90 dagar - 2022 edition

Förra året hade jag som utmaning att skriva på avhandlingen varje dag. Jag vet ärligt inte ens om jag öppnade dokumentet en enda gång under den perioden :angel:

Men jag tänker att jag kör det i år igen. Skillnaden är att jag faktiskt ÄR i en hyfsat produktiv skrivfas nu. Så min utmaning till mig själv är att göra något med kappan varje dag i 90 dagar, även helgerna. Men jag lägger ribban vid att det inte spelar någon roll om jag rättar till ett stavfel, ändrar ordning på två meningar eller skriver tre sidor - varje insats räknas.
 
Kommer ihåg att jag blev peppad av att läsa den här tråden förra gången så nu är det dags att vara med själv.

Planen:
- motionera något varje dag från 5 min framför spegeln till jogga lite och köra mina övningar. Jogga minst två dagar i veckan.
- sätta timer på 15 min och köra omvårdnad/underhåll av hemmet varje dag. Från att plocka till att göra rent ugnen.
- äta nyttigt snacks 1 gång i veckan. Blir oftast onyttigt och skulle behöva inspirera mig själv till att de finns andra alternativ. Tänkte först om jag skulle ta ett nytt sort nyttigt snacks varje vecka men kom på att de nog kan vara bra att inte sätta ribban för högt.
 
Jag hänger gärna på!
Min nya rutin för 2022 är:
  1. Gå minst 7500 steg varje dag
  2. Rida 2ggr i veckan
  3. Promenera med antingen gamlingen eller den yngsta 3ggr i veckan (valfritt vem som medföljer)
  4. Få in en mobilfri stund (drygt en timme) innan läggdags genom att ex läsa bok, meditera osv. Alt testa köpa en väckarklocka och lägga mobilen på nedervåningen istället
 
Åh, vad kul, precis vad jag behöver!
Jag vill göra en sak var dag som får mig att må bra. Vila om jag behöver, röra på mig, ta hand om mig, laga lite mer mat och inte bara äta mackor.

På hundra dagar vill jag även förbättra min hunds kondition. (och indirekt min)
 
Ja, så kul!

Mina mål för följande:
Ett träningspass per dag, kommer räkna även lågintensiva (under förutsättning att nuvarande skador ger med sig)

Inget godis eller snacks. Började bra förra året men har eskalerat senaste veckorna här nu så bra med en omstart.

Får väl börja lågintensivt då, eftersom skadeläget visade sig vara tråkigare än jag hade hoppats.

Dag 1: promenad och sjukgymnastik.
 
Ansluter mig också. 😊

Har två mål under 90 dagar:

1. Äta 3 mål mat och 3 mellanmål. Inte jättelångt från mina nuvarande vanor, men är inte jättebra på att äta hälsosamma mellisar, blir även väldigt dåliga middagar ibland när jag inte har planerat eller förberett. Äter en del mer än jag egentligen behöver och skulle vilja gå ner ett par kg i vikt, är inte det som är målet i sig. Tänkte att jag vill göra ett undantag i veckan då jag kan vara lite mer flexibel (dessert, fika, snacks), två glas alkohol i veckan kan vara lagom (vill begränsa det lite också) men annars vill jag ha 3+3 vanan. 🙂

2. Läsa 20 sidor per dag på mitt 3:e språk. Var inne i ett flow ett tag, men kom ur det. Skulle vilja ha läst ut två böcker efter 90 dagar och läser jag 20 sidor om dagen kommer jag ha gjort det efter bara 1 mån! 🤓

Tänker mig att jag vill fortsätta med en ny 90-dagars utmaning efter det första kvartalet, men först ser vi hur det går med de första 90 dagarna.

:bump::bump::bump:
 
Förra året var mitt 90-dagarsmål att förflytta mig 100 mil till fots innan 31 mars, och det klarade jag.

Nästa år har jag en liten stretchrutin som jag skulle behöva få till en vana att göra varje dag. Och så skulle jag behöva träna överkroppen, kanske får jag ge mig själv en armhävningsutmaning?
 
Jag tänkte det när jag läste! Men ville in säga något om din tjuvstart. 😁
Kände liiite att en utmaning kanske inte är vad jag behöver just nu faktiskt fast jag gillar det. Känns som jag är ännu närmare den berömda väggen än jag trodde :cautious: insåg mitt misstag när jag pratade med en kompis om att det kändes konstigt att det redan var 2022…
 
Utmaningen kanske ska vara att aktivt avstå från aktiviteter och vila maximalt vad du kan i 90 dagar?
Ja, jag får nog inse att jag inte bara behöver mer fysisk rehab utan även ta det lite varligt med psyket också. Trodde det hade hänt men uppenbarligen inte fullt ut. Så jag har bestämt mig för att det inte blir några utmaningar alls, kommer vila när det känns som det behövs och träna när hjärnan och kroppen klarar och vill det.
 
Ja, jag får nog inse att jag inte bara behöver mer fysisk rehab utan även ta det lite varligt med psyket också. Trodde det hade hänt men uppenbarligen inte fullt ut. Så jag har bestämt mig för att det inte blir några utmaningar alls, kommer vila när det känns som det behövs och träna när hjärnan och kroppen klarar och vill det.
Klokt!
 
Ja, jag får nog inse att jag inte bara behöver mer fysisk rehab utan även ta det lite varligt med psyket också. Trodde det hade hänt men uppenbarligen inte fullt ut. Så jag har bestämt mig för att det inte blir några utmaningar alls, kommer vila när det känns som det behövs och träna när hjärnan och kroppen klarar och vill det.

Tänkte också på "tjuvstarten" men hey, man får ju börja när man vill! :p Men det låter rimligt för din del att skippa, eller köra en 90 dagars "whatever kroppen känner för". :)
 
Men vi kör väl ytterligare en omgång för att inviga nya året?

Idén är alltså att inom en tidsperiod av 90 dagar införa en eller hundra nya rutiner eller vanor och hålla dessa under 90 dagar. Denna period sträcker sig mellan 1 januari - 31 mars 2022.

Vad du vill ägna dig åt lite extra under denna period är helt upp till dig själv - må det vara att springa en km varje dag, införa en ny hudrutin, stryka sin skjorta varje morgon, vika en origami-svan till frukosten, sortera dagens dammtussar i storleksordning, yoga dagligen medan du knypplar samtidigt eller allt som redan nämnts - inget är för litet eller för stort.

Förra tråden; https://www.bukefalos.se/threads/90-dagar.1496919/

Tips från coachen:
- Vi håller tråden fri från fokus på vikt, då vikttrådar redan finnes. Däremot helt ok att vilja fokusera på t ex motion eller att få i sig frukost varje morgon.
- Ha en plan B vid sjukdom eller annat förhinder om du t ex hade tänkt dig daglig ultralöpning eller andra ExTrEmA hittepå.
- Det behöver inte vara samma sak under 90 dagar, utan kan delas upp i t ex 30 dagar akvarellmålning, 30 dagar oljemålning och 30 dagar graffiti, eller t ex 5 dagar med godis, 2 utan i tre månader osv osv osv.

Shoot!
Börja handla kontant igen så mycket det bara går och givetvis spara alla kvitton och föra dagbok dvs bli lite anarkistisk :nailbiting: :D
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 962
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 158
Senast: Fruentimber
·
F
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
15 669
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp