Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Angående sömn går vi bara på hennes signaler och försöker inte söva efter klockan. Om vi dock ska göra något viktigt under dagen försöker vi se till att sova ganska nära det, så hon orkar med en stund.
 
@Sofie_B Jag har en av varje. Stora barnet sov vid den här åldern 3 gånger om dagen och kom ofta upp i 4 h sömn på dagarna medan M 70% av tiden sover en gång m dagen och landar på 1-2 h sömn på dagen. Stora barnet sov 2 gånger om dagen på sommaren när han var runt 18 månader och när det blev dags för inskolning vid 21 månader styrde vi om till en gång om dagen men då sov han 2-3 h i ett svep.
Med honom har det varit tufft att ställa om sovningarna! Han behöver fortfarande som treåring ofta sova middag men så är han extremt morgonpigg också. Med M har det varit lätt att ställa om antalet sovstunder.

Om det inte är något som stör så hade jag inte pillat med det "bara för att" och om ni väljer att göra en förändring kan det säkert bli knasigt i 2-3 veckor innan han kommer in i det nya.
 
Och "bara för" att vi diskuterat sömn har vi nu testat det här med att hoppa över förmiddagssömnen (förutom en kvart, sen skulle han inte sova mer) och har nu en hysteriskt övertrött liten unge... Helt klart inte läge att ta bort en sovstund än mao
 
Sitter här och lyssnar på sambons försök att natta Kotten på ovanvåningen. Kotten springer(!) runt i sovrummet och kastar allt han kan komma åt i golvet, låter som en mindre elefanthjord. Han borde vara trött men icke. Tror vi kan sluta oss till att åttonde språnget är här... :meh::arghh:
 
Sitter här och lyssnar på sambons försök att natta Kotten på ovanvåningen. Kotten springer(!) runt i sovrummet och kastar allt han kan komma åt i golvet, låter som en mindre elefanthjord. Han borde vara trött men icke. Tror vi kan sluta oss till att åttonde språnget är här... :meh::arghh:
Fast en känner sig som Supermom när en löser av sambon efter 1,5 timmes härjande (där synen som möter en är följande: alla gosedjur samt våra sängkläder ligger på golvet, alla byrålådor är utdragna och spjälsängen nerputtad från böckerna som används för att höja huvudänden) och lyckas natta på 10 minuter :angel: Dock gissar jag på att det mest var en väldigt lyckad kombination av att bryta mönstret samt vara sjukt tråkig och dum och gosig på samma gång.
 
Fast en känner sig som Supermom när en löser av sambon efter 1,5 timmes härjande (där synen som möter en är följande: alla gosedjur samt våra sängkläder ligger på golvet, alla byrålådor är utdragna och spjälsängen nerputtad från böckerna som används för att höja huvudänden) och lyckas natta på 10 minuter :angel: Dock gissar jag på att det mest var en väldigt lyckad kombination av att bryta mönstret samt vara sjukt tråkig och dum och gosig på samma gång.

Haha! Här är det oftast Superdad som räddar nattningarna nu för tiden. Ikväll är dock mannen borta och det gick väl ok, förutom att det tog 45 min-1 h någonting. Lite svårt nu då det verkar som 4 tänder på en gång håller på att titta fram (två framtänder i överkäken och så kindtänderna i underkäken). Lilla F får Alvedon inför varje nattning nu och även ett par gånger på dagen när det kinkat. Imorse vaknade hon först glad, men började sedan gråta och stoppade händerna i munnen. :(

Vi har även klarat av tredagarsfebern precis vad det verkar, alla symtom stämde in. Nu är det en del lös i magen pga tänderna, hänt två olyckor där vi fått ta henne till badkaret.
 
Haha! Här är det oftast Superdad som räddar nattningarna nu för tiden. Ikväll är dock mannen borta och det gick väl ok, förutom att det tog 45 min-1 h någonting. Lite svårt nu då det verkar som 4 tänder på en gång håller på att titta fram (två framtänder i överkäken och så kindtänderna i underkäken). Lilla F får Alvedon inför varje nattning nu och även ett par gånger på dagen när det kinkat. Imorse vaknade hon först glad, men började sedan gråta och stoppade händerna i munnen. :(
Usch så jobbigt med tänderna! :( Det kan verkligen ställa till det, i de lägena ger vi också Alvedon inför nattning.

Annars har vi värsta medicinritualen nu inför nattning med snorig näsa och feber som kommer och går. Måste köpa en örontermometer också, är så irriterande när en glömmer tempa vid blöjbyte!
 
Usch så jobbigt med tänderna! :( Det kan verkligen ställa till det, i de lägena ger vi också Alvedon inför nattning.

Annars har vi värsta medicinritualen nu inför nattning med snorig näsa och feber som kommer och går. Måste köpa en örontermometer också, är så irriterande när en glömmer tempa vid blöjbyte!

Vår örontermometer var verkligen ett bra köp, väldigt smidigt att få svar på 3 sekunder!
 
Vårt barn har börjat klättra upp i soffan, och på soffbordet, och på skohyllan...

Jag kan inte låta bli att längta till hon börjar gilla att göra lite mer konstruktiva aktiviteter. Läsa saga, rita, bygga saker med klossar, sjunga, spela piano (det gör hon iofs redan nu!), kanske vara med i stallet ibland. Som det är nu vill hon bara härja och flytta runt saker och klättra. När kommer den åldern då mina önskeaktiviteter blir mer intressanta?
 
Stackars Kotten är fortfarande förkyld och hostar massor. Kämpigt för alla parter. Idag kände vi också något vasst i överkäken, alltså ytterligare en hörntand på gång.

På ett mer positivt plan har han äntligen förstått att man måste vända pipmuggen uppochner för att få ut vattnet! :bow: Efter jag vet inte hur många månaders frustration där han sugit och sugit med rättvänd mugg och sen kastat den ifrån sig. Vet inte om Kotten eller vi vuxna är stoltast :D
 
Vårt barn har börjat klättra upp i soffan, och på soffbordet, och på skohyllan...

Jag kan inte låta bli att längta till hon börjar gilla att göra lite mer konstruktiva aktiviteter. Läsa saga, rita, bygga saker med klossar, sjunga, spela piano (det gör hon iofs redan nu!), kanske vara med i stallet ibland. Som det är nu vill hon bara härja och flytta runt saker och klättra. När kommer den åldern då mina önskeaktiviteter blir mer intressanta?
Jag längtar också efter sånt! Läsa saga hoppas jag kommer ganska snart, vi gläntar lite på den dörren då och då redan :) Bygga klossar borde inte heller vara långt borta, kompisarnas tvååring lekte mycket med Duplo under nyårshelgen. Rita, baka och pyssla längtar jag också efter, men misstänker det är snäppet längre bort...
 
Och på tal om att baka så fick Kotten ett torn av mig häromdagen, så att han kan vara med vid köksbänken :) han är så nöjd! Står bredvid mig när jag lagar mat eller bakar och slamrar med redskap och undersöker förpackningar. Riktigt skönt med nöjd unge, och väldigt enkelt projekt av en ganska vanlig ikeapall :)

IMG_20190103_093921_073.jpg
 
Och på tal om att baka så fick Kotten ett torn av mig häromdagen, så att han kan vara med vid köksbänken :) han är så nöjd! Står bredvid mig när jag lagar mat eller bakar och slamrar med redskap och undersöker förpackningar. Riktigt skönt med nöjd unge, och väldigt enkelt projekt av en ganska vanlig ikeapall :)

Visa bifogad fil 23554
Smart! Har du byggt överdelen själv eller använt något annat?
 
Imorgon börjar jag jobba :eek::banana: Det ska faktiskt bli riktigt roligt. Det är min bästa kompis som har uppfostrat klassen hela höstterminen, så nu glider jag in och får ta över :D Hon ska jobba kvar i klassen också så det kommer bli superbra tror jag!

Idag har vi också rensat ut alla bodies. Minns inte senast L använde dem. Nu är de borta så nu får det bli tröjor i fortsättningen :)

Det har tagit sin lilla tid med L:s gående, det har varit på gång såå länge men inte velat släppa taget riktigt och gå själv. Men nu sen i julas går hon omkring hela tiden, så roligt att det äntligen lossnat :love:
 
Vårt barn har börjat klättra upp i soffan, och på soffbordet, och på skohyllan...

Jag kan inte låta bli att längta till hon börjar gilla att göra lite mer konstruktiva aktiviteter. Läsa saga, rita, bygga saker med klossar, sjunga, spela piano (det gör hon iofs redan nu!), kanske vara med i stallet ibland. Som det är nu vill hon bara härja och flytta runt saker och klättra. När kommer den åldern då mina önskeaktiviteter blir mer intressanta?

Lilla F hämtar böcker och sitter och myser i knäet medan man läser. ❤ Annars är det mest härj här med, men leka med klossar är kul, iaf riva torn jag byggt. 😁
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 019
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 213
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 176
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 405
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp