90 dagar - 2022 edition

I'm back in the game, baby!

Över 1,5 timmes lunchpromenad med hunden, yoga nu ikväll och har mediterar. Orkar jag så ska jag meditera vid läggdags igen.
Har varit uppe på nätter för att stödmata lamm, mina tankar förs till alla föräldrar som ständigt är på vakt dygnet runt ett par år.
 
Jag har inte missat meditation en endaste kväll, men kommer sällan ens halvvägs. Skit samma, jag mår bättre än på mycket länge!

Frukost har det dock blivit ett par dagar, oftast för att jag varit uppe sent och ätit dåligt dagen innan, då vaknar jag hungrig. Det har sänkt energinivån några dagar men i längden gör det inte så mycket:)
 
Är så trött att jag gråter när hunden ber om en promenad. det är en långvarig grej.

Men detta med 90 dagar var nyttigt för mig. Nu mäter jag hur vi går - vi är uppe över 10 km och 14 000 steg i snitt. Och då går vi bara en av våra längre promenader - tidigare har vi kunnat gå två eller tre. MIn trötthet började i november och i december låg snittet på promenader under 10 000. Så det är nog inte bara hemarbete som ligger bakom att vi inte riktigt varit överens ett tag
 
Vad gäller språken - "mina" språk som jag måste köra är tyska, ryska och franska, jag har laddat ner swahili och spanska också. Jag har kört alla språken varje dag. Duktiga jag! Men...

I tyskan och franskan är materialet så stort. Efter att ha kört relativt hårt i ca 100 dagar har jag gjort ca 15% av franskan och 10% av tyskan. Jag kan inte finna ro i att det finns språklektioner för flera år framåt. Jag blir stressad av att inte bli klar.

Swahilin är däremot en mindre kurs ca 1300 ord, men den är inte helt okomplicerad. Jag brukade skämta om att en 14-åring gjort den. Jag har lärt mig förolämpa folk och att be om sprit och pengar. Jag har tre ord för mer eller mindre primitiva toaletter (inklusive ndoo=hink) som ständigt ska byggas och rengöras (av Jamila eller Mama). I översättningen godtas ofta bara ganska yxig engelska (Swahilin är som ryskan den saknar bestämd och obestämd artikel - sätter jag dit en sådan vid översättning till engelska får jag ibland fel i swahilin men inte i ryskan. Korrekt engelska kräver nästan alltid en artikel). Bland de få or som man ska lära sig finns spjut och kanot. Det vore inte så illa om det inte stått i en av kommentarerna att kursen tagits fram för Fredskåren. (Nu jobbar dem med kursen - ibland när jag gått tillbaka är t.ex. översättningarna bättre)
 
Dagens motion avklarad! ✅ Långpromenad på lunchen, vädret var fantastiskt!

Dock blev det hemkarantän från idag, sambon testade positivt imorse. Om jag klarar mig kommer jag ändå missa två inplanerade PT-pass :arghh: är jag frisk imorgon ska jag försöka mig på hemmaträning, men det är absolut inte samma sak.. typiskt.

Det kommer bli en utmaning med bra mat om jag blir sjuk, men jag ska verkligen försöka vara extra noga i veckan, bara jag kommer igång ordentligt brukar det gå bra. Beställde hem mat från Coop imorgon och det finns möjlighet att laga bra grejer ifrån det jag beställde.
 
✅🧘‍♀️ klarade warrior 3 ngt böttre idag när den inte var statisk:) plus qtt jag gjorde den nör jag vaknade (pga nattjobb) så jag var inte trött i kroppen av annat än.

✅ dammsugit hallen igen, allt detta grus...
har lite gått från 10 min till "gör en syssla" känner qtt jqg velat få mer gjort men har inte motivation riktigt. Så fortsätter såhär. :)
 
Inte riktigt där än men det kommer komma snart.

Hade en liten dipp förut nu har jag pratat med glada människor och klappat hästar så blev på bättre humör :heart

Man ska inte läsa allt som står i ens journaler då känner man sig sjuk
En av mina kusiner levde några år med dialys..Fick senare njure av sin syster ❤ så försök att inte måla fan på väggen ❤. Ja vet du vad, försök låt bli....Skönt att det känns lite bättre nu ❤
 
Dag 1 ☑️ Skierg 5 km
Dag 2 ☑️ Skierg 5,55 km/30 min/86 watt
Dag 3 ☑️ Skierg 7,12 km/40 min/73 watt
Dag 4 ☑️ Skierg 5,35 km/30 min/72 watt
Dag 5 ☑️ Skidor ca. 9 km
Dag 6 ☑️ Skidor 5,25 km/28 min
Dag 7-15 ❌ Sjuk
Dag 16 ☑️ Skidor 4,9 km
Dag 17 ☑️ Skidor 10,4 km/53 min
Dag 18 ☑️ Skidor 6,4 km/34 min
Dag 19 ☑️ Skidor 6,4 km/30 min
Dag 20 ❌ All work and no play
Dag 21 ☑️ Skidor 8 km/41 min
Dag 22 ☑️ Skidor 10,4 km/51 min
Dag 23 ☑️ Skidor 5,4 km/45 min
Dag 24 ☑️ Skidor 7,25 km/36 min

Höll mig knappt vaken på väg hem från jobbet, men blev betydligt piggare efter skidåkningen. När jag hade åkt några varv och konstaterat att jag faktiskt börjar kunna svänga lite hjälpligt så kom den lokala skidklubben och skulle ha träning. De kom på den briljanta idén att alla skulle byta varv och köra åt andra hållet vilket gjorde mig varse om att jag har lärt mig svänga åt vänster men inte åt höger. Det kändes lite som att jag var tillbaka på ruta ett med stela ben, panik i blicken och plogsvängar.
 
Idag har jag varit grym! Kanske bästa dagen hittills i år?
Lång lunchpromenad och jag har styrt upp ett styrkepass trots hemkarantän! 💪🏻
Dessutom en bra matdag, det finns till och med gott om utrymme för lite snacks ikväll! 🎉 Jag hade ett mål med 10 pass i januari, vilket redan är klart, borde hinna 12 om jag inte blir sjuk. Ser lovande ut med årets mål på 100 pass om jag fortsätter i den här takten!
 
Jag ligger lite efter med efterrätterna men jag kan ju ta någon efteråt 🙄.

Ikväll gjorde jag en oreo-milkshake som efterrätt. Den var riktigt god! Får nog göra en till på kvarvarande oreokex då jag inte alls tyckte om dom som fom var.

Har kommit fram till att en efterrättsutmaning nog egentligen med fördel görs tillsammans med en kompis, men kommer fortsätta här ändå ☺️.
 
Äter hyfsat nyttigt. Kanske lite väl mkt bröd dessa dagar, mest för att min kost inte borde ha så mkt gluten om jag ska må bra. Har iof haft spystuga med en liten här hemma, så glad bara vi får i oss nått 😅🙈 glömt mina övningar i 2 dgr, men ska göra dom nu 😁 måste nog lägga in en sak till, jag måste komma ihåg mina tillskott speciellt järn, det behöver jag känner jag ^^

Någon som har koll på vad magnesium gör och vilken mat man kan äta för det?, har tydligen en liten brist av det.
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 987
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 188
Senast: Fruentimber
·
F
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
15 791
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp