Vinterns och vårens bokbingo 2024

Bingo.

Jag kryssar En bok på över 400 sidor med Doften av kardemumma av Beatrice Samuelsson. Boken är en debutroman, och det märks på språket som inte riktigt flyter. Handlingen börjar som någorlunda realistisk, men utvecklas sen till en helt osannolik historia som inte lyckas fånga mig alls.

Acceptabel, om än lite styltig, inläsning av Hedvig Lagerkvist.Visa bifogad fil 140305
Grattis till full bricka! :up: :)
 
Även jag har läst ut andra delen i Denise Rudbergs serie Kontrahenterna, En andra allians. För att inte härma @Islandshästryttare rakt av kryssar jag den dock som "Bok med snöbollskrig" istället (Iris pojkar har snöbollskrig på innergården i början av boken).

Intressant analys om klassperspektiven @Islandshästryttare, jag har reflekterat lite över det (och blev ärligt talat lite irriterad på Signes smått självutplånande beteende emellanåt, orättvist nog) men hade nog inte kunnat formulera det lika bra som du! Funderar också på att ta en paus och lyssna på något annat nu, känns som att det kan vara vettigt samtidigt som jag väldigt gärna vill veta hur det går.


Själv har jag nästan fått tvina mig själv att läsa en annan bok emellan vill in i den världen igen med dessa kvinnor :D Det säger väl något om att författaren har lyckats locka mig och skrivit en väldigt bra och intressant. Men vet också att jag har en tendens att tröttna lite om jag bara sträckläser från samma serie så är nog lika bra. Dessutom är ju risken att man kommer fram till den sista delen som har skrivits lite för snabbt då och ändå måste vänta på nästa del.

Själv tycker jag klassperspektiv är intressanta och jag är rätt övertygad om att så som Signe framställs i böckerna nog är ganska överensstämmande med hur en tjänarinna kunde se på sig själv vid den här tiden. Det var verkligen en av de grupper som stod lägst i samhället. Jag tycker det blev väldigt hur omgivningen såg på dem också när den som Signe får som bordsherre vid nyårsfesten föraktfullt uttrycker att jag trodde det fanns plats för tjänstefolket i köket efter han frågat efter vad Signe gör. Själv är jag uppväxt med två föräldrar som kom från helt olika samhällsklasser pappa var arbetarklass där det fanns en del i släkten bakåt i tiden som haft anställningar som till exempel pigor och tjänare. Mammma växte upp i en helt annan värld där familjen hade tjänstefolk och barnflicka. Därifrån tror jag mitt intresse för klasssamhället förr i tiden kommer då jag antingen hört äldre generationer berätta om både sin egen uppväxt men också äldre generationers anställnningar som tjänare. Respektive hur den klass som min mamma tillhörde och växte upp i såg på tjänstefolk.

Bakåt i tiden så har fått berättat hur man testade till exempel nyanställda kvinnliga tjänare som skulle städa genom att lägga pengar under något som skulle putsas i ett rum. Hittade dem pengarna och lämnade tillbaka dem var de både ärliga och noggranna. Var pengarna borta utan herrskapet att de fick tillbaka pengarna var de noggranna men oärliga. Hittade det inte pengarna alls var de inte noggranna. Vid båda de senare förseelserna fick de oftast sparken omedelbart. Vet ej om detta var vanligt men med så osäkra anställningar som dessa personer hade så tror jag inte det blir konstigt att man ser på sig själv på ett visst sätt.
 
Jag kryssar rutan ”en bok som någon kryssat i bukefalos bokbingo 2022” med boken Stöld av Ann- Helen Laestadius uppläst av Katharina Cohen . Gillade verkligen denna bok och den var bra uppläst av Katharina.

Kommer inte lyckas med full bricka men bingo ska jag nog lyckas få.

IMG_9320.jpeg
 
Du får gärna byta ut snöbollskriget :) De andra har jag inga problem med, tror jag.
Jag är ändå imponerad av er som klarat snöbollskrysset. :up:
Min plan om jag kommer så långt var att gå till barnavdelningens bilderböcker för att lösa det. Men jag lär nog ha att göra med annat så att den ...ehm faller bort automatiskt av bingots slutdatum. :angel:
 
Jag är ändå imponerad av er som klarat snöbollskrysset. :up:
Min plan om jag kommer så långt var att gå till barnavdelningens bilderböcker för att lösa det. Men jag lär nog ha att göra med annat så att den ...ehm faller bort automatiskt av bingots slutdatum. :angel:
Om jag måste klara det igen så stjäl jag din idé. Det var hopplöst svårt att hitta en bok där man i förväg visste att det skulle vara ett snöbollskrig, och den jag hittade och lyssnade på var verkligen inte bra.
 
Jag är ändå imponerad av er som klarat snöbollskrysset. :up:
Min plan om jag kommer så långt var att gå till barnavdelningens bilderböcker för att lösa det. Men jag lär nog ha att göra med annat så att den ...ehm faller bort automatiskt av bingots slutdatum. :angel:

Om jag måste klara det igen så stjäl jag din idé. Det var hopplöst svårt att hitta en bok där man i förväg visste att det skulle vara ett snöbollskrig, och den jag hittade och lyssnade på var verkligen inte bra.
Jag har Storytel, och jag hade en bok som jag trodde kunde ha snöbollskrig i den - så jag gick in i e-boksversionen på Storytel och sökte efter ordet snöboll (och jag hade rätt, det kom ett snöbollskrig i den boken).

Jag märkte dock innan idag att snöbollskrig kan dyka upp på de mest udda ställena - det var precis ett snöbollskrig i boken "Into the Fire" av Jeaniene Frost, som jag precis läste klart. Dvs en urban fantasy med vampyrer och häxor och fiender som försöker döda dem etc, där det plötsligt helt oväntat dök upp ett snöbollskrig :p
 
Jag har Storytel, och jag hade en bok som jag trodde kunde ha snöbollskrig i den - så jag gick in i e-boksversionen på Storytel och sökte efter ordet snöboll (och jag hade rätt, det kom ett snöbollskrig i den boken).

Jag märkte dock innan idag att snöbollskrig kan dyka upp på de mest udda ställena - det var precis ett snöbollskrig i boken "Into the Fire" av Jeaniene Frost, som jag precis läste klart. Dvs en urban fantasy med vampyrer och häxor och fiender som försöker döda dem etc, där det plötsligt helt oväntat dök upp ett snöbollskrig :p
Så kan man ju förstås göra :up:
 
Om jag måste klara det igen så stjäl jag din idé. Det var hopplöst svårt att hitta en bok där man i förväg visste att det skulle vara ett snöbollskrig, och den jag hittade och lyssnade på var verkligen inte bra.
Jag minns snöbollskrig i flera Astrid Lindgren-böcker och en googling gav Inget knussel sa Emil i Lönneberga. Men även Titta Madicken det snöar, är jag rätt säker på har det. Och jag minns Pippi med en jättestor snöboll och hittar snöbollskrig i Pippi i den första snön (för tv), dock oklart vilken av böckerna det återfinns i.

En googling gav också en harlekinbok med titeln snöbollskriget för den som känner sig hugad.
 
Om jag måste klara det igen så stjäl jag din idé. Det var hopplöst svårt att hitta en bok där man i förväg visste att det skulle vara ett snöbollskrig, och den jag hittade och lyssnade på var verkligen inte bra.
"Prick och Fläck snöar in" ger träff om man söker på snöbollskrig i Libris. Ger inga garantier dock då jag inte sett boken irl. Men nu blir jag lite taggad, får se om det finns tid att komma om biblioteket imorgon.

Jag antar vi inte har allt för högt ställda krav på hur ett krig definieras, så länge det är folk som kastar snöbollar på varandra? Eller kaniner...;)
 
Jag antar vi inte har allt för högt ställda krav på hur ett krig definieras, så länge det är folk som kastar snöbollar på varandra? Eller kaniner...;)

Näe bara lite snöbollar som kastas, den ska ju inte vara omöjlig, människa eller kanin eller något annat spelar ingen som helst roll så länge det är snöbollar :D
 
Du får gärna byta ut snöbollskriget :) De andra har jag inga problem med, tror jag.

Okej som utbyte mot snöbollskriget får du: en bok som utspelar sig i ett land du aldrig besökt :) Men ni andra får faktiskt hålla tillgodo med snöbollskriget :p Men om någon mer skulle få full bricka och vill ge sig in på omgång två så är ni såklart välkomna att byta ut snöbollskriget mot detta ;)

Vill du att jag fixar en ny bricka åt dig eller går det bra så här @doppler ?
 
Okej som utbyte mot snöbollskriget får du: en bok som utspelar sig i ett land du aldrig besökt :) Men ni andra får faktiskt hålla tillgodo med snöbollskriget :p Men om någon mer skulle få full bricka och vill ge sig in på omgång två så är ni såklart välkomna att byta ut snöbollskriget mot detta ;)

Vill du att jag fixar en ny bricka åt dig eller går det bra så här @doppler ?
Det går jättebra så här, jag behöver ingen ny bricka. Tack!
 
Kryssar "Bok där författarens för- eller efternamn börjar på V." Hjärtats bokhandel av Veronica Henry 😊. Denna börjar sorglig med att huvudpersonens far ligger på dödsbädden pga sjukdom och är gripande när det återges att han lämnas ensam i sjukhuskorridoren och han ber dem rädda barnet för han trodde det var störst risk för denne men det visar sig att han ber för fel person...Barnets mor dör mycket ung under förlossningen. Resten är mest en feelgoodbok där mycket i karaktärernas liv "ramlar" på plats och blir bra 😊.
 

Bifogade filer

  • 20240228_131141.jpg
    20240228_131141.jpg
    308,7 KB · Visningar: 2
Själv har jag nästan fått tvina mig själv att läsa en annan bok emellan vill in i den världen igen med dessa kvinnor :D Det säger väl något om att författaren har lyckats locka mig och skrivit en väldigt bra och intressant. Men vet också att jag har en tendens att tröttna lite om jag bara sträckläser från samma serie så är nog lika bra. Dessutom är ju risken att man kommer fram till den sista delen som har skrivits lite för snabbt då och ändå måste vänta på nästa del.

Själv tycker jag klassperspektiv är intressanta och jag är rätt övertygad om att så som Signe framställs i böckerna nog är ganska överensstämmande med hur en tjänarinna kunde se på sig själv vid den här tiden. Det var verkligen en av de grupper som stod lägst i samhället. Jag tycker det blev väldigt hur omgivningen såg på dem också när den som Signe får som bordsherre vid nyårsfesten föraktfullt uttrycker att jag trodde det fanns plats för tjänstefolket i köket efter han frågat efter vad Signe gör. Själv är jag uppväxt med två föräldrar som kom från helt olika samhällsklasser pappa var arbetarklass där det fanns en del i släkten bakåt i tiden som haft anställningar som till exempel pigor och tjänare. Mammma växte upp i en helt annan värld där familjen hade tjänstefolk och barnflicka. Därifrån tror jag mitt intresse för klasssamhället förr i tiden kommer då jag antingen hört äldre generationer berätta om både sin egen uppväxt men också äldre generationers anställnningar som tjänare. Respektive hur den klass som min mamma tillhörde och växte upp i såg på tjänstefolk.

Bakåt i tiden så har fått berättat hur man testade till exempel nyanställda kvinnliga tjänare som skulle städa genom att lägga pengar under något som skulle putsas i ett rum. Hittade dem pengarna och lämnade tillbaka dem var de både ärliga och noggranna. Var pengarna borta utan herrskapet att de fick tillbaka pengarna var de noggranna men oärliga. Hittade det inte pengarna alls var de inte noggranna. Vid båda de senare förseelserna fick de oftast sparken omedelbart. Vet ej om detta var vanligt men med så osäkra anställningar som dessa personer hade så tror jag inte det blir konstigt att man ser på sig själv på ett visst sätt.
Ja, jag har också tvingat mig att ta en annan bok emellan nu! Kul att ha tre stycken kvar sedan när den femte boken kommer framåt sommaren (tror det pratats om ett publiceringsdatum à 7 juni).
Jag är ändå imponerad av er som klarat snöbollskrysset. :up:
Min plan om jag kommer så långt var att gå till barnavdelningens bilderböcker för att lösa det. Men jag lär nog ha att göra med annat så att den ...ehm faller bort automatiskt av bingots slutdatum. :angel:
Jag blev så exalterad när det dök upp i min bok att jag var tvungen att gå upp ur sängen och skriva ner det på en liten post it-lapp så att jag inte skulle glömma mig och "slösa" den boken på ett annat, lättare kryss :D
 
Då tar jag nya tag och kryssar Bok där en syskonrelation är viktig med Arnes julhelvete av Christina Olseni och Micke Hansen. Relationen är den mellan Arnes fru Barbro och hennes syster Ester.

En typisk Olseni-Hansen bok, med många skratt. Komisk pusseldeckare, skulle man nog kunna kalla den.

Fantastiskt inläsning av Anton Körberg.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
446
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 995
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 775
Senast: startpompe
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp