Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag delar din filosofi, men har ändå börjat "träna" John på att somna om själv, utan tutten om man nu kan kalla det det. Han har nämligen två typer av uppvak; 1) han börjar gnälla eller gråta i sömnen eller 2) han vaknar stilla och tittar sig omkring. Vid uppvak 1 brukar jag amma på en gång och han somnar om snabbt därefter. Vid uppvak 2 har jag numer börjat låta honom vara (han sover bredvid mig) och då söver han faktiskt oftast om sig själv utan minsta ledsamhet. Det har krävts lite självkontroll för att "våga" testa det och inte vara orolig för att han ska bli för pigg. Inatt var han vaken rätt länge vid 02.30, säkert 20-30 min, men roade sig själv (förvisso med att stoppa fingret i min näsa så fort jag somnade :grin:) för att sen somna om.
På sätt och vis tränar vi också på att somna om utan tutte ibland. Ibland somnar hon inte om vid amning, så då finns det liksom inget att välja på. Kan inte påstå att det går så bra dock, tar evigheters evighet. Jag är inte så bra på att inte få sova :p
Så länge de är nöjda/inte ledsna så tycker jag det känns helt ok att testa olika saker, men att träna på något som bebisen inte vill känns inget bra i magen.
 
Ordförståelsen börjar komma! Idag bad jag henne lägga burken i vagnen och då gjorde hon det. Häftigt!
Vi tränar också på väldigt viktiga saker: vad säger djuren och vad heter babblarna :angel:
Och så har vi lyckats identifiera ett "ord". Hon säger ompa när hon ser en apa - idag hade de varit i affären när hon fick syn på en leksaksapa och entusiastiskt utbrast OMPA OMPA OMPA. Också väldigt nyttigt och viktigt att kunna :p
 
Ordförståelsen börjar komma! Idag bad jag henne lägga burken i vagnen och då gjorde hon det. Häftigt!
Vi tränar också på väldigt viktiga saker: vad säger djuren och vad heter babblarna :angel:
Och så har vi lyckats identifiera ett "ord". Hon säger ompa när hon ser en apa - idag hade de varit i affären när hon fick syn på en leksaksapa och entusiastiskt utbrast OMPA OMPA OMPA. Också väldigt nyttigt och viktigt att kunna :p

Åh de är så kul med alla nya ord de kan säga och förstå nu :love: här går ”vad säger katten?” Varmt eftersom lillan mjauar till nästan alla djur :rofl: ibland kommer dock även voff till hund och bä till lamm... men katten är favvo, så oväntat när vi har hund men hunden beter sig som en katt visserligen :p
 
Vi har sen början av veckan slutat med nattamningen. Det har gått långt över förväntan måste jag säga :) Inte några längre perioder med missnöje eller gråt och inte behövt vara vaken särskilt länge med henne heller. Oftast har hon somnat om nästan direkt med napp. Första natten var hon vaken 1h, men låg bara kvar i sängen och rullade runt mellan oss i princip. Annars har hon börjat sova längre perioder på natten nu :up: så det känns bra, som att hon var redo. Hon samsover med oss typ hela nätterna dock, men både för att de funkar bäst nu när vi håller på med avsluta nattamningen men också för att hon har ont av tänder som kommit så hon har behövt extra närhet. Det blir att försöka vänja vid hela nätter framöver i spjälsängen senare.

Jag som nojade länge när vi skulle börja och hur vi skulle göra... så det är verkligen super skönt att det gått såhär bra ändå.

Idag införskaffade vi potta och toasits, hört bara bra från andra om att börja potta tidigt. (Eller vad man nu ska kalla det eftersom det var vanligt förr att man började tidigare än nu för tiden :p) Så det ska bli spännande att testa!

Imorgon har vi bvc och ett års kontrollen :D (jösses, hon fyller nästa vecka! Så stora våra små blivit!!) Återkommer då med hur de gick
 
Vi har sen början av veckan slutat med nattamningen. Det har gått långt över förväntan måste jag säga :) Inte några längre perioder med missnöje eller gråt och inte behövt vara vaken särskilt länge med henne heller. Oftast har hon somnat om nästan direkt med napp. Första natten var hon vaken 1h, men låg bara kvar i sängen och rullade runt mellan oss i princip. Annars har hon börjat sova längre perioder på natten nu :up: så det känns bra, som att hon var redo. Hon samsover med oss typ hela nätterna dock, men både för att de funkar bäst nu när vi håller på med avsluta nattamningen men också för att hon har ont av tänder som kommit så hon har behövt extra närhet. Det blir att försöka vänja vid hela nätter framöver i spjälsängen senare.

Jag som nojade länge när vi skulle börja och hur vi skulle göra... så det är verkligen super skönt att det gått såhär bra ändå.

Idag införskaffade vi potta och toasits, hört bara bra från andra om att börja potta tidigt. (Eller vad man nu ska kalla det eftersom det var vanligt förr att man började tidigare än nu för tiden :p) Så det ska bli spännande att testa!

Imorgon har vi bvc och ett års kontrollen :D (jösses, hon fyller nästa vecka! Så stora våra små blivit!!) Återkommer då med hur de gick
Vi har också börjat testa lite med potta, eller ja, toasits då. Häromdagen gjorde han sitt första tosbesök och var mycket nöjd! :D eftersom han brukar morgonbajsa precis efter frukost är dock utmaningen att hinna utan att stressa :p
 
Vad kul med språkutvecklingen! @soom @Cattaflajna
Kotten säger fortfarande mest mamamamama, ibland kan han låta lite som en katt när vi läser bok om katter etc. Jag väntar mig nog egentligen inte att han pratar speciellt tidigt iom att han är så tidig med motoriken. Men visst, undantag finns säkert. Han förstår dock ganska mycket, och pekar massor och vill både veta vad saker heter och att vi ska göra saker åt honom :D peka på lampan för att vi ska tända och släcka, peka på maten när vi matar för långsamt, peka åt det håll han vill åka när vi är ute och åker pulka... Ganska häftigt att han verkligen kommunicerar nu :)
 
En annan sak som verkligen utvecklats är hur mycket Kotten tycker om musik! Vi lyssnar/tittar ganska mycket på barnsånger och det dansas hela tiden. Idag satt vi i lekrummet när jag via surfplattan startade musik på högtalaren i köket. Kotten sprang dit i full fart och började sen dansa, hur gulligt som helst! :love:
 
Vi har slutat med nattamningen här också, kändes inte hållbart när han vaknade varje timme i en period. Det har gått ganska bra, han var arg till en början men sover nu utan att äta mellan kl 19-05:30. Dock blir det istället tidiga mornar (gärna 4:30) med varierande framgång att somna om. Verkar inte riktigt hungrig till en början, så jag tror inte att det är det som väcker honom. Vaknar några gånger på natten också men oftast tar det bara någon minut av klappande så somnar han om. Så på det stora hela nöjd med sömnen nu :up:
 
Bvc avklarat imorse, det gick bra :up: får se om det blir någon feber av vaccinet.

76cm lång och 9810g :p
Oj, Kotten låter som rena jätten i jämförelse :o bra med perspektiv, så förstår jag mer när folk tycker han är stor :D Hoppas det gått bra efter vaccinationen! Kotten visade absolut ingenting, varken gnäll eller feber, (och sov typ sin bästa natt på evigheter därefter). Men det är väl kanske för att kroppen känner igen vaccinet? Så förklarade BVC iaf :)
 
Idag har det varit konstant gnäll hela dagen. Önskar hon kunde berätta vad det är som är fel. Glad att det inte är jag som är föräldraledig :o
 
Oj, Kotten låter som rena jätten i jämförelse :o bra med perspektiv, så förstår jag mer när folk tycker han är stor :D Hoppas det gått bra efter vaccinationen! Kotten visade absolut ingenting, varken gnäll eller feber, (och sov typ sin bästa natt på evigheter därefter). Men det är väl kanske för att kroppen känner igen vaccinet? Så förklarade BVC iaf :)

Haha :D kul att det kan vara så olika! Men tycker de låtit lite som att grabbarna brukar vara lite större också.

Hon fick feber och har varit väldigt trött och klängig, även varit klängig idag... vilket varit lite jobbigt då jag är själv i helgen, men ikväll har jag iaf sällskap av mamma/mormor :up:
 
Nån som har nåt tips på barnmusik som är uthärdlig även för vuxna? Barnkammarbandet har vi hittat.
Jag har iofs ganska hög toleransnivå (tycker tex Babblarna är helt okej och sjunger dom själv hela dagarna :o ) men vi tittar och lyssnar på Barnplaneten på Youtube, och på Spotify blir det ofta gamla hederliga Mora Träsk :D
 
Och Barnplaneten visade sig vara samma som barnkammarbandet när jag kollade på Spotify, så det var ju inte mycket till tips :D
 
Idag har vi haft kalas för Kotten. Bara ett litet, med mormor, morfar, för och farfars särbo. Kusinen var sjuk så hon och min bror med fru uteblev tyvärr. (Dock kom Kotten dragandes med ett kort vi har på kusinen och tjattrade massor, så jag tror han ville att hon skulle vara där :D :love:

Blev en del paket och mycket tårta för lille herrn, som var på ett strålande humör och hur speedad som helst :o Ballonger var också en hit som ömsom sparkades och ömsom blev uppätna. Helt slut nu, tur det är ett år till nästa gång!
 
På sätt och vis tränar vi också på att somna om utan tutte ibland. Ibland somnar hon inte om vid amning, så då finns det liksom inget att välja på. Kan inte påstå att det går så bra dock, tar evigheters evighet. Jag är inte så bra på att inte få sova :p
Så länge de är nöjda/inte ledsna så tycker jag det känns helt ok att testa olika saker, men att träna på något som bebisen inte vill känns inget bra i magen.

Håller helt med!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 629
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 686
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 891
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 765
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp