidare minst en mil till, lämna L, sen vända och köra 20-30 min åt andra hållet (passera A och hemmet på vägen). Morgon och eftermiddag... Om vi skulle åkt kollektivt skulle det ta minst två timmar innan jag kom till jobbet tror jag, tar 10 med bil om jag kör direkt hemifrån.
Mannen har en timmes pendlingstid enkel väg så kommer nog mest bli jag som lämnar och hämtar. Och jag har 45h-veckor och vill gärna vara på jobbet så tidigt som möjligt... Nej vilken mardröm det hade varit att ha dem på olika ställen. Jag hade så gärna haft henne hemma till augusti, men det blev så svårt att få ihop det :( På så sätt är det svårare med barn födda på hösten, när det oftast är intagning till förskola i augusti. Hon är ju nästan 2 i augusti, svårt att få ihop dagarna så länge...

Nej fy, det går ju inte! Jag tycker det är tillräckligt påfrestande att hämta på två ställen (skola+förskola) fastän båda ligger inom gångavstånd...
 
Oj vad ni har hunnit skriva mycket! :D

En sammanfattning från oss om sånt ni nämnt - här går lillan också med gåvagnen fast hon föredrar att gå längst möbler och väggar mer, börjat gena vid soffhörnen (hon släpper och går nåt steg utan stöd) Hon har 6 tänder snart.... och kan säga mamma och titta :love: förra veckan började hon klappa händerna.

Idag har vi varit på 10 mån kontrollen och fick OK stämpel! Hm, får se om jag minns - 73cm och runt 9kg. :up: Pratade om att eventuellt avsluta nattamningen (den är jobbig just nu, senaste tiden har hon ammat nästan konstant på nätterna...) och att vi måste sluta vagga henne, börjar bli för tungt :p Tror vi behöver hitta mer rutiner överlag igen...

Å just det! Ni prata om inskolning, galet ju! De var ju så små nyss. Vi hoppas kunna vänta så länge som möjligt med det, tidigast när hon är 1,5 men gärna enda tills hon är 2 år.
 
Inser att vi nog tränat stopp helt fel (inte tränat alls är mer korrekt). Hur har ni ansra gjort? @pollex?

Vi har ett stopptecken på babysimmet och sjunger samtidigt "hoppa, hoppa, hoppa i, hoppa, hoppa i" - helt ologiskt. En kollega sjunger samma sång men istället "hoppa, hoppa, hoppa i - stopp!". Mycket mer logiskt.

Jag vet inte om man kan påstå att vi har tränat, men jag säger ”ojoj” i bekymrad/varnande (som ”varning! fara!”) ton om förbjudna saker - som typ vägguttag då :p. Kombinerat med bortlyftning när det behövs förstås, det är inte som att jag skulle lämna honom ensam med en skruvmejsel och ett gäng uttag ;) även om jag vet att han vet att han inte får - plötsligt är det ju något (uttag eller annat :p) som ser alldeles för lockande ut trots den vetskapen!
 
När John gör något han inte ska, pillar i eluttag till exempel eller reser sig mot en hylla som inte sitter fast, säger vi bara ”nej”. Inte skarpt eller i arg ton, bara ett tydligt nej. Då tittar han alltid på oss och slutar. Kryper oftast därifrån.

Jag tycker att det är så mysigt att man kan kommunicera mer med honom nu. Till exempel kan jag kalla på honom från ett annat rum och så kommer han. Det är mysigt. Hans favorit är dock när jag frågar om han vill amma, då blir han SÅ glad och skrattar glatt. Det är gulligt. :love:
 
Jag när en väldigt försigkommen liten mattjuv vid min barm. Igår var vi hos mina föräldrar en sväng. Kotten tultar omdelbart in till fruktfatet och förser sig med ett stort, gott äpple att smaska på :D senare under eftermiddagen var han också mycket snabb med att förse sig med en pepparkaka från ett fat, som han sen vägrade släppa ifrån sig :p
 
Jag när en väldigt försigkommen liten mattjuv vid min barm. Igår var vi hos mina föräldrar en sväng. Kotten tultar omdelbart in till fruktfatet och förser sig med ett stort, gott äpple att smaska på :D senare under eftermiddagen var han också mycket snabb med att förse sig med en pepparkaka från ett fat, som han sen vägrade släppa ifrån sig :p

Ni har utbildat honom väl, hör jag! :D

På tal om tänder så har jag uppenbarligen en liten tandanarkist. När jag sa att jag väntade på sjätte tanden så trodde jag att det skulle vara andra framtanden uppe... Icke!

FEF686BD-CDD6-48F3-95A0-8D31806D3E2F.jpeg
 
Dag två på jobbet. Idag när jag kom hem sken hon upp och kom krypande emot mig. Sen såg hon nåt kul till höger om mig och kröp dit istället :grin: Hon klarar sig alldeles utmärkt utan mig, vilket är fantastiskt skönt och lite jobbigt :o

Vi ammar fortfarande, men inte så mycket. Jag gillar amningen, det är mysigt och praktiskt. Jag fortsätter gärna ett tag till. Samtidigt så känns det som att om hon nu klarar sig bra utan och inte ber om det, så kanske jag ska passa på och få ett odramatiskt avslut? Tror inte vi är där på natten ännu iofs.
 
Dag två på jobbet. Idag när jag kom hem sken hon upp och kom krypande emot mig. Sen såg hon nåt kul till höger om mig och kröp dit istället :grin: Hon klarar sig alldeles utmärkt utan mig, vilket är fantastiskt skönt och lite jobbigt :o

Vi ammar fortfarande, men inte så mycket. Jag gillar amningen, det är mysigt och praktiskt. Jag fortsätter gärna ett tag till. Samtidigt så känns det som att om hon nu klarar sig bra utan och inte ber om det, så kanske jag ska passa på och få ett odramatiskt avslut? Tror inte vi är där på natten ännu iofs.

Hon blev ju glad av att se dig i alla fall, även om det sedan fanns andra roligheter som trumfade att välkomna dig :D

Lilla A ber sällan om att amma på dagarna, vi brukar göra det någon gång/dag när jag är lat med att erbjuda honom vatten :o. Men på nätterna ammar vi för fullt!
 
Mannen är på jobbgrej så blev själv med nattning av två barn idag. Tog två timmar. Hatar ensamnattningar. Hetsäter saffranskaka nu och klunkar pepsi max. Borde istället gå och lägga mig och sova. L fick krupp i helgen och i lördags natt fick jag sitta upp med henne emellanåt. Inatt och idag har det varit bättre men lite pipig andning fortfarande.
 
Jag har en tuttfixerad unge. Hon vill amma flera gånger om dagen just nu och blir ledsen när jag har tröjor som inte går att dra ner så hon kommer åt brösten. Blir däremot världens gladaste bebis och skrattar högt av lycka när hon får se brösten. Gärna pilla, nypa, dra och klappa också. Har jag linne på mig drar hon helt sonika ner det så hon kan gosa med tutten och amma.
 
Jag har också en tuttglad bebis :p får hon välja blir det amning framför allt annat. Ammar fortfarande på nätter, hoppas på ett självmant avslut där men kommer inte det så ska vi försöka trappa ner framöver... Vissa dagar känns det som vi fuskar lite för mycket med amning, men hon är så svår att få i mat ibland. Så himla smidigt att bara amma istället liksom..... :angel:

Idag har vi varit med i luciatåg på öppna förskolan :love: så himla söta i sina luciakronor, pepparkaksdressar, tomtedräkter och tärnglitter! Och nu ikväll har julgranen kommit fram, hoppas den får vara ifred! Annars kanske den åker ner igen, men eftersom vi ska fira jul hemma (med gäster!) för typ första gången nånsin hos oss så vill jag ju ha julgran!

Vi har förresten börjat med bara en sovstund på dagarna nu. Det går bättre än förväntat än så länge :) vissa dagar har det blivit knas och blivit två sovstunder men upplever henne som mindre bråkig vid nattning när hon bara sovit en. Nu hoppas jag hon slutar vakna 2h efter nattning, för senaste tiden har hon gjort det och ska då vara vaken i 3-4h timmar innan hon somnar igen... blivit lite väl sent för en annan ibland då
 
Mannen är på jobbgrej så blev själv med nattning av två barn idag. Tog två timmar. Hatar ensamnattningar. Hetsäter saffranskaka nu och klunkar pepsi max. Borde istället gå och lägga mig och sova. L fick krupp i helgen och i lördags natt fick jag sitta upp med henne emellanåt. Inatt och idag har det varit bättre men lite pipig andning fortfarande.
Fy, jag gillar inte att natta "ensam" om sambon är iväg, ens med ett barn. (Ibland behöver kotten två flaskor välling och då är det så smidigt om den som är fri kan komma upp istället för att nattaren ska lämna bebis och göra en ny)

Hur gör man ens när man nattar två själv, om man får vara lite ettbarnsnyfiken? Är den ena med och nattar den andra? Och "stör" dom inte varandra?
 
Senast ändrad:
Jag har också en tuttglad bebis :p får hon välja blir det amning framför allt annat. Ammar fortfarande på nätter, hoppas på ett självmant avslut där men kommer inte det så ska vi försöka trappa ner framöver... Vissa dagar känns det som vi fuskar lite för mycket med amning, men hon är så svår att få i mat ibland. Så himla smidigt att bara amma istället liksom..... :angel:

Idag har vi varit med i luciatåg på öppna förskolan :love: så himla söta i sina luciakronor, pepparkaksdressar, tomtedräkter och tärnglitter! Och nu ikväll har julgranen kommit fram, hoppas den får vara ifred! Annars kanske den åker ner igen, men eftersom vi ska fira jul hemma (med gäster!) för typ första gången nånsin hos oss så vill jag ju ha julgran!

Vi har förresten börjat med bara en sovstund på dagarna nu. Det går bättre än förväntat än så länge :) vissa dagar har det blivit knas och blivit två sovstunder men upplever henne som mindre bråkig vid nattning när hon bara sovit en. Nu hoppas jag hon slutar vakna 2h efter nattning, för senaste tiden har hon gjort det och ska då vara vaken i 3-4h timmar innan hon somnar igen... blivit lite väl sent för en annan ibland då
Hoppas hon börjar sova lite vettigare med en sovstund! Hur länge sover hon då? Det känns ännu långt borta här, men det blir nog övergång till en, någon gång runt ettårsdagen skulle jag tippa. Ibland blir det till och med tre fortfarande, ifall vi gör en aktivitet som ligger mitt i ordinarie eftermiddagslur.

(Men han klarar trötthet ganska bra numer, idag sov han inget efter klockan 14 och la sig 18:30, bara lite gnäll vid matlagning och när vi gjorde iordning för natten, somnade sen exemplariskt på 10 minuter :D

Vi har också en del vakentid på natten, typ en gång i veckan vaknar han och somnar om först 1-3 timmar senare. Såna gånger växlar jag och sambon mellan att vilja sätta ut honom på gårdsplanen och att önska att det fanns någon sorts sedativ att ge dom... :angel: inatt vaknade han två gånger, extra knäckande eftersom man ju tror man är säker när han väl somnat igen...
 
Fy, jag gillar inte att natta "ensam" om sambon är iväg ens med ett barn. (Ibland behöver kotten två flaskor välling och då är det så smidigt om den som är fri kan komma upp istället för att nattaren ska lämna bebis och göra en ny)

Hur gör man ens när man nattar två själv, om man får vara lite ettbarnsnyfiken? Är den ena med och nattar den andra? Och "stör" dom inte varandra?

Nu händer det inte så ofta som tur är, men det gör också att vi inte har nån riktig rutin för det. Hade med L in i storebrors rum och satt i fåtöljen bredvid hans säng, med L i famnen. Hon brukar amma till sömns och tänkte att det kunde hon göra där. Men det var för mycket att titta på. Storebror vill ha saga och L ville leka och titta på brorsan och ja, de störde bara varandra. L böjde sig som en mask och skrattade när hon såg brorsan och om hon slappnade av nån gång började brorsan göra höga ljud så hon gick igång igen... Gick ner till soffan igen, de lekte lite på golvet (Nu hur pigga som helst? Jag var redan dödstrött.). Satte på en film som fångade storebror så han låg still och han började bli trött. L lyckades till slut ammas till sömns i soffan. Då gick vi upp till vårt sovrum, kunde då lägga ner L i vår säng och sen kunde jag pilla storebror i håret till han somnade och flytta honom.
Tidigare när L var mindre har jag låtit storbror somna i soffan framför tvn och har satt dem i bilen nån gång med... Dagtid har vagnen funkat ibland. Men ja, de stör och triggar varandra något kopiöst och ingen av dem kan somna själv. Men tror det är för att de inte är vana vid situationen med. Stor eloge till ensamstående.
 
Här är det full fart, och går i vågor med sovandet :banghead: Hur mycket energi är ”normalt” han sitter ytterst sällan och leker med leksaker utan ska krypa och helst gå längst möbler hela tiden, får typ sätta fast han i vagnen för att få en toapaus

Han ska inte sitta i knä, inte mysa på något sätt, han kan ibland bli buren, om de händer saker i några sekunder

Blir spännande julfirande med de här vilddjuret, turligt nog så kan han vara road om han får äta iallafall
 
Jag har också en tuttglad bebis :p får hon välja blir det amning framför allt annat. Ammar fortfarande på nätter, hoppas på ett självmant avslut där men kommer inte det så ska vi försöka trappa ner framöver... Vissa dagar känns det som vi fuskar lite för mycket med amning, men hon är så svår att få i mat ibland. Så himla smidigt att bara amma istället liksom..... :angel:

Idag har vi varit med i luciatåg på öppna förskolan :love: så himla söta i sina luciakronor, pepparkaksdressar, tomtedräkter och tärnglitter! Och nu ikväll har julgranen kommit fram, hoppas den får vara ifred! Annars kanske den åker ner igen, men eftersom vi ska fira jul hemma (med gäster!) för typ första gången nånsin hos oss så vill jag ju ha julgran!

Vi har förresten börjat med bara en sovstund på dagarna nu. Det går bättre än förväntat än så länge :) vissa dagar har det blivit knas och blivit två sovstunder men upplever henne som mindre bråkig vid nattning när hon bara sovit en. Nu hoppas jag hon slutar vakna 2h efter nattning, för senaste tiden har hon gjort det och ska då vara vaken i 3-4h timmar innan hon somnar igen... blivit lite väl sent för en annan ibland då


Jag kommer verkligen GRÅTA IHJÄL mig på skolavslutningar, lucia och sånt. Har inte riktigt förstått dom som gör det tidigare och har inte blivit så gråtig på bonusbarnens grejer, men nu förstår jag helt grejen. :love:

Är det bara John som fortfarande sover mycket? Han är vaken 2-2,5 h och sen sover han, vilket resulterar i tre sovstunder per dag och totalt ca 4 h dagssömn. Har förstått att det är ganska mycket för en bebis i hans ålder?

Vi ammar förresten också mycket, ungefär 7 ggr spritt över dygnet. Jag vill gärna amma minst ett år som livsmedelsverket rekommenderar (jag är ju en typisk sån som hänger upp mig över "magiska" gränser på det sättet..) så jag hoppas verkligen att graviditeten inte får mjölken att sina. John pillar gärna på det andra bröstet när han ammar men det får han inte för jag tycker att det är såå obehagligt. :crazy: Han gillar att amma, frågar man honom "ska vi amma?" lyser han upp och skrattar högt, det är mysigt att se. :heart Skulle dock inte beskriva honom som "tuttgalen" alls utan han är väldigt glad i mat också. :)
 
Jag kommer verkligen GRÅTA IHJÄL mig på skolavslutningar, lucia och sånt. Har inte riktigt förstått dom som gör det tidigare och har inte blivit så gråtig på bonusbarnens grejer, men nu förstår jag helt grejen. :love:

Är det bara John som fortfarande sover mycket? Han är vaken 2-2,5 h och sen sover han, vilket resulterar i tre sovstunder per dag och totalt ca 4 h dagssömn. Har förstått att det är ganska mycket för en bebis i hans ålder?
Låter mycket i min värld iallafall :p
här knåpar vi ihop 2,5-3h (det senare sällsynt) en dag när vi är hemma båda sovstunderna. Kortare när vi är iväg. Bara enstaka gånger det går att natta innan 3h vakentid. Hur mycket sover John på natten? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 202
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 390
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 322
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 658
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp