Vinterföräldrar 21/22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä, det skyddar såpass mycket mot att bli så allvarligt sjuk att man behöver sjukhusvård av deltan, men inte 90% skydd att bli sjuk över huvud taget. Och risken med för tidigt födda barn finns även om man inte blir allvarligt sjuk.

Restriktioner/rekommendationer för att gravida efter v.20 ska kunna jobba hemifrån/byta arbetsuppgifter vid behov, eller om det inte går, få ledigt med ersättning gäller väl fortfarande?
Jag jobbar inom vården, på sjukhus med akut inflöde dvs "okända" patienter som kommer direkt hemifrån och vi får inte gå hem i v 20, så detta efterlevs verkligen inte överallt. Jag känner mig skapligt lugn mtp fullvaccinerad men det var ganska oroligt för mina kollegor som var gravida i våras. Det har dock gått bra för alla, trots ganska stor smittspridning på mitt jobb.

Menar inte att man inte ska ta det på allvar, men man kan inte göra annat än att följa rekommendationer och följa sin egen magkänsla. Det är ju också enormt stor skillnad på olika arbetsplatser, vissa kontor/arbetsplatser ger ju inte större risk för smittspridning än att gå till sin barnmorska eller hämta barnen på förskolan.
 
Hoppar in och passar på att fråga eftersom du skriver att du gjort så som jag funderar på om man får...

Får äldsta barnet vara på fsk när man väntar (hemma, utan att jobba) på nästa barns ankomst? Jag och sambon har semester fram till bf som är nu på fredag, och stora barnet har haft sommarlov mer oss men sen börjar sambon jobba igen, ifall nu ingen bebis tittat ut...

Jag kommer börja plocka av föräldradagarna för bebis oavsett om hen kommit eller inte, får man generellt skicka stora till förskolan då alltså? Har förutsatt att förskolan skulle motsätta sig det då jag inte jobbar, men inte hittat något om det på kommunens hemsida, eller hunnit fråga personalen pga semester/sommarlov.

Alltså jag vågar inte svara generellt. I min kommun har man rätt till heltid på förskolan fram till att nya bebisen är en månad gammal. Frågade specifikt om det även gällde innan barnet var fött när jag var gravid förra gången. Men jag märkte i hösttråden att det inte verkar vara så i alla kommuner att syskon får fortsätta heltid tills bebis är en månad, så då vågar jag inte säga generellt om tiden innan.
 
Alltså jag vågar inte svara generellt. I min kommun har man rätt till heltid på förskolan fram till att nya bebisen är en månad gammal. Frågade specifikt om det även gällde innan barnet var fött när jag var gravid förra gången. Men jag märkte i hösttråden att det inte verkar vara så i alla kommuner att syskon får fortsätta heltid tills bebis är en månad, så då vågar jag inte säga generellt om tiden innan.
I vår kommun, som i övrigt är snål och bara erbjuder 15 timmar/vecka till föräldralediga, får barnen också gå heltid första månaden efter att bebisen fötts. Jag trodde också att det gällde överallt, men kanske skiljer det sig mellan kommuner, som så mycket annat. Har också tagit för givet att det gäller innan BF, men det är jag egentligen osäker på. Jag kommer gå hem på graviditetspenning och om ingen säger något annat fortsätta ha äldre barnet på förskolan om inte heltid så ändå 4-5 lite kortare dagar tills bebisen kommer.

Äldsta syskonet här hemma börjar fritids/förskoleklass i höst och hon blir ju av med fritids helt under föräldraledigheten, vilket känns tråkigt. Måste kolla om hon också får gå första månaden, men så borde det ju vara.
 
Jo, fast som gravid (från vecka 20) ska man få andra arbetsuppgifter om man har ett arbete som inte funkar med hemjobb, och om det inte går ska man få ersättning utan att behöva jobba (dvs bli ledig). Så det är inte samma restriktioner som för alla som bara rekommenderas att jobba hemifrån ”om det går” (och arbetsgivaren tillåter). :)

Jag kan jobba hemifrån så det är inga problem om jag skulle vilja framöver! :)
 
Alltså jag vågar inte svara generellt. I min kommun har man rätt till heltid på förskolan fram till att nya bebisen är en månad gammal. Frågade specifikt om det även gällde innan barnet var fött när jag var gravid förra gången. Men jag märkte i hösttråden att det inte verkar vara så i alla kommuner att syskon får fortsätta heltid tills bebis är en månad, så då vågar jag inte säga generellt om tiden innan.
+ @superstar
Tack för era svar, du stämmer säkert att det är olika. Här har vi rätt till 20h/vecka men det har varit (och är fortfarande tror jag) sänkt till 15 under Corona, man får generellt inte fördela timmarna på färre&längre dagar och iallafall förskolorna runt om våra (samma skolområde) har varit synnerligen oflexibla med vänners barn. Jag får fråga vår förskola helt enkelt, men misstänker att det blir nej...
 
Jag jobbar inom vården, på sjukhus med akut inflöde dvs "okända" patienter som kommer direkt hemifrån och vi får inte gå hem i v 20, så detta efterlevs verkligen inte överallt. Jag känner mig skapligt lugn mtp fullvaccinerad men det var ganska oroligt för mina kollegor som var gravida i våras. Det har dock gått bra för alla, trots ganska stor smittspridning på mitt jobb.

Menar inte att man inte ska ta det på allvar, men man kan inte göra annat än att följa rekommendationer och följa sin egen magkänsla. Det är ju också enormt stor skillnad på olika arbetsplatser, vissa kontor/arbetsplatser ger ju inte större risk för smittspridning än att gå till sin barnmorska eller hämta barnen på förskolan.
Trist med arbetsgivare som inte tar det på allvar.

Ja, jag menade aldrig att @Voeux inte får göra som hon vill, det hoppas jag hon gör oavsett. :D Det här är ju inte något som drabbar andra heller så det är ju verkligen upp till var och en. Uppfattade det bara som att hon inte hade full koll på riskerna och ville bara informera. :)
 
vissa kontor/arbetsplatser ger ju inte större risk för smittspridning än att gå till sin barnmorska eller hämta barnen på förskolan.

Nej det är väl lite så jag känner med mitt. Jag har som sagt gångavstånd dit och sitter i eget rum längst bort i korridoren, där ingen går förbi. Mina kollegor är till 95% på andra platser i Sverige så vi har ändå möten över Teams. Så större risker för min del i mataffären och på andra platser.
 
I vår kommun, som i övrigt är snål och bara erbjuder 15 timmar/vecka till föräldralediga, får barnen också gå heltid första månaden efter att bebisen fötts. Jag trodde också att det gällde överallt, men kanske skiljer det sig mellan kommuner, som så mycket annat. Har också tagit för givet att det gäller innan BF, men det är jag egentligen osäker på. Jag kommer gå hem på graviditetspenning och om ingen säger något annat fortsätta ha äldre barnet på förskolan om inte heltid så ändå 4-5 lite kortare dagar tills bebisen kommer.

Äldsta syskonet här hemma börjar fritids/förskoleklass i höst och hon blir ju av med fritids helt under föräldraledigheten, vilket känns tråkigt. Måste kolla om hon också får gå första månaden, men så borde det ju vara.

Det är verkligen olika överallt! Här erbjuds fritids även till föräldralediga. Står ingenting om hur många timmar i regelverket om det är annan begränsning, så det får jag fråga.
 
Ni som har barn sedan tidigare och kommer få i vinter, hur tänker ni kring att hålla det stora barnet(en) hemma alt skicka till fsk när den nya familjemedlemmen kommer med avseende på baciller i vabruari tider?
Jag är beräknad 6/1 och kommer nog hålla dottern hemma helt 2-3 månader efter för att inte riskera att hon drar hem massa baciller så den lilla blir sjuk :nailbiting:
 
Jobbar man liksom fram tills att man åker in på förlossningen? Eller brukar man vara ledig lite innan, och i så fall vad blir det för ledighet? Sjukskrivning? Min chef frågade när jag avsåg att gå hem från jobbet och jag sa att BF är i början av februari så jag avser arbeta januari om jag mår bra, men det får såklart visa sig. Hur brukar "folk" göra?
Jag planerade gå hem en vecka innan, skulle ta semester då för mådde annars bra och jobbade på kontor. Nu blev det så att jag gick hem på fredagen och bebis kom måndag morgon :D

Annars hade jag o och för sig bara behövt ta hissen upp en våning annars för jobbar på sjukhuset :laugh:
 
Angående Covid..

Jag kan inte jobba hemifrån. Har inte berättat för min chef än, men är det upp till hen typ att säga vad som gäller för mig från v. 20?
 
Jobbar i vården och det är fysiskt ansträngande samt med risk för utåtagerande dementa brukare, så sist gick jag hem på gravidpenning från v 32. Trodde det skulle vara tråkigt, men det var jäkligt skönt faktiskt. Sen gick jag över tiden två veckor, så fick ta ut några föräldradagar innan hon föddes.

Känner mig lite kluven om jag ska gå hem redan v 20 eller inte, samtidigt är det ju inte mitt val riktigt. Men det känns som om jag kan påverka chefen lite. Det positiva vore ju förstås att få mindre risk för att smittas med corona och föda för tidigt, men jag är inte jätteorolig för det. Samt att mitt jobb är, förutom fysiskt ansträngande, väldigt stressigt periodvis. Samtidigt känns det tråkigt att gå hem så tidigt och man tjänar ju mindre pengar. Verkar lite olika hur cheferna bedömmer nu så vi får se hur det blir.
 
Ni som har barn sedan tidigare och kommer få i vinter, hur tänker ni kring att hålla det stora barnet(en) hemma alt skicka till fsk när den nya familjemedlemmen kommer med avseende på baciller i vabruari tider?
Jag är beräknad 6/1 och kommer nog hålla dottern hemma helt 2-3 månader efter för att inte riskera att hon drar hem massa baciller så den lilla blir sjuk :nailbiting:
Jag har ju ändå ett skolbarn som måste gå i skolan och tänker därför att den lilla kommer få gå på förskolan också. Även min lilla, blivande mellanbarn, är född på vintern och då fick storasyster gå, vi upplevde att det var det hon mådde väst av och det som passade oss bäst, jag mådde inte så bra efter min förlossning + försökte plugga till en tenta och lite sånt. Men visst var vi försiktiga, tog inte med bebisen in på förskolan, storasyster fick tvätta händerna innan hon rörde bebisen osv. Blir väl något liknande denna gång.
 
Du har rätt att gå hem från vecka 20 om du inte kan få servetter anpassat (alltså jobba hemifrån).
Ja, fast tyvärr inte så enkelt. Min arbetsgivare (ett av Sveriges större universitetssjukhus i en av Sveriges större regioner) anser att vi ska jobba 🤷‍♀️🤷‍♀️ Har inte kollat upp det mer än så än, men vet att flera kollegor stred i våras och hade facket med sig men ändå fick jobba vidare. En del av mig tänker att jag borde ta tag i det, den andra delen av mig vill absolut inte gå hem ännu och låter därför bli att kolla upp det mer...
 
Läste på lite nu ändå 😝 På SKR's hemsida står det att enligt Folkhälsomyndigheten kan gravida/personer i riskgrupp som inte kunnat arbeta pga smittorisken kan återgå i arbete efter vaccination. Så fortsätter känna mig trygg i beslutet att fortsätta jobba ett tag till 😊👌
 
Vi ska åka go-kart med jobbet nästa vecka och chefen frågade om jag ville åka trots graviditeten. Nu är jag ju inte höggravid, men hur hade ni resonerat?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 840
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 202
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 066
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 808
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp