Vinterns och vårens bokbingo 2024

Tranorna flyger söderut av Lisa Ridzén kryssar "Bok med ett djur i titeln". Gillade verkligen boken, den är skriver ur en äldre mans perspektiv hur det är att bli äldre, när andra runt om en vill bestämma över livet och vilka sorger som ofta kommer i takt med åldern. En lite sorglig med fin bok!

86D583F2-20F1-41CB-A0F1-73FA13FCB4F0.jpeg
 
Man kan ju ändå som konstruktör vara nöjd med att rutan med snöbollskriget gav upphov till vissa diskussioner :D Och någon utmaning får ju finnas för full bricka ;) Kan bidra med en bok om Emil i Lönneberga som enligt beskrivningen garanterat ska ha snöbollskrig Emils vinterhyss . Författaren är nog så självklar att namn inte behöver nämnas,!
 
Jag kryssar En bok med referens till känd serie/film/bok med Stålgrottorna av Isaac Asimov. Den kända bok som det refereras till är Bibeln.

Eftersom det är Asimov så är det Science Fiction, men boken är också ett mordmysterium, och den stora behållningen ligger i beskrivningen av relationen mellan polisen och den robot han, högst motvilligt, tvingas samarbeta med.
 
Man kan ju ändå som konstruktör vara nöjd med att rutan med snöbollskriget gav upphov till vissa diskussioner :D Och någon utmaning får ju finnas för full bricka ;) Kan bidra med en bok om Emil i Lönneberga som enligt beskrivningen garanterat ska ha snöbollskrig Emils vinterhyss . Författaren är nog så självklar att namn inte behöver nämnas,!
Ja det ska du vara!

Emils vinterhyss är en samlingsvolym där Inget knussel, sa Emil i Lönneberga som jag tipsade om tidigare är med. :)
 
Jag kryssar över 400 sidor med Tre av Valérie Perrin. Jag valde den egentligen för namn på V, men upptäckte när jag öppnade filen att den var stor. Dessutom gav min sökning ytterligare en potentiellt bra bok med författarnamn på V.

Trevligt och bitvis spännande att följa tre barndomskompisar genom livet. Lite för många tidsperspektiv (jag vet fortfarande inte hur många) och olika karaktärer (med snarlika namn) för att jag skulle riktigt hänga med. Färskt vatten fångade mig aldrig vilket denna bok ändå gjorde, så jag skyller snarare på hjärndimma än tråkig/komplicerad bok (bara så ni vet).

Kryssar också snöbollskrig med Inget knussel, sa Emil i Lönneberga. Astrid är och förblir Astrid. Många barndomskonnotationer! Trevlig lyssning.

IMG_1726.jpeg
 
Jag kryssar en bok som har tilldelats ett pris "Tills alla dör" av Diamant Salihu. Den har tilldelats Natur och kulturs stora debattbokpris. Boken handlar om Rinkebykonflikten och jag tycker boken är bra, den går på djupet men sen har jag också problem med att den känns lite spretig och hoppar mellan olika personer i konflikten. Men jag tycker ändå det är en intressant och viktig bok då jag har fått en insikt i den här typen av konflikt som leder till många mord och barn som vuxit upp ihop står på olika sidor och dödar varandra. Det är fasansfullt i sig och skildrar också de anhörigas förtvivlan och socialtjänstens tillkortakommanden får man nog säga många gånger. Som till exempel när Vincent 11 år placeras på SIS-hem där inga andra insatser har fungerat är fruktansvärt samtidigt är det ett väldigt svårt fall där det troligtvis hade behövts andra insatser än vad samhället har att erbjuda.

Så boken gör mig både förtvivlad och ledsen samtidigt som den ger mig nya insikter. Har svårt att recensera den helt objektivt då den påverkar mig mycket på djupet och samhället som beskrivs gör mig ledsen. Själv har jag bott 20 år i en förort med mycket skjutningar, under en period så räknade jag ut att det var skjutningar i snitt fyra dagar i veckan, och därför finns också en viss igenkänningseffekt i vissa delar. Boken kan jag nog ändå summera som klart läsvärd och vill du har mer insikt i dessa fruktansvärda konflikter är det en bok som jag rekommenderar.
 
Jag kryssar read on location med Sverige - från norr till söder av Moa Candil. Detta var en lättläst bok vilket jag inte fattade innan jag började lyssna. Därmed lättlyssnad och trevlig. Tjugo besöksmål i Sverige presenteras, några tidigare relativt okända för mig tex kosterhavet och kvilleken och byn Sevedstorp där filmerna om Bullerbyn spelades in, som jag inte känt till mer än till namnet men de flesta ändå rejält välkända som Visby, Gränna, Sarek. Några välkända utflyktsmål presenterades utan ny information men de flesta gav ändå lite kunskapsökning eller kuriosa.
IMG_1728.jpeg
 
Jag har läst Cykelbudet av Anders Teglund. Det är sakprosa och handlar om Anders som är kulturarbetare, förläggare och pianist närmare bestämt, och som näst intill står utan uppdrag när pandemin slår till. Han tar jobb som bud på Foodora och boken är upplagd som en dagbok under det dryga året som han jobbar där.

Den här boken var otroligt samhällsbildande, den berör olika typer av anställningar, vad det innebär att ha lågstatusyrken, gigekonomi, omänskliga processer hos Migrationsverket, kulturarbetares villkor och inte minst, den svenska modellen att engagera sig fackligt. För det mesta är det lättläst, ibland lite stiltje vilket jag tolkar som att det speglar verkligheten för författaren i det läget han befinner sig i. Men också kärleken till att cykla, att gå in i bubblan och äga stadens gator.

IMG_2965.jpeg


Jag kryssar den som bok du blivit rekommenderad då Johanna Lundin tipsade om den i någon av sina kanaler. Jag rekommenderar den varmt vidare och även om jag läste pappersversionen så ska tydligen ljudboken vara något alldeles extra då författarens musik blir en del av läsupplevelsen.
 
Jag kryssar Read on location med Som glöd blir till aska av Annika Sjögren. En del av handlingen utspelar sig på en flygplats i min närhet, och mycket närmare än så tror jag att jag har svårt att komma.

Välskriven, med realistiska personskildringar och på det stora hela riktigt bra, även om slutet känns lite förutsägbart. Boken beskrivs som en psykologisk thriller, men jag vet inte om jag riktigt håller med. Så där värst spännande tycker jag inte att den var.

Fantastisk inläsning av Maria Lyckow.
 
BINGO!! 🥳

Sätter ut två nya kryss och får mitt förts bingo någonsin!

Kryssar rutan ”bok med utmeuropeirskt orginalspråk” med boken The Vegetarian av Han Kang en lite udda och annorlunda bok om ”sexuality and madness”.

Andra krysset kryssar jag rutan ”bok med ordet vinter i” med Stephen Kings novell Vinterverk.

IMG_9320.jpeg
 
Den här gången blev det kryss för bok med utomeuropeiskt originalspråk för In Praise of Hatred av Khaled Khalifa (arabiska).
Beskriver Syrien och upproret mot den förre diktatorn Hafez (Bashar Al Assads far). En del av historien jag inte kände till. Huvudkaraktären är en ung flicka som dras in i motståndsrörelsen, som är en fundamentalistisk Sunni-muslimsk sekt. Båda sidor i konflikten begår fruktansvärda övergrepp. Den unga huvudpersonen skolas in i hatets ideologi av skolkamrater och familj. Berättelsen följer henne från barndomen fram till 25-årsåldern.
Trots att ämnet är både intressant och superaktuellt fick jag kämpa med att komma igenom boken. Den blandar verkligheten med hennes inre fantasi-/drömvärld. Och jag har lite svårt för det senare.
E23ED33B-890E-41B4-A0ED-D66791673603.jpeg
 
Jag kryssar min specialruta En bok som utspelar sig i ett land du aldrig besökt med Min syster seriemördaren av Oyinkan Braithwaite. Boken utspelar sig i Nigeria, och där har jag aldrig varit.

Originell och intressant bokidé, välskriven med många referenser till livet och kulturen i Nigeria. Bra personskildringar, och faktiskt lite smårolig. Jag gillade den.

Fantastisk inläsning av Emma Peters.
 
Jag har läst Yotsuba&! vol 1 av Kiyohiko Azuma. Det är första delen på en ganska lång mangaserie om den 5-åriga Yotsuba som flyttar tillsammans med sin pappa. Yotsuba har mycket energi, är helt oblyg och ständigt glad, vilket ibland är påfrestande för omgivningen men också leder henne ut på spännande äventyr. I den här delen lär hon främst känna tre systrar i grannhuset.

Detta påminner lite om en väldigt ung Pippi. Även om pappan är närvarande så är han väldigt obrydd om vad Yotsuba gör. Man får ingen riktig förklaring till deras bakgrund i denna bok, men Yotsuba verkar ovan vid stadsmiljön i vilket fall. Jag roades väl inte så mycket som jag hoppats av den, men min 9-åring snappade åt sig den och har parallelläst. Hon skrattar högt på i princip varje uppslag, så jag antar att jag kanske inte riktigt tillhör målgruppen. Eller bara inte har rätt sorts humor.

IMG_2973.jpeg


Jag läser extremt sällan manga, så därför kryssar jag rutan en bok från en genre du inte brukar läsa.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
444
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 977
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 757
Senast: startpompe
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp