Vinterns och vårens bokbingo 2024

En googling ger att båda är korrekt. Jag har dock aldrig hört den varianten tidigare och tyckte väl högst personligt det inte matchade stenens elegans med det lite ”tyngre” uttalet.
Jag var tvungen att googla nu för att höra vilket annat uttal det fanns, utöver det som är som det stavas på svenska. Jag hade nog blivit mer irriterad av det engelsk-klingande uttalet ;) (om jag ens förstått vad inläsaren menade för ord :p
 
Nytt kryss för bok jag tänkt läsa länge: Polismördaren av Sjöwall/Wahlöö.
Det är väl snarare serien som helhet som jag tänkt läsa om i flera år. Och nu har jag hunnit till näst sista boken.
606F41D4-C557-4319-B170-C631094DCA02.jpeg
 
Jag kryssar Del 1 i en serie med Klar himmel av Kristin Fägerskjöld. Tack @LenaH för tipset om författaren!

Boken handlar om ett antal kvinnor och deras liv under andra världskriget. Hyfsat välskriven, med trovärdiga, tidstypiska detaljer. Bitvis en smula förutsägbar, men definitivt läsvärd.

Bra inläsning av Ellen Jelinek.
 
Jag kryssar En författare du inte läst tidigare med Korsvägar av Ardalan Shekarabi. En berättelse om hans uppväxt i Iran strax efter revolutionen, flykten till Sverige och det politiska engagemanget. Första delen av boken var intressantare än den sista.

Inläst av författaren själv, som tyvärr inte gör ett bra jobb. Det är stolpigt och volymen varierar utan anledning. Jag kände en viss tacksamhet när boken tog slut.
 
Två nya kryss från mig!

Invisible Girl av Lisa Jewell kryssar jag som Valfri bok, eftersom jag inte riktigt kan få in den på en annan ruta. Jag brukar läsa en Jewell-bok om året ungefär, eftersom de oftast är lättlästa men välskrivna med intressant handling. Just den här boken tyckte jag lite extra bra om, mycket för att den handlar en del om incel-rörelsen vilket ger den lite extra spets (även om det naturligtvis är helt sjuka grejer som uttrycks i relation till detta). Sedan var jag inte överförtjust i huvudkaraktären Saffyre, men allt som allt var det en trevlig läsupplevelse :)

På ljudboksfronten har jag just avslutat Med livet som insats av Veronica Palm. Även här har jag läst författaren tidigare, och även här tyckte jag att detta var en av hennes bästa böcker. Otroligt spännande från början till slut, uppblandat med intressanta perspektiv från livet som politiker i dagens Sverige. Uppläsningen av Maria Lyckow var dock ingen höjdare, extremt släpigt och långsamt och hon verkligen drog ut på orden ibland. Ett tag var det så illa att jag lyssnade på hastighet 1.25 och då lät det i princip normalt :laugh: Hade inte boken varit så spännande vet jag inte om jag orkat lyssna klart faktiskt.
 

Bifogade filer

  • Bokbingo vintervår 150224.jpeg
    Bokbingo vintervår 150224.jpeg
    488,7 KB · Visningar: 5
Jag kryssar författare du inte läst tidigare och har läst "Där gryningen dröjer" av Anna Lihammer. Stockholm 1936, kommissarie Karl Hell blir stationerad på OS i Berlin mycket motvillig. Nazismen ligger som en skugga över Stockholm och över OS i Berlin. Men efter några brutala mord i Stockholm kallas han tillbaka till Stockholm och till sin hjälp har han en polissyster Maria Gustavsson.

Spåren ska leda dem drygt 20 år bakåt i tiden och parallellt med det som utspelar sig i Stockholm 1936 får vi följa en expedition till Arktis som skedde 1913 där de blir strandade och får övervintra i en undermålig stuga med tanke på kylan och faran med alla isbjörnar, de får uppleva svält, död och hopplöshet. Det här var verkligen en jättebra bok och det handlar om vad som händer med en människa som går igenom något omänskligt och vilka verkningar det får. Den fick mig att rysa stundtals och jag fick verkligen många tankar kring detta med att förlora sig själv, bli så förändrad av en upplevelse som Arktisexpeditionen och genomlida så mycket. Hur det är att komma tillbaka från något som ingen kan föreställa sig och vad de går igenom tycker jag är intressant skildrat i boken.

Att Anna Lihammer dessutom skildrar denna tiden med vad som känns väldigt historisk korrekthet gör den ännu bättre. Detta var tydligen en del i en serie om olika fall som kommissarie Hell löser men det missade jag när jag gjorde research om boken men jag tycker den fungerar att läsa väldigt bra också som fristående. Jag har definitivt hittat en författare jag kommer att läsa mer av i framtiden så kul när rutan leder till det! Kan verkligen rekommendera den till er som gillar historiska romaner!


Till på köpet kan jag dessutom ropa bingo :banana:och brickan ser ut så här!

bokbingo 240316.jpg
 
Nästa kryss för bok med mord i: Murder in the Family av Cara Hunter. Jag gillar hennes böcker om DI Adam Fowley. Den här är en fristående bok om ett tjugo år gammalt mord. Skriven som en TV-serie, som ett i-efterhand-manus. Väldigt lättläst och en riktig bladvändare. Men inte säker på att jag gillar formatet, och ännu mindre upplösningen. Ibland känns det som att deckarförfattare vrider upplösningen några varv för mycket. Och det var definitivt så i den här boken. Väldigt krystat slut.
1495AF0E-F38E-4043-84D3-7600CC7D167B.jpeg
 
Jag kryssar En smittsam sjukdom nämns med Du nya sköna värld av Aldous Huxley. Där nämns bland annat tyfus och sömnsjuka.

Boken är en Science Fiction-klassiker, som gavs ut 1932. Den utgåva jag läst är från 1963, och det märks på språket. Idén är någorlunda intressant, men jag har ändå svårt att fångas av den. Kan bero på språket, men också på den något röriga uppbyggnaden av boken. Inget riktigt slut hade den heller.
 
Jag kryssar En smittsam sjukdom nämns med Du nya sköna värld av Aldous Huxley. Där nämns bland annat tyfus och sömnsjuka.

Boken är en Science Fiction-klassiker, som gavs ut 1932. Den utgåva jag läst är från 1963, och det märks på språket. Idén är någorlunda intressant, men jag har ändå svårt att fångas av den. Kan bero på språket, men också på den något röriga uppbyggnaden av boken. Inget riktigt slut hade den heller.


Nu inser jag att jag glömt lägga in boken jag läste på rutan med smittsam sjukdom. Måste jag fixa till till nästa gång jag postar rutan. :)
 
Jag ropar bingo med ett kryss på utomeuropeiskt originalspråk (kannada) genom Samskara - rit för en död man av Udupi Rajagopalacharya Ananthamurthy som för all del väckte intresse i hur huvudpersonen sökte navigera krångliga och stelbenta sociala, kulturella, religiösa och moraliska seder och slår sig fri från det för att följa sin egen övertygelse om passande beteende i en situation där regler om kast, tro och riter visar sig utdaterade och olämpliga. Det var egentligen bara sista timmens lyssning som kändes givande men jag höll i och höll ut för kryssets skull. Dock intressant tidsskildring och även efterordet kring den experimentella översättningen som skett i samarbete mellan en svensk översättare från engelska och en kannadatalande intellektuell som inte kan svenska men har stor kunskap om originalspråket och kulturen.

Jag har parallellt lyssnat på Himlen börjar här av Jandy Nelson som jag kryssar omläsning av favorit med. En nyanserad och rik skildring av Lennie i övre tonåren som just förlorat sin tvillingsyster, blir störtkär i klassens nya elev och upplever en störtflod av komplicerade händelser och känslor beskrivna med ett vackert, naket och bångstyrigt språk.

Till sist kryssar jag en kärlekshistoria där jag lite rebelliskt slår ett slag för icke-romantisk kärlek i Waking Up to the Dark - the Black Madonna’s Gospel for An Age of Extinction and Collapse. För mig en riktigt intressant liten bok med utforskande av mörker, vår samtids relation till mörkret (som skys och ljussätts in absurdum), via en god dos feministisk religionsanalys till ett avsnitt om författarens egna mystiska upplevelse i och ur mörker och slutligen en mörkrets gospel. Kärlekshistorien är den mellan författaren och nattens mörker. Det känns som en bok jag kommer läsa om mer än en gång.

IMG_1812.jpeg
 
Jag kryssar Bok som utspelar sig på 1700-talet med Annika Larsdotter barnamörderska av Inger Lövkrona.

Boken återberättar historien om Annika Larsdotter, som blev gravid utanför äktenskapet och mördade sitt barn, samt går igenom ytterligare rättsfall avseende barnamord under 1700-talet, och försöker ge en förklaring till varför de överhuvudtaget hände. Den var mycket mer akademisk än jag hade väntat mig, och bitvis en smula tung. Jag hade uppskattat en mer populärvetenskaplig approach, och speciellt den sista delen när författaren förklarar metoderna i sin forskning hade jag gärna varit utan. Annars är ämnet för boken intressant.

Bra inläst av Cecilia Walton Agrell. Jag är speciellt imponerad av hennes läsande av alla citat på gammalsvenska.
 
Jag har lyssnat på Väninnan av Denise Rudberg och kryssar den som En där en smittsam sjukdom nämns. Både magsjuka och influensa nämns.

Det faktum att jag kan få in den på en vettig ruta är väl ungefär det enda bra med den här boken. Det är ett under att jag ens lyssnade färdigt på den. Jag har ju tyckt väldigt mycket om Rudbergs serie Kontrahenterna, och har även läst någon av hennes deckare med behållning, och det är oerhört svårt att föreställa sig att det är samma författare som skrivit det här (om än för 20+ år sedan). Boken fullkomligen vältrar sig i svinigt överklassbeteende, fylleslag, baksmällor, kroppshets och snobberi. Lägg därtill halvdana karaktärer, en rätt intetsägande story och sidospår som aldrig knyts ihop till något vettigt och vi har helt enkelt en riktigt dålig bok. Värst var nog allt supande, kroppshetsen och författarens namedropping av svindyra märken i parti och minut, det kändes helt orealistiskt. Delarna om huvudkaraktärens destruktiva förhållande och vedervärdiga make var dock gripande och jag kände verkligen för henne.

Summa summarum: Jag borde ha litat på alla negativa omdömen jag läste på Storytel! :p

Nä, nu tror jag att jag ska ta en paus från skönlitterära böcker, försöka leta upp en trevlig biografi och pricka in det krysset istället!
 

Bifogade filer

  • Bokbingo vintervår 190324.jpeg
    Bokbingo vintervår 190324.jpeg
    489,9 KB · Visningar: 4
Jag kryssar Bok med kärlekshistoria med Brudslöjan av Kamilla Oresvärd. En ganska typisk deckare, med acceptabelt språk och hyfsade personskildringar. Jag gillar speciellt att folk inte är endimensionella, utan har både goda och dåliga egenskaper. Upplösningen var dock onödigt dramatisk.

Det finns flera kärlekshistorier i boken. Dels den uppenbara (bruden mördas på sin bröllopsdag) och dels en som inte uppenbaras förrän i slutet.

Bra inläst av Marie Richardsson.
 
Jag kryssar Bok någon kryssat i Bukefalos bokbingo 2020 eller 2022 med Fahrenheit 451 av Ray Bradbury. https://www.bukefalos.se/threads/varbokbingo-2020.1489557/page-4#post-19264331

En dystopisk framtidsskildring, där böcker är förbjudna och brandkårens enda uppgift är att elda upp dessa förbjudna böcker. Boken gavs ut 1953, och det är en smula fascinerande att både hemmafruar och rökning inomhus anses fullständigt självklart, trots att världen i övrigt förändrats stort.
 
Jag kryssar Bok med ett djur i titeln med Råttkrutet av Andreas Karlsson. En historisk roman som utspelar sig i 1600-talets danska Halland, del två i en serie.

Precis som första boken (Kvinnan som gick över elden) är den välskriven, med fantastiska dialoger, och även om det är fiktion upplevs den som historiskt korrekt. Det finns en del tre också, som jag ska lyssna på senare.

Mycket bra inläsning av Fredde Granberg.
 
Nytt kryss för bok där tid eller klockor är viktiga. Terroristen, sista delen i Maj Sjöwalls och Per Wahlöös serie om Martin Beck.
Inte deras bästa. Känns som att det politiska budskapet är viktigare än intrigen. Plus att precis alla utom Martin Beck och några få av hans kollegor och partner framställs som fullständigt dumma i huvet. Alla från den enklaste poliskonstapel till rikspolischefen och statsministern. Och det politiska budskapet känns tämligen nattståndet där Mao och Lenin framställs som världens räddare.
IMG_0237.jpeg


Råkade dock kryssa fel först. För kvinnlig författare född före 1930. Men Maj Wahlöö är född 1935.
 
Jag kryssar Bok av en Augustprisvinnare med Den amerikanska flickan av Monika Fagerholm. Den fick Augustpriset 2005.

Det positiva: Språket är vackert och rytmiskt, och författarens egna inläsning är en ren njutning att lyssna på. Jag älskar finlandssvenska.

Det negativa: Boken hoppar fram och tillbaka i tiden, innehåller oerhörda mängder upprepningar, och sidospår som inte leder någonstans. Inte ens nu när jag lyssnat klart är jag säker på vad som egentligen hände. Eller varför.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
411
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 807
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 598
Senast: startpompe
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp