Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Imorgon börjar jag jobba :eek::banana: Det ska faktiskt bli riktigt roligt. Det är min bästa kompis som har uppfostrat klassen hela höstterminen, så nu glider jag in och får ta över :D Hon ska jobba kvar i klassen också så det kommer bli superbra tror jag!

Idag har vi också rensat ut alla bodies. Minns inte senast L använde dem. Nu är de borta så nu får det bli tröjor i fortsättningen :)

Det har tagit sin lilla tid med L:s gående, det har varit på gång såå länge men inte velat släppa taget riktigt och gå själv. Men nu sen i julas går hon omkring hela tiden, så roligt att det äntligen lossnat :love:
Jag börjar också imorgon! Heltid alltså, efter en lång och skön julledighet. Känner mig både redo och inte alls redo, kommer sakna mina och kottens sovstunder :heart
 
Giganternas kamp, Kotten vägrar återigen sova. Han har inte fått lov att härja som med pappa (jag hävdar att man inte får lämna sängen även om man vägrar sova) så istället har vi princip ägnat en timme åt att sitta i ett hörn och stirra på mig :banghead:
Jag tröttnade tillslut och la mig själv också, då kom han en stund och gosade, nästan så jag trodde han somnat, men så for han upp och iväg igen...
 
Vi har ju kämpat en del (eller snarare bara låtit henne bestäma för att det ändå inte gått göra nåt åt) med sömnen ett tag.

Men nu senaste veckan har hon börjat ändra själv :) En sovstund vid 15 på dagen, nackdelen att hon inte somnar förrän 22, men då sover hon längre och bättre under natten ändå. Och tar sovmorgon till 9-10 :up: det har funkat väldigt bra.

Jag kan ibland sakna lite mer egentid på kvällen bara, men det får vara såhär nu, vet ju aldrig hur det ser ut längre fram.
 
Hon går väldigt bra, kan nästan småspringa lite ibland :laugh: fler ord börjar komma och hennes hår växer som aldrig förr känns det som. Vi har nästan alltid tofs på henne nu för att hon ska slippa ha det i ögonen :love: vi använder ännu en del bodys men börjar gå mer och mer över till vanliga tröjor. Hon har fått börja äta med bestick sen lite innan jul och det går verkligen över förväntat, hade räknat med mer frustration och kladd tror jag :p men hon förstod direkt, behöver bara få in tekniken mer
 
Känns som det kommer nya grejer varje dag nu, plötsligt sjunger kotten! (Jag tror iallafall det ska föreställa det :D) Och gungar lite upp och ner när han vill att jag ska dansa och sjunga för honom!

John dansar också och signalerar att han vill att man ska sätta på musik genom att gunga med kroppen. Väldigt gulligt! :)

Apropå sömn så blir jag inte riktigt klok. Igår skulle vi resa upp till Åre med flyg + bil och bortsett ifrån förmiddagstuppluren på 1,5 h blev det inte mycket sömn. Han vägrade sova på planet (trots att han var trött), vägrade sova under dom två timmarna vi fick vänta på bilen på Östersunds flygplats (då inte så trött), sov efter att ha varit vaken i 6 h en halvtimme i bilen till Åre och sen var han nöjd och glad fram till läggning då han somnade lugnt utan ett knyst. :o Så jag vet inte jag, kanske sitter det där med behovet av sömnrutiner mer i mammans huvud än i bebis kropp.. :angel:
 
Dom senaste dagarna har jag börjat se helt nya sidor hos John. Han har tidigare inte visat så stark vilja/starka åsikter om saker och ting, men det har kommit att ändras radikalt. Framförallt träder dom här tendenserna fram när man 1) tvingas ligga på rygg för att byta blöja eller 2) klä på sig. Då är det stora klagosången och han blir så frustrerad/arg att han spänner och liksom "gungar" i hela kroppen. Sjukt stark är han också, det är faktiskt så att jag har fullt upp att hålla i honom. Antar att det här är en fas alla barn går igenom, men någon som har tips, mer än att distrahera under tiden vilket fungerar bra när vi är flera men är svårt när man är själv? Han beter sig verkligen som att han blir utsatt för övergrepp, även om jag inte känner mig så elak som utsätter honom för det "hemska". :meh:
 
Dom senaste dagarna har jag börjat se helt nya sidor hos John. Han har tidigare inte visat så stark vilja/starka åsikter om saker och ting, men det har kommit att ändras radikalt. Framförallt träder dom här tendenserna fram när man 1) tvingas ligga på rygg för att byta blöja eller 2) klä på sig. Då är det stora klagosången och han blir så frustrerad/arg att han spänner och liksom "gungar" i hela kroppen. Sjukt stark är han också, det är faktiskt så att jag har fullt upp att hålla i honom. Antar att det här är en fas alla barn går igenom, men någon som har tips, mer än att distrahera under tiden vilket fungerar bra när vi är flera men är svårt när man är själv? Han beter sig verkligen som att han blir utsatt för övergrepp, även om jag inte känner mig så elak som utsätter honom för det "hemska". :meh:
Avleda och underhålla, är mitt tips. Vi har ju haft det så senaste halvåret typ, först sen strax före jul som blöjbyten började gå smidigt igen, liksom påklädning av ytterovrrall mm. :p

Kotten får något att pilla med på skötbordet, typ en tub med salva eller förpackningen till nagelkitet, och oftast Babblarna på mobilen som vi sätter på väggen. Klä på gör vi utan underhållning, men ibland får man ta ett plagg i sänder med pauser, eller hitta en plats där han är lugnare och inte vill iväg för att leka. Sitta i knäet och samtidigt "hoppa" med knäna så han gungar kan hjälpa.
 
Avleda och underhålla, är mitt tips. Vi har ju haft det så senaste halvåret typ, först sen strax före jul som blöjbyten började gå smidigt igen, liksom påklädning av ytterovrrall mm. :p

Kotten får något att pilla med på skötbordet, typ en tub med salva eller förpackningen till nagelkitet, och oftast Babblarna på mobilen som vi sätter på väggen. Klä på gör vi utan underhållning, men ibland får man ta ett plagg i sänder med pauser, eller hitta en plats där han är lugnare och inte vill iväg för att leka. Sitta i knäet och samtidigt "hoppa" med knäna så han gungar kan hjälpa.

Tack för tips! Ja, att få något att hålla på med på skötbordet får han alltid om han vill. Ofta hjälper det, ibland inte. Tänker att just blöjbytena kanske blir lite lättare när han kan stå och man slipper göra dom liggande. :)
 
Med det sagt, vilket jäkla humör som håller på att utvecklas! :eek:
Ännu en jobbig nattning igår, även om det bara tog en knapp timme mot gårdagens 1,5
Han börjar så fort man går in i sovrummet med NEJNEJNEJNEJNEJ i en ramsa som aldrig slutar, slår undan nappar och kramar, och varje gång jag höll upp handen för att visa stopp mot att lämna sängen fick han ett hiskeligt utbrott, hoppade, skakade i sängspjälorna och lät ungefär som en Gremlin :o

Tillslut lyckades jag leka in nappen och få honom att sitta och klappa sin nalle, så han kunde lägga sig ner, därefter välling och ligga nära, så somnade han tillslut.

Vet inte riktigt hur en ska tackla de här nattningsutbrotten, tror de främst är kopplade till språnget och kommer troligen gå över, men väldigt påfrestande kontrast ändå. Jag försöker vara tråkig så länge han busar eller är arg men ger närhet så snart han kommer och vill ha det...
 
Vi hade också en jobbig natt. Dottern vaknade kl 04 och vi försökte söva om henne i mer än en timme, innan hennes pappa insåg att hon nog var hungrig (igår kväll fick hon en klämmis och en macka istället för den brukliga kvällsvällingen - det gör vi inte om!). Jag fick dåligt samvete för att jag, som skulle gå upp 06:30 för att åka till jobbet och inte har möjlighet att "sova ikapp" under dagen, uttryckte frustration och bara ville att hon skulle vara tyst så jag fick sova. Vilket jag ju fick sen när pappan gick ner i köket med henne och gav henne frukost. Det är verkligen svårt ibland att vara konstruktiv när man är dödstrött...
 
Vi hade också en jobbig natt. Dottern vaknade kl 04 och vi försökte söva om henne i mer än en timme, innan hennes pappa insåg att hon nog var hungrig (igår kväll fick hon en klämmis och en macka istället för den brukliga kvällsvällingen - det gör vi inte om!). Jag fick dåligt samvete för att jag, som skulle gå upp 06:30 för att åka till jobbet och inte har möjlighet att "sova ikapp" under dagen, uttryckte frustration och bara ville att hon skulle vara tyst så jag fick sova. Vilket jag ju fick sen när pappan gick ner i köket med henne och gav henne frukost. Det är verkligen svårt ibland att vara konstruktiv när man är dödstrött...
Åh jag känner igen känslan, SÅ irriterad som jag kan vara på Kotten när han är vaken vid "fel" tillfälle! Trots att han oftast inte kan hjälpa det, men som sagt, inte så konstruktiv alla gånger...
 
Vår matglada unge har börjat matvägra! Nästan inget duger, frukostgröten går ner med mycket trugande, mellis är hemskt och middagsmålet obefintligt. Både favoritmat (plättar, vällingmuffins) rätas liksom typ alla burkar, och hemlagat vare sig det är med lite bitar eller mixat.

Vet att det är helt normalt att intaget/intresset kan gå upp och ner, men det är himla ovant och ganska frustrerande när han som nyss åt nästan allt nu bara kniper ihop munnen och ylar av missnöje...
 
Vår matglada unge har börjat matvägra! Nästan inget duger, frukostgröten går ner med mycket trugande, mellis är hemskt och middagsmålet obefintligt. Både favoritmat (plättar, vällingmuffins) rätas liksom typ alla burkar, och hemlagat vare sig det är med lite bitar eller mixat.

Vet att det är helt normalt att intaget/intresset kan gå upp och ner, men det är himla ovant och ganska frustrerande när han som nyss åt nästan allt nu bara kniper ihop munnen och ylar av missnöje...


tänder?
 
Kanske, det kommer nya hela tiden känns det som :D Hörntanden vi väntat på länge nu är fortfarande inte uppe tex. Kontrollfreaket i mig hatar att inte veta exakt om det är tänderna/utvecklingssprånget/förkylningen(nästäppa deluxe) som ställer till det, medan sanningen nog är att det är en kombination av allt det och säkert lite annat som vi inte fattat än...
 
Efter all ledighet så var vi tillbaka till öppna förskolan idag, lillan hade superkul :) ville knappt vara still vid sångstunden, vågade lämna mig mycket mer än hemma, då gnäller hon ju om jag går iväg men där gick det bra då var det hon som lämna :p somnade super fort när vi kom hem sen :up:
 
Nu känner jag mig helt efter i tråden igen! :p Januari är vår stora födelsedagsmånad (och jag är helt förvirrad över att lilla A inte fyller ett snart :confused:) så det är kalas, kalas, kalas och kalas. Lilla A har i alla fall hunnit vara på tiomånaderskontroll och mätte/vägde in på 76 cm/11,05 kg. Och igårkväll tröstade han sin storebror, typ det sötaste någonsin! :love: (Mellanbarnet låg på golvet och grät över en sak, lilla A stod en bit bort och tittade och härmade ljudet. När jag sa ”X är ledsen. Kan du klappa X, lilla A?” så klappade han först mig (tack :D) men när jag pekade och sa ”X vill nog ha klappar” så kröp han dit och klappade/la huvudet mot storebror :heart).
 
Läser tråden men har sällan tid att skriva själv. Var tar dagarna vägen??

Nu har jag iaf ägnat över en timme åt att natta ... nu snusar hon men med bröstet i munnen. Hon har också börjat dansa/gunga med kroppen till musik. Hon har en bok med en ljudslinga med Bjällerklang-melodin som hon älskar, när den går igång skakar hon boken i takt och låter ibland själv också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 986
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 197
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 131
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 396
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp