Vinterns och vårens bokbingo 2024

Jag kryssar Bok som tilldelats ett pris med Rotvälta av Tove Alsterdal. Den fick Svenska Deckarakademins pris för årets bästa kriminalroman 2020.

Boken är välskriven och spännande, med bra miljöbeskrivningar och bra personskildringar. Jag tycker om Tove Alsterdals böcker.

Fantastisk inläsning av Gunilla Leining.
 
Kryssar rutan ”en författare du inte läst tidigare” med boken Percy Jackson Född till hjälte av Rick Riordan. Tycker boken är bra fast den riktar sig till yngre läsare. Fartfylld och lätt att hänga med i, lite vad jag behöver just nu. Lyssnade på denna bok som ljudbok och hade lite svårt för uppläsaren i början då han läser boken lite som en yngre tonåring pratar. 😅 Men ju längre boken gick tycker jag uppläsaren gör Percy riktigt bra. Har redan börjat lyssna på bok nr två. Uppläsare Alexander Salzberger.

Förövrigt går mitt läsande riktigt segt just nu. Har svårt att fastna för någon bok och känner mig mest okoncentrerad.

IMG_9320.jpeg
 
Bok som utspelar sig på 1700-talet - Go Tell the Bees That I Am Gone av Diana Gabaldon. Den senaste boken i Outlander-serien (nummer 9). Jag tror att jag köpte den 2022 och att den sedan dess legat i bokhyllan utan att jag börjat läsa den, eftersom jag har en tendens att vänta längre med att börja läsa tjockare böcker (även om jag sedan tycker väldigt mycket om dem) - och den här är ju ganska ordentlig på sina 900 sidor. Men detta året försöker jag att faktiskt sätta igång att läsa några av de tjockare böckerna jag annars undviker, och nu blev det dags för den här. Liksom de tidigare böckerna tyckte jag väldigt mycket om även den här. (jag började fundera nu på hur länge sedan det var jag faktiskt läste de andra - när jag kollade upp det verkade det som om jag läste bok 8 för 10 år sedan, och jag kom ihåg att bok 7 inte var publicerad när jag läste de första sex böckerna - så det måste ha varit över 15 år sedan :confused::p)
 
Bok som utspelar sig på 1700-talet - Go Tell the Bees That I Am Gone av Diana Gabaldon. Den senaste boken i Outlander-serien (nummer 9). Jag tror att jag köpte den 2022 och att den sedan dess legat i bokhyllan utan att jag börjat läsa den, eftersom jag har en tendens att vänta längre med att börja läsa tjockare böcker (även om jag sedan tycker väldigt mycket om dem) - och den här är ju ganska ordentlig på sina 900 sidor. Men detta året försöker jag att faktiskt sätta igång att läsa några av de tjockare böckerna jag annars undviker, och nu blev det dags för den här. Liksom de tidigare böckerna tyckte jag väldigt mycket om även den här. (jag började fundera nu på hur länge sedan det var jag faktiskt läste de andra - när jag kollade upp det verkade det som om jag läste bok 8 för 10 år sedan, och jag kom ihåg att bok 7 inte var publicerad när jag läste de första sex böckerna - så det måste ha varit över 15 år sedan :confused::p)

Åh, den är bra! Bok nr 4-5 var lite sega men sen tar det fart igen och den här slutade så jag satt och skrek efter nästa bok! Hoppas att den kommer snart även om det förmodligen är den sista om Claire och Jamie.
 
Åh, den är bra! Bok nr 4-5 var lite sega men sen tar det fart igen och den här slutade så jag satt och skrek efter nästa bok! Hoppas att den kommer snart även om det förmodligen är den sista om Claire och Jamie.
Ja, 4 kommer jag ihåg att jag tyckte var seg. Kanske 5 också, minns inte den så bra :p
Och ja, jag ville också fortsätta läsa nästa bok nu - orättvist att hon skriver med cliffhanger-slut så att man vill fortsätta läsa nästa, när det tar 5-10 år innan nästa publiceras :mad: :p
 
Jag kryssar Bok med max tre ord i titeln med Sekten av Peter Pohl. En sann historia om sekten World Light Center som verkade i Sverige 1981-2004.

Intressant, men obehaglig, och jag tycker synd om barnen som tvingades växa upp i sekten.

Hyfsad inläsning av Elin Mohede.
 
Kryssar "bok som vunnit ett pris" med Still Life av Louise Penny. Har vunnit New Blood Dagger 2006, ett pris från British Crime Writers Association.
Första boken i en deckarserie som utspelar sig i Quebec i Kanada. Jag gillar den. Bra språk, detaljerade beskrivningar men inte långrandig. Kommer läsa vidare i serien.
1000007077.jpg
 
Kim Faber, Satans sommar, bok med mord
Fortsättning på historien om julaftonsbombningen i Köpenhamn. Nu dyker det upp tips om att den hade kunnat förhindras, men att någon inte skött sin uppgift, eller att information inte kommit fram dit den borde. Samtidigt verkar någon högt uppsatt ge polisledningen order att inte undersöka saken.

red. Eva Sundgren, Sociolingvistik, max tre ord i titeln
Om den språkvetenskap som hanterar sociala aspekter, t.ex. samtalsformer, stilvarianter, värderingar kring språk, flerspråkighet, språkpolitik, språkvariation. Typisk kursbok som ger en introduktion till ämnet.
 
Jag kryssar En av manlig författare född efter 1980 med Eldslandet av Pascal Engman.

Boken är någon sorts deckare/actionhistoria med ett antal parallella spår som naturligtvis går fint ihop på slutet. Den börjar ganska bra, men utvecklas sen till någonting som inte känns det minsta realistiskt. Hjältarna är en smula för perfekta, och de onda enkelspårigt onda.

Fantastisk inläsning av Stefan Sauk.
 
Jag kryssar vunnit pris med Fördolt är minnet av människan av Mohamed Mbougar Sarr som vann Concourtpriset 2021. Underbar lyssning, men så polyfon att jag stora delar kände mig helt lost. När jag i efterhand läser recensioner märker jag att jag inte är ensam om det så jag tillskriver det lika delar romanmyllret som hjärndimma. En bok skriven på -30-talet som gjorde stor sensation och lika stor skandal är huvudperson. Eller om det är författaren till den boken som är det? Eller möjligen den unga författare som på grund av sin fascination för boken är berättarröst i sitt nutida sökande efter vad som hände efter att boken och författaren försvann? En berättelse om litteraturens makt, om rasism och kolonialism, och kärlek som gör en vanvettig. Trots flera omlyssningar känner jag att jag missat massor, men ändå fått en härlig läsupplevelse.

IMG_1880.jpeg
 
Jag har läst Vår del av natten av Mariana Enriquez. Boken tar sin början 1980, en svårt hjärtsjuk man reser tillsammans med sin son genom ett oroligt Argentina, sargat av den militärdiktatur som råder. Mannens hustru har nyligen dött under oklara omständigheter och vad han söker är också oklart.

Det är en skräckhistoria, men de övernaturliga elementen har inte en särskilt framträdande roll. Istället sammanvävs historiska händelser med mystiska ordensällskap och maktspel i kolonialismens fotspår. Den är välskriven, välkomponerad och även om den är lång så är det uppfriskande att läsa något från en tid och plats som åtminstone jag inte så ofta läser om. Är man skräckälskare tycker jag absolut att man inte ska missa den här pärlan. Och är man inte en van skräckläsare tycker jag också att man kan prova den.

IMG_3067.jpeg


Jag kryssar rutan för Bok med ordet vår i titeln.
 
Jag kryssar En bok med ett mord med Fallet Eerika av Vera Miettinen.

Boken handlar om ett av Finlands allra värsta barnamord, och är fullständigt fruktansvärd. Speciellt frustrerande är hur handfallna barnskyddet var, och bristen på agerande trots många anmälningar och tydliga tecken på att någonting var riktigt fel.

Bra inläst av Callin Öhrvall Delmar.
 
Jag kryssar "genre du inte brukar läsa" med Färjan av Mars Strandberg. Skräck/rysare, vilket jag inte brukar läsa.

Boken var ok. Mycket bra personskildringar och bra skriven. Men jag kunde inte köpa det övernaturliga inslaget och därmed tyckte jag heller inte historien var otäck. Men jag läste ut den för jag ville veta hur det gick för karaktärerna.
 
Jag kryssar "genre du inte brukar läsa" med Färjan av Mars Strandberg. Skräck/rysare, vilket jag inte brukar läsa.

Boken var ok. Mycket bra personskildringar och bra skriven. Men jag kunde inte köpa det övernaturliga inslaget och därmed tyckte jag heller inte historien var otäck. Men jag läste ut den för jag ville veta hur det gick för karaktärerna.
Och så klart heter författaren Mats Strandberg.
 
Tar mig friheten att tolka rutan ”en bok som har blivit film” till ”en bok som blivit serie”. 😇 (Hoppas det är okej)
Kryssar iaf rutan men andra boken i
Serien om Percy Jackson Monsterhavet av Rick Riordan. Även andra boken tar en med på fartfyllda äventyr. Kan inte säga att böckerna blir speciellt långtråkiga utan det händer spännande/ roliga saker hela tiden, lätta att följa med i vilket passar mig perfekt just nu när jag är i en svacka. Hade jag läst dessa böcker när jag var i ”rätt” ålder 9- 12år så hade jag nog älskat dessa böcker ännu mer.

IMG_9320.jpeg
 
Jag säger bingo och kryssar Bok med ordet vinter i titeln med Vintermord av Suzanne Vermeer.

Det här var en ganska dålig bok. Enormt fåniga dialoger, som inte känns trovärdiga alls, och huvudpersonen blir jag bara irriterad på. Hon bär sig fruktansvärt dumt åt, hela tiden. Synd, för bokens idé är inte alls illa, egentligen.

Hyfsad inläsning av Cecilia von der Esch.
bingo 2024 redigerad.jpg
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
413
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 811
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 602
Senast: startpompe
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp