Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
På tal om att sluta nattamma. Nu ska de ju klara en hel natt utan mat. Men hur lång är en natt? Klarar de 12 timmar? Det skulle vara skönt att sluta nattamma om det innebär mer sömn. Jag är bara rädd att det kommer innebära tidigare morgnar, och då är jag inte intresserad :angel:
 
Åh, jag önskar att jag klarade att köra på. Tycker det är så sjukt jobbigt, speciellt när hon kämpar emot med hela kroppen, men inser samtidigt att jag nog kommer bli tvungen så småningom - konfliktfritt är nog omöjligt. Jag kan ju inte alltid böja mig för hennes vilja, det blir nog inte bra i längden. I teorin vill jag att hon ska ha lov till alla känslor och att inga känslor är sämre än andra. Men i verkligheten vill jag bara att hon ska vara glad och nöjd. :arghh:
Pappan gör som du och hon är mindre motsträvig med honom. Han är bättre på lirkande än vad jag är, det bidrar väl också kanske. Just nu känner jag mig lite som en lekpappa som lämnar allt jobbigt till den andra föräldern och bara leker med barnet. Får dessutom maten serverad när jag kommer hem :o. Min man är en betydligt bättre hemmafru än mig :p
Åh jag känner igen mig i det sista! När jag var hemma och sambon kom hem från jobbet förväntade jag mig att han skulle ta hand om vissa grejer när han klev innanför dörren, typ ta hand om Kotten medan jag lagade färdigt maten, förbereda ev speciell kottemiddag, duka bordet mm. Insåg dock för någon vecka sedan att jag inte tagit över hans uppgifter typ alls (förutom hänga med Kotten) men däremot har ju han fått alla hemmamansuppgifter... :o

Känner mig riktigt bortskämd, och något skamsen över min insikt. (Å andra sidan har jag grova projektledartendenser och kompenserar säkerligen på andra sätt, men ändå)
 
På tal om att sluta nattamma. Nu ska de ju klara en hel natt utan mat. Men hur lång är en natt? Klarar de 12 timmar? Det skulle vara skönt att sluta nattamma om det innebär mer sömn. Jag är bara rädd att det kommer innebära tidigare morgnar, och då är jag inte intresserad :angel:
Kotten sover nästan aldrig 12 timmar, men det kan utan problem gå 12 timmar mellan kvällsvälling och frukost. Längre också ibland, även om det är sällan. Sen är det väl såklart individuellt hur de påverkas sömnmässigt av det :)
 
Åh, jag önskar att jag klarade att köra på. Tycker det är så sjukt jobbigt, speciellt när hon kämpar emot med hela kroppen, men inser samtidigt att jag nog kommer bli tvungen så småningom - konfliktfritt är nog omöjligt. Jag kan ju inte alltid böja mig för hennes vilja, det blir nog inte bra i längden. I teorin vill jag att hon ska ha lov till alla känslor och att inga känslor är sämre än andra. Men i verkligheten vill jag bara att hon ska vara glad och nöjd. :arghh:
Pappan gör som du och hon är mindre motsträvig med honom. Han är bättre på lirkande än vad jag är, det bidrar väl också kanske. Just nu känner jag mig lite som en lekpappa som lämnar allt jobbigt till den andra föräldern och bara leker med barnet. Får dessutom maten serverad när jag kommer hem :o. Min man är en betydligt bättre hemmafru än mig :p

Åh jag känner igen mig i det sista! När jag var hemma och sambon kom hem från jobbet förväntade jag mig att han skulle ta hand om vissa grejer när han klev innanför dörren, typ ta hand om Kotten medan jag lagade färdigt maten, förbereda ev speciell kottemiddag, duka bordet mm. Insåg dock för någon vecka sedan att jag inte tagit över hans uppgifter typ alls (förutom hänga med Kotten) men däremot har ju han fått alla hemmamansuppgifter... :o

Känner mig riktigt bortskämd, och något skamsen över min insikt. (Å andra sidan har jag grova projektledartendenser och kompenserar säkerligen på andra sätt, men ändå)

En till som är en dålig hemmafru med en betydligt bättre hemmaman!

På tal om att sluta nattamma. Nu ska de ju klara en hel natt utan mat. Men hur lång är en natt? Klarar de 12 timmar? Det skulle vara skönt att sluta nattamma om det innebär mer sömn. Jag är bara rädd att det kommer innebära tidigare morgnar, och då är jag inte intresserad :angel:

Här sovs det 11-12 timmar utan föda och det går jättebra :)
 
Sambon berättade att han (kotten alltså, inte sambon :D) brukar dra ner en köksstol ibland och gnaga på ryggstödet :o Ikväll när jag borstade hans tänder såg jag minst 2 tänder till på väg upp... Så nä, inte konstigt!

Tandborstning är för övrigt ett helt helsike just nu, bara gråt och idoga rymningsförsök... Hur går det för er andra med sånt? Några proffstips? Min fantasi sträcker sig till att sjunga en tandborstningssång och YouTube, men det går sådär. Ungen biter tag i borsten, äter upp tandkrämen och sen kniper han ihop och blåvägrar. Erbjuder jag honom att borsta själv borstar han antingen min mun eller slänger tandborsten... :crazy:

Sätter in ett finger i mungipan och ger henne tandkrämstuben att pilla på, det brukar köpa en 10-15 sekunder så jag hinner med fyra tänder. Nu är en femte på gång med.
 
Sätter in ett finger i mungipan och ger henne tandkrämstuben att pilla på, det brukar köpa en 10-15 sekunder så jag hinner med fyra tänder. Nu är en femte på gång med.
Tack för tipset! Finger i mungipan är tyvärr lika med att bli biten :D och tuben med tandkräm är inte intressant längre, och innan var den främst kul att bita på, och då fanns ändå ingen plats för tandborste...
Idag tog vi en film med sånger på Youtube och då gick det bättre om än långsamt.
 
Fortsätta sömnfunderingar. Lyssnade på en podd med en "sömncoach". Hon sa att man var tvungen att lära barn att somna och somna om själva. Kommer det inte av sig själv med åldern? Att bebisar inte kan har jag märkt, men nån gång lär de väl sig utan att man aktivt tränar det? Eller?
Hennes metod för detta var att söva bebisen till nästan sovande och lägga ner den så, så fick den somna själv. Gör vi så så resulterar det i vaken och arg bebis. Hon vill inte läggas i nån spjälsäng alls.
 
Fortsätta sömnfunderingar. Lyssnade på en podd med en "sömncoach". Hon sa att man var tvungen att lära barn att somna och somna om själva. Kommer det inte av sig själv med åldern? Att bebisar inte kan har jag märkt, men nån gång lär de väl sig utan att man aktivt tränar det? Eller?
Hennes metod för detta var att söva bebisen till nästan sovande och lägga ner den så, så fick den somna själv. Gör vi så så resulterar det i vaken och arg bebis. Hon vill inte läggas i nån spjälsäng alls.
Vi har ju en treåring hemma. Nattar på kvällen men märker att han kan somna om själv på natten (sänglampan tänds mitt i natten men barnet sover när vi kollar till det).
Har inte tränat på det och kommer aldrig att göra.
Rätt som det är så är de självständiga och trygga i sig själva :)
 
Sömnen.
Våra tjejer (storasyster 3år) delade rum första tiden, men för några veckor sedan valde vi att dela på dom och jag tror att det har gett resultat. Båda sover bra och väcker inte varandra, när någon av dom vaknar.

De har även blivit mer ett om dagarna, storasyster leker och busar otroligt mycket med Ronja, så var det inte innan. Så jag tror delade rum var rätt, fått mycket vinster i det. Även om vi saknar lekrummet, då lekrummet nu är en del i vardagsrummet.

Hon har vart stark och tidig från start, jag var helt säker på att hon skulle gå runt jul, men nu. Nu börjar det släppa. Hon började krypa i ultrarapid, istället. Så gåendet tog en paus. :p Men nu idag har det börjat hända saker och hon går 4-5 steg utan att egentligen tänka på det själv.

På om 1.5v fyller hon 1r om 2v är det dags för förskola. Vi kommer snitta ca 20h/v så jag har ingen större panik över det. 1 v där det är 34h annars är det en v det är 7h på. Så jag har ingen större anik, men kommer de veckor det bara är 1 pass. Att ha båda på fsk 2-3 dagar för att inte tappa det i början. Gubben jobbar 6v schema så det är 1v/6v som är en 4 dagars vecka med 34h
 
Fortsätta sömnfunderingar. Lyssnade på en podd med en "sömncoach". Hon sa att man var tvungen att lära barn att somna och somna om själva. Kommer det inte av sig själv med åldern? Att bebisar inte kan har jag märkt, men nån gång lär de väl sig utan att man aktivt tränar det? Eller?
Hennes metod för detta var att söva bebisen till nästan sovande och lägga ner den så, så fick den somna själv. Gör vi så så resulterar det i vaken och arg bebis. Hon vill inte läggas i nån spjälsäng alls.

Känns fel för mig att träna på att så små barn ska vara självständiga, det är ju fel rent biologiskt. Om man ger dem trygghet känns det mer effektivt för att få dem att släppa gränserna.
 
Känns fel för mig att träna på att så små barn ska vara självständiga, det är ju fel rent biologiskt. Om man ger dem trygghet känns det mer effektivt för att få dem att släppa gränserna.

Alla barn är olika! Våra barn har båda aldrig kunnat somna om vi legat bredvid. Aldrig somnat i soffan osv.
Somnar endast i egen säng och sover där hela natten och så har det vart från start.

Medan grannens barn har börjat somna i egen säng me. Kommer alltid in till dom under natten (2 och 4år) då de vaknar och endast somnar om när de får vara nära.

Barn är otroligt olika.
Vi har aldrig tränat på att de ska sova själva. Det har bara blivit så. Enda gången storasyster sovit bredvid är när hon vart febersjuk i 2 dagar.
 
Hur går det för er?

Imorgon är det RUL och jag är så rädd att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Har dom senaste dagarna varit på väg att avboka flera gånger för jag är så säker på att få tråkigt besked. Vill inte höra att hjärtat slutat slå.

19+4, fortfarande inga rörelser. Är verkligen i behov av en psykolog känner jag, vet inte om jag har hamnat i en depression eller vad det är. Känner ingen anknytning till bebisen och gråter mest hela dagarna.
Vi har ju en treåring hemma. Nattar på kvällen men märker att han kan somna om själv på natten (sänglampan tänds mitt i natten men barnet sover när vi kollar till det).
Har inte tränat på det och kommer aldrig att göra.
Rätt som det är så är de självständiga och trygga i sig själva :)
Känns fel för mig att träna på att så små barn ska vara självständiga, det är ju fel rent biologiskt. Om man ger dem trygghet känns det mer effektivt för att få dem att släppa gränserna.
Tack! Min magkänsla säger att vi inte ska träna, men när nån som är auktoritet på området (eller iaf kallar sig själv något som indikerar det) säger att man Måste, så blir jag ju lite osäker. Borde ha lärt mig vid det här laget, men tydligen inte :meh:
 
Alla barn är olika! Våra barn har båda aldrig kunnat somna om vi legat bredvid. Aldrig somnat i soffan osv.
Somnar endast i egen säng och sover där hela natten och så har det vart från start.

Medan grannens barn har börjat somna i egen säng me. Kommer alltid in till dom under natten (2 och 4år) då de vaknar och endast somnar om när de får vara nära.

Barn är otroligt olika.
Vi har aldrig tränat på att de ska sova själva. Det har bara blivit så. Enda gången storasyster sovit bredvid är när hon vart febersjuk i 2 dagar.

Absolut, men det är extremt mycket vanligare att barn vill sova nära, iaf är det min upplevelse. Men är barnen nöjda med att sova själva är det inget fel med det såklart!
 
Idag blir Kotten 1 år! :o:love::eek::love::bump:
När blev han så stor? Och vart tog året vägen? Barnet firade med att vakna först och slå oss i huvudet tills vi tände lampan och gick upp. Älskade galna, vilda barn :heart

Igår tänkte jag på hur fint livet blivit. Jag kan fortfarande sakna det där med att inte ha ansvar för någon annan och att hinna och kunna slappa lite mer... Men det är allt himla fint det här också, trots mörka ringar under ögonen och en unge som drar en i håret och får utbrott på Ikea :D
 
Idag blir Kotten 1 år! :o:love::eek::love::bump:
När blev han så stor? Och vart tog året vägen? Barnet firade med att vakna först och slå oss i huvudet tills vi tände lampan och gick upp. Älskade galna, vilda barn :heart

Igår tänkte jag på hur fint livet blivit. Jag kan fortfarande sakna det där med att inte ha ansvar för någon annan och att hinna och kunna slappa lite mer... Men det är allt himla fint det här också, trots mörka ringar under ögonen och en unge som drar en i håret och får utbrott på Ikea :D

Grattis Kotten!
 
Tack! Min magkänsla säger att vi inte ska träna, men när nån som är auktoritet på området (eller iaf kallar sig själv något som indikerar det) säger att man Måste, så blir jag ju lite osäker. Borde ha lärt mig vid det här laget, men tydligen inte :meh:

Jag delar din filosofi, men har ändå börjat "träna" John på att somna om själv, utan tutten om man nu kan kalla det det. Han har nämligen två typer av uppvak; 1) han börjar gnälla eller gråta i sömnen eller 2) han vaknar stilla och tittar sig omkring. Vid uppvak 1 brukar jag amma på en gång och han somnar om snabbt därefter. Vid uppvak 2 har jag numer börjat låta honom vara (han sover bredvid mig) och då söver han faktiskt oftast om sig själv utan minsta ledsamhet. Det har krävts lite självkontroll för att "våga" testa det och inte vara orolig för att han ska bli för pigg. Inatt var han vaken rätt länge vid 02.30, säkert 20-30 min, men roade sig själv (förvisso med att stoppa fingret i min näsa så fort jag somnade :grin:) för att sen somna om.
 
1-årskontroll för Kotten idag, sambon var med. Vår nya, förvisso trevliga bvc-sköterska är extremt virrig verkar det som. På 8-månaderskollen glömde hon grejer, inklusive kottens ålder och att boka in nytt besök, men det skyllde jag på att hon var ny. Idag glömde hon först att väga och mäta, så sambon fick påminna. Måtten skrevs den inte upp pga att hon, just det, glömde. Sen var det tack och hej eftersom det var bråttom till nästa besök. Sambon hann klä på och gå därifrån innan HAN kom på att det ju skulle vaccineras också :meh:

Måtten är ju lite osäkert eftersom jag får förlita mig på sambons dåliga minne, men han var i vart fall 80 cm lång nu. Vikten oklart om det var 11, 12 eller 13 kg :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 958
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 187
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 114
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 381
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp